Özelleştikten sonra kadrolu çalışan sayısı 27 bin 851’den, 14 bin 970’ye gerileyen TEDAŞ’ın hizmet kalitesi de düştü. EMO, elektrik kesintileri nedeniyle odaya şikayet yağdığını açıkladı.
Umut KARAKOYUN-Tüm Türkiye`de olduğu gibi İzmir`de de sık sık yaşanan elektrik kesintileri vatandaşı canından bezdirdi. Yaşanan sorunlar, İzmir Elektrik Mühendisleri Odası`na (EMO) da şikayet olarak yansıdı. EMO`ya göre bu kesintilerin en temel nedenlerinden birini, bakım ve iyileştirme çalışmalarının yetersizliği oluşturmakta. Özelleştirmelerin ardından dağıtım bölgeleri, bu alanda ciddi bilgi birikimi olmayan ve ağırlıklı olarak taşeronlarla çalışan özel yapıların yönetime geçti. EMO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Mahir Ulutaş, "Özelleştirme öncesi Dünya Bankası kredileriyle yapılan iyileştirme çalışmalarına rağmen özelleştirmeler sonrasında elektrik dağıtım bölgelerinde alt yapı yatırımlarının sağlıklı olarak gerçekleştirilip gerçekleştirilemediğine ilişkin ciddi soru işaretleri bulunmakta" dedi. ÖZELLEŞTİRMENİN FATURASI Yapılan özelleştirmenin faturası yalnızca kesintiler değil elbette. 27 bin 851 kadrolu personeli bulunan TEDAŞ`ta çalışan sayısı 14 bin 970`e geriledi. EMO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Mahir Ulutaş, "Özelleştirme sonrası kadrolu çalışanlarının sayısı geriledi. Elektrik dağıtım bölgelerinde çalışan her 100 kişiden 67`si taşeron işçisi. Bölgemizde özellikle yağmurlu günlerde plansız kesintilerde artış yaşanmakta. Elektrik dağıtımında aslından en güvenilir sistem olan yeraltı kabloları yağmurlu günlerde, sağlıksız kablo bağlantıları nedeniyle çileye dönüşmekte. Siyasi iktidar ideolojik körlükle özel sektörün karlılığını gözetmek yerine kamu güvenliğini ve yararını tercih etmesi durumunda sorunlar en kısa sürede çözülebilir. Yurttaşların mağduriyetini önlemeye yönelik en önemli çözüm ise elektrik dağıtım bölgelerinin kamulaştırarak, piyasa ve siyasi baskılardan uzak özerk bir yapılanma içinde yönetilmesinden geçmekte" diye açıklamada bulundu. ZARAR NASIL TAZMİN ETTİRİLECEK? Cihazları bozulan yurttaşlar, öncelikle arıza nedenini tespit ettirmeli. Cihazlar yüksek veya alçak voltaj nedeniyle bozulmuş ise bu durumu cihazı inceleyen teknik servisin raporlaması mutlaka sağlanmalı. Aynı bölgeden çok sayıda başvuru olması sorunun dağıtım şirketinden kaynaklandığını ortaya koyması anlamında önemli. Dağıtım şirketinin başvuruyu, 10 günlük süreyi gerekçe göstererek reddetmesi durumunda ise tüketici ilçe ve il hakem heyetlerine veya tüketici mahkemelerine başvuru yapılmalı. Tespit edilen zararın miktarı 2016 yılı için 2 bin 320 TL`nin altındaysa ilçe tüketici hakem heyetlerine, 2 bin 320 TL`den fazla 3 bin 480 TL`den az ise il tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılmalıdır. Bu başvurunun da yönetmelikte yer alan süre aşımı nedeniyle hakem heyetleri tarafından reddedilmesi durumunda ise konunun 15 gün içinde tüketici mahkemelerine taşınması gerekli.
(9 EYLÜL GAZETESİ, 15.01.2016)
|