MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

   · ŞUBE Giriş Sayfası

 ANKARA ŞUBE

   · 

ŞUBE TARİHÇESİ

   · 

ŞUBE YÖNETİM KURULU

   · 

ŞUBE DENETÇİLERİ

   · 

ŞUBE ÇALIŞANLARI

   · 

KOMİSYONLAR

   · 

ÇALIŞMA PROGRAMI

   · 

ÇALIŞMA RAPORU

   · 

TEMSİLCİLİKLER

   · 

HABERLER

   · 

DUYURULAR

   · 

GÖRÜŞLER-RAPORLAR

   · 

BASIN AÇIKLAMALARI

   · 

YAZILI BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

GÖRSEL BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

BASINDAN SEÇTİKLERİMİZ

   · 

YİTİRDİKLERİMİZ

   · 

EVLİLİK DUYURULARI

   · 

YENİ DOĞAN DUYURULARI

   · 

İŞ YAŞAMI DUYURULARI

   · 

MİSEM EĞİTİMLERİ

   · 

EĞİTİMLER

   · 

İSTATİSTİKLER

 
Şube Kapsamındaki İller:

 AFYONKARAHİSAR   ANKARA   ÇANKIRI   ERZİNCAN   ERZURUM   KASTAMONU   KAYSERİ   KIRŞEHİR   KONYA   NEVŞEHİR   SİVAS   TOKAT   YOZGAT   AKSARAY   KIRIKKALE 
 

 
HUKUKİ DESTEK
 

EMO Ankara Şubesi
Haber Bülteni
SAYI: 2023.4

Tüm Sayılar

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

LOKAL SÖYLEŞİLERİ 4: “KÖY ENSTİTÜLERİNİ YENİDEN ANLAMAK” SÖYLEŞİSİ DÜZENLENDİ



 
EMO Ankara Şubesi Lokali’nde her ayın son Perşembe günü “Lokal Söyleşileri” etkinliği düzenlenmeye devam ediyor. Mayıs ayı Lokal Söyleşileri’nde Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Başkanı Prof.Dr.Kemal Kocabaş tarafından 31 Mayıs 2018 Perşembe günü “Köy Enstitülerini Yeniden Anlamak” konulu söyleşi gerçekleştirildi.
 


Etkinliğin açılışında konuşan EMO Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Ömürhan Soysal şunları söyledi; "EMO Ankara Şubesi adına hepinize iyi akşamlar diliyorum, hepiniz hoş geldiniz. Ocak ayında tamamladığımız EMO Ankara Şubesi Genel Kurulunun ardından oluşturduğumuz çalışma programında Oda mekânlarını etkin ve verimli kullanmaya özel bir önem verdik. Bu kapsamda her ayın son Perşembesi Lokal Söyleşileri yapma kararı aldık. Gerek meslek alanımızla gerekse de güncel gelişmelerle ilgili başlıklarda söyleşiler yapma kararı aldık. Bu kapsamda Şubat ayında "Kriptografiye Giriş" söyleşisiyle başladık, ardından Mart ayında "Boğaz Atlama Projesi" ve Nisan ayında "Işığımızın Emekçileri" belgesel gösterimi ve belgeselin yönetmeniyle söyleşiyi gerçekleştirdik. Özellikle yüksek gerilim hatlarında çalışan mühendis, tekniker ve teknisyenlerin yaşadıkları mesleki sorunları anlatan değerli bir belgeseldi. 

Bugün gerçekleştireceğimiz söyleşiyi geçtiğimiz ay yapmayı planlıyorduk. Ancak "Işığımızın Emekçileri" belgeselinin yönetmeninin yurt dışına çıkma planı olduğu için bu söyleşiyi Mayıs ayına çekmek durumunda kaldık. Neden bu söyleşiyi geçtiğimiz ay yapmak istedik? Köy Enstitüleri 17 Nisan 1940 yılında kuruldu. 78. Kuruluş yıl dönümünde biz de böyle bir etkinlikle Köy Enstitülerini anmak istedik.

Etkinliği gerçekleştirmeden önce kimi bu söyleşiye davet edebiliriz diye araştırma yaparken Kemal Bey`in Birgün gazetesindeki söyleşisine rastladık. Güzel bir söyleşiydi. Bu yüzden de kendisine ulaştık, sağ olsun bizi kırmayıp davetimizi kabul etti.

Köy Enstitüleri Türkiye`nin aydınlık yarınlarını yetiştirmişlerdir

Köy Enstitüleri`nden yetişen neslin Türkiye`nin aydınlık yarınlarını yetiştirdiğinin altını çizen Ömürhan Soysal şunları söyledi; "Köy Enstitüleri`nden yetişen kuşak yapı ustalığı yapmışlar, tarımda uğraşmışlar, resimle heykelle uğraşmışlar. Türkiye`nin aydınlık yarınlarını yetiştirmiş Köy Enstitüleri. İlk kurulduğunda okuma yazma oranını Türkiye`de nüfusun yüzde 5`idir. Türkiye halkının yüzde 75`inin köylerde yaşadığı bir dönemde, tarımla kalkınmaya çalışan bir ülke için kritik döneminde kurulmuş. Bunun mimarlarından birisi olan dönemin Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel ve İsmail Hakkı Tonguç‘u da anmadan geçemeyiz."

Ömürhan Soysal‘ın açılış konuşmasının ardından Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Başkanı Prof.Dr.Kemal Kocabaş "Köy Enstitülerini Yeniden Anlamak" başlıklı sunumunu yaptı.

 

Köy Enstitüleri, bir insanlaşma, toplumsallaşma projesidir

Köy Enstitüleri`nin bir insanlaşma, toplumsallaşma projesi olduğunu vurgulayan Kemal Kocabaş şöyle konuştu; "EMO Ankara Şubesi`ne bu etkinliği düzenlediği için çok teşekkür ediyorum. Derneğimiz Köy Enstitüsü rüzgârı estirdi, çok önemli çalışmalar yaptığımızı düşünüyorum. Köy Enstitüsü kuruluşunda iki güzel insan var. Birisi Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel diğeri İlköğretim Genel Müdürü İsmail Hakkı Tonguç. Köy Enstitüleri`nden 17 bin 300 öğretmen yaklaşık 1500 sağlıkçı mezun olmuştur. UNESCO 1997 yılını Hasan Ali Yücel yılı ilan etti.

Neden Köy Enstitüleri sorusuyla başlıyorum. Köy Enstitüleri, bir insanlaşma, toplumsallaşma projesidir. Laik bilimsel demokratik eğitimin özgün kuruluşu olarak karşımızda duruyor. Köy Enstitüsü aydınlanma projesi, toplumsal dönüşüm projesi, kültür devrimi. İşlevsel nitelikli eğitimin adı Köy Enstitüleri. Özgüven destanı…

2018 Türkiye Eğitim Sistemi nasıl diye bakarsak;

Eğitim Sistemi Niteliğini Kaybetmiştir…

Eşitsizlik ve adaletsizlikler üretmektedir…

Bilimsel Olmayan müfredat çocukları akıl ve bilimden uzaklaştırmaktadır…

Nitelikli öğretmen yetiştirilememektedir. Tüm eğitim fakülteleri siyasi iktidarın arka bahçesi haline gelmiştir.  

Eğitimde dinselleştirme, ülkemizi Suudi Arabistan-Yemen ligine yol almasına neden olmaktadır…

Piyasalaştırma-Beyin göçü yaşanıyor. Türkiye orta okul çocuklarını özel okullara gönderiyor. Türkiye`de beyin göçünün yaşandığı bir eğitim sistemi var.

Eğitimde liyakatın olmadığını görüyoruz.

Önümüzdeki dönemlerde topluma bir eğitim reformu taslağı sunmalıyız.

RAKAMLARLA TÜRKİYE VE EĞİTİM


Ortalama Eğitim Süresi: 7.6 yıl

Kütüphanesi bulunan okul sayısı: %39.2

Spor salonu bulunan okul sayısı: %8.4

2015 verilerine göre Türkiye genelindeki ilkokulların %19,5`inde, ortaokulların %19`unda, ortaöğretim kurumlarının %10,6`sında ikili öğretim uygulanıyor.

Cumhuriyetin tüm değerleri, kazanımları örselenerek , silinerek  yeni bir Osmanlı kimliği üretilmek isteniyor…

Anaokuluna kadar indirilen din eğitimi ve vasatlık, kurumsallaşan gericilik yaygınlaşmakta.

Köy Enstitüleri`nin kurulduğu dönem dünya nasıldı bir de ona bakalım…

1940 yılında Avrupa`da faşizm var. Almanya`da trenler insanları gaz odalarına taşırken, Türkiye`de trenler çocukları eğitim için Köy Enstitülerine taşıyor.

Öğretim süresi 5 yıl, haftada 44 saat çalışma var… Yarısı kültür dersi, yarısı tarım ve teknik sanatlara ayrılıyor…

İ. Hakkı Tonguç bir sosyalist. Ne diyor; "İlköğretim  meselesinde sıra, yoksul ve toplumun en ağır yükünü taşıyan halkın çocuklarını okula kavuşturmaya gelmiştir. Bunun icap ettireceği her türlü fedakarlığı göze almaya mecburuz.

Bugün Yeniden Köy Enstitüleri demenin anlamı nedir diye sorduğumuzda;
Ülkenin tüm çocuklarına nitelikli eğitim sunmaktır…
Ülkenin tüm çocuklarının eğitim hakkını gerçekleştirmektir…
Ülkenin tüm çocuklarını Laik, demokratik, bilimsel eğitimle buluşturmaktır…
Bugün okullardaki  ezberci öğrenmeyi terk edip, hayatın gerçek problemleri üzerinden öğrenmeyi geliştirmektir."

Köy Enstitüleri aşılamayan Cumhuriyet projesidir

Köy Enstitüleri`nin aşılamayan bir Cumhuriyet projesi olduğunu vurgulayan Kemal Kocabaş, Cumhuriyet`in eğitim politikasının kamucu, demokratik, laik bilimsel olduğunu belirterek şöyle konuştu; "1923-46 arasına baktığımızda bir bütünsellik var. İlerici utku var, bayrak bakandan bakana devam ediyor, önemli bir coşku yaşanıyor. Mustafa Necati çok önemli bir Milli Eğitim Bakanlığı. İş eğitimini MEB çatısını kuran Milli Eğitim Bakanı`dır Mustafa Necati. Talim Terbiye Kurumu kuruluyor, ilk defa yurt dışına öğrenci gönderme projesi gelişiyor.

Yıl: 1927

Toplam Ülke nüfusu: 13.6 Milyon

Okuma Yazma Bilme Oranı: %8.

Cumhuriyetin eğitim politikası; bir kere kamucu, demokratik laik bilimsel eğitim hakim, özgür insan yetiştirmeye yönelik Cumhuriyet insanı yetiştirme hedefinin olduğunu söyleyebiliriz.

Neden köy? O dönem Türkiye`de insanların yüzde 85 köyde yaşıyor. Cumhuriyet köye ulaşmak istiyor böyle bir bakış var. Bugün bir siyasal partinin sol siyasi partinin hayata baktığı pencereyi eğitime atfediyorlar, eğitimle bunu başarabilir miyiz diye düşünüyorlar. Cumhuriyet köylere ulaşamıyor. Eğitmenler bizim eğitim tarihimizin isimsiz kahramanlarıdır. Eğitmen kursları Köy Enstitülerine giden yolda çok önemli bir kilometre taşı oluyor. O dönem Hasan Ali Yücel projesi olan Tercüme Bürosu çalışması var.

Her enstitünün büyük bir kütüphanesi vardı ve Hasan Ali Yücel`in çevirisini yaptırdığı klasikler burada bulunabiliyordu. Her öğrenci bir yıl içinde 25 klasik eseri okumak zorundaydı.

Teklif, Elektra, Faust, Kırmızı ve Siyah, Vadideki Zambak,  Benim Üniversitelerim,  Goriot Baba,  Vadideki Zambak,  Figaro`nun Düğünü, Nora, Şamdancı, Harp ve Sulh, Venedik Taciri, Germinal gibi kitapları okuyan bu öğrenciler, Zoraki Tabip, Kibarlık Budalası, Bir Yaz Gecesi Rüyası gibi oyunları da oynuyorlardı. Bu çevirilerde kimler var? Nurullah Ataç, Saffet Pala, Sabaahattin Eyüboğlu, Sabahattin Ali, Bedrettin Tuncel, Enver Ziya Karal ve Nusret Hızır…

TBMM 1940 yılında yasayı tartışmaya başlıyor. Hasan Ali Yücel Meclis`te şunları söyler; ‘Köy Enstitüleri ilkesi,bu pratik ilke tamamıyla bizimdir. Taklit değildir. Türkçe buluştur .Benzersizdir. Çünkü millet sevgisi gibi bir kaynaktan ilhamını almıştır. Pedagoji kitapları yazmaz, klasik pedagoji bilmez. Bilmezler, çünkü bir eğitim kuramı değil, ulusal bir kalkınmanın temel ilkesidir ve onun gerçekleşmesi, hayata geçmesi atılımıdır… Biz bu  müesseselere köy öğretmen okulu demedik. Çünkü evvelce bu isimde müesseseler vardı. Bunlar yepyeni şeylerdir. Biz köy enstitülerini sadece içerisinde nazari tedrisat yapılan bir müessese olarak almadık. İçerisinde ziraat sanatları, demircilik, basit marangozluk gibi ameli bir takım faaliyetlerde bulunduğu için okul adıyla anmadık, enstitü diye isimlendirmeyi uygun gördük.`

Anadolu`da 21 farklı köşede Köy Enstitüleri kuruluş süreci başlıyor.3803 Sayılı Yasa 1.Madde: "Köy öğretmeni ve köye yarayan diğer meslek erbabını yetiştirmek üzere tarım işlerine elverişli arazisi bulunan yerlerde, Milli Eğitim Bakanlığınca Köy Enstitüleri açılır. Türkiye`de "Yeni Okul";   demiryolları ve  ören yerlerine yakın yerlerde  Köy Enstitüleri.

Köy Enstitüleri Nedir?

Zor koşullarda başarmanın, doğayla, zorluklarla savaşmanın adıdır.

Köy Enstitüleri teknoloji eğitimi veren kurumlardır.

Köy Enstitüleri spor okullarıydı.

Paylaşım ve dayanışma kültürünün içselleştirildiği kurumlardı.

Köy Enstitüleri öğrenciye beceri, meslek kazandıran eğitim kurumlarıydılar.

Köy Enstitüleri kültür okullarıydı.

Köy Enstitüleri ilk yatılı karma eğitim yapan orta eğitim kurumlarıydılar.

Köy Enstitüleri Cumhuriyettir- Aydınlanmadır.

İnsanla, doğayla barışık eğitim sağlayan kurumlardı.

Köy Enstitüleri bize özgü, özgün  iş okullarıydılar.

Köy Enstitüleri; öğrenme ve  üretme sevincinin hayata geçtiği okullardı.

Köy Enstitüleri farkındalık üreten, dönüştüren, özgüven üreten eğitim kurumlarıydı.

Köy Enstitüleri çok yönlü, çok boyutlu bütünsel eğitimin yapıldığı yerlerdi ve tüm alanlarını eğitim ortamlarına dönüştüren eğitim kurumlarıydı.

Köy Enstitüleri laik, demokratik, bilimsel karma eğitimlerin verildiği, özgün öğretmen yetiştirme deneyimidir… Köy Enstitüleri hümanist eğitimin hayata geçtiği kurumlardır.

Ne Yapmalı?

Ülkenin eğitim sorunlarını siyaset kurumunun gündemine katmalı,

Laik Toplum, Laik Eğitim  ve Demokrasi mücadelesini ortaklaştırmak, yaygınlaştırmalı,

Eğitim Reformu talebini halk kitleleri ile buluşturmalı,

Dayanışma duygularını, arayışlarını güçlendirmeli,

Veli dernekleri çalışır hale getirmeli,

Aileler ders seçimlerini okul idarelerine bırakmamalı,

Her düzeyde dayanışma sağlanmalı,

Yerel yönetimlerle işbirliği yaparak çocuklarımızda bilimsel bilgi, kültürel çoğalmaya yönelik ortak etkinlikler düzenlenmeli ve Türkiye ilericilerinin Laik-Demokratik-Hukuk Devleti programı olmalıdır."

Prof.Dr.Kemal Kocbaş sunumunun ardından katılımcıların sunumla ilgili sorularını yanıtladı.

 

 

 

Dosyalar

KÖY ENSTİTÜLERİNi YENİDEN ANLAMAK” (21216 KB)



“SANAL ÇALIŞANLAR GELİYOR” RPA: ROBOTİK SÜREÇ OTOMASYONU BAŞLIKLI WEBINAR DÜZENLENDİ

21.07.2023
 


Çok Okunanlar


ÜYELERİMİZ İÇİN ÜCRETSİZ UDEMY EĞİTİMİ: MÜHENDİSLER İÇİN YAPAY ZEKA ARAÇLARI

8. SAMSUN İNŞAAT FUARI DÜZENLENİYOR

İYİ BAYRAMLAR...

Okunma Sayısı: 202


Tüm Haberler

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.