|
Elektrik Mühendisleri Odası, Özel İletişim Vergisi oranının artırılmasına dair yaptığı açıklamada, iletişim alanındaki vergi yükü ve tüketiciye nasıl yansıdığını verilerle ortaya koydu. Zam nedeniyle başta dar gelirli aileler olmak üzere toplumun önemli bir kesiminin iletişim, eğitim ve teknolojik olanaklardan yararlanmasının daha da zorlaşacağı uyarısı yapan EMO, zammın geri alınarak, indirime gidilmesi çağrısında bulundu.
ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI BASIN AÇIKLAMASI İLETİŞİMDE VERGİ ZAMMI DEĞİL, İNDİRİM OLMALI! Resmi Gazete`de 30 Ocak 2021 tarihinde yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile her türlü mobil elektronik haberleşme, radyo ve televizyon yayınları, kablolu-kablosuz İnternet servis sağlayıcılığı hizmetlerinden alınan Özel İletişim Vergisi (ÖİV) oranı yüzde 7.5`ten yüzde 10`a çıkarılmıştır. Uzaktan eğitimin zorunluluk haline gelmesine karşın daha 18 milyon öğrencinin yüzde 48‘inin evinde İnternet bile yokken, çok sayıda aile bunun için bütçe ayıramazken, ÖİV`e yüzde 33`e varan oranda zam yapılmasının açıklanabilir hiçbir gerekçesi olamaz. 1999 yılında depremin yaralarını sarmak içi "geçici" olarak tanımlanan ancak zaman içinde kalıcı hale gelen ÖİV`nin kaldırılması için, 2012 yılında zamanın Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım tarafından hükümetin gündeminde olduğu ve çalışma yapıldığına" ilişkin sözlerini de hatırlatmak isteriz. Halkın Haberleşme Hakkı Vergi Adı altında Sömürülmektedir Mobil (gezgin) telefon hizmetlerinden alınan vergi KDV ve ÖİV ile sınırlı değildir. Faturalara doğrudan yansıtılmayan, mobil telefon şebekelerinin ilk kurulduğu zamanlarda konulan ancak gerek abonelerin kullanım ücretlerinin içerisine gizlenen Telsiz Kullanım Ücreti gibi gerekse şirketlerin cirosu üzerinden kesilen Hazine Payı gibi dolaylı vergiler her yıl artışlarla sürdürülmektedir. Aşağıda 50 TL ve 100 TL tutarlarındaki iki cep telefonu faturasının ÖİV ve diğer vergilerdeki artışlardan sonra 2020 – 2021 yılı farkları yer almaktadır. | 50 TL Tutarındaki Cep Telefonu Faturası – Vergi ve Fonlar Toplamı | 100 TL Tutarındaki Cep Telefonu Faturası – Vergi ve Fonlar Toplamı | 2020 (ÖİV %7,5) | 2021 (ÖİV %10) | Artış | 2020 (ÖİV %7,5) | 2021 (ÖİV %10) | Artış | | KDV (%18) | 7,63 | 7,63 | - | 15,25 | 15,25 | - | | Özel İletişim Vergisi (ÖİV) | 3,18 | 4,24 | %33,33 | 6,35 | 8,47 | %33,33 | | Evrensel Hizmet Fonu (%1) | 0,45 | 0,45 | - | 1,00 | 1,00 | - | | Telsiz Kullanım Ücreti | 2,85 | 3,1 | %8,8 | 2,85 | 3,1 | %8,8 | | Kurum Katkı Payı (%0,035) | 0,175 | 0,175 | - | 0,35 | 0,35 | - | | Hazine Katkısı* (%15) | 7,5 | 7,5 | - | 14 | 14 | - | | Aylık Vergi Toplamı | 21,79 | 23,1 | %6 | 40,8 | 43,17 | %5,8 | | Kullanım Ücreti | 28,21 | 26,9 | | 59,2 | 56,83 | | | Kullanım Ücretine Karşılık Alınan Vergi Oranı | %77,24 | %85,87 | | %69 | %76 | | | * Operatörlerin brüt cirosundan alınmaktadır. Faturalara doğrudan yansıtılmıyor. | Faturalara yansıtılan kullanım ücretlerinden bağımsız sabit vergi ve fonlar nedeniyle (telsiz kullanım bedeli gibi) 50 TL tutarında bir telefon faturasının kullanım ücretine karşılık alınan vergi ve fonların oranının, son ÖİV zammından sonra yüzde 77.24`ten yüzde 85.87`ye çıkarken, 100 TL turarındaki bir faturada yüzde 69`dan yüzde 76`ya çıktığı görülmektedir. Yani satın alma gücü düşük ya da az konuşmak durumunda olan abonelerin ödedikleri vergi oranları çok daha yüksek olmaktadır. Bu durum vergi adaletsizliğinin başka bir göstergesidir. | 100 TL Tutarındaki Sabit İnternet Faturası – Vergi ve Fonlar | 2020 (ÖİV %7,5) | 2021 (ÖİV %10) | Artış | Özel İletişim Vergisi (ÖİV) | 6,35 | 8,47 | %33,33 | KDV (%18) | 15,25 | 15,25 | - | Evrensel Hizmet Fonu (%1) | 1,00 | 1,00 | - | Kurum Katkı Payı (%0,035) | 0,35 | 0,35 | - | Aylık Vergi Toplamı | 22,95 | 25,07 | %9,23 | Kullanım Ücreti | 77,05 | 74,93 | | Kullanım Ücretine Karşılık Alınan Vergi Oranı | %28,55 | %33,45 | | Bu vergi yükü ile başta dar gelirli aileler olmak üzere toplumun önemli bir kesiminin iletişim, eğitim ve teknolojik olanaklardan yararlanması daha da zorlaşacaktır. Telekomünikasyon Altyapımız Çağın Çok Gerisinde Kalıyor; Sektörden Toplanan Vergiler Nereye Harcanıyor? Endüstri 4.0 çağında ekonominin en öncelikli alanı olan telekomünikasyon altyapımızda; en az 8 milyon km olması gereken fiber optik kablo uzunluğu 400 bin km gibi kısır bir durumda kalmış, ülkemizin tamamı henüz 3G kapsama alanına bile sokulamamış, İnternet değişim noktası olma şansımız halen değerlendirilememiştir. İçinde bulunduğumuz koşullarda dışa bağımlılık, teknolojiye erişim ve kullanım sıkıntılarının çözümü için adım atılması beklenirken, sorunlar yumağını daha da büyütecek şekilde vergi yükünün artırılması kabul edilebilir değildir. Ekonomik kriz ve Koronavirüs salgını nedeniyle ağırlaşan tabloda kaynak arayışına giren iktidarın, yine çareyi en kolay toplanan dolaylı vergiyi artırmakta bulduğu anlaşılmaktadır. Hazine ve Maliye Bakanlığı verilerine göre 1999-2020 yılları arasında toplanan ÖİV miktarı 72.1 milyar TL`dir. Bu kaynağın hangi kalemlere ne şekilde harcandığının şeffaf biçimde açıklanmaması, verginin amacından çoktan saptığı ve adaletsiz bir sistemin kurulduğunu göstermektedir. Günümüzde iletişim ve haberleşme hakkı, yaşam hakkı ile beraber anılmaktadır. Dolayısıyla bu hak maddi-manevi herhangi bir nedenle kısıtlanamayacağı veya engellenemeyeceği gibi, vatandaşların iletişim ve haberleşme imkanlarına erişimi de kamu tarafından sağlanmalıdır. Elektrik Mühendisleri Odası, salgın sürecinde birçok kez uzaktan eğitim ihtiyaçlarının devlet tarafından karşılanması ve iletişim giderleri üzerindeki vergi yükünün kaldırılması çağrısında bulunmuştur. Koronavirüs salgını nedeniyle yurttaşların evlerinde kalarak, iletişim araçlarını daha çok kullandığı bu dönemde yaşamın en önemli parçası haberleşmedir. Bu nedenle ÖİV`e yapılan zammın geri çekilmesi ve haberleşme üzerindeki vergi yükünün biran önce hafifletilmesi gerekmektedir.
|
|
|
Çok Okunanlar |
|
|
|