MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

RUHSATSIZ BİNALARA ELEKTRİK BAĞLAYARAK İMAR AFFI


BASIN AÇIKLAMASI

 
BAZI TEDAŞ MÜESSESE MÜDÜRLÜKLERİ İNŞAAT RUHSATI OLMAYAN BİNALARA ELEKTRİK BAĞLAYARAK İMAR AFFI UYGULUYOR

TEDAŞ birimleri tarafından Bütçe Kanunu gerekçe gösterilerek alt yapı hizmetlerinden faydalandığı belgelenen ruhsat almamış ya da alamamış yapılara geçici olarak elektrik bağlandığı bilinmektedir. İnşaat ruhsatı almamış yasa dışı yapılara elektrik, su veya telefon abonelik işlemlerinin yapılmamasına yönelik olarak yeni bir düzenleme getiren Türk Ceza Kanunu'nun 184. maddesi 25611 sayılı Resmi Gazete'de yayınlandığı 12.10.2004 tarihi itibari ile yürürlüğe girmiştir.

 

5237 sayılı Türk Ceza Kanunu'nun "İmar Kirliliğine Neden Olma" başlıklı 184. maddesi'nde aşağıdaki hükümler yer almaktadır.

MADDE 184.- (1) Yapı ruhsatiyesi alınmadan veya ruhsata aykırı olarak bina yapan veya yaptıran kişi, bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(2) Yapı ruhsatiyesi olmadan başlatılan inşaatlar dolayısıyla kurulan şantiyelere elektrik, su veya telefon bağlantısı yapılmasına müsaade eden kişi, yukarıdaki fıkra hükmüne göre cezalandırılır.
(3) Yapı kullanma izni alınmamış binalarda herhangi bir sınai faaliyetin icrasına müsaade eden kişi iki yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(4) Üçüncü fıkra hariç, bu madde hükümleri ancak belediye sınırları içinde veya özel imar rejimine tabi yerlerde uygulanır.
(5) Kişinin, ruhsatsız ya da ruhsata aykırı olarak yaptığı veya yaptırdığı binayı imar planına ve ruhsatına uygun hale getirmesi halinde, bir ve ikinci fıkra hükümleri gereğince kamu davası açılmaz, açılmış olan kamu davası düşer, mahkum olunan ceza bütün sonuçlarıyla ortadan kalkar.

3194 sayılı İmar Kanunu'nun da da kullanma izni almayan veya verilmeyen yapıların elektrik, su, kanalizasyon gibi alt yapı hizmetlerinden faydalanamayacağı da hüküm altına alınmıştır. Bu kanun maddesi ile kullanma izni alınmamış olan yapıların alt yapı hizmetlerinden yararlanmaları engellenerek, bina tamamlanmış olsa dahi kalıcı olarak yararlanılması engel olunmaya çalışılmıştır.

Bugüne kadar çıkarılan tüm imar aflarında da İmar Kanunu'nun bu hükmü esas alınarak yapılan düzenlemelerde hep kullanma izni esas alınmıştır. Bilindiği gibi imar mevzuatında yapı ruhsatı ile yapı kullanma izni farklı kavramlar olup yapı ruhsatı inşaata başlamadan önce ilgili idarece (belediye ya da bayındırlık il müdürlükleri tarafından) verilen inşaat izni yerine geçen ruhsat olup, yapı kullanma izni ise; yapının ruhsat ve eklerine uygun olduğu ve kullanılmasında fen bakımından bir sakınca görülmediğinin tespiti sonrasında verilen izindir.

TEDAŞ birimleri tarafından her fırsatta enerjilendirmek için çaba harcanan kaçak yapıların esas tanımı ise kullanma izni olmayan yapı değil, ruhsatı olmayan, yani inşaat izni almamış olan ve doğal olarak da yapı ruhsatı alamayacak olan yapıdır.

24 Aralık 2003 tarihinde kabul edilen 2004 yılı Bütçe Kanununun 49/j maddesinde "Kullanma izni verilmeyen ve alınmayan yapılara; yol, su, telefon, kanalizasyon, doğalgaz gibi alt yapı hizmetlerinin birinin veya birkaçının götürüldüğünün belgelenmesi halinde, ilgili yönetmelikler doğrultusunda fenni gereklerin yerine getirilmiş olması ve bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren başvurulması üzerine kullanma izni alınıncaya kadar geçici olarak elektrik ve/veya su bağlanabilir. Bu kapsamda elektrik ve/veya su bağlanması herhangi bir kazanılmış hak teşkil etmez." hükmü yer almıştır.

TEDAŞ birimleri suç işliyor
Bütçe Kanunu'nu gerekçe göstererek TEDAŞ EDM'leri tarafından kaçak yapılar yoğun olarak enerjilendirilmektedir. Ceza Kanunu'nun yürürlüğe girmesi ile birlikte bazı TEDAŞ Elektrik Dağıtım Müesseseleri iki yasa hükmünün çeliştiği görüşü ile 2004 yılı Bütçe Kanunu ile getirilen "dolaylı imar affının" da uygulamasını bir süre durdurmuş ancak daha sonra kaçak yapıların enerjilendirilmesine devam edilmiştir.

2004 yılı Bütçe Kanununun ilgili madde hükmünün de bu esasa göre yorumlanması gerekmektedir. 49. maddede ruhsat sahibi olmayan yapılar için hiçbir düzenleme getirilmemiş, düzenleme "kullanma izni almayan veya verilmeyen" yapılar için getirilmiştir.

Yasa hükmünü açarak yorumladığımız takdirde de yapı ruhsatı sahibi olan ancak kullanma izni almayan ya da verilmeyen yapılarda yol, kanalizasyon, gaz, telefon gibi altyapılarından herhangi birinin verilmiş olması halinde geçici olarak elektrik ve/veya su hizmetinden de faydalandırılır hükmünün anlaşılması gerekmektedir. Nitekim son Türk Ceza Yasası hükmünde de bu durum açıkça göz önünde bulundurulmuş ve kaçak yapılara ilişkin düzenlemede "kullanma izni" faktörü geri plana itilerek "ruhsat" faktörü ön şart haline getirilmiştir.

184/1 maddesinde düzenlenen suçun faili ruhsatsız olarak veya ruhsata aykırı olarak bina yapan kişidir. 184/2 maddede düzenlenen suçun faili ise Yapı ruhsatiyesi olmadan başlatılan inşaatlar dolayısıyla kurulan şantiyelere elektrik, su veya telefon bağlantısı yapılmasına müsaade eden kişi olarak tanımlanmıştır.

Yukarıda açıklanan tespitler ışığında, Türk Ceza Kanunu'nun anılan maddesinin yürürlülüğe girdiği tarihten önce ya da sonra, ruhsatı olmayan binalara, Bütçe Kanunun 49. madde hükmünü dayanak yaparak elektrik bağlanması yasal değildir.

Bu nedenle TEDAŞ Müesseseleri tarafından yürütülen bu tür tüm işlemler yasa dışıdır ve derhal durdurulmalıdır. Sürekli deprem tehlikesi altında olan ülkemizde belediyelerin de görevi kaçak yapılaşmaya yol açmak değil, vatandaş için daha sağlam ve sağlıklı konut alanları oluşturmaktır. TEDAŞ birimleri belediyelerin başlattığı bu usulsüzlüğe devam etmemelidir. Bundan sonra kaçak yapılaşmaya izin verecek uygulamalardan derhal vazgeçilmelidir.

Elektrik Mühendisleri Odası
Yönetim Kurulu
29 Aralık 2004



TELE 1- SABAH PUSULASI

28.03.2024
 


Çok Okunanlar


ANKARA ŞUBE GENEL KURULU YAPILDI

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU HAZİRUN LİSTESİ ASKIYA ÇIKIYOR

FUKUSHİMA FELAKETİNDEN DERS ALMALI VE NÜKLEER GÜÇ SANTRALI GİRİŞİMLERİNİ SONLANDIRMALIYIZ!

ÇEVRİMİÇİ SEMİNER: ENDÜSTRİYEL UYGULAMALARDA ZAMAN VE SENKRONİZASYON

EMO HASAN BALIKÇI ONUR ÖDÜLÜ’NÜN SAHİBİ MÜCELLA YAPICI OLDU

EMO HÜKÜMETİ NÜKLEER SANTRAL İLE İLGİLİ UYARDI: SONLANDIRIN! (TRAKYA DEMOKRAT)

EMO: FUKUSHİMA NÜKLEER FELAKETİNDEN DERS ALINMALI! (ENERJİEKONOMİSİ.COM)

EMO’DAN FUKUSHİMA’NIN YILDÖNÜMÜNDE ‘AKKUYU’ UYARISI (BASKENTGAZETE.COM.TR)

TELE 1- SABAH PUSULASI

GÜNEŞ VAR ETTİ, SANTRALI YOK EDECEK (BİRGÜN)

Okunma Sayısı: 61278


Tüm Basın Açıklamaları

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr


Diğer birimlerin iletişim bilgileri için tıklayınız

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.