MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

ELEKTRİKTE YİD, Yİ, İHD YOLSUZLUĞU


 
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet SEZER'in talimatıyla harekete geçen Devlet Denetleme Kurulu, elektrik sektörünü gözaltına alan çalışmasını bitirdi.
 

Devlet Denetleme Kurulu elektrik sektöründe de yap-işlet-devret(YİD), yap-işlet(Yİ), ve işletme hakkı devri (İHD) projelerinde bankacılık sektöründe yaşanana benzer hortumlamayı ortaya çıkardı.

CUMHURBAŞKANLIĞI Devlet Denetleme Kurulu'nun 2003/6 sayılı raporu 21.07.2003 yılında tamamlanmış ve 16 Ekim 2003 tarihinde yayınlanmıştır.

Elektrik Mühendisleri Odası olarak yıllardır söylediklerimizin Devletin en yüksek katınca teyid edildiği anlamına gelen bu raporla ilgili görüş ve düşüncelerimizi ileride açıklayacağımızı belirtirken, raporun bazı bölümlerini bilgilerinize sunuyoruz.

"ELEKTRİK ENERJİSİ ÜRETİMİ ALANINDA SÜRDÜRÜLEN YAP-İŞLET-DEVRET (YİD), YAP-İŞLET (Yİ) VE İŞLETME HAKKI DEVRİ (İHD) UYGULAMALARI HAKKINDA ARAŞTIRMA RAPORU ÖZETİ
...........................
I. ARAŞTIRMANIN KAPSAMI

Bu araştırma kapsamında "Yap-İşlet-Devret" (YİD), "Yap-İşlet" (Yİ) ve konunun gerektirdiği ölçüde "İşletme Hakkı Devri" (İHD)ne ilişkin olarak;

-Sistemin yasal ve yönetsel çerçevesi, neden olduğu sorunlar ve uygulama aksaklıkları ortaya konmuştur.

-Sistem; yapılabilirlik, teknoloji, üretim maliyeti, satış fiyatı gibi açılardan değerlendirilmiştir.

-Üretimin ve üretim girdilerinin, ülke gereksinimlerine, kısa ve uzun vadeli arz ve talep öngörülerine uygunluğu, kamu maliyesine etkileri incelenmiştir.

-Kredilerin ve öteki güvencelerin kamu maliyesi üzerinde yarattığı riskler irdelenmiştir.

-Sözleşme hükümleri kamu yararına uygunluk açısından değerlendirilmiştir.

-Süreçte rol alan kamu kurumlarının eş güdüm sorunları nedeniyle ortaya çıkan zararlar üzerinde durulmuştur.

-Dünya örnekleriyle ülkemiz uygulamaları karşılaştırılmıştır.

-Yap-İşlet-Devret modeliyle gerçekleştirilen 4 kombine çevrim doğal gaz, 16 hidroelektrik, 2 rüzgâr; Yap-İşlet modeliyle gerçekleştirilmekte olan 1 kömür, 4 doğal gaz santrali projesi ile 2 hidroelektrik, 1 termik santralin İşletme Hakkı Devri projeleri incelenmiştir.

.............................................

XIII. ÖNERİLER

1. Elektrik enerjisi üretiminde, gerekli çevresel önlemler de alınarak, termik ve hidrolik kapasitemizin tamamının değerlendirilmesine önem verilmesi,

2. Rüzgâr ve güneş gibi temiz enerji kaynaklarından üretimin, fiyat avantajları ve yatırım teşviki gibi yöntemlerle özendirilmesi,

3. Elektrik ve doğal gaz sektörlerinde yatırım kararları verilirken ve alım anlaşmaları imzalanırken, ilgili kamu kurumlarının uygun görüşlerinin alınması,

4. Parasal yükü doğrudan ya da dolaylı biçimde Hazine üzerinde kalan elektrik ve doğal gaz sektörlerindeki benzer anlaşmalar imzalanmadan önce Hazine Müsteşarlığının görüşlerine başvurulması,

5. HES'lerde su akımlarının, kurak-sulak dönemleri dikkate alacak biçimde 3 yıldan uzun süreli gözlemlerle ölçülmesi,

6. Tesisler hizmete girmiş olmasına rağmen henüz kapatılmamış çok sayıda teşvik belgesi bulunduğundan, kapatma işlemlerinin Hazine tarafından bir an önce yapılmasının sağlanması ve bu işlemler sonucunda ortaya çıkacak olan gerçek yatırım tutarlarına göre tarifelerin Bakanlıkça yeniden gözden geçirilmesi,

7. Hazine Müsteşarlığınca teşvik belgelerinin süresi içinde kapatılmasını etkili biçimde sağlayacak düzenlemelerin yapılması,

8. 4628 sayılı Yasa gereğince EÜAŞ'a devredilmesi gereken DSİ santrallerinin devir bedelleri belirlenirken, bunların EÜAŞ'ın elektrik satış tarifesini doğrudan etkileyeceğinin dikkate alınması,

9. İşlemleri tamamlanmamış durumdaki YİD projesinin yapımından yeni piyasa yapısının gerekleri ve arz fazlası dikkate alınarak vazgeçilmesi konusunun değerlendirilmesi,

10. İşletmedeki doğal gaz santrallerinin ısı tüketim değerlerinin Bakanlık tarafından yerinde ölçümlerle belirlenmesi ve kamunun aleyhindeki farklılıkların saptanarak tarifelerin revize edilmesi için girişimlerde bulunulması,

11. İncelenen projelerde toplam yatırım tutarlarının, Rapordaki saptamalar da dikkate alınarak Bakanlık tarafından yeniden hesaplanması ve sonucuna göre tarifelerin revize edilmesi konusunun değerlendirilmesi,

12. Çok yüksek kârlılık oranlarıyla imzalanmış ve açıkça kamu aleyhine haksız hükümler içeren sözleşmelerin revize edilmesi yollarının aranması,

13. İncelenen projelerde saptanan hatalı ve eksik hesaplamaların yol açtığı fazla ödemelerin geri alınması için Bakanlık tarafından girişimler başlatılması,

14. Raporda belirtilen usulsüzlükler hakkında ilgililerin hukukî ve cezaî sorumluluklarının Başbakanlıkça değerlendirilmesi,

gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. "


Raporun tam metnine http://cankaya.gov.tr/DDK/enerji.htm adresini tıklayarak ulaşabilirsiniz.



TELE 1- SABAH PUSULASI

28.03.2024
 


Çok Okunanlar


EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU

DEPREMZEDEYE DEĞİL ENERJİ ŞİRKETLERİNE DESTEK

KTMMOB EMO YENİ YÖNETİM KURULU BELİRLENDİ

TELE 1- SABAH PUSULASI

SİNOP NÜKLEER GÜÇ SANTRALI İNADINDAN VAZGEÇİLMELİDİR   

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

EMO, SİNOP NGS NAZIM İMAR PLANI İÇİN İPTAL DAVASI AÇACAK (BAŞKENT GAZETESİ)

HALKIN DEMOKRATİK İRADESİ GASP EDİLEMEZ

EMO: SİNOP NGS PROJESİNDEN VAZGEÇİLMELİ (ENERJİGUNLUGU.NET)

Okunma Sayısı: 2762


Tüm Haberler

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr


Diğer birimlerin iletişim bilgileri için tıklayınız

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.