MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

   · ŞUBE Giriş Sayfası

 ANKARA ŞUBE

   · 

ŞUBE TARİHÇESİ

   · 

ŞUBE YÖNETİM KURULU

   · 

ŞUBE DENETÇİLERİ

   · 

ŞUBE ÇALIŞANLARI

   · 

KOMİSYONLAR

   · 

ÇALIŞMA PROGRAMI

   · 

ÇALIŞMA RAPORU

   · 

TEMSİLCİLİKLER

   · 

HABERLER

   · 

DUYURULAR

   · 

GÖRÜŞLER-RAPORLAR

   · 

BASIN AÇIKLAMALARI

   · 

YAZILI BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

GÖRSEL BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

BASINDAN SEÇTİKLERİMİZ

   · 

YİTİRDİKLERİMİZ

   · 

EVLİLİK DUYURULARI

   · 

YENİ DOĞAN DUYURULARI

   · 

İŞ YAŞAMI DUYURULARI

   · 

MİSEM EĞİTİMLERİ

   · 

EĞİTİMLER

   · 

İSTATİSTİKLER

 
Şube Kapsamındaki İller:

 AFYONKARAHİSAR   ANKARA   ÇANKIRI   ERZİNCAN   ERZURUM   KASTAMONU   KAYSERİ   KIRŞEHİR   KONYA   NEVŞEHİR   SİVAS   TOKAT   YOZGAT   AKSARAY   KIRIKKALE 
 

 
HUKUKİ DESTEK
 

EMO Ankara Şubesi
Haber Bülteni
SAYI: 2023.4

Tüm Sayılar

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

MÜHENDİSLİK ASGARİ ÜCRET ANKARA YEREL ÇALIŞTAYI DÜZENLENDİ


HABER


 
Mühendislik Asgari Ücret Ankara Yerel Çalıştayı 8 Ekim 2016 Cumartesi günü EMO Merkez Toplantı Salonu’nda düzenlendi. Çalıştaya, Prof.Dr.Seyhan Erdoğdu (Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi), Yrd.Doç.Dr.F.Serkan Öngel (Gaziantep Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi), Dr.Denizcan Kutlu (Namık Kemal Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi), Hüseyin Mert Külahçı (EMO Ankara Şubesi) konuşmacı olarak katıldı.
 

Çalıştayın açılışını EMO Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Kaymakçıoğlu yaptı. Kaymakçıoğlu şunları söyledi, " Bu çalıştayı düzenlememizde çeşitli faktörler var ama en önemli faktör mühendis çalışanların önemli bir kesmi artık ücretli çalışır konumda olduğu için bu çalıştayı düzenliyoruz"dedi.

Çalıştayda ilk olarak söz alan Prof. Dr. Seyhan ERDOĞDU. "Türkiye‘de Asgari Ücret Politikaları" konusunu anlattı. Erdoğdu şunları söyledi; "Asgari ücretle ilişkin çalışmaları çok uzun zamandır çalıştığım bir alan. Mesleki ilgimin yanı sıra kişisel yaşamım açısından gerek sendikalardaki çalışmalarım siyasi partilerdeki çalışmalarımla asgari ücretlilerle yüz yüze oldum. Kendim de uzun süre asgari ücret hatta daha aşağı ücretle de çalıştım. Sunumuma Kütahya Manyezit İşletmeleri`nden işçi İhsan Batmaz`ın Türkiye Maden İş Sendikası`nın dergisinde çıkan alıntısıyla başlamak isterim. İnsan asgari ücretlilerin acısını içinde hissetmeli.

Bu hayat hiç umduğumuz gibi gitmiyor

Yaşadıkça geçim derdi asla bitmiyor

Bir de kazancım asgari ücret yetmiyor

He p çalışmakla geçiyor güzelim ömrüm.»

Bu şiir çok hüzünlü bulurum. Asgari ücretler ekonomik olmaktan öte sosyal ve birincil gelir dağılımı dediğimiz gelirin sınıflar arası dağılımında en önemli unsurlardan birisi olduğu için politik olarak sınıf mücadelesi açısından önemli bir konudur. Her şeyin coğrafyası ve tarihi önemli. Dünyanın bütün ülkelerinde asgari ücretin gündemde olduğunu biliyoruz, İsveç`te ilk defa sendikaların asgari ücret talebiyle geldiğini söyleyebiliriz. ILO`nun asgari ücretle ilgili ilk sözleşmesi 1928 tarihli. 100 yıllık işçi sınıfının mücadelesi olarak gündeme geldi. Türkiye`de de yarım yüzyılı aşkın tarihi vardır. İlk 1936  yılında İş Yasası ile geldi. Asgari ücret uygulaması 1951 yerel düzeyde başladı. 1969`da merkezi düzeyde asgari ücret tespit komisyonu toplandı.1974`ten başlayarak ulusal düzeyde sanayi ve tarım için ayrı ayrı, 16 yaş altı ve üstü için ayrı ayrı asgari ücret belirlenme yoluna gidildi.

1989`da sektörel farklılık kaldırıldı.4857 sayılı Kanun (2003) ile asgari ücret İş Kanunu kapsamında olsun veya olmasın tüm işçilere yaygınlaştırıldı. (Memurlar da taban ücret asgari ücretin üstündedir). 2014 yılına kadar 16 yaş altı için ayrı asgari ücret tam asgari ücretle fark azaltılarak sürdürüldü. Nihayet 2014 yılında yaş farklılaşması da uygulamadan kaldırılarak tek bir asgari ücret tespiti yoluna gidilmiştir.

İşveren sendikalar her zaman asgari ücret bölgesel olsun sektörel ayrılım olsun, genç ve genç olmayan işçiler arasında farklılık olsun dediler, sosyal yardımların işverenlerle vermeyenler arasında farklılık olsun dediler. Asgari Ücret belirleme yöntemi; Hükümet, işçi ve işverenlerin eşit sayıda temsilcilerinden oluşan asgari ücret komisyonu.Genellikle her yıl veya yılda iki kez uyarlama (en az her iki yılda bir) günlük asgari ücret işçinin ailesi göz önüne alınmaksızın net olarak hesaplanıyor ve daha sonra bu brüt olarak ödeniyor. Sosyal politikanın diğer alanları ile bağlantılar; Ücretler için büyüme noktası, asgari geçim indirimi, işsizlik sigortası üst limiti, sosyal güvenlik sisteminde ölçüt, sosyal yardım için ölçüt, işverenlerin SGK kapsamında ödeyecekleri idari  cezalar için ölçüt sosyal politikanın diğer alanları ile bağlantılar. Ücretler için büyüme noktası, asgari geçim indirimi, işsizlik sigortası üst limiti, bosyal güvenlik sisteminde ölçüt, sosyal yardım için ölçüt, işverenlerin SGK kapsamında ödeyecekleri idari  cezalar için ölçüt, güncel tartışmalar, uluslararası standartlara uyulmaması, aile unsuru, asgari ücretin düşüklüğü, net hesaplanıp brüt ödenmesi, refah payının hesaba katılması, yüksek vergi ve prim yükü gençler için farklı asgari ücret, bölgesel asgari ücret tartışmaları, sosyal yardım yapan işyerleri ile yapmayanların ayrılması, asgari ücretlerin istihdam, kayıt dışı çalışma, ve sanayin rekabet edebilirliğine etkileri

Asgari ücret: İşçilere normal bir çalışma günü karşılığı ödenen ve işçinin gıda, konut, giyim, sağlık, ulaşım ve kültür gibi zorunlu ihtiyaçlarını günün fiyatları üzerinden asgari düzeyde karşılamaya yetecek ücrettir.Komisyon, ücretin belirlenmesinde; ülkenin içinde bulunduğu sosyal ve ekonomik durumu, ücretliler geçinme indekslerini, bu indeksler yoksa geçinme indekslerini, fiilen ödenmekte olan ücretlerin genel durumunu ve geçim şartlarını göz önünde bulundurur.

Asgari ücretin belirlenmesi; Ücretin, bir günlük olarak belirlenmesi esastır. Aylık, haftalık, saat başına, parça başına veya yapılan iş tutarına göre ücret ödenen durumlarda gerekli ayarlamalar buna göre yapılır. Komisyondaki görüşmeler ve komisyonun çalışmaları gizlidir. Başkan, üyeler ve raportörler ile bu maddenin kapsamına giren kişi ve kuruluşlar bu görevleri dolayısıyla öğrendikleri her türlü bilgi ve belgeleri gizlemekle yükümlüdür.

1980 yılı başlarında 24 Ocak Kararları diye bilinen istikrar ve yapısal uyum politikalarını uygulamaya başlamıştır. 

18 Haziran 1980 yılında da IMF ile üç yıllık bir stand-by anlaşması imzalamıştır. 

ithalatı aşamalı olarak serbestleştirirken, ihracatın desteklenmesi

Ücretlerin baskı altına alınması

12 Eylül 1980 askeri darbesi

Prof. Dr. Seyhan Erdoğdu, Türkiye`de uygulanan asgari ücretin yoksulluk ücreti olduğunu ifade etti. Erdoğdu, "Türkiye, ILO`nun 131. Maddesi`ni imzalamadı. Çünkü bu madde asgari ücretin belirlenmesinde işçinin ailesiyle birlikte ihtiyaçlarının tespitini kapsıyordu. Ülkede asgari ücretin tespitinde halen tek kişinin ihtiyaçları dikkate alınıyor. Aile ihtiyaçlarına bakmıyor, ülkenin refah payının işin içine katmıyorlar" dedi.

İşçi- işveren- devlet temsilcilerinin bir araya gelerek oluşturduğu, asgari ücretin tespiti için toplanan Asgari Ücret Tespit Komisyonu`nun da belirlenen ücretin işçinin ekmeğinin beşte birini elinden aldığını belirten Erdoğdu, "Asgari ücret net olarak hesaplanıp brüt olarak ödeniyor. Bu da işçinin ekmeğinin beşte, birini elinden alıyor. Zaten komisyonda devlet tarafın kimin yanında durursa onun dediği oluyor. Devlet de çoğunlukla işveren tarafında duruyor" dedi.

ORTALAMA ÜCRET ASGARİ ÜCRETE YAKLAŞIYOR

Erdoğdu`nun konuşmasının ardından söz alan Doç. Dr. Serkan Öngel, asgari ücretin genel ücrete dönüşmeye başladığını kaydederek, "Ortalama ücretler asgari ücrete doğru yaklaşıyor. Çalışanlar arasında asgari ücret alanlar genişlediği için ortanca ücretlerde düşüş yaşanıyor" dedi. Günümüzde uygulanan asgari ücretin aslında 1300 lira olmadığına dikkat çeken Öngel bunu nedenlerini şöyle anlattı: "Asgari ücretten, asgari geçim indirimini çıkarırsanız, 1177 lira oluyor. Kalanın 110 lirası hazineden karşılanıyor. Hazineden karşılanan para ise asgari ücretlinin vergilerinden toplanan para. İşverene 80 liralık da prim indirimi uygulanıyor. Yani bu asgari ücret artışın işveren yük getirmedi yükünü yine işçi sırtlandı. Asgari ücret artışı işçiye olumsuz sonuçlar doğuracak şekilde yapıldı."Sendikalaşmanın yoğun olduğu iller ve sektörlerde ücretlerin arttığına dikkat çeken Öngel, "Sendikalaşma hakim ücret oranlarını arttırıcı bir etki yapıyor" dedi. Türkiye`de hane halkı harcamalarının yapısının değiştiğine de değinen Öngel, hanelerin gıdaya ayırdıkları pay azaldığını, bunun yerine eğitim ve sağlığa ayrılan payın artma eğiliminde olduğunu ifade etti.

Öngel şunları söyledi: Emeğin milli gelirden aldığı pay 1999`da yüzde 52 iken şimdi yüzde 31`e gerilemiştir. Türkiye`de büyüyen bir şey varsa o da adaletsizliktir. AMECO veritabanına göre emeğin payı OECD ortalamasında yüzde 50 civarındadır.Türkiye G-20 ülkeler arasında da gelişmekte olan ülkeler kategorisi içinde emeğin milli gelirden aldığı payın en hızlı azaldığı ülkeler arasında yer almaktadır. Milli gelir 1978‘den bu yana yüzde 400, kişi başına milli gelir yüzde 239 artarken brüt asgari ücret reel olarak sadece yüzde 17 artmıştır. O tarihten beri asgari ücret kişi başına milli gelir oranında artsaydı asgari ücret 2015 yılı için ortalamada brüt 2142 TL olacaktı.

Türkiye, Avrupa ülkeleri arasında asgari ücret bakımından üçüncü ligde yer alıyor. Avrupa`da asgari ücret bakımından üç ayrı lig var. Birinci ligde Belçika, Fransa, Almanya gibi ülkeler var. Bu ülkelerde asgari ücret 1000 Euro`nun üzerinde. İkinci lig, Portekiz, İspanya ve Yunanistan gibi ülkelerin bulunduğu ülkeler. . Üçüncü lig ülkeleri Bulgaristan,  Slovenya, Romanya, Makedonya gibi ülkeler bu ülkelerde asgari ücret 0 ile 500 Euro arasında Bu ülkelerde asgari ücret 500 ile 1000 euro arasında. Türkiye bu sıralamada üçüncü ligde. Türkiye bu ülkelerle karşılaştırıldığında daha uzun çalışma haftasına sahip. Türkiye‘de resmi çalışma haftası 45 saat. AB ülkeleri için 35 ile 40 saat arasında değişiyor.  Ülkelerin resmi çalışma süreleri ve  fazla mesai ücretlerini dikkate alarak 45 saat çalıştıklarında ne kadar ücret alacaklarını hesapladığımızda Türkiye, Hırvatistan, Polonya, Estonya, Litvanya, Slovakya, Letonya‘nın gerisinde kalıyor.Devlet zaten işverenin işçiye karşı yükümlülüklerini fazlasıyla paylaşmaktadır. İşverenler asgari ücret maliyetini 16 milyar TL olarak açıklamışlardır ancak 2008`den beri süren SGK prim indirimi ile işverenin devletten aldığı miktar 42 milyar TL`dir. Önümüzdeki sene alacakları da dahil edildiğinde işverenler, bahsettikleri maliyetin neredeyse 3 katına yaklaşan destek almış olacaktır.Türkiye kar oranlarında zirveye oynamaktadır.

Türkiye`deki küçük ölçekli işletmelerin karlılıkları Polonya`nın 2 katı, İspanya`nın 3 katı, İtalya`nın ise yine 2 katından fazla karlılığa sahip. Almanya ve Fransa, Türkiye`nin biraz üzerindedir. Orta ölçekli işletmelere baktığımızda Türkiye`deki orta ölçekli işletmeler bu saydığımız ülkelerin hepsinden daha fazla karlılığa sahiptir. Türkiye`deki büyük ölçekli firmaların karlılığı Almanya, Fransa ve İspanya`daki büyük ölçekli firmalarının yaklaşık iki katı, İtalya ve Polonya`nınsa üç katı civarındadır.

SOSYAL YARDIMLARLA GEÇİM

Namık Kemal Üniversitesi Araştırma Görevlisi Denizcan Kutlu ise asgari ücret ve sosyal yardımlar arasındaki bağı kuran sunumundan, "Asgari ücretli aileleri aile bütçesindeki gelir- gider dengesi açığını kapatmak için aile yardımları, sosyal yardımlar ve ek işte çalışma gibi yöntemlere başvuruyor. İşçi sağlığı bakımından da bu açık etki yapıyor. Türk- İş`e göre asgari ücretli hanelerin besleme harcaması açlık sınırının altında" diye konuştu. 1300 liralık asgari ücretin hanelerdeki gelir- gider dengesindeki yoksulluğu gidermediğine dikkat çeken Kutlu, "Hane halkının geçim ihtiyaçlarını karşılamadaki yetersizlik, onları sosyal yardımlara yönlendiriyor. Çalışsalar dahi geçimlerini karşılayamaz durumdalar. Sosyal yardımlar ücretin tanında geçim için hane gelirinin temel kaynağı oluyor. Ücretin dışında bir gelir turu anlamına geliyor" dedi.

Çalıştayda son olarak söz alan EMO Ankara Şubesi Teknik Görevlisi Hüseyin Mert KÜLAHCI "TMMOB`de Asgari Ücret Uygulaması ve Yönetmelikler" konusunu aktardı. Hüseyin Mert Külahcı şunları söyledi; "Tüm meslek alanlarında olduğu gibi, mühendislik mimarlık hizmetleri için asgari ücret belirlenmesi sorunlu bir konudur.6235 sayılı Türk Mühendis Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Kanunu ile bu yetki TMMOB`ye verilmiştir.TMMOB Asgari Ücret ve Çizim Standartları Tespit Komisyonu ve Kontrol Bürolarının Kurulmasına İlişkin Yönetmeliği (24 Haziran 1981) Amaç;Bu yönetmelik, 6235 (7303) sayılı Kanuna dayanılarak kamu yararı açısından, mühendislik ve mimarlık meslek dallarının gelişmesi, nitelikli hizmet elde edilmesi, meslek mensuplarının hak ve selahiyetlerinin korunması, haksız rekabetin önlenmesi ve meslektaşlar arasında dayanışmanın, bilgi ve deney iletişiminin sağlanması amaçlarını taşır.TMMOB Serbest Mühendislik ve Mimarlık Hizmetleri Asgari Ücret Yönetmeliği (22 Nisan 1990)

Amaç;Bu yönetmelik, 7303 sayılı Kanun 66 Sayılı KHK ve 85 Sayılı KHK ile bazı maddeleri değiştirilen 6235 sayılı TMMOB Kanunu, 3065 sayılı KDV Kanunu, gereği yapılacak mühendislik mimarlık hizmetlerinin, ülkenin, mesleğin ve tekniğin gereklerine uygun bir şekilde tanımını, uygulanmasını, koordinasyonunu ve gelişimini temin ve ülke çapında uygulanacak ücretlerdeki asgari miktarları tespit etmek ve denetimini sağlamak amacıyla hazırlanmıştır

TMMOB Mimarlık-Mühendislik Hizmetleri ve Asgari Ücret-Asgari Çizim ve Düzenleme Esasları Yönetmeliği (23 Şubat 2005)

Amaç;Bu Yönetmelik, her türlü yapı ve tesis üretimi ve bu alandaki her türlü mimarlık ve mühendislik hizmetlerinin, ülkenin, mesleğin ve tekniğin ihtiyaç ve menfaatlerine uygun bir şekilde tanımını, uygulanmasını, koordinasyonunu ve gelişimini temin ve ülke çapında denetiminin sağlanması amacı ile hazırlanmıştır.

MÜHENDİS ASGARİ ÜCRETİ NE DEMEK ?

Asgari ücret; ücretli mühendislerin belirlenen ücretin altında çalıştırılmalarını önleyecek bir haktır.  Belirlenen asgari ücret, düşük ücretle çalışmanın ve eksik SGK bildirimlerini engelleyebilecek bir sınır çizmektedir.Çalışma yaşamı güvencesizleştiriliyor.Güvencesizlik mühendisleri de kapsayan büyük bir işçileştirmeyle yaygınlaştı. Mühendisler de çalışma yaşamının diğer bileşenleri gibi güvencesizliğin farklı biçimleriyle karşı karşıya kalıyor.

MÜHENDİSLERİN ÇALIŞMA YAŞAMINDAKİ EN YAYGIN SORUNLARI

Düşük ücretler
Uzun çalışma saatleri
SGK priminin gerçek ücret üzerinden ödenmemesi

TMMOB`NİN YETKİLERİ

6235 sayılı TMMOB kanunu:

Madde 2 - c) Mühendislik ve mimarlık mesleği mensuplarının, müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleriyle ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hâkim kılmak üzere meslek disiplinini ve ahlâkını korumak için gerekli gördüğü bütün teşebbüs ve faaliyetlerde bulunmak;

d) Meslek ve menfaatleriyle ilgili işlerde resmî makamlarla İşbirliği yaparak gerekli yardımlarda ve tekliflerde bulunmak, meslekle ilgili bütün mevzuatı normları, fennî şartnameleri incelemek ve bunlar hakkında görüş ve düşünceleri ilgililere bildirmektir.

TMMOB ANA YÖNETMELİĞİ

Odalar Birliği (TMMOB), Kuruluş, Merkez ve Amaç (1. bölüm)

b) Mühendislik ve mimarlık mesleği mensuplarının ortak gereksinmelerini karşılamak, mesleki etkinlikleri kolaylaştırmak, mesleğin genel yararlara uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleriyle ve halkla olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplinini ve ahlakını korumak; kamunun ve ülkenin çıkarlarının korunmasında, yurdun doğal kaynaklarının bulunmasında, korunmasında ve işletilmesinde, çevre ve tarihi değerlerin ve kültürel mirasın korunmasında, tarımsal ve sınai üretimin artırılmasında, ülkenin sanatsal ve teknik kalkınmasında gerekli gördüğü tüm girişim ve etkinliklerde bulunmak.

c) Meslek ve çıkarları ile ilgili işlerde, resmi makamlar ve öteki kuruluşlar ile işbirliği yaparak gerekli yardımlarda ve önerilerde bulunmak, meslekle ilgili bütün mevzuatı, normları, bilimsel şartnameler, tip sözleşmeler ve bunlar gibi bütün bilimsel evrakı incelemek ve bunların değiştirilmesi, geliştirilmesi ya da yeniden konulması yolunda önerilerde bulunmak.

BİRLİK ORGANLARI, GÖREV VE YETKİLERİ (2. BÖLÜM)

Madde 24:

e) Bütün mühendis, mimar ve şehir plancılarının, mesleki onur ve çıkarlarını korumak

f) Mühendislik, mimarlık ve şehir plancılığı meslekleriyle ilgili bütün elemanların, mesleklerine göre gerekli düzeye ve sonucunda parasal olanaklara ulaşmalarını sağlamak ve bu konuda ilgili kuruluşlarla işbirliği yaparak, gerekli önlemleri almak

EMO`NUN YETKİLERİ

EMO Ana Yönetmeliği

Madde 7- Odanın amaçları şunlardır:

a) Günün gereklerine, koşullarına ve olanaklarına uygun olarak üyelerinin sorunlarını çözmek için çalışmak, mesleğin üye toplum ve ülke yararlarına göre uygulanması ve geliştirilmesi için gerekli çabaları göstermek, diğer meslek Odaları, üyeleri ve halkla ilişkilerinde dürüstlüğü ve ahlakı korumak, uzmanlık alanında ülke çıkarlarına uygun politikalar üreterek bunları savunmak, kamuoyu oluşturmak, ilgilileri uyarmak,

c) Meslek, ülke ve üye çıkarlarını korumak için resmi makamlar ve öteki ilgili kuruluşlarla işbirliği yapmak, önerilerde ve girişimlerde bulunmak, gerektiğinde çalışma alanına ilişkin olarak kanuni yollara başvurmak, önlemek için gerekli gördüğü tüm girişim ve etkinliklerde bulunmak,

d) (Ek:RG-1/4/2003-25066)(1) Üyelerin hak ve yetkilerini korumak, üyeler arası dayanışmayı sağlamak, haksız rekabeti önlemek için gerekli gördüğü tüm girişim ve etkinliklerde bulunmak,

ODA YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ

Madde 34- Oda Yönetim Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:

g) (Değişik:RG-11/5/2010-27578) Meslek alanları ile ilgili diğer meslek kuruluşları ile işbirliği yaparak, üyelerin hak ve yetkilerini korumak ve bunu sağlamak için teknik ve idari işleyiş ile ilgili yönerge, şartname ve sözleşmeler hazırlamak, gerekirse Oda Genel Kurulu ve Birlik Yönetim Kurulu onayına sunmak,

h) Oda üyelerinin mesleki onur, hak ve çıkarlarını koruyacak önlemleri saptamak ve bu konuda gerekli girişimlerde bulunmak,

ı) Üyelerinin kamu kuruluşları, özel kuruluşlar ve kişilerle olan tüm mesleki ilişkilerinde ortaklaşa uyulacak hukuki ilkeleri hazırlamak, bunlara uymayı sağlayacak önemleri almak, uygulamaları denetlemek, mesleki hizmetlerin karşılığı olan asgari ücretleri saptamak ve uygulanmasını sağlamak,

ODA YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ

Madde 34- Oda Yönetim Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:

g) (Değişik:RG-11/5/2010-27578) Meslek alanları ile ilgili diğer meslek kuruluşları ile işbirliği yaparak, üyelerin hak ve yetkilerini korumak ve bunu sağlamak için teknik ve idari işleyiş ile ilgili yönerge, şartname ve sözleşmeler hazırlamak, gerekirse Oda Genel Kurulu ve Birlik Yönetim Kurulu onayına sunmak,

h) Oda üyelerinin mesleki onur, hak ve çıkarlarını koruyacak önlemleri saptamak ve bu konuda gerekli girişimlerde bulunmak,

ı) Üyelerinin kamu kuruluşları, özel kuruluşlar ve kişilerle olan tüm mesleki ilişkilerinde ortaklaşa uyulacak hukuki ilkeleri hazırlamak, bunlara uymayı sağlayacak önemleri almak, uygulamaları denetlemek, mesleki hizmetlerin karşılığı olan asgari ücretleri saptamak ve uygulanmasını sağlamak,

TMMOB GÜVENCELİ ÇALIŞMA YAŞAMI İÇİN ÖNEMLİ BİR ADIM ATTI

TMMOB SGK ile 2012 yılının Temmuz ayında bir protokol yaptı.

Protokolün ardından, mühendislerin asgari ücretini; 2013 yılı için 2700 TL brüt olarak belirledi ve SGK‘ya bildirdi.

2014 yılı için 2800 TL brüt olarak belirledi ve SGK‘ya bildirdi.

2015 yılı için 3000 TL brüt olarak belirledi ve SGK‘ya bildirdi.

2016 yılı için 3300 TL brüt olarak belirledi ve SGK‘ya bildirdi.

BELİRLENEN BU ASGARİ ÜCRETTEN SONRA SÜREÇ NASIL İŞLİYOR ?

Çalışma yaşamındaki her hak gibi, belirlenen asgari ücretin, ücretli mühendislerin, üyelerimizin çalışma yaşamındaki gerçek alt sınır ücreti olabilmesi ancak bir mücadele süreciyle gerçekleşmektedir.

Bu mücadelede odamızın ve üyelerimizin üzerine düşen görevler büyük önem taşımaktadır.

SGK NE YAPACAK ?

TMMOB‘nin SGK ile yaptığı protokol gereği SGK, prim bedelleri üzerinden denetime başlayacak.

SGK`nın meslek kodlarını dikkate alarak yapacağı denetimde brüt 3300TL`nin (2016 için) altında belirlenen bildirimler sorgulanacak ve asgari ücret bilgisi iletilecek

EMO NE YAPACAK ?

3300TL‘nin altında yatan prim tespitlerini SGK`ya iletecek ve gereğinin yapılmasını talep edilecek
Eksik bildirimlerin muhatabı olan işyerlerine uyarı yazısı gönderilip süreç takip edilecek
Hukuki yollara başvurarak asgari ücretin hayata geçmesi sağlanacak

ÜYELER NE YAPABİLİR / NE YAPMALI ?

Üyelerimizin  oda ve şubeleri ile irtibata geçmesi ve  asgari ücret çalışmasını birlikte sürdürmesi insanca yaşayacak ücret mücadelesinin ilerlemesi için önemli bir adım oluşturuyor
Çalışma yaşamındaki her hak gibi belirlenen asgari ücretin çalışma yaşamlarımızdaki gerçek alt sınır ücreti olabilmesi bir mücadele süreciyle gerçekleşecek
Bu sebeple üyelerimizin oda ve şubeleriyle dayanışması kısa vadede olumlu sonuçlar doğuracaktır. Düşük ücretle çalışmaya ve eksik SGK bildirimlerine karşı birlikte mücadele edelim haklarımıza sahip çıkalım."

Sunumların ardından üyelerimizin sorduğu sorular katılımcılar tarafından yanıtlandı.

 



“SANAL ÇALIŞANLAR GELİYOR” RPA: ROBOTİK SÜREÇ OTOMASYONU BAŞLIKLI WEBINAR DÜZENLENDİ

21.07.2023
 


Çok Okunanlar


ENERJİ VE MÜHENDİSLİK ÇALIŞTAYI DÜZENLENECEK

HOŞ GELDİN ON BİR AYIN SULTANI ŞEHR-İ RAMAZAN

8 MART DÜNYA KADINLAR GÜNÜ KUTLU OLSUN

İSTİKLAL MARŞININ KABULÜNÜN 103. YILI KUTLU OLSUN

18 MART ÇANAKKALE ZAFERİ KUTLU OLSUN!

8 MART DÜNYA KADINLAR GÜNÜ KUTLU OLSUN

Okunma Sayısı: 711


Tüm Haberler

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.