MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

ELEKTRİKLİ RAYLI ULAŞIM SİSTEMLERİ SEMPOZYUMU DÜZENLENDİ



 
Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) Eskişehir Şubesi tarafından düzenlenen Elektrikli Raylı Ulaşım Sistemleri Sempozyumu (ERUSİS’15) 8-9 Mayıs 2015 tarihlerinde Eskişehir Turunç Otel’de gerçekleştirildi. Etkinlik, elektrikli raylı ulaşım sistemleri konusunda üniversitelerde, kamu kurumlarında ve endüstride bulunan araştırmacıları, uygulamacıları ve karar vericileri bir araya getirdi.
 

Sempozyum çalışmaları, 8 Mayıs 2015 tarihinde açılış konuşmalarıyla başladı. Açılışta EMO Eskişehir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Tuna, EMO Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Yeşil ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Talat Aydın konuştu.

EMO 44. Dönem Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Yeşil açılış konuşmasına, sempozyumun ikincisinin düzenlendiğine dikkat çekerek, Anadolu Üniversitesi ile Osmangazi Üniversitesi başta olmak üzere etkinliği destekleyen kuruluşlara teşekkür etti. Eskişehir`in hem demiryolu ağının önemli bir kavşak olmasına hem de lokomotif üretimi yapan TÜLOMSAŞ`ı barındırmasına dikkat çeken Yeşil, Eskişehir`in raylı sistemlerle ilgili lisans ve lisansüstü eğitim veren iki üniversite ve çok sayıda araştırma kuruluşuna da ev sahipliği yaptığını vurguladı.

Demiryolu İhmali Ulaşımı Çarpıklaştırdı
Türkiye 1950`lerden bu yana demiryolunu ihmal edilerek, dışa bağımlı ve karayolu merkezli yatırımların tercih edildiği vurgulayan Yeşil, şöyle devam etti: 

"Karayolu taşımacılığına ağırlık verilmesinin yol açtığı yüksek maliyet ve verimsiz yol kullanımı ile arazi kayıpları, gürültü, çevre kirliliği meydana gelmiş; ekonomik olmayan irrasyonel yatırım kararlarıyla uzun yıllar içinde ülkemizde dengesiz ve çarpık bir ulaşım sistemi geliştirilmiştir."

Dünya genelinde enerjinin yüzde 19`unun ulaşımda kullanıldığını ve bu oranın 2030`da yüzde 50`ye kadar yükselmesinin beklenildiğini kaydeden Yeşil, "Hem enerji kaynaklarının kullanımı açısından, hem de sera gazı emisyonlarının kontrol altında tutulması açısından ulaşımda enerjinin verimli kullanıldığı yöntemlere geçiş zorunlu hale gelmiştir" diye konuştu.

Enerji Verimliliği Vurgusu
Demiryolunun enerji verimliliği açısından diğer ulaşım türlerine göre çok daha avantajlı olduğunu vurgulan Yeşil, Uluslararası Enerji Ajansı verilerine göre,  demiryolu ile yük taşımada karayoluna kıyasla 14 kat daha düşük enerji kullanıldığını kaydetti. Demiryollarının sera gazı emisyonuna azaltma konusunda da avantajların değinen Yeşil, şu bilgileri verdi:

"Uluslararası Demir Yolu Birliği ve Avrupa Komisyonu verilerine göre,  karayolu ulaşımında yolcu başına karbon emisyonu, demiryolu ulaşımındakinin dört katı; 1 ton yük başına karbon emisyonu ise demiryolu ulaşımındakinin sekiz katıdır. Elektrikli trenlere geçiş, ulaşımda fosil yakıt ihtiyacını ortadan kaldırmanın yanı sıra hareket sırasında sera gazı emisyonunu sıfır seviyesine çekmiştir.

Demiryolu ulaşımında alan kullanımının da karayoluna göre daha verimli olduğu BM Çevre Programı Demir Yolu Raporu`nda belirtilmiştir. Raporda şehir içi raylı sistemlerde birim genişlik başına yolcu taşıma kapasitesinin, karayolundaki otobüslerin altı, özel araçların kırk beş katı olduğu bilgisi yer almaktadır."

Trafiğin yoğun olduğu büyük şehirlerde raylı sistemlerin öne çıktığına ve son iki yıldır kullanılmaya başlanan yüksek hızlı trenlerin şehirlerarası ulaşımda yerine aldığına vurgu yapan Yeşil, konuşmasını şöyle sürdürdü:
"TCDD`nin son açıklamasına göre, Ankara-Eskişehir arasındaki yüksek hızlı tren seferleri, iki şehir arasındaki yolcu trafiğinin yüzde 72`sini taşımaktadır.

60 yıllık ihmalden sonra demiryollarını ayağa kaldırmak ve yerel yönetimlerin de şehir içi ulaşımda raylı sistemlere önemli yatırımlar gerçekleştirmekte olmaları, toplu ulaşımla ilgili olumlu gelişmelerdir. Ancak bu yatırımları seçim dönemlerine yetiştireceğiz diye eksikliklerle açılması nedeniyle yaşanan sorunlar halkta bu ulaşım türüne güvensizlik yaratmaktadır.

Kuşkusuz konunun uzmanları böylesine büyük kaynakların nasıl planlanması gerektiği, ulaşım master planlarının gerekliliği ile, çok büyük oranda ithal girdilerle gerçekleşen bu yatırımların hızla yerli üretime ve yerli kaynaklara dayalı olarak geliştirilmesini, üniversiteler–sanayi işbirliği yoluyla nasıl gerçekleştirileceğini bu sempozyumda ve benzer platformlarda enine boyuna tartışacaklardır.

Elektrikli raylı sistemlerde yerli üretimin teşvik edilmesi, araştırma geliştirme faaliyetlerine sağlanacak teşvikler ve katma değer yaratacak teknolojiyi geliştirme konuları başta olmak üzere pek çok konuda kolay mesafe kat edemediğimizi de görmek durumundayız.

Bu konuda da yeniden yapılanmaya gidilirken, dünya örneklerine ve kendi deneyimlerimize de bakarak bir hususu daha sizlerle paylaşmak isterim."

Yeşil`den Serbestleştirme Uyarısı
Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun`un amaç maddesinde "Demiryolu ile yolcu ve yük taşımacılığının hizmet kalitesi açısından en uygun, etkin ve olabilecek en düşük fiyatla satılmasını sağlamaktır" ifadelerine yer verildiğini hatırlatan Yeşil, benzer ifadelerin 2001 yılında çıkan Elektrik Piyasası Kanunu`nun amaç maddesinin ise şöyle yer aldığını kaydetti:

"Bu kanunun amacı; elektriğin kaliteli, sürekli, düşük maliyetli ve çevreye uyumlu bir şekilde tüketicilerin kullanımına sunulması için, rekabet ortamında özel hukuk hükümlerine göre faaliyet gösterebilecek, mali açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaf bir elektrik enerjisi piyasası oluşturulması ve bu piyasada bağımsız bir düzenleme ve denetimin sağlanmasıdır."

EMO`nun söz konusu kanunla ilgili endişelerini yıllar boyunca dilendirdiğini kaydeden Yeşil, konuşmasını şöyle sürdürdü:

"Bugün elektrik enerjisinde dağıtımın tamamı, üretimin ise yüzde 72`si özelleştirilmiş bulunmakta ve ucuzluk da, kalite de, süreklilik de, şeffaflık da sağlanmamıştır.

O nedenle Demiryolu ulaştırmasının serbestleştirilmesi hakkında kanuna ‘sütten ağzı yanan yoğurdu üfleyerek yer` misaliyle yaklaşmakta yarar olduğunu belirtmek isteriz.

Demiryolu Düzenleme Genel Müdürlüğü`nün kanunun uygulamaya geçmesi için gerekli diğer mevzuatın bir an evvel çıkmasını istediğini biliyoruz. Ancak çokça kamusal hizmet vurgusu yapılan kanun metniyle, uygulamada kamusallığın gereği olan ucuzluğun nasıl sağlanacağı dikkatle değerlendirilmelidir."

Yeşil, başlıklar halinde EMO`nun önerilerini ise şöyle sıraladı:
"-Elektrikli raylı ulaşımı da kapsayan Ulaştırma Ana Planı mutlaka hazırlanmalıdır.
-60 yıllık duraklamadan sonra yeniden başlatılan demiryolu hamlesi, öncelikle yük taşımacılığının payını artırmayı hedefleyerek sürdürülmelidir.
-Bir yandan demiryolu altyapısı genişletilirken, ulusal lokomotif ve vagon endüstrisi mutlaka geliştirilmelidir.
-Kent içi ve kent dışı taşımacılık birlikte ele alınmalı ve birbiriyle uyumlu olmalıdır.
-Toplu taşımacılık öncelikli hedefimiz olmalıdır.
-Trafik sorununu çözme adına başta İstanbul olmak üzere özel taşıt kullanımını özendirecek, orman alanlarını yok edecek, nüfus yoğunluğunu artıracak 3.  köprü geçişi benzeri arayışlardan vazgeçilmelidir."

Ulusal Ölçekli Etkinlikleri Sürdüreceğiz
TMMOB ve Odaları etkisizleştirmeye ve vesayet altına alma girişimlerin daha önce de yaşandığına iafede eden yeşil, AKP İktidarının girişimlerine ilişkin ise şu bilgileri vererek konuşmasını tamamladı:
 "Ama hiçbir dönemde 12 Eylül rejimi dahil, bugünkü iktidar kadar Anayasa`da açıkça belirtilen yönetsel yapımız yok sayılarak, gece yarısı Meclis`ten çıkarılan torba yasalarla adeta Meslek Odalarını cezalandırmayı, yok etmeyi hedefleyen yasal düzenlemelere gidilmemiştir. 

Üyelerimizle olan mesleki ilişkilerin zayıflatılması için çıkartılan yönetmeliklerle mali açıdan zayıflatılmış olsak da ülke yararına gördüğümüz, mesleki ve bilimsel nitelikte düzenlediğimiz ulusal ölçekli 15`in üzerinde sempozyum ve kongreyi 2015 yılının sonuna kadar gerçekleştireceğiz."

Açılış törenin ardından çağrılı bildirilerinin sunumuna geçildi.  İlk olarak "Ulusal Demiryolu Stratejileri ve Demiryolu Serbestleştirme Kanunu" başlıklı oturumda Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Demiryolu Düzenleme Genel Müdürü Erol Çıtak,  "Yeni Dönemde Demiryolları İşletmeciliğinde Düzenlemeler, Yasa Gereklilikleri, Uygulanacak, Regülasyonlar ve Yönetmelik Yazılımları (Personel, Taşımacılık, Araç Bakım, Vb.), Emniyet Sistemleri", TCDD Genel Müdürü Ömer Yıldız, "Yeni Dönemde TCDD‘de Yapılanma Süreci, YHT İşletmeciliği, Yük ve Yolcu Taşımacılığında Yeni Hedefler, Ar-Ce Çalışmaları, Milli Tren Hedefleri" başlıklı sunumlarını gerçekleştirdiler. Işık Üniversitesi`nden Prof. Dr. Sıddık Binboğa Yarman ise açılış bildirileri kapsamında "Türkiye‘de Raylı Sistemler Sektöründe AR-GE ve İnovasyon" konusunda bir konuşma gerçekleştirdi.


Yerli Tasarım ve Üretim Tartışıldı
Sempozyum kapsamında açılış bildirilerini ardından ilk olarak "Raylı Sistemlerde Yerli Tasarım ve Üretim Projeleri" başlıklı oturum gerçekleştirildi. EMO Yönetim Kurulu Eski Başkanı Cengiz Göltaş`ın yönettiği oturumda, TCDD`den Mehmet Bayraktutar, Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii A.Ş`den Hayri Avcı, Türkiye Vagon Sanayii A.Ş`den Hikmet Öztürk, Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayi A.Ş`den Yıldıray Koçarslan, Durmazlar Makina Sanayi ve Tic. A.Ş`den Ahmet Civan, Raylı Sistemler Kümelenmesi`den M. Kenan Işık ile Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu`ndan Doç Dr. Murat Makaracı yer aldı.

Sempozyum kapsamında ikinci oturum ise "Demiryolu Test ve Sertifikasyon" başlığı altında gerçekleştirildi. Raytest`ten Dr. Muammer Kantarcı`nın yönettiği oturuma, Demiryolları Düzenleme Genel Müdürlüğü`nden İbrahim Yiğit, Anadolu Üniversitesi`nden Prof. Dr. Ömer Mete Koçkar, İstanbul Üniversitesi`nden Prof. Dr. Mustafa Karaşahin, Bahçeşehir Üniversitesi`nden Prof. Dr. Tuncer Toprak TCDD Demiryolu Araştırma ve Teknoloji Merkezi`den Güven Kandemir konuşmacı olarak katıldı.

Kentsel Raylı Ulaşım Sistemleri
Tüm Raylı Sistem İşletmecileri Derneği`den Levent Fidansoy başkanlığının yaptığı "Kentsel Raylı Ulaşım Sistemleri" başlıklı üçüncü oturumda ise Eskişehir Osmangazi Üniversitesi`nden Yrd. Doç. Dr. Şafak Bilgiç, Eskişehir Hafif Raylı Sistem İşletmesi`nden Dilber Tekgöl, Tüm Raylı Sistem İşletmecileri Derneği`nden Aysun Durna, İzmir Banliyö Taşımacılığı A.Ş`den Sabahattin Eriş, Konya Büyükşehir Belediyesi``den Mehmet Hayırlıoğlu, ASELSAN`dan Seyit Yıldırım yer aldı. 

Sempozyum çalışmaları (9 Mayıa 2015) yapılacak 3 oturum ile tamamlandı.  "Raylı Ulaşımda Yük ve Yolcu Taşımacılığı" başlıklı günün ilk sempozyumun dördüncü oturumunu, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi`den Prof. Dr. Haşan Hüseyin Erkaya yönetti. Bu oturuma Demiryolu Taşımacıları Derneği`nden Yaşar Rota, TCDD`den Abdülkadir Gül, Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Demeği`nden Cavit Uğur, Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayi A.Ş`den Mustafa Yurtseven, SARP Havacılık Lojistik Turizm A.Ş`den Halil Arı Kan ve Anadolu Üniversitesi Ulaştırma Meslek Yüksek Okulu`ndan Yrd. Doç. Dr. Zeynep Gültekin Yıldırım konuşmacı olarak katıldı.

Eğitim ve İstihdam Masaya Yatırıldı
Anadolu Üniversitesi Prof. Dr. Ömer Mete Koçkar`ın yönettiği "Raylı Ulaşımda Eğitim ve İstihdam" başlıklı beşinci oturumda ise TCDD`den Dr. Kasım Özdemir, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi`nden Prof. Dr. Haşan Hüseyin Erkaya, Anadolu Üniversitesi`nden Yrd. Doç. Dr. Meserret Nalçakan, Demiryol Meslek Okulu Mezunlar Derneği`nden Alpaslan Taylan, RAYTEST`ten Ebru Köse ve Raylı Ulaştırma Sistemleri ve Sanayicileri Derneği`nden Taha Aydın konuşmacı olarak yer aldı.

Yeni Teknolojiler Değerlendirildi
"Demiryolu Elektrikli Araç ve Yol Boyu Sistem Teknolojileri" başlıklı son oturumda ise teknolojik gelişmeler ele alındı. EMO Yönetim Kurulu Yazmanı Hüseyin Önder`in yönettiği oturumda, Savronik Elektronik`den Tamer Karakurt, MST Elektroteknik`den Kazım Topaloğlu, Medel Elektronik`ten Selamin Özçelik, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu`ndan Osman Tanrıverdi, Safkar`dan Emel Sakarya, Thales`den Okan Eryurt ve Yıldız Teknik Üniversitesi`nden Yrd. Doç. Dr. Sinan Yardım katılım sağladı.

 

Elektrikli Raylı Ulaşım Sistemleri Sempozyumu`na (ERUSİS`15) ilişkin daha ayrıntılı bilgilere aşağıdaki bağlantıdan ulaşabilirsiniz.
http://www.erusis.org



TELE 1- SABAH PUSULASI

28.03.2024
 


Çok Okunanlar


ANKARA ŞUBE GENEL KURULU YAPILDI

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU HAZİRUN LİSTESİ ASKIYA ÇIKIYOR

FUKUSHİMA FELAKETİNDEN DERS ALMALI VE NÜKLEER GÜÇ SANTRALI GİRİŞİMLERİNİ SONLANDIRMALIYIZ!

ÇEVRİMİÇİ SEMİNER: ENDÜSTRİYEL UYGULAMALARDA ZAMAN VE SENKRONİZASYON

EMO HASAN BALIKÇI ONUR ÖDÜLÜ’NÜN SAHİBİ MÜCELLA YAPICI OLDU

EMO HÜKÜMETİ NÜKLEER SANTRAL İLE İLGİLİ UYARDI: SONLANDIRIN! (TRAKYA DEMOKRAT)

EMO: FUKUSHİMA NÜKLEER FELAKETİNDEN DERS ALINMALI! (ENERJİEKONOMİSİ.COM)

EMO’DAN FUKUSHİMA’NIN YILDÖNÜMÜNDE ‘AKKUYU’ UYARISI (BASKENTGAZETE.COM.TR)

NİTELİKLİ YAĞMA (GÜNLÜK EVRENSEL)

GÜNEŞ VAR ETTİ, SANTRALI YOK EDECEK (BİRGÜN)

Okunma Sayısı: 404


Tüm Haberler

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr


Diğer birimlerin iletişim bilgileri için tıklayınız

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.