Elektrik Mühendisleri Odası (EMO), İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) ve Makina Mühendisleri Odası (MMO) Eskişehir şubeleri tarafından düzenlenen “Raylı Sistemler Kongre ve Sergisi”, 2 Kasım 2023 tarihinde Eskişehir’de başladı. Ulusal ve uluslararası katılımcıların olduğu kongre, raylı sistem ve ulaşım alanında yeni gelişmeler ve uygulamaların paylaşılması ile bilgi birikiminin oluşturulmasını amaçlıyor. Etkinlik 4 Kasım’da sona erecek.
Odunpazarı Belediyesi Hasan Polatkan Kültür Merkezi`nde açılış töreniyle başlayan etkinlikte ilk konuşmayı MMO Eskişehir Şube Başkanı Nezihe Hanecioğlu yaptı. Hançerlioğlu, Eskişehir`de ilk defa TMMOB`ye bağlı üç Oda`nın Raylı Sistemler Kongre ve Sergisi`ni gerçekleştirdiğini belirterek, önümüzdeki dönem dönüşümlü olarak ev sahipliği yaparak kongrenin gelişmesi, Türkiye ve Eskişehir sanayisine katkıda bulunması için çalışmalar yürütüleceğini belirtti. Teknolojik altyapı kurmak isteyen ülkelerde, üniversite ve sanayi işbirliğinin önemini vurgulayan Hançerlioğlu, raylı sistem ve ulaşım alanında, ulusal düzeyde bilgi birikimin oluşturulmasının amaçlandığını belirtti. Hanecioğlu`nun ardından EMO Eskişehir Şube Başkanı Ender Kelleci söz aldı. Cumhuriyet‘in 100. yılında, dededen babadan demiryolcu bir kenttin içinde demiryolunu her anlamda hisseden bir kentte bunu sürdürülebilir yapmanın gurunu yaşadığını vurgulayan Kelleci, şöyle konuştu: "Raylı sistemler cağımızda kilit bir rol oynuyor, Hem stratejik hem teknolojik olarak hızla ilerleyen sektörde gelişmeleri paylaşma fırsatı bulacağız. Eskişehir`in raylı sistemlerde başarılı bir şehir olarak ev sahibi olması, demiryolu sektörüne katkı sağlayacaktır. Katılımcılardan beklentimiz bilgi alışverişini arttırmak, geleceğe yönelik projeksiyonları birlikte çizmek olacaktır. Bu kongrenin başarılı geçmesini diliyorum" İMO Eskişehir Şube Başkanı Orkun Kılıç da raylı sistemlerin tüm ülkelerin gelişiminde önemli bir rol oynadığını belirtti. Eskişehir‘in dünyaya örnek gösterilen bir raylı sisteme sahip olduğunu vurguladı. Kongre`de hedefin raylı sistemler konusunda üç mühendislik disiplinin bir araya gelerek daha iyiyi nasıl başarabileceğini tartışmak olduğunu kaydetti. MMO Yönetim Kurulu Başkanı Yunus Yener, Türkiye‘nin raylı sistemler tarihine bakıldığında, bu sistemlerin inşasında çok mesafe kat edemediğine dikkat çekti. Türkiye‘nin 1950`lere kadar olan Demirağlar ile örülme hamlesinin 1950`lerden sonra sekteye uğradığına işaret eden Yener, 2000`li yıllardan itibaren ise ulaşımın tamamının ticarileştiğini vurgulayarak şu değerlendirmeleri paylaştı: "Kısaca, demiryolu yük ve yolcu taşımacılığı özel demiryolu işletmelerine açılmaktadır. TCDD şebekesi yenileme ve bakım-onarım hizmetlerinin kâr amaçlı özel kesim eliyle yürütülmesi esas olacaktır. Yanlışlık bütçelerde de devam ettirilmekte; karayolu taşımacılığına, bu alandaki müteahhitlere öncelik ve ayrıcalık veren bir politika izlenmektedir." "Raylı sistemler sağlıklı, güvenli, konforlu" Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Yılmaz Büyükerşen de ESTRAM`ın serüvenini katılımcılarla paylaştı. 1999 yılında göreve geldiklerinde şehrin en önemli sorunlarından birisinin toplu ulaşım sistemi olduğu belirten Büyükerşen, "ESTRAM bugün toplam 55 kilometrelik hatta 20`den fazla mahalleye hizmet verirken, 47 adet aracı bulunmaktadır. Söylemek istediğim şey şudur; şehir içi hafif raylı sistemler dünyanın gelişmiş ülkelerinde ve şehirlerinde yoğun şekilde kullanılmaktadır. Sağlıklıdır, güvenlidir, konforludur. İlk hatların döşenmesi sırasında, başka nedenlerle de olsa, halk üzerinde olumsuz bir hava estirilmek istense de sistemin hizmete girmesinden sonra değeri kısa sürede anlaşılmıştır" dedi. Sanayi Odası Başkanı Celalettin Kesikbaş ise, sanayide insan kaynağı potansiyeli ve altyapıyla Eskişehir‘in bu bölgede geleceğin önemli kentlerinden biri olduğunu söyledi. Kongre`de açılış konuşmalarının ardından kurdele kesilerek Raylı Sistemler Sergisi`nin açılışı gerçekleştirildi. Kongre`ye EMO Genel Merkezi adına Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Tuna katıldı. 3 gün sürecek Raylı Sistemler Kongre ve Sergisi ile demiryolu araçları, demiryolu hat planlaması, yapımı, işletmesi, bakımı ve onarımı, güvenlik, erişilebilirlik, elektrifikasyon, sinyalizasyon ve enerji yönetimi, standartlara göre ölçüm, test ve sertifikasyon; yeşil mutabakat ve dördüncü demiryolu paketi doğrultusunda yerlileştirme oranının yükseltilmesi hedefiyle ele alınacak. Etkinlik ile anahat ve kent içi raylı ulaşım sistemleri konusunda akademisyenlerin, uygulayıcıların geliştirdikleri yeni bilgi ve uygulamaları paylaşabilecekleri bir platform meydana getirmek ve Türkiye`de raylı sistem ve ulaşım alanında ulusal düzeyde bilgi birikiminin oluşturulması amaçlanıyor.
|