
ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ

97KASIM 2023 • Sayı-473

Bu makalenin amacı, İnsan Hakları Evrensel 
Beyannamesiyle (UN, 1948) kabul edilen 
ve temel insan hakkı “ifade özgürlüğü ve 

haber alma özgürlüğü” kavramının temel güven-
cesi olarak tanımlanan kamu yayıncılığına dair, 
Cumhuriyetimizin 100. Yılında EMO’nun duru-
şunu açıklamaktır. 

EMO kurulduğu günden bu yana haberleşme ve 
telekomünikasyon alanında ülkemizdeki olumlu ve 
olumsuz gelişmeleri inceleme, eleştirme, hukuki 
anlamda müdahil olma, yasal önerilerde bulunma, 
üyelerine bilgilendirmede ön almıştır. 

Cumhuriyetimizin 100. Yılında Haberleşme ve 
Telekomünikasyon alanındaki gelişimlerin ardın-
dan, Odamızın duruşu da ülke ve yurttaş hakları 
yönünde kamusaldır. 

Radyo-Televizyon Yayıncılığı ve 
Türkiye’de Tarihsel Gelişimi 

Marconi’nin 1895’te radyoyu keşfetmesi (Baker, 
2013), (Mayes, 1972) ve 3 km uzaklığa ilk radyo 
yayını yapması gezegenimizde yayıncılık tarihinin 
ilk sayfası olmuştu. 

18 Ekim 1926 tarihinde, Londra’da Dünyanın 
ilk kamu yayın kurumu olarak BBC (British 
Broadcasting Corporation: Birleşik Krallık Yayın 
Kurumu) kuruldu (BBC, 2023).

Aradan 6 ay geçmeden Ankara’da Nisan 1927’de 
Türk Telsiz Telefon A.Ş. (TTTAŞ) adlı bir şirket 
kuruluyordu (Yazıcı, 1999). TTTAŞ, genç Cum-
huriyetin kurucusu ve eşsiz lideri Mustafa Kemal 
Atatürk’ün talimatlarıyla 150.000TL sermayeyle İş 
Bankası adına Genel Müdür Celal Bayar, Anadolu 
Ajansı adına Siirt Milletvekili Mahmut Soydan, 
bireysel olarak da Gümüşhane Milletvekili Cemal 
Hüsnü Taray ile Sedat Nuri gibi isimler tarafından 
kuruluyordu (Arvas, 2018).

Şirketin gelir kaynakları, amacı (kamusal radyo 
yayını yapmak), yönetim şekli, örgütlenme yapısı, 
yayın ilkeleri BBC’nin birebir benzeriydi. Okur-

ların aklından “herhalde yani; BBC örnek olarak 
alınacak en iyi kurum” düşüncülerinin geçmesi 
olağandır. Ancak, 1926 yılında; sınır ötesiyle 
iletişimin yazılı olarak telgraf ve/veya mektup ile 
gerçekleştiği bir dünyada, İngiltere’de kurulan 
bir şirketten haberdar olmak, başarılı olacağına 
dair öngörüde bulunmak, 6 ay gibi kısa bir sürede 
bunu, hukuki ve tecimsel altyapısını oluşturarak 
kurmak olağanüstü bir liderlik kararıdır. Üstelik 
radyo yayıncılığının ve kamusal yayıncılığın ne 
kadar önemli bir iletişim aracı olduğunu öngö-
rüp, bunu bu kadar kısa sürede Türkiye’de ve 
o zamanın kısıtlı maddi olanaklarıyla yaşama 
kazandırmak, arkasındaki olağanüstü zekanın da 
göstergesidir (Yazıcı, 1999).

Mustafa Kemal Atatürk’ün girişimiyle yayın ha-
yatına başlayan TTTAŞ, bu eşsiz liderin sonsuz-
luğa yürümesinin ardından kapatılıyor, TRT’nin 
kurulacağı 1964 yılına kadar olan Devlet Radyosu 
dönemi başlıyordu. Devlet Radyosu, tamamen 
iktidar kontrolünde, Basın Genel Müdürlüğü’nün 
yönetimindeydi (Yazıcı, 1999). 

Özellikle 1960 öncesindeki Demokrat Parti’nin 
son döneminde radyo o kadar politik olarak kul-
lanılıyordu ki, her gün radyo anonslarıyla iktidarın 
kurdurduğu Vatan Cephesine katılanların isimleri 
yayınlanıyor, yurttaşlar arasında kutuplaşmalar ve 
bugün bizlere çok tanıdık gelen rant uğruna siyasi 
kamplaşmalar ve iktidar muhalifleri üzerinde 
baskılar oluşturuluyordu. 

27 Mayıs 1960’ta ordunun yönetime el koymasının 
ardından Devlet Radyosu’nun son dönemi 1960-
1964 süreci oldu (Yazıcı, 1999).

Anayasa ve Kamu Yayıncılığı

1961 Anayasası oldukça özgürlükçü bir değişimdi. 
Anayasa’da kamu yayıncılığı ilk kez tanımlanıyor, 
bunun bir kamusal hizmet olduğu vurgulanıyordu. 

1961 Anayasasının 121. maddesinde

1.	 Radyo-televizyon hizmetleri, kamu hizmeti 

CUMHURİYETİN 100. YILINDA CUMHURİYETİN 100. YILINDA TRTTRT  
VE YAYINCILIKVE YAYINCILIK

Ali Nihat YazıcıAli Nihat Yazıcı

Elektronik ve Haberleşme MühendisiElektronik ve Haberleşme Mühendisi

alinihat@zumbul.com.tralinihat@zumbul.com.tr



ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ

98 KASIM 2023 • Sayı-473

olarak düzenlenecektir.

2.	 Kurum, özerk ve hukuki statüye sahip ola-
caktır. 

3.	 Kurum, programlarının üretiminde ve yayı-
nında tarafsız olacaktır. 

4.	 Kurum, kültür ve eğitimi destekleyecektir. 

ilkeleriyle, kısa süre sonra dünyaya gelecek olan 
TRT’nin Anayasal görevleri tanımlanıyordu. 

24 Aralık 1963 tarihinde TBMM’de kabul edilen 
359 sayılı TRT Yasası’nın ardından, anlamlı bir 
günde 1 Mayıs 1964’te TRT kurularak görevine 
başlıyordu. 

Özgürlükçü, özerk ve yayın-
larında tarafsız olan TRT’nin 
o zamanki Yönetim Kuru-
lu’nda çalışanların seçeceği 
2 üyeden birisinin yüksek 
elektrik veya elektronik mü-
hendisi olarak tanımlanmış 
olması, önemli bir emekçi 
meslek grubunun örgütü 
olarak EMO’nun TRT’ye 
dair olan söz hakkının da bir 
göstergesidir (Yazıcı, 1999).

Bundan 60 yıl önce bu ülkede 
böyle önemli bir kurumun 
yönetim kurulunun iki üyesi 
çalışanlar tarafından seçilir-
ken, bugün tamamen siyasi 
kadrolarla doldurulması da 
neden daha gür itiraz sesleri-
nin çıkması gerektiğini açıkça 
göstermektedir.

1964-1980 yılları arasında TRT yayınları tarafsız 
ve kamu yayıncılığına uygun bir şekilde ülkenin 
her köşesine hızla yayılıyordu. Aynı zamanda 
Türkiye’nin Sesi, Kısa Dalga Radyo Yayınlarıyla 
sınır ötesine ve diğer kıtalara yayın yapılıyordu. 

“EMO, 55 yıl önce yazmıştı…”

EMO bünyesinde TRT ve ülkemizde kamu yayın-
cılığı tanımına dair ilk söylemlerden birisi 55 yıl 
önce, şu anda okumakta olduğunuz Elektrik Mü-
hendisliği Dergisi’nin 134. Sayısında yer alıyordu. 
Bu yazıda Yeni Anayasanın (1961 Anayasası) 121. 
maddesine vurgu yapılarak kamu yayıncılığı ve 
yanında çok sesliliği sağlamak üzere özel yayın-
cılık konusunda bir bakış açısı dile getiriliyordu 
(Evcimen, 1968).

12 Mart 1971 darbesinde de faşizmin önce TRT’ye 
müdahale etmesi geleneği bozulmadı. Kamu 
yayın kurumunun radyolarında askeri muhtıra 
okunuyor, Demirel hükümeti istifaya çağrılıyor-
du. 1961 Anayasasındaki birçok özgürlük 1971 
darbesi sonrasında tırpanlanıyordu. Kamu yayın 
kurumu her zaman olduğu gibi, iktidar için kilit 
rol oynuyordu. EMO, TRT üzerine yapılan faşist 
hesapları Elektrik Mühendisliği Dergisi’nde özel 
bir sayıyla konu haline getirerek tartışıyor gerek 
siyasi gerekse teknik açıdan kamu yayıncılığında 
ülke, yurttaş ve meslektaşlarımız açısından taraf 
olduğunu gür sesiyle haykırıyordu: “TRT Üzerine 
Yoğunlaşan Faşist Özlemler” (EMO, 1975).

12 Eylül 1980 tarihinde gerçekleştirilen faşist 
askeri darbenin ilk adresi 
yine TRT olmuştu. 5 kişiden 
oluşan sözde Milli Güvenlik 
Konseyi, öncelikle TRT’yi 
işgal ediyor, TRT radyola-
rından muhtıra okunuyordu.

Demokrasiyle birlikte, kamu 
yayıncılığının özerkliği de 
darbe alıyor, Anayasa deği-
şikliğinden sonra yönetimde 
çalışanların temsili de olmak 
üzere, kamu yayıncılığı ilke-
lerinde büyük değişikliklere 
gidiliyordu. 2954 sayılı TRT 
Kanunu TBMM’de kabul 
ediliyordu. 

Amerika’dan ithal edilen 
Başbakan Turgut Özal’ın kü-
reselleşme ve serbest piyasa 
modelinin uygulamaya konul-

masının ardından, 21 Ocak 1989 günü yayımlanan 
20056 sayılı Resmî Gazeteyle yürürlüğe giren 3517 
sayılı Yasa ile TRT vericileri ve personeli, PTT’ye 
devrediliyordu. 

Korsan Özel TV ve Radyolar

Aslında, arkasındaki hesap açıktı. Başbakan Tur-
gut Özal, oğlu Ahmet Özal’ın özel televizyon kur-
ması için kamu yayıncılığının Anayasa’da var olan 
tekelini delmek için hukuk dışı ama eylemsel bir 
uygulamayı yaşama geçiriyordu. Vericilerin kurul-
masındaki tekel Anayasanın 133 maddesine göre 
TRT’ye ait olması gerekirken, TRT vericilerinin 
ve yayın emekçisi personelinin PTT’ye devriyle, 
yasadışı korsan özel televizyonların ve radyoların 
hukuk dışı bir şekilde önü açılıyordu. 

 
“TRT gibi etkin bir kuruluşa, doğru 
eleştiriler yöneltmenin gerekliliğine 

ve TRT’nin bugünkü durumuyla 
eleştirilecek çok yönü olduğuna 

inanıyoruz. Ne var ki eleştiriler bu 
önemli kuruluşu 12 Mart dönemine, 

belki de daha gerilere götürecek 
doğrultuda değil; ileriye yöneltecek 
nitelikte olmalıdır, bu nedenle son 
saldırıları tezgâhlayanların TRT’yi 

yıpratma çabalarındaki gerçek 
emellerini vurgulamak ve tüm ilerici 

kuruluşlarla birlikte faşizmin bu 
girişimine karşı çıkmak görevimizdir 

(EMO, 1975).”



ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ

99KASIM 2023 • Sayı-473

V e r i c i l e r i n 
PTT’ye devri-
nin ardından, 
EMO yönetimi, 
bu makalenin 
yazarı ve birçok 
kamu yayıncısı-
nın da arasında 
bulunduğu sivil 
toplum kuruluş-
ları ve meslek 
odaları tarafın-
dan oluşturulan 
kitlesel bir tepki, 
Anamuhalefet 
Partisi (Sosyal-
demokrat Halk-

çı Parti TBMM 
Grubu Adına Grup Başkanvekili Hikmet Çetin) 
tarafından Anayasa Mahkemesi’nde (AYM) 3517 
sayılı Yasanın iptali için dava açılmasını sağlıyordu.  
EMO bu konuya ilişkin paneller düzenleyerek 
üyelerini uyarıyor, kamuoyu oluşturuyor, sonuç 
bildirgelerini yazılı hale getirerek Dergimizde 
yayımlıyordu (EMO Panel, 1989).

Bu noktada Oda Genel Kurullarında, “Oda siya-
set yapmasın mesleki konularla ilgilensin” diyen 
yoksun zihniyete, Odanın tarihi boyunca ülke 
gündeminde meslek alanına giren konularda 
yükselttiği ses ve oluşturduğu kamuoyunun, açtığı 
ya da açılmasına neden olan davaların sonucunda 
hep haklı çıktığı yanıtını vermek gerekiyor. “Tabak 
ve plaket dağıtma” zihniyetiyle Şube yönetmeye 
çalışan bu kişilerin asıl kaygısının kişisel çıkarları 
olduğu çok aşikâr görünüyor. 

18 Mayıs 1990 günü AYM 3517 sayılı yasayı iptal 
ediyordu (AYM, 1990). 

Ancak 6 ay içinde TBMM’den yeni bir yasa çıkma-
yacaktı. İktidarlar, TRT’nin kamu yayıncılığının 
zayıflamasını, TRT’yi kontrolleri altında tutma-
yı, hiçbir hukuki kurala uymayan özel radyo ve 
televizyon yayınlarının sermaye elinde olmasını 
işlerine geldiği için tercih ediyordu. 

Özel radyo ve televizyonlar sermayenin elinde 
tamamen kontrolsüz, gerçek dışı haberleri içe-
ren hukuksuz yayınlar yapıyorlardı. Özel radyo 
ve televizyon şirketleri; vergi ödemeyi, lisans 
ücretlerine tabii olmayı, herhangi bir regülasyo-
nu istemediklerinden yeni bir yasa çıkmasına da 
karşı çıkıyorlardı. Yasa hazır olmasına rağmen 
bir türlü meclis gündemine gelmiyordu. Tam bir 

başıbozukluk ve yayıncılık şiddeti ortamı vardı. 
Nisan 1994’te Bosna’da devam eden savaşa dair 
gerçek dışı haberler nedeniyle Ankara’da şiddete 
ve yaralanmalara neden olan sokak gösterilerinin 
olmasının ardından, TBMM 3984 sayılı Yasayı 
apar topar kabul ediyor, Radyo Televizyon Üst 
Kurulu (RTÜK) kuruluyordu (Çaplı, 1995).

TRT’nin Özerkliğine Darbe

Yeni çıkan 3984 sayılı Yasayla TRT’nin özerkliği 
iyice darbe alıyordu. Geçen 29 yıl süresince TRT 
her gün daha kötüye giden bir devlet kontrolüne 
maruz kaldı. 

EMO, bu süreçte yaptığı yayınlar ile 3984 sayılı 
Yasaya dair eleştirilerini, gözlemlerini, dünyadaki 
örnekleri de karşılaştırarak tespit ediyor, tarihe 
not düşüyordu (Yazıcı, 1995).

2002 yılında AKP’nin iktidara gelmesinden sonra 
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer’in görev 
süresinin sona erdiği 2007 yılına kadar olan süre-
cin ardından TRT’nin iktidarın resmi yayın aracı 
haline gelmesi çok sürmedi. 

İktidarı darbeyle ele geçirmek isteyenlerin alış-
kanlıkları 15 Temmuz 2016’da FETÖ darbe gi-
rişiminde de devam ediyordu. TRT işgal ediliyor, 
iktidarı silah zoruyla ele geçirmek isteyen faşist 
güçler halka mesajı TRT üzerinden veriyordu. 

Her darbede, üstelik çok kanallı ve tamamen 
sayısal medyanın izleyici çoğunluğuna egemen 
olduğu yayıncılık ortamında bile TRT’nin darbe 
girişiminden sonra işgal edilen ilk kurum olması 
kamu yayıncılığının iktidar güçleri ya da bu güçleri 
elde etmek iste-
yenler açısın-
dan sembolik 
ve siyasi öne-
mini çok iyi 
vurgulamak-
tadır. 

AKP’nin 15 
T e m m u z 
sonras ında 
c u m h u r -
b a ş k a n l ı ğ ı 
s i s t e m i n e 
g e ç m e s i , 
TBMM’nin 
i ş l e v l e r i n i 
zayıflatması, 
tek adam sis-
teminin ülke-



ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ

100 KASIM 2023 • Sayı-473

mizde egemen olması sürecinde 
de kitlesel ikna anlamında TRT, 
kamu yayın kurumu olarak en 
önemli araçtı. 

Genel seçimlere etkiler, tek taraf-
lı iktidar yanlısı politik propagan-
da, tamamen siyasi kadrolaşmalar 
TRT’yi bugün yasada belirti-
len görevlerinin çok uzağında, 
Anayasada tanımlanan ilkelerin 
dışında yayın yapan bir kurum 
haline getirdi. 

Kamu Hizmeti Yayıncılığı

Kamu hizmeti yayıncılığı ya da 
kısa olarak ifade etmek gere-
kirse Kamu Yayıncılığı kavramı 
aralarında önemli ama ayrıntıda 
kalan kuramsal farklılıklar olsa da alanın aka-
demisyenleri tarafından birbirine yakın şekilde 
tanımlanmaktadır. 

Kamu yayın kurumunun öncelikle sorumlu olduğu 
kişi, hissedarları değildir. Ruhsat ücretlerini ve 
kamu yayın kurumunun gelir kaynaklarını doğ-
rudan ya da dolaylı olarak belirleyen ve kontrol 
edebilen hükümetler ya da devlet de değildir. 
Kamu yayın kurumunun sorumlu olduğu ve hesap 
vermesi gereken kişi yurttaştır. 

Kamu yayın kurumunun amacı; üç kelimeyle 
“Bilgilendir, Eğit ve Eğlendir”“Bilgilendir, Eğit ve Eğlendir” dir. Ticari yayın 
kurulu için ise amaç; “Eğlendir”“Eğlendir” ve nadiren de 
“Bilgilendir” “Bilgilendir” olur. Devlet yayın kurumu için ise 
amaç “İkna Et”, “Eğit (devletin politikasına uygun “İkna Et”, “Eğit (devletin politikasına uygun 
olarak)”olarak)” ve “Bilgilendir (ama devletin istediği “Bilgilendir (ama devletin istediği 
şekilde)” şekilde)” olur (Yazıcı, 1999).

Kamu yayın kurumları kendilerini ticari yayın ku-
rumlarının karşısında konumlandırırken, sayısal 
teknoloji ve yayıncılık ortamlarının değişiminden 
de olumsuz olarak etkilenmişlerdir (Duman, 
2018).

Kuşkusuz, kamu yayıncılığını sadece yayın ilke-
leriyle açıklamak çok doğru olmayabilir. Program 
üretim sürecindeki editoryal bağımsızlık da kamu 
yayıncılığının sağlıklı bir temele oturması açısın-
dan önemli bir unsurdur. Bu konuda yapılan çok 
sayıda akademik çalışma vardır. Örneğin kamu 
yayıncılığında program yapım süreçlerinde yaşa-

nan sıkıntılar ve yayın emekçisi 
prodüktörlerin karşılaştığı sorun-
lar akademik olarak incelenmiş, 
bu unsurun TRT’nin kamusal 
yayıncılığına doğrudan etkide ol-
duğu belirtilmiştir (Ersin, 2007). 

Ancak kamu yayıncılığını ta-
mamen biçimsel ve teknolojik 
bir ortamın sahipliği statüsüne 
sokmaya çalışan görüşler yetersiz 
olup, kesinlikle doğru değildir. 
Kamu yayıncılığına bir format 
olarak ya da hukuki bir statü gibi 
(Bölükbaş, 2020) bakış, bilimsel 
bir dayanağa sahip değildir. 

TRT emekçilerinin sendikal 
yapıları da kamu yayıncılığı ko-

nusunda sık sık görüşlerini dile getirmekte, kamu 
yayıncılığının ülkenin geleceği açısından ne kadar 
yaşamsal olduğunun altını çizmektedir (Karabo-
ğa-HABERSEN, 2022).

EMO, üzerine düşen görevi her zaman yerine 
getirmiş, 55 yıldır TRT ve kamu yayıncılığı konu-
sunda sadece doğruları söylemekle kalmamış, ey-
lemde de etkin olmuştur. EMO’nun gündeminden 
TRT’nin kamu yayıncılığı açısından özerkliği ve 
Anayasal bağımsızlığı asla düşmemiştir, düşme-
yecektir (EMO, 2019).

Kamu yayıncılığında izleyicinin gereksinimlerini, 
yeni kuşakların isteklerini göz önüne almak çok 
önemli bir unsurdur. TRT bu anlamda kendisini 
geliştirememiştir. Güncel tanımlamayla Z-Ku-
şağı gençliğin yayın anlamında ve özellikle çok 
kanallı sayısal yayıncılık ortamındaki beklentileri, 
TRT’nin tamamen siyasi olarak atanan yönetim-
lerinin, subliminal mesaj verme gündemleriyle 
karşılanamaz. Bu alanda yapılan araştırmalar, 
Z-kuşağının ne yazık ki, TRT’ye uzak durduğunu 
göstermektedir (Kuyucu, 2018).

Sayısallaşma ve Küresel Olaylarla Kamu 
Yayıncılığının Yeniden Yapılanması

Kuşkusuz kamu yayın kurumunun teknolojik, 
politik veya küresel değişimler ve/veya olgular 
karşısında duyarsız kalması, kendini ayrıştırarak 
yayın yapması beklenemez. COVID19 küresel 
salgını sonrasında ve öncesinde dünyanın aynı 

 
“RATEM 2019 verilerine göre;

Ülkemizde 15 ulusal, 3 bölgesel 
ve 126 yerel televizyon 

kanalıyla, 

32 ulusal, 76 bölgesel ve 750 
yerel radyo var.

Radyo Televizyon Yayıncıları 
Meslek Birliği- RATEM’in 720 

üyesi bulunmakta.

Ayrıca RTÜK’ün denetlediği 
yayın kuruluşu sayısı 1780’dir”



ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ

101KASIM 2023 • Sayı-473

dünya olmadığı, uzaktan çalışma formatının 
hızla yaygınlaşması sonucu, çok kanallı sayısal 
platformların gelişmesi gibi olgular, kamu yayın 
kurumlarının de kendilerine çeki düzen verme-
lerini gerektirmektedir. 

Bu konuda üretilen akademik çalışmalar, kamu 
yayıncılığına olan gereksinimin sürdüğünü ve 
doğru haber alma açısından ülkemiz örneğinde 
TRT’nin özerkliğinin ne kadar kıymetli olduğunu 
vurgulamaktadır (Nart, 2022).

Gelir kaynakları TRT’nin bağımsız ve özerk olma-
sı açısından çok önemlidir. Ne yazıktır ki, TRT’nin 
enerji paylarından aldığı kaynak, TRT’nin yaşanan 
politik gerçeklikte yaptığı yayınlarla karşılaştırı-
larak, sert eleştirilerle yüzleşmiş, zaman zaman 
muhalefetin de yersiz ve popülist eleştiri malze-
mesi haline gelmiştir. Bunun sonucunda, AKP hü-
kümeti TRT’nin en önemli gelir kaynaklarından 
birisi olan enerji faturalarından alınan yüzdelik bir 
payı önce indirmiş, sonra da tamamen kaldırmıştır 
(Resmî Gazete, 2021).

AKP Hükümeti TRT’yi, en ucuz, en kolay yöne-
tilen yayın organı ve medya olarak görmektedir. 
Bu nedenle zaten kendi ceplerinden çıkmayan, 
ama yasal olarak devlet yardımı olarak genel büt-
çeden TRT’ye aktarılan kaynaklar ile daha büyük 
bütçeleri TRT’ye sunarken, diğer taraftan sanki 
bu bütçeler bu halkın omuzlarında değilmiş gibi, 
elektrik faturalarından kesilen TRT payının kal-
dırılmasını popülist bir zafer olarak kamuoyuna 
sunmuştur. Oysa halk açısından bu büyük bir 
yenilgi olmuştur. 

Sonuç

Günümüzdeki sayısal yayıncılık gelişimiyle, birey-
lerin radyo ve televizyon yayınına ulaşım yöntem-
leri ve gereksinimleri de çok büyük bir değişime 
uğramıştır. Ancak, 2023 yılında Cumhuriyetin 
100. Yılını kutlarken, özellikle cumhurbaşkanlığı 
ve milletvekili seçimlerinde yaşanan süreç, kamu 
yayıncılığının ne kadar önemli bir görevi olduğunu 
bir kez daha kanıtlamıştır. 

Seçimlerde montajlı videolarla, “adaylardan bi-
risinin teröristlerle iş birliği yaptığı” şeklinde, 
hem kamu yayın kurumu TRT’de hem de yandaş 
medyada fütursuzca propaganda yapılmıştır. Bu 
yayınlar tamamen gerçek dışı; laikliğe, tarafsızlığa 
ve adil seçim ilkelerine aykırı formlarda olmuş, 
hukuki yollar kapatılmış, muhalif kanallar büyük 
oranda susturulmuştur. Regülasyon ve denetimle 
görevli RTÜK tamamen iktidarın istediği şekilde, 
kitlesel bir propaganda ortamında iktidarın amaç-

ları doğrultusunda kararlar almıştır. 

Cumhuriyetimizin 100. Yılında Haberleşme ve 
Telekomünikasyon alanındaki gelişimlerin ardın-
dan, Odamızın duruşu da ülke ve yurttaş hakları 
yönünde kamusaldır. 

Sonuç olarak, kamu yayıncılığı, her zamankinden 
daha çok gereksinim duyulan bir olgudur. EMO 
olarak, 55 yıldır bu alanda söylediklerimizin ar-
kasındayız. 

Kamu yayıncılığı şarttır.  TRT Halkındır!

 
Referanslar
Arvas, İ. S. (2018). Türkiye’nin Radyo ile Tanışması ve Türk Telsiz 
Telefon Anonim Şirketi. International Journal of Cultural and Social 
Studies (IntJCSS), 4(2), 406–428.

AYM. (18.5.1990). Anayasa Mahkemesi Kararı.  https://normkararlarbil-
gibankasi.anayasa.gov.tr/Dosyalar/Kararlar/KararPDF/1990-8-nrm.
pdf

Baker, W. J. (2013). A History of the Marconi Company 1874-1965. 
Routledge.

B.B.C. (28.8.2023). 1920s. bbc.com. https://www.bbc.com/historyoft-
hebbc/timelines/1920s

Bölükbaş, K. (2020). Kamu Yayıncılığı Bağlamında TRT Radyolarına 
Bakış: TRT Radyo 1 ve TRT FM Örneği. TRT Akademi, 05(09), 54–85.

Çaplı, B. (1995). Televizyon ve Siyasal Sistem. İmge Kitabevi.

Duman, K. (2018). Deregülasyon Sonrası Kamu Hizmeti Yayıncılığı: 
RAI ve TRT üzerine Karşılaştırmalı Çalışma. Ulakbilge Dergisi, 6(20). 
https://doi.org/10.7816/ulakbilge-06-20-04

EMO. (2019). Kamu Hizmeti ve TRT. Elektrik Mühendisliği (EMO) 
, 466, 31.

EMO. (1975). TRT Üzerine Yoğunlaşan Faşist Özlemler. Elektrik 
Mühendisliği Dergisi, Sayı: 217, 4–5.

EMO Panel. (1989). Radyo ve TV Televizyon Verici İstasyonları PTT 
mi TRT mi? Elektrik Mühendisliği Dergisi, 363, 422–431.

EMO, E. (2019). Kamu Hizmeti ve TRT. Elektrik Mühendisliği (EMO), 
466, 31.

Ersin, N. (2007). Kamu Hizmeti Yayıncılığı ve TRT’de Program Üretim 
Süreci. Ankara Üniversitesi Akademik Yayınlar. 

Evcimen, T. Hıfzı. (1968). Radyo Televizyon Hizmetleri. Elektrik 
Mühendisliği Dergisi, Sayı: 134, 36–39.

Karaboğa, B. (5.7.2022). Kamu Hizmeti Yayıncılığı Yapan TRT İsti-
yoruz! HABER-SEN. 

Kuyucu, M. (2018). Kamu Yayıncılığı ve TRT Radyoları: Üniversite Öğ-
rencilerinin Perspektifinden TRT Radyolarının Mecrasındaki Konumu. 
The Journal of Academic Social Science, 6(74), 199–220.

Mayes, T. L. (1972). Brief History of the Marconi Wireless Telegraph 
Company of America.

Nart, S. (2022, March 6). Kamu yayıncılığı, özerklik ve TRT | Çağdaş 
Dergi 3 – Çağdaş Gazeteciler Derneği. 

U.N.OHCHR. (2022). International Bill of Human Rights. OHCHR. 
https://www.ohchr.org/en/what-are-human-rights/international-bill-hu-
man-rights

Resmî Gazete. (25.12.2021). 25 Aralık 2021 CUMARTESİ. www.
resmigazete.gov.tr. 

Resmî Gazete. (21.01.1989). Radyo ve Televizyon Verici İstasyonları-
nın Posta, Telgraf ve Telefon İşletmesi Genel Müdürlüğü Tarafından 
Kurulması ve İşletilmesi ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması 
Hakkında Kanun. Resmî Gazete. 

Yazıcı, A. N. (1995). 3984 Sayılı Radyo-TV Yasası Üzerine Bir İnceleme. 
Elektrik Mühendisliği Dergisi, 1995(395), 116–125.

Yazıcı, A. N. (1999). Kamu yayın kurumları ve yeniden yapılanma. 

TRT Eğitim Dairesi Başk.


