MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

   · ŞUBE Giriş Sayfası

 İSTANBUL ŞUBE

   · 

ŞUBE TARİHÇESİ

   · 

ŞUBE YÖNETİM KURULU

   · 

ŞUBE DENETÇİLERİ

   · 

ŞUBE ÇALIŞANLARI

   · 

KOMİSYONLAR

   · 

ÇALIŞMA PROGRAMI

   · 

ÇALIŞMA RAPORU

   · 

TEMSİLCİLİKLER

   · 

HABERLER

   · 

DUYURULAR

   · 

GÖRÜŞLER-RAPORLAR

   · 

BASIN AÇIKLAMALARI

   · 

YAZILI BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

GÖRSEL BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

BASINDAN SEÇTİKLERİMİZ

   · 

YİTİRDİKLERİMİZ

   · 

EVLİLİK DUYURULARI

   · 

YENİ DOĞAN DUYURULARI

   · 

İŞ YAŞAMI DUYURULARI

   · 

MİSEM EĞİTİMLERİ

   · 

EĞİTİMLER

   · 

İŞ VE ELEMAN ARAYANLAR

   · 

SMM NEDİR?

   · 

ÖLÇÜM VE BİLİRKİŞİLİK İÇİN BAŞVURU

   · 

YAYIN SATIŞ VE KİTAP LİSTESİ

   · 

İSTATİSTİKLER

 
Şube Kapsamındaki İller:

 EDİRNE   İSTANBUL   KIRKLARELİ   TEKİRDAĞ 
 

 
MİSEM EĞİTİMLERİ
 

EMO İstanbul Şubesi
Haber Bülteni
SAYI: 81

Tüm Sayılar

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

BASIN AÇIKLAMASI: 1/100 000 ÖLÇEKLİ İSTANBUL İL ÇEVRE DÜZENİ PLANI İPTAL EDİLMELİDİR


BASIN AÇIKLAMASI

 
TMMOB’a bağlı odalarımız, açılan davalar sonucunda iptal edilmiş olan 1/100 000 ölçekli İstanbul İl Çevre Düzeni Planı, İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nce oy çokluğu ile yeniden onaylanması üzerine 23 Şubat günü yaptığı bir basın açıklaması yaptı.
 

Basın açıklamasında: "Planın, yerel seçimlere  bir buçuk ay kala,  dönemin son Belediye Meclis toplantısında, yangından mal kaçırırcasına  uygulamaya sokulmaya çalışılması ciddi biçimde sorgulanması gereken etik bir sorundur. Normal koşullarda İstanbul‘un geleceğini belirleyecek plan kararlarının yeni seçilecek Belediye Meclisi‘nin yetkisine bırakılması gerekirken, planı son anda alelacele uygulamaya sokmaktaki telaşı  anlamanın en gerçekçi yolu ise, planlama süreci ve planın içeriği ile ilgili bir değerlendirme yapmaktan geçmektedir"denildi.

Mimarlar Odası İstanbul Büyükşehir Şubesi‘nin Dış Karakol Binası‘Nda yapılan basın açıklamasını Mimarlar Odası İstanbul Büyükşehir Şubesi Başkanı Eyüp Muhçu okudu.

Aşağıda basın açıklamasının tam metni yer almaktadır:

"Bilindiği gibi, yanıltıcı bir katılımcılık ve şeffaflık maskesiyle pazarlanmak istenmesine ve  meslek odalarının da bu planın katılımcılarından olduğu doğrultusundaki yanıltıcı propaganda çalışmalarına karşın, hazırlanma süreci boyunca görüş ve katkılarımızın alınmasının söz konusu olmadığı 22.08.2006 tasdik tarihli  1/1000 000 ölçekli İstanbul İl Çevre Düzeni Planı hakkında TMMOB‘ye bağlı meslek odalarınca iptal davaları açılmış ve plan, 21.03.2008 tarihinde   yargı kararı ile iptal edilmiştir.

Bu sürecin ardından, İstanbul Büyükşehir Belediyesi‘nce 1/100 000 plan  üzerinde yeniden çalışılmaya başlanmış ve bu çerçevede, TMMOB‘ye bağlı meslek odalarına yönelik göstermelik bir "katılım süreci" başlatılmıştır. Bu süreçte,  Şehir Planlama Müdürlüğü‘nün,   14.07.2008 tarihli yazısı ile, "1/100 000 İstanbul İl Çevre Düzeni Planı  revizyon çalışmaları tamamlanmıştır" diyerek  planı onay için İstanbul Büyükşehir Belediyesi  Meclisi‘ne  göndermesinden 15 gün sonra, 28.07.2008 tarihli yazısı ile,  meslek odalarını "taslak plana ilişkin görüş ve önerilerini almak  üzere(!...)"14.08.2008 tarihinde toplantıya davet etmesi   ve ardından da plana ilişkin yazılı görüşlerini istemesi , katılım sürecinin  niteliği hakkındaki  en açık ve tartışılmaz     göstergedir. Bu  süreç sonunda hazırlanan 1/100 000 ölçekli İstanbul İl Çevre Düzeni  Planı , yerel seçimlerin hemen öncesinde, dönemin son Belediye Meclisi toplantısında, 13.02.2009 tarihinde,  oy çokluğu ile onaylanmıştır.

İptal edilmiş  plandaki sakıncalı planlama yaklaşımının yeni onaylanan  plana da aynen yansıdığı;  yeni planın da aynen iptal edilen plan gibi, teknik olarak yeterli olmayan, planlama ciddiyetiyle hiç bağdaşmayan, kente insan öncelikli değil, rant ve pazarlama öncelikli bakan bir yaklaşımın ürünü olduğu, kentin gelişmesini daha da olumsuz yönlere çekecek plan kararlarının yeni planda da   yer aldığı görülmektedir.  Bunun yanı sıra, yeni  plan,  sakıncalı planlama yaklaşımının kaçınılmaz ürünü olarak,   yeni sakıncaları plan kararlarını  da  beraberinde getirmiştir. 

Yeni plandaki  ilk etapta göze çarpan bazı plan kararlarına kısaca değinmek,  planın içeriği, niteliği  ve hedefi hakkında bir fikir vermeye yetecektir:

·        Merkezi hükümet  tarafından bir üst plana dayanmaksızın  gündeme getirilmiş olan Kartal, Zeyport, Haydarpaşa v.b. gibi bir çok kentsel dönüşüm projesi   iptal edilen planda yer aldığı gibi, yeni planda da yer almaktadır. Yeni plan, buna ilaveler de getirmektedir.  İlginç bir örnek, iptal edilen planda konut alanı olan Ataşehir‘in Batı yakasının,  yeni planda   "1. Derece Ticaret ve Hizmet Merkezi"ne  dönüştürülmüş olmasıdır. iptal edilen 1/100 000 ölçekli planda konut alanı olan Ataşehir‘in Batı yakası, plan kararları hiçe sayılarak, Başbakan tarafından finans merkezi olarak açıklanmış ve TOKİ tarafından, yetkisini aşarak, 1/5000 ve 1/1000 ölçekli planlarla MİA(Merkezi İş Alanı)  olarak planlanmış; onaylanan yeni 1/100 000 İstanbul İl Çevre Düzeni Planı‘nda da, bu karara  aynen  uyularak, bu alan,  konuttan  "1. Derece Ticaret ve Hizmet Merkezi"ne dönüştürülmüştür.

Kent ve insan odaklı olmayıp "İstanbul‘un pazarlanması ve küresel şirketlere rant alanı sunulması" anlayışı temelinde gündeme getirilmiş  olan bu gibi  projeler  ve bunların tetikleyeceği diğer plansız projeler İstanbul‘un tarihsel, doğal değerlerine zarar verecek ve gereksinimi olan sağlıklı gelişimini önünde engel teşkil edecektir.

Herhangi bir araştırmaya, bir üst plana dayanmayan, sadece İstanbul‘un pazarlanmasına yönelik bir yaklaşımın eseri olan   bu kentsel projelerin hiçbir analiz ve sentez çalışmasına ve değerlendirmesine dayanmaksızın kabul edilerek  plana dahil edilmesi gerekli planlama ciddiyetiyle asla uyuşmamaktadır. Bu sonuçta ortaya çıkan planı  bir "paylaşım ve pazarlama" belgesine dönüştürmektedir.

·        İptal edilen planda, "Doğal Yapı Eşik Sentezi" paftasında "Mutlak Korunacak Alan" olarak gösterilmiş  alanların yapılaşmaya açılmıştı. Bu alanların hemen hepsi, yeni planda fonksiyonlarında değişiklik olmakla birlikte, gene yapılaşmaya açık alanlar olarak planlanmıştır. Araştırma sonucu varılan sentezin plan kararlarına esas olmak üzere  kullanılması planlamanın olmazsa olmaz koşullarından biridir ve bunu bu derece açıkça çiğneyerek korunması zorunlu doğal değerleri yok etmek, İstanbul için geri dönülmesi olanaksız kayıplar yaratacaktır.

Bu arada, eski plana altlık olarak hazırlanan "Doğal Yapı Eşik Sentezi-1" paftasında  da değişiklik yapıldığı;  "Doğal Eşik Sentezi" başlıklı yeni bir sentez paftası  düzenlendiği; eski sentez paftasında ,  "Mutlak Korunacak Alan" olarak gösterilmiş olan bazı alanların, yeni  sentez paftasında "mutlak korunacak alan" statüsünden çıkarılarak, bir alt değerdeki "öncelikli korunacak alan" olarak gösterilmiş olduğu; batı sınırında  Değirmenköy ve Çanta‘daki gelişme konut alanlarının da bu çerçevede statüsü değiştirilmiş alan üzerinde yer aldıkları görülmektedir.

·        Kentin yaşam kaynaklarının, ormanlarının, içme suyu havzalarının korunması, bunun için kentin kuzeye doğru gelişimini engellenmesinden söz eden plan raporlarının aksine, iptal edilen eski planda olduğu gibi, yeni planda da kuzeye gelişime yol açacak plan kararları yer almaktadır.  Yeni planda  iptal edilen plandakilere yeni sakıncalı plan kararları da ilave edilmiştir: Bu çerçevede, Ümraniye‘de, hem de 2-B arazisi üzerine Ticaret ve Hizmet Alt Merkezi kararı getirildiği  görülmektedir. Bu alan, 2-B alanı olmanın ötesinde, Elmalı içme suyu havzası ve orman alanına  komşudur. Bu alana getirilen bu plan kararı etrafında yaratacağı çekim alanı ile, kuzeye doğru gelişimi teşvik ederek, içme suyu havzası ve orman alanlarında yeni yapılaşmalara ve dolayısıyla ciddi tahribata neden olacaktır.

Yeni plandaki bir başka sakıncalı karar örneği de, Batı yakasında, kentin kuzeyinde, iki baraj havzası arasında , "Tarımsal Karekteri Korunacak Alan" üzerinde yer alan "Kentsel ve Bölgesel Donatı Alanı" dır. Planın 2008 Aralık ayında  meclise giren şeklinde, bu alan "Üniversite Alanı" olarak gösterilmişti; onaylanan planda ise  "Kentsel ve Bölgesel Donatı Alanı" olarak gösterilmişir. Anlaşılan o ki, direk Üniversite Alanı olarak gösterilmesi yerine, neredeyse istenen her fonksiyonu ifade eden  bir lejant  kullanılması yeğlenmiştir. Halbuki bu alanın etrafında herhangi bir yerleşme bulunmamaktadır ve korunacak alanlarla çevrilidir. Bu alana bu tür bir donatı alanı gelmesine ihtiyaç olmadığı gibi,  mutlak korunması gereken bir alanda bir çekim merkezi  yaratarak doğal değerlerde tahribata neden olacaktır. Bu sakınca plandaki  tek örnek de bu olmayıp, bu tür kararların önceden pazarlıkları yapılan projelerin ürünü  olması olasılığı da yüksektir.

·        Yeni planda, Batı Yakası‘nda, Silivri‘de, E-5 kuzeyinde,"Tarımsal Niteliği Korunacak Alan" üzerinde  İstanbul için 3. bir havalimanı   kararı getirilmiştir. Bu kararın planlama süreci sonunda oluşmuş bir karar olmadığı açıktır. İptal edilen planda böyle bir karar  söz konusu olmadığı gibi,  devam edilen plan çalışmaları sürecinin hiçbir aşamasında da  böyle bir ihtiyacın söz konusu olmadığı bilinmektedir. Ta ki Ulaştırma Bakanlığı 3. bir havalimanı yapılacağı açıklaması yapana kadar. ..Yani, gene planlama bütününden uzak biçimde merkezi hükümet tarafından gündeme getirilen ve  yerel yönetim tarafından da hemen plana işlenen bir yatırım kararı söz konusu.  Plandaki bu ihtiyaç dışı yeni havalimanı korunması gerekli alanları  cazibe merkezleri haline  getirecek bir konumdadır ve Sabiha Gökçen Havalimanının Kurtköy ve çevresinde yarattığı gelişmelerin ve doğal ve tarım alanlarındaki  tahribatın bu alanlarda da yaratılmasına neden olacaktır.

·        Yeni planda Küçükçekmece içme suyu havzası olmaktan çıkarılmıştır; 1. ve 2. derece arkeolojik sit alanı olan gölün batı yakasının tamamı da "Üniversite Alanı" olarak gösterilmiştir.İstanbul Valiliği‘nin dergisinde dahi geniş tanıtımı yapılan ve kazılar sonucunda İstanbul için son derece önemli ve çarpıcı verilere ulaşılan bu alanın yapılanmaya açılmasının hiçbir mantıklı açıklaması yoktur.

Küçükçekmece, plan raporlarında da  vurgulandığı gibi, İstanbul‘un "ekolojik ve biyolojik önem taşıyan doğal yaşam mekanları" arasında yer almaktadır.  Ayrıca, gene raporda da vurgulandığı gibi, "Büyükçekmece ve Küçükçekmece Gölü aynı zamanda planlama bölgesinin en önemli su toplama havzalarının ve su yüzeylerinin başında gelmektedir".  Havzanın yaklaşık 400 endemik (bu bölgeye özgü) türe sahip olduğunu da göz ardı etmemek gerek. Bu çerçeve de, Küçükçekmece  havzası ve yakın civarı için alınan kararlar son derece sakıncalı, tarihi, kültürel ve doğal  değerler üzerinde geri dönüşü olmayan tahribatlara neden

olacak kararlardır.  Bu konuda söylenebilecek en doğru söz, su sıkıntısının çok ciddi olarak gündemimizde olduğu bir dönemdeKüçükçekmece  havzasının tekrar geri kazanılmasının vazgeçilmez bir zorunluluk  olduğudur.   

Bu belli başlı değerlendirmelerde de görüldüğü üzere, yeni plan iptal edilen eski planın  olumsuzluklarını  ve sakıncalarını  daha da artırmıştır.

Kısacası, küreselleşmenin planı projeler toplamına indirgeyen yaklaşımının tam bir yansıması olan,  kenti ulusal ve uluslararası piyasaya pazarlamaktan başka amacı olmayan, tarihi ve doğal değerleri, doğal hammadde kaynaklarını, ormanları, tarım alanlarını, içme suyu havzalarını korumaktan, bu çerçevede kuzeye gelişmeyi engellemekten söz eden  "parlak ve uyutucu" sözlerle dolu plan raporuna karşın, tam da aksini doğuracak  plan kararları içeren ve  bu çerçevede, hayata geçirildiği takdirde İstanbul‘un  yaşadığı tahribat sürecini daha da hızlandıracak olan  bu planın

Yürürlüğe sokulmaması gerekir. Uyarılarımıza karşın planın uygulamaya sokulması halinde, yargıya başvuracağımızı kamuoyuna saygıyla duyuruyoruz."

TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi
TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi
TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi
TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi
TMMOB Maden Mühendisleri Odası  İstanbul Şubesi
TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi
TMMOB Orman Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi
TMMOB Peyzaj Mimarları Odası İstanbul Şubesi
TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi



TORBA YASA TEKLİFİNİ GERİ ÇEK

17.11.2020
 


Çok Okunanlar


19. İLTEK GÜNLERİ`NDE ŞUBEMİZ STANDI AÇILACAK

ŞUBEMİZDEN İSTANBUL KÜLTÜR ÜNİVERSİTESİ`NE ZİYARET

IŞIK ÜNİVERSİTESİ`NDE `NESNELERİN İNTERNETİ VE OTOMASYONU` SEMİNERİ

ŞUBEMİZ ESKİ YÖNETİCİLERİNDEN İBRAHİM AKSİN VEFAT ETTI

ADALET NÖBETİ`NDE 700. GÜN

ŞUBE KOORDİNASYON KURULU GERÇEKLEŞTİRİLDİ

ŞUBEMİZDEN İKİTELLİ OSB`YE ZİYARET

Okunma Sayısı: 2187


Tüm Basın Açıklamaları

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.