MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

EMO`DAN YATAĞAN ÖZELLEŞTİRMESİNE DAVA



 
Elektrik Mühendisleri Odası (EMO), Yatağan Termik Santralı`nın özelleştirmesine karşı Danıştay`a başvurdu. Santralın kömür madenleriyle birlikte özelleştirme ihalesinin onaylanmasına ilişkin Özelleştirme Yüksek Kurulu kararının, hukuka ve kamu yararına aykırı olduğu gerekçesiyle iptali ve yürütmesinin durdurulması istendi.
 

EMO, Yatağan Termik Santralı‘nın özelleştirilmesini yargıya taşıdı.  Dava dilekçesinde, Yatağan Termik Santralı‘nın Kemerköy ve Yeniköy elektrik santralları ile 1995‘de özelleştirme kapsamına alındığı, 1997‘de kapsamdan çıkarıldığı, 2003‘de tekrar özelleştirme kapsamına alındığı, 2006 yılında yeniden kapsamdan çıkarıldığı anımsatıldı. Yüksek Planlama Kurulu‘nun 21 Aralık 2010 tarihli kararıyla da Yeniköy ve Yatağan termik santrallarının birleştirildiği kaydedildi. Son olarak 26 Ağustos 2013 tarihinde özelleştirme kapsamına alınan Yatağan Termik Santralı‘nın, şirket yapısında herhangi bir değişiklik yapılmaksızın, Yatağan Termik Santrali ayrı, aynı şirket bünyesindeki Yeniköy Termik Santralı‘nın ise Kemerköy Termik Santralı ile birlikte ihaleye çıkartıldığına dikkat çekildi. Dilekçede, özelleştirme öncesi hazırlık sürecindeki eksikliklerin özelleştirme sürecini de sakatladığı şöyle anlatıldı:

"Yatağan Termik Santralı‘nın özelleştirilmesiyle ilgili olarak EÜAŞ bünyesinde bulunduğu dönemde yapılan işlemler ile son olarak özelleştirme kapsam ve programına alınması sonrasında satışa yönelik işlemler ele alındığında, özelleştirmeye yönelik gerekli hazırlık çalışmalarının yapılmadığını, aksine 2006-2013 dönemi içerisinde, enerji arz güvenliğinin teminine yönelik kamu elinde kalacak üretim santrali olarak planlandığı anlaşılmaktadır. 2006 yılında yaşanan elektrik enerjisi arz krizinin ardından özelleştirme kapsamından çıkarılmaları, Yatağan, Kemerköy ve Yeniköy termik santrallarının arz krizini dengelemeleri açısından kamu elinde kalması gerektiğini ortaya koymaktadır. 2013 yılında, tekrar özelleştirme kapsamına alınan üç santral için, gerekli hazırlık çalışmalarının yapılmamış olması da sağlıklı bir karar sürecinin bulunmadığını göstermektedir ve özelleştirme işlemi amaç açısından sakat bir işlem olarak doğmuştur."

Yatağan Santralı‘nın yalnızca elektrik üretimi değil, aynı zamanda yerli kaynağımız olan düşük kalorili linyit kullanılması nedeniyle de ülke ekonomisi açısından "entegre bir tesis" özelliği taşıdığı kaydedildi. "Nitekim kalorifik değeri 2100 kCal/kg, % 20 kül, % 36 nem oranına sahip kömür tüketen santral, ülkemizde bulunan düşük kalorili kömüre dayalı işletilme özelliklerine uygun dizayn edilmiştir" denilen dilekçede, özelleştirme işleminin ekonomik ve sosyal açıdan kamu yararına aykırılığı şöyle anlatıldı:

"Her ne kadar elektrik üretim santrali ile birlikte santralın kömür ihtiyacını karşılayan ilgili maden ruhsatlarının devri de söz konusu olmakla birlikte, havzada üretilen kömürün düşük kalorili olması nedeniyle, özelleştirme sonrasında daha yüksek kalorili ve ithal kömüre yönelinmesi kaçınılmaz olacaktır. Bu durum, Güney Ege bölgesinde elektrik üretimi üzerinden kurulan ekonomik yapının tahrip edilmesi sonucunu doğuracaktır. Bölge ve ülke ekonomisini olumsuz etkileyecek olması nedeniyle, Yatağan Termik Santrali‘nin özelleştirilmesinin zorunlu görülmesi halinde, havza içerisindeki ekonomik bütünlüğünün bozulmasını engelleyecek tedbirlerin alınması ve buna yönelik kuralların bulunduğu bir imtiyaz sözleşmesi ile özelleştirilmesi gerekmektedir. Özelleştirme ihale ve şartnamesinin Yatağan Termik Santralinin özgün koşullarına göre düzenlenmesi; bu kapsamda bölgede üretilen yerli kömür kullanım zorunluluğunun öngörülmüş olması gerekirdi. Bu zorunluluk 4046 Yasa‘nın Amaç ve İlkeler maddelerinde de açıkça yer almaktadır. Yasa‘nın 1. maddesinde "Ekonomide verimlilik artışı ve kamu giderlerinde azalma sağlamak için özelleştirilmelerine ilişkin esasları düzenlemek" hükmü yer alırken, 2. Maddenin 1. Fıkrasının (b) bendinde "Kuruluşların özelliklerine ve içinde bulundukları şartlara göre özelleştirme yöntemlerinin belirlenmesi" denilmiştir. Dava konusu özelleştirme işleminde Yatağan Termik Santralinin stratejik konumu dikkate alınmamıştır."

Yatağan Termik Santralinin özelleştirilmesinin, elektrik enerjisi fiyatlarının artmasına neden olması yönünden de kamu yararına aykırı olduğu ifade edilen dilekçede, EÜAŞ bünyesinde yapıldığı gibi düşük maliyetli üretim ile yüksek maliyetli üretimin paçallanması uygulamasının artık yapılamayacağı, özel şirketin de piyasadaki en yüksek fiyattan satış yapacağı anlatıldı. Dilekçede, "Gerek ekonomik yapısı itibariyle stratejik özelliği, gerekse özel sektöre devredilmesi sonrasında enerji piyasasında yaratacağı sonuçlar gözetilmeksizin, genel bir serbestleşme parolasına bağlı olarak yapılan dava konusu özelleştirme işlemi, Devlet‘in ekonomik ve sosyal alanlardaki Anayasal görevlerine aykırılık taşımaktadır" vurgusu da yapıldı.

İhale sonucunda oluşan en yüksek bedelin 1 milyar 91 milyon dolar iken, santralın İnternet sitesinde yer verilen 7 yıllık üretimlerine göre ortalama yıllık üretiminin 3.2 milyar kilovat saat olduğu, bu üretimin tüketici tarifesindeki mesken ve ticarethane için geçerli olan çıplak elektrik fiyatı olan 20.7 kuruş bedel üzerinden yıllık 663 milyon TL ciro oluşturduğu hesabına yer verildi. Santralın yaklaşık 4 yıllık ortalama cirosun altında bir değere santral özel bir şirkete istendiğine dikkat çekilirken, üstelik santralın kapasite kullanım oranının yüzde 58‘lerde kaldığına işaret edildi. Dilekçede santralın varlık satışı yapılması nedeniyle hesaba katılması gereken maddi değerlerine ilişkin de şu değerlendirmelere yer verildi:

"Üstelik bu hesaplama içinde ne santralın taşınmaz varlıklarının bedeli, kasasındaki nakit gibi alıcı şirkete yapılacak aktarımlar yer almamaktadır. Özelleştirmenin varlık satışı yöntemiyle yapıldığı dikkate alındığında, işletmenin maddi varlıklarının değerinin de ayrıca hesaplanması gerektiği açıktır. Varlık satışı, ÖİB tarafından ‘Kuruluşların aktifindeki mal ve hizmet üretim birimleri ile varlıklarının mülkiyetinin bedel karşılığında devredilmesi‘ olarak tanımlanmaktadır.

Nitekim ihale kapsamında Yatağan Termik Santrali, Güney Ege Linyitleri İşletmesi (GELİ) tarafından kullanılan taşınırlar, Yatağan Termik Santrali tarafından kullanılan taşınmazlar, GELİ‘nin üzerinde bulunduğu taşınmazlar ve GELİ tarafından kullanılan taşınmazların ‘Varlık Satışı‘ yöntemi ile satılmaktadır."

Dilekçede santralın yanında kömür madenlerinin de bedavaya devredilmesinin kamu yararına aykırılığı da şöyle anlatıldı:

"Daha da önemlisi santralle birlikte santrala kömür sağlayan maden sahalarının da bedavaya devredilmesi söz konusudur. İhale kapsamında varlık satışına ek olarak, Maden Ruhsatları ve bu Ruhsatların kapsadığı Maden Sahalarının "İşletme Hakkının Verilmesi" yöntemi ile alıcı şirkete devredilecektir. Buradan maden sahalarının başlı başına değer tespitinin ayrıca yapılması gerektiği açıktır. Maden sahaları özelleştirme kapsamında bedavaya devredilmekle birlikte alıcı şirketin santralde yerli linyit kullanım zorunluluğu bulunmamaktadır. Bu durumda şirket ithal kömüre de yönelebilecektir. Bölgedeki linyitlerin kalori değerinin düşük olduğu bilinen bir gerçektir. İthal kömür kullanması şirketin karlılık oranını artırırken, bölge olumsuz etkileyecek, kömür üretimi nedeniyle yıllardır tarım ve turizm gibi gelir olanaklarından yoksun kalan bölge bu kez kömür sahasında iş olanağını da yitirecektir. Yerli kaynaklarımız değerlendirilemezken, ülkemizin ekonomik anlamda büyük bir sorunu haline gelen cari açığı daha da büyüyecektir. Zaten cari açığın önemli bir kısmının enerji ithalatından kaynaklandığı bilinen bir gerçektir."



TELE 1- SABAH PUSULASI

28.03.2024
 


Çok Okunanlar


ANKARA ŞUBE GENEL KURULU YAPILDI

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU HAZİRUN LİSTESİ ASKIYA ÇIKIYOR

FUKUSHİMA FELAKETİNDEN DERS ALMALI VE NÜKLEER GÜÇ SANTRALI GİRİŞİMLERİNİ SONLANDIRMALIYIZ!

ÇEVRİMİÇİ SEMİNER: ENDÜSTRİYEL UYGULAMALARDA ZAMAN VE SENKRONİZASYON

EMO HASAN BALIKÇI ONUR ÖDÜLÜ’NÜN SAHİBİ MÜCELLA YAPICI OLDU

EMO HÜKÜMETİ NÜKLEER SANTRAL İLE İLGİLİ UYARDI: SONLANDIRIN! (TRAKYA DEMOKRAT)

EMO: FUKUSHİMA NÜKLEER FELAKETİNDEN DERS ALINMALI! (ENERJİEKONOMİSİ.COM)

EMO’DAN FUKUSHİMA’NIN YILDÖNÜMÜNDE ‘AKKUYU’ UYARISI (BASKENTGAZETE.COM.TR)

NİTELİKLİ YAĞMA (GÜNLÜK EVRENSEL)

GÜNEŞ VAR ETTİ, SANTRALI YOK EDECEK (BİRGÜN)

Okunma Sayısı: 390


Tüm Haberler

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr


Diğer birimlerin iletişim bilgileri için tıklayınız

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.