Şubemiz Başkanı Sn. İslim ARIKAN`ın Mühendislik Kontenjanlarına ilişkin basın açıklaması
Ülkemizde 131 Devlet Üniversitesi ve 74 Vakıf Üniversitesi olmak üzere, 205 Üniversite bulunmaktadır. Birçok Üniversitemizde de, Mühendislik Fakülteleri eğitim vermektedir. YÖK tarafından 2019 yılında, Bilgisayar Mühendisliğine 9840, Elektrik Elektronik Mühendisliği bölümüne 9002, Makine Mühendisliği Bölümüne 8331, İnşaat Mühendisi Bölümüne 7126 öğrenci yerleştirilmiştir. Sanayi, konut, ulaşım, sağlık v.b birçok alanda mühendislik hizmetlerine ihtiyaç duymasına rağmen, birçok meslekte olduğu gibi, mühendisliğin hemen hemen her alanında da ciddi anlamda istihdam sorunu yaşanmaktadır. Son yıllarda hayal kırıklığı yaşayan Üniversite mezunu gençler ve ailelerinin sayısı maalesef artmaktadır. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php linkindeki bilgileri incelediğinizde, bir mühendislik bölümünün tavan puanı ile taban puanı arasında yaklaşık 290 puan göze çarpmaktadır. Burslu okuyan öğrencinin puanı ile aynı üniversiteye ücretli giren öğrencinin puanı arasında ciddi farklar bulunmaktadır. Bununla birlikte, bazı bölümlerin kontenjanı doldurulamamasına rağmen, aynı bölümlerin yenileri açılmaktadır. Ayrıca Ülkemizde; Üniversite ve öğretim elemanları sayısı kıyaslandığında, bazı mühendislik fakültelerinde öğretim üyesi başına ortalama 16 öğrenci düşerken, bazı fakültelerde 155 öğrenci düşmektedir. Dünyada gelişmiş Ülkelerde öğretim üyesi başına ortalama 15 öğrenci düşmektedir. Takdir edersiniz ki, tüm bu durumlar eğitim dengesini bozmaktadır. TÜİK verilerine göre yaklaşık olarak; 2017 yılında 160.000, 2018 yılında 104.000, 2019 yılında 54.551 yapıya ruhsat verilmiş, son 3 yılda sanayi tipi ve depo ruhsat sayıları 10.900 olarak görülmektedir. Bu kadar ruhsat alan yapıların ve sanayi kuruluşlarının yeteri kadar mühendislik hizmeti alamadığını, tüm bu rakamlar değerlendirilerek insan kaynağı planlamasının maalesef yapılamadığını düşünüyoruz. Planlamanın yapılamadığı bir durumda, alınacak hizmetlerin yeterince kaliteli ve güvenli olamayacağı aşikardır. Mezunları ve eğitimi ile Ülkelerin teknolojisine yön veren, Ülkelerin gelişmişlik düzeyini belirleyen Mühendislik bölümlerinde, eğitim seviyesinin hak ettiği seviyeye çıkartılması için Ülkemizde reform yapılması şarttır. Kontenjanlar düşürülmelidir. Puanlar yükseltilmelidir. Aynı sınıfta okuyan tavan ve taban puanları arasındaki fark azaltılmalıdır. Mühendislikte staj konuları özel olarak ele alınmalı, mühendislerimize sektörlerini tanımaları imkanı sağlanmalıdır. Bu etkin staj imkanı da, farklı sektörlerde çalışan üyeleri olan Meslek Odaları aracılığı ile gerçekleşebilir. Yüksek Öğrenimde amaç sadece mezun vermek değil, kaliteli eğitim sağlamak olmalıdır. Bu konuda Şubemizin YÖK girişimleri olmuş, meclise bu konuda rapor sunulmuş, Ulusal ve yerel basında, sosyal medya da birçok kez duyurulmuştur. Ancak iyileştirme konusunda planlama yapılamadığı görüşündeyiz. Bu konudaki görüşümüz ve çalışmalarımız kararlılıkla devam edecektir.
 |
Fotoğraflar |
|
|
|
|
|