|
Elektrik Mühendisleri Odası (EMO), Türk Telekom‘da yaratılan krizin yeni krizlere gebe olduğunu bildirdi. Türk Telekom‘un karlarının yurtdışına götürüldüğü, borçlarının ise ortada kaldığı belirtildi.
EMO‘dan Türk Telekom krizi ile ilgili olarak yapılan açıklamada, Türk Telekom‘un mevcut piyasa değerinin OTAŞ‘ın bankalara olan borcunu karşılamadığı ve bu borç yüküyle alıcı da bulunamadığı vurgulanarak şu görüşlere yer verildi:
"Borsadaki son veriler dolar kuru üzerinden hesaplama yapıldığında TT‘nin piyasa değerinin 3.5 milyar dolar civarına gerilemiş olduğu; OTAŞ‘ın yüzde 55‘lik payının değerinin de 1.9 milyar dolar düzeylerinde olduğu görülmektedir. OTAŞ‘ın bankalara olan borcu ise 4 milyar 750 milyon dolardır.
YENİ FORMÜL
İşte bu açmazlar içerisinde krizi gelecek yıllara öteleyen yeni bir formül bulunduğu anlaşılmaktadır. Bu ara formül; Special Purpose Vehicles olarak adlandırılan bir uygulama olarak açıklanmıştır: Deyim yerindeyse bu uygulama, bir emlakçımn içi kötü bir evi satın alıp, tadilattan geçirip daha karlı olarak satması yöntemidir. TT Genel Müdürü Paul Doany de 5 yıllık planlama yaptıklarını, normalde bunun 3-5 yıllık olabildiğini, sonra uzatılabildiğini ifade etmiştir.
Alacaklı bankalar kuracakları bu özel amaçlı şirket üzerinden OTAŞ‘m TT hisselerini devralırken, kredi borçlarını da yeniden yapılandıracaklardır. Bu durum, Türk bankalarındaki kamu mevduatları üzerinden yeni bir tonlamayı gündeme getirmektedir. Burada kredi yeniden yapılandırması TT‘nin gelecek yıllanm da ipotek altına alacak şekilde borçlandırılması demektir."
OGER 5.7 MİLYAR DOLAR GÖTÜRDÜ
Özetle durum, Oger şirketinin özelleştirme bedelini ödemek için aldığı kredi karşılığında hisselerini rehin bıraktığı TT‘den 10 yılda 5.7 milyar dolar kar payını alıp götürdüğünün; borç yükünü de Türkiye‘nin sırtına bıraktığının açık kabulüdür. Şimdi bankalardan kamu mevduatlarıyla hem kendilerini hem de TT‘yi kurtarması beklenmektedir. Bu arada, uzun vadeli olarak dövizin hızla yükseldiği bir ortamda TT yabancı para cinsinden de borçlandırılmak istenmektedir.
İZİN VERİLMEMELİ
Bu borçlandırmaların boyutu bilinmemekle birlikte; TT‘nin ödeyemeyeceği borç yükü altına sokularak mali yapısını daha büyük açmazlara itme riski göz ardı edilemez. Özellikle OTAŞ tarafından içi boşaltılmış TT‘nin bir de uzun vadeli borçlandırılmış olarak imtiyaz süresi sonunda kamuya dönmesine izin verilmemelidir. TT‘nin Türkiye‘nin temel iletişim altyapısını işlettiği dikkate alındığında, her türlü idari önlem alınarak, altın hisse hakları kullanılarak gereken müdahalelerin yapılması zorunludur. Bunun için siyasiticari bağlantılarla hareket etmek yerine, özerk bir yapılanma ile TT‘nin kamulaştırılması yoluna gidilmeli, TT‘nin özelleştirilmesi tamamen gündemden kaldırılmalıdır.
(AYDINLIK; 20.07.2018)
|
|
|