MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

YENİ ELEKTRİK PİYASASI DÜZENLEMELERİ (DÜNYA)


BASINDAN SEÇTİKLERİMİZ

Bugün için bir 19 Mayıs yazısı yazmak isterdim. Ama Türkiye'nin ekonomi gündemi dur durak bilmiyor. Kaldı ki bugünkü yazımız da ekonomik ba­ğımsızlık bakımından 19 Mayıs ruhuna bir gönderme yapmaktan herhalde geri kalmayacak!

Dünyada 21. yüzyıl enerji kavgasının doruğa çıktığı bir yüzyıl olacak. Büyük devletler gecen yüzyıl bitmeden bu­nun mücadelesi içine girdiler. ABD, Irak'ta bunun için bulunuyor; Büyük Ortadoğu Projesini bunun için tasar­lıyor. AB. enerji pastasından payına düşeni almak için uğraşıyor. Rusya, petrol ve gaz rezervlerini akıla politikalarla bir ekonomik silaha dönüştürmek ve böylece 21. yüzyılın büyük ekonomik güçleri arasında yer kap­mak savaşımı veriyor. DÜNYA Gazetesi'nin manşetten yer verdiği gibi. AB ülkeleri arasında dahi "ekonomik ulusalcılık'' anlayışı gelişiyor, bu sektördeki şirket satın almalarına hükümetler eliyle doğrudan/dolaylı müdahale­lerle engel çıkarmalar yaygınlaşıyor.

Peki, Türkiye ne yapıyor? Türkiye'de enerji piyasasıyla ilgili kanun değişiklikleri, tam tersine, piyasayı daha fazla serbestleş­tirmek ve yabana yatırımcıya açmak adı­na yapılıyor. Doğalgaz ithalatının BOTAŞ'ın tekelinden çıkarılması ve kontrat devirleri adımından sonra Gazprom'un Türkiye piyasasında da gerçek söz sahibi durumuna getirilmesi bunun en bilinen ör­neği, şimdi buna elektrik piyasası da ekle­niyor. Görüşmeleri gecen hafta başlayıp bu hafta tamamlanan Elektrik Piyasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, sayıları 21' i bulan elektrik dağıtım böl­gelerinin özelleştirilmesinde teklif vermeyi düşünen yerli firmalara yabana firmalarla ortaklık kurmayı  zorunlu kılıyor!

Bu konular toplumda yeterince tartışılmıyor; ama ge rekli uyarılar/karşı duruşlar hiç yapılmıyor sanılmasın. TMMOB elektrik mühendisleri veya petrol veya maden mühendisleri odalarının eleştirileri ve mücadeleleri gizli değil. Mecliste muhalefetin yaptığı muhalefet de herke­se açık. Şimdi Plan ve Bütçe Komisyonunda anamuhalefet partisi CHP adına yazılan ayrışık oyun (muhalefet şerhinin) bazı bölümlerini sizlere aktarmak istiyorum;

"(...)Sektörün nasıl bir yapıya kavuşacağı gibi en temel konularda bile, bırakın belirlenmiş ve mesafe kat edilmiş olan bir yol haritasını, ortada bir fikri uzlaşmanın dahi ol­madığını söylemek mümkündür.) Buna rağmen, trav maya dönüşmüş bir ideolojik tutuculukla, farklı ve muhalif görüşler ve değerlendirmelere kulak verilmemektedir.

(. .)İşin vahimi, son iki yıldır özel sektör temsilcileri ta rafından bile yatırım ortamındaki belirsizliğin giderilememesi halinde Türkiye'nin bir kez daha uzun vadeli alım garantili anlaşmalara mahkum kalacağı yüksek sesle ifa de edilmiştir.

Özelleştirme programındaki TEDAŞ'ın dağıtım sistemi zaten uzun bir zamandır  tehlike sinyali vermekte, yeni yatırım, bakım onarım yapılamadıkça sistem daha da es­kimekte, kalifiye personel sayısı azalıp, kayıp ve kaçak­lar artmakta, tahsilat düşmektedir.

(...)Komisyon görüşmeleri sırasında elektrik enerjisi sektörü reformu altında özelleştirme strateji belgesinde yer alan hususların en kısa sürede uygulamaya geçirilme­si gerektiği belirtilmiştir. Oysa bu şekilde kayıtsız ve ko­şulsuz olarak enerjide özelleştirmelerin yapılması konu sunda bir mutabakat söz konusu değildir. Bu yasal düzenleme yeterli açıklık sağlamadığı gibi çeşitli şirket çıkarlarının kollanmasının önüne geçemeyecektir (...) Nitekimelektrik dağıtım şirketlerinin özelleştirilmesine ilişkin ha­zırlanan ihale şartnamelerine göre yerli firmaların bu ihaleye katilimi söz konusu bile olmayacaktır(...) 

 YİD sözleşmeleri kapsamındaki santrallara ilişkin düzenleme

Tasarıya komisyon görüşmeleri arasında eklenen geçi­ci 9'uncu madde(...) Tasarının en önemli hükmüdür(...) Kabul edilen haliyle düzenleme, şu anda devlete satış ya­pan YİD santrallarını da kapsadığı için kamuyu zarara uğratıcı, şirketlerin çıkarlarını gözeten bir nitelik arz et­mektedir.

Çünkü:

■ Tarife yapısı içerisinde kamulaştırma ve yatının kale­mi tutan belli olmayan (...) maddenin ikinci fıkrasının ilkcümlesinde yer alan yapı ve tesislerin Hazineye bakan­lık hangi bedel üzerinden satışı gerçekleştirecektir'''

■  Kaldı ki; Devlet Denetleme Kurulu. TC SayıştayBaşkanlığı ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının bizzat kendi bünyesi içinde oluşturduğu komisyon tarafından düzenlenen ve yap-islet-devret modeliyle yaptırılansantrallardan dolayı kamunun büyük oranda zarara uğ­radığının tespit edildiği raporlar mevcuttur!...) Bu düzen­lemenin kanunlaşması halinde devletle şirketler arasında yeni bir hukuki durum yaratılacak ve bu kapsamda devlet; bugüne kadar şirketle' re yaptığı fazla ödemelerden doğan ala; caklarından vazgeçmiş olacaktır. Şirketle rin kasasında bulunan ve devletten fazla­dan aldıkları para tutan; santralı satın al'. malan halinde Devlete ödeyecekleri pa­radan çok daha fazladır. Bu durumda ser­best piyasada rekabetten nasıl söz edilebilir?

■ Ayrıca sözleşmelerin karşılıklı muta bakatla sonlandırılacak olması kamu za­rarlarının söz konusu edildiği raporların işlem görmeden ortadan kaldırılması so­nucunu yaratacaktır. Böyle bir mutabaka tın kabulü hukuka aykırıdır.

■ (...)Bu yıldan itibaren ülke olarak nihayet kâra geçe­cek ve üretim şirketlerinden ucuz enerji satın alacakken bundan vazgeçmek ve şirketlerin serbest piyasaya çıka rak daha yüksek fiyattan enerji satıp tekrar kâr marjlarını yükseltecek bir düzenleme yapılmasının yolunu açan bu düzenlemenin gündeme gelme nedenlerini anlamak güçtür

■ Hidroelektrik santrallarının ömrü minimum 50-100 yıldır. Yapılan bu düzenleme ile devlet; en azından 30 80 yıl yüksek verimle çalıştıracağı bir santrali ihalesiz olarak üretim şirketine (santralı devlet adına işleten şirkete) satmaktadır. Bu uygulama Anayasanın "kamu kaynaklarından herkesin eşit şekilde yararlanması" ilke­sine aykırıdır.

■ HES' lerin işletme giderleri cent/kwh olarak 0.1 cent civarındadır. Devlet santralin kendisinde kalması halinde; 0,1 cent karşılığında enerji üretip nihai tüketicilere ve sanayicilere ucuz elektrik satacakken bu santralları özelleştirerek şirketlerin bugün için geçerli serbest fiyatı olan 7 centten elektrik satmasına cevaz verilmiş ve ülke olarak ; bir kez daha zarara uğramamıza yol açılmış olacaktır.

■ Su anda devlete elektrik satan şirketlerin islettiği sant ralların çoğuna ilişkin sözleşmeler zaten 2009 tarihi itiba riyle sona erecektir. Yani 3 yıl sonra bu santralları kamu hiçbir bedel ödemeksizin geri alma ve kendisi isleterek ucuz enerji üretme hakkına sahip olacakken  bu santralleri satma yönünde tecelli eden iradeyi anlamak güçtür.

Ayrıca bu düzenlemenin yürürlükteki yasalar çerçevesinde sözleşmesi daha önce feshedilmiş olan 22 şirketi' kapsayacak şekilde yapılmış olması da doğru değildir.

Değerlendirmeyi okuyucuya bırakıyoruz. (DÜNYA; OĞUZ OYAN, 12.05.2006)



TELE 1- SABAH PUSULASI

28.03.2024
 


Çok Okunanlar


EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU

DEPREMZEDEYE DEĞİL ENERJİ ŞİRKETLERİNE DESTEK

KTMMOB EMO YENİ YÖNETİM KURULU BELİRLENDİ

SİNOP NÜKLEER GÜÇ SANTRALI İNADINDAN VAZGEÇİLMELİDİR   

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

EMO, SİNOP NGS NAZIM İMAR PLANI İÇİN İPTAL DAVASI AÇACAK (BAŞKENT GAZETESİ)

HALKIN DEMOKRATİK İRADESİ GASP EDİLEMEZ

EMO: SİNOP NGS PROJESİNDEN VAZGEÇİLMELİ (ENERJİGUNLUGU.NET)

ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI - OLAĞAN GENEL KURULU! (ENERJİEKONOMİSİ.COM)

Okunma Sayısı: 813


Tüm Basından Seçtiklerimiz

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr


Diğer birimlerin iletişim bilgileri için tıklayınız

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.