
Tolga ÇİLOĞLU

Vericiler PTT'ye geçebilir... Hayır, geçemez... Anayasaya aykırı... 1 yılı aşkın bir süredir devam
eden tartışmaların sonucunda Radyo ve TV verici istasyonlarının PTT tarafından kurulması ve
işletilmesi hakkındaki yasa tasarısı 19 Ocak 1989 tarihli resmi gazetede yayınlanarak sonuçlandı.
Sonuçlandı diyorsak da asıl karışıklık sanırız bundan sonra ortaya çıkacak.

Başbakan Turgut ÖZAL tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan gerekçede

"a� Her iki kuruluş, sistemlerin planlanmasını, projelendirmesini, ayrı ayrı yaptırmakta,
sistemler için ayrı altyapı (yol, su, elektrik, bina gibi) harcamalarında bulunmakta. Bu durum
transmisyon sistemlerinde düplikasyona, ülke kaynaklarının gereksiz bir biçimde israfına yol
açmaktadır.

b� Birçok Avrupa ülkelerinde Radyo ve TV verici istasyonları, gerekli altyapıya ve teknik
imkanlara sahip PTî idaresince haberleşme sistemleriyle birlikte kurulup işletilmektedir.

c� Ülkemizde PTT son tekniklerle donatılmış haberleşme sistemleriyle, gerekli her türlü alt
yapıya ve yetişmiş teknik kadrolara sahip bulunmaktadır.

d� Esasen TRT'nin hazırladığı programların büyük ölçüde PTT sistemleriyle aktarılmaktadır.

e� Bundan böyle stüdyo dışındaki tesislerinin PTT tarafından haberleşme sistemleriyle birlikte
planlanıp, kurulup işletilmesi sağlandığı takdirde hem iki kuruluş arasında zaman zaman meyiana
gelen ve vericilere nakil esnasında yayın kalitesinin karşı tarafça bozulduğu yolundaki iddialara
ilişkin anlaşmazlıklar önlenecektir" denilmektedir. Böylece bu uygulamayla birlikte yayın
niteliğinin yükseltilerek, ülkenin gereksinim duyduğu kanal kapasitesine erişileceği düşünülmüştür.

Ancak 1982 Anayasası'ntn 133. maddesine ve TRT Yasası'na, "Radyo ve televizyon istasyonları
ancak Devlet eli ile kurulur ve idareleri tarafsız bir kamu kişiliği halinde düzenlenir" hükmüne
aykırı gibi bir görüntüsü olduğu halde "yayınların idaresinin kesinlikle tarafsız TRT tarafından
yapılacağı hiçbir müdahalenin söz konusu olmayacağı" şeklindeki düşünceyle Anayasa komisyonunca
kabul edilmiştir.

1 Bu tasarıya muhalefet şerhi koyan komisyon üyeleri Anayasanın 133. maddesine açıkça aykırı
olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca TRT'nin tartışılmakta olan özerkliğinin daha da zedelenmekte
olduğu ve istasyonların Ulaştırma Bakanltğı'na bağlanmasının, seçimlerde tarafsız olması gereken bu
bakanlığın doğrudan TRT yayınlarına müdahalesinin mümkün olabileceği belirtilmiştir.

TBMM Başkanlığına sunulan yasa tasarısının genel gerekçe bölümünde yer alan "duplikasyon"
gerekçesinin haklılık payının oldukça az olduğu kanısındayız, öncelikle bu alandaki yatırımların %
85'inin tamamlanmış olduğunun bilinmesinde yarar vardır. Bu durumda geriye kalan bölümün (ki bunun
da tamamında yan yana istasyonlar kurulmayacaktır) alt yapı çalışmalarının ayrı ayrı yapılması
(bu konuyla ilgili TRT çalışanları ayrı altyapıların olmasının mümkün olmadığını söylemektedirler)
böyle bir değişiklik için haklı bir gerekçe olamaz. Çalışmakta olan aktarıcı ve verici istasyonların
teknik araç, donanım ve işleyiş bakımından da bir duplikasyondan �söz edilemez. Çünkü TRT
istasyonlarının yerine getirmekte oldukları işlevi, kurulu bulunan PTT istasyonlarının yerine getirmesi
olanaklı değildir.

Yine genel gerekçe bölümünde yer alan birçok Avrupa ülkesindeki verici istasyonlarının PTT
idarelerinin elinde bulunduğu savı da doğru değildir. Avrupa Yayınlan Birliği (EBU) kaynaklanndan
elde edilen bilgilere göre 32 ülkeden 26'stnda istasyonlar ilgili yayın kuruluşlarına aittir.

PTT genel müdürlüğünün en son tekniklerle donatılmış ve ülke sathına yaygınlaştırılmış
haberleşme sistemleriyle gerekli her türlü altyapıya ve yetiştirilmiş teknik kadrolarına sahip
bulunduğu konusunda genel gerekçede yer alan bölümün konuyla bir ilişkisi yoktur. Zaten TRT vericileri
çaltşanlanyla birlikte devredilmekte ve bu devir işlemi sonucunda PTT'nin teknik olanaklarından bir
şey beklenmemektedir.

44g ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ�363



PTT, yabancıya
en iyi pasta.

Vericilerin PTT'ye devredilmesine, TRT
personelinden tepki:

'Muhalefet ~ fggg.
susturulabilir^ jgp
Vericileri» FTTyt derrtdtimaİHi ekftire* bir
trup TRT pertoneS yapttkktn açıklamada.
"Verici tslatycmlmnıtdaki teknik ama. teklerdeki
teknik anzM, aprt vohaj daptklağa /tti yollar
w. iktidar panbmht en taçla bakanhklatmdm j*^»J
biri olan Uhttnrma AttonAfı'na bağlı bir kurum SZ
oAm PTT. ymaubiltctti bu vt buru benzer tüHS
bahanelerle istediği ymymt yapabüettk,

muhale/ili tustunbHeeHttir" drdUer.

PTT'ye geçtiler
ücretleri dondu
» M * •» ıtanoM 4«*« I"T7>.
a*WHm TUT pmonttintıt acmkri aynı iri
M** PTT tkmmıhn o Ouuye gtHnctye kadtr

.U*WnıııHılHİr^ Uyfcm FTT lB^w%»g».

rRTdenPTFye TRT vericileri PTPye geçiyor
verici naklinde
hukuki taroşma
Rd T

y gy
. b d n n M t o f a v a a f mı III m i l ıfl ı l ı

SUÜSS

Radyo re TV Yüksek Kurulu eski hukuk
müşaviri Akın Besiroflu, verici istasyonları
yetkisinin PTT'ye devrinin anayasaya aykırı

n(n ytmtn k m a ritaH *lt«W

yetkisinin PTTye dev
olduğunu «ne sürdü.

GÜNSEU ÖWAL

', kablolu teievlzyon

ile
kanlı bıçaklı
TRT vericileri PTfye) J ^ ,
lll«HH. nJlSraHllll Hım İl»»— *•.•'•» . »"^—!^�» . 0^*1^01101

S I S 2 « £ . 1 = S TMMOB B t̂ol» to.ni AIpMIrk: TC " S M , ^ , . . , , ^ ^

âSr=S£= iKTt»ricife»römPn> n narrrssat

ş~feşsîyy şag_gtBşlşp SrSSSH * tsESSSSiLE
BKlı�JBSÎg SSZmniSSS M S L ^ 3 £ S »' • " ıı . '
" ! • "7**** 2%S5ffüSÜt£: ^Tl>'**"T*û"*' «SSSSSSSSıS

Vericilerin PTT'ye devredilmesine, TRT
personelinden tepki:

'Muhalefet .
susturulabilir s

"™>"!~*!î • SR :FEİSSr
jatraggiss "'SgsSggğ garâagş 5 Eaagsr.as5sSâ5ğ
rr�ir~t2ss srssssşşşs s^âciiss « • •saif.'srür*"!�"̂ *""�'t'' '.'itrûr

SS£Z
•aisaa^rjgr.ıg.,M>

i4yni bölümde bu devir işleminin iki kuruluş 'arasında zaman zaman ortaya çıkan yayın
kalitesinin karşı tarafça bozulduğu yolundaki iddiaların yarattığı anlaşmazlıkları önleyeceği
düşüncesi gerçekçi olmaktan hayli uzaktır. Yeni düzenlemeyle bir televizyon programının
stüdyodan bir alıcıya ulaşma süreci iki ayrı kuruluş tarafından gerçekleştirilmesi yepyeni
sorunların doğmasına neden olabilecektir.

Bu yasanın gerek tasarı halindeyken yapılan tartışmalar gerekse resmi gazetede
yayınlanmasından sonra TRT yönetiminin, hukuk danışmanlarının en önemlisi ise Radyo TV
yayıncılarının içinden bulundukları sessizlik Türkiye'de Haberleşme özgürlüğünün içinde bulunduğu
durum bakımından düşündürücü ve kaygı vericidir. TRT'nin bu konuyla ilgili tartışmalardaki
"tarafsızlığı" hükümetin kendisi hakkındaki kararlarını böylece kabullenişi Türkiye'deki
işleyişi bir kez daha ortaya koyuyor. Bugün haber ve programların düzenlenmesinde büyük bir
tarafsızlık örneği gösteren JRT'den sonra vericilerin Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı PTT'ye devriyle
nasıl bir tarafsızlık söz konusu olacaktır?

Buraya kadar y.azûanlar devir işlemi için sayılan gerekçelerin görünümündeki gerekçeler
olduğu konusunda kuşku uyandırmaktadır. Bu durumda daha önce bu konuda basındaki
tartışmalarda ortaya çıkan TRT'nin özelleştirilmesi düşüncesinin gerçekleşebilirliği tartışılabilir.
Türkiye'de Radyo TV yayıncılığının geleceğini ilgilendiren ve Haberleşme özgürlüğü bakımından
önemi olan bu konuda kesin yargılara varmak var olan yasal durum gözönüne alındığında oldukça
güçtür. Çünkü anayasaya aykırılık durumu henüz çözüme kavuşmamıştır.

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ� 363 449


