|
Kur bahane zam şahane Kurdaki artış tüketiciyi vurdu: Yağ ve pirinç yüzde 15, beyaz eşya yüzde 7 zamlandı. Sebze-meyve zammı da gün sayıyor İSTANBUL - Son bir ayda döviz kurunda yaşanan yüzde 20'ye varan artış, hem piyasada tüketicinin alımlarını ertelemesini hem de beyaz eşya, perakende, nakliye, otomotiv, elektronik, mobilya gibi sektörlerde 'zam'ları beraberinde getirdi. Döviz kurunda yaşanan dalgalanmaya ilk tepki beyaz eşya ve otomotiv sektörlerinden geldi. Buzdolabı, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi ve fırını içeren beyaz eşya ürünlerinin fiyatı yüzde 5-7 arasında arttı. Dövizdeki yükselişe bağlı olarak cep telefonu fiyatlarında da yüzde 10-15 artış yaşandı. Yağ ve pirinç gibi temel tüketim maddeleri bile haftaya yüzde 15 zamlı girdi. Kur artışıyla uzun zamandır zam yapmayan deterjan üreticileri yüzde 10 zamma hazırlanıyor. Bira ve kolalı içeceklerde de fiyat artışları kapıda. Havayolu şirketlerinin ucuz bilet kontenjanları düşürülürken otomobil fiyatları da döviz mağduru oldu. Dövizdeki hareketlilik sonrası ilk zam haberi Koç Holding kuruluşları Arçelik ve Beko'dan gelirken onu Türkiye'de yatırım yapan en büyük yabancı sermayeli beyaz eşya şirketi BSH (Bosch And Siemens Home Appliances Group) Grubu izledi. Ay başından itibaren Arçelik, Beko, Bosch, Siemens ve Profilo marka ürünlerin fiyatına yüzde 5-7 arasında zam yapıldı. Arçelik Türkiye Satış Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Şirzat Subaşı zammı, "Arçelik olarak yıllık zam planlarımız enflasyon seviyesindeydi. Ürünlerimizin toplam maliyetinde avro ve dolar bazlı maliyetler önemli bir pay almaktadır. Kısa dönemde beklentilerimizin üzerinde gelişen avro ve dolar hareketi doğal olarak maliyetlerimizi de etkilemiştir. Dolayısıyla bu hareket bizim öngörülerimizin dışında meydana geldiği için ürünlerimizin fiyatını artırdık" şeklinde açıklarken BSH İcra Kurulu Üyesi Ronald Grünberg ise zammın beyaz eşya sektörü açısından kaçınılmaz olduğunu söyledi. Elektronikte yaprak kıpırdamıyor Birçok sektörü etkisi altına alan 'dövizdeki dalgalanma' elektronik ve cep telefonu sektörünü de vurdu. Sektör yetkililerinin deyimiyle 'piyasada yaprak kıpırdamıyor.' Yaz aylarında sektörün zaten bir durgunluk yaşadığını hatırlatan yetkililer, buna bir de dövizdeki artışın eklenmesiyle özellikle geçen haftadan beri tüketicilerin alımlarını durdurmasından yakınıyor. En sert tepkiyi ise Anadolu'daki tüketicilerin verdiğini belirten yetkililer, bazı ürünlerde kuru sabitleyerek piyasayı hareketlendirmeye çalıştıklarını açıkladı. Tüketicilerin alımlarını en azından bir hafta daha erteleme yolunu seçtiğini söyleyen Armada Bilgisayar Genel Müdürü Mustafa Güven, "Tüketiciler kurun düşeceği beklentisiyle alımlarını durdurdu. Durgunluk mayıs ayı başında başladı ama en büyük etkiyi geçtiğimiz haftada gözlemledik. Bazı şirketler dolar kurunu 1.40 YTL'de sabitledi" dedi. Cep telefonu artık yüzde 15 pahalı Dövizdeki yükselişin başladığı ilk hafta satışlarının yüzde 75 düştüğünü hatırlatan Mobil İletişim Sistemleri ve Araçları İşadamları Derneği (MOBİSAD) Başkanı Murat Dursun, son günlerde bu kaybın azaldığını açıkladı. Bu dalgalanmanın birçok şirketi zarara soktuğunu vurgulayan Dursun, "Bazı şirketler kuru sabitleyerek piyasadaki daralmayı aştı ama büyük zarar ettiler. Biz avroda pozisyonlarımızı 20.00-20.25 YTL'ye göre alıyoruz. Ay sonuna kadar piyasanın toparlanacağını düşünüyoruz. Ama dövizdeki dalgalanma nedeniyle tüketici cep telefonunu yüzde 15 daha pahalı satın alıyor" diye konuştu.
|
|
|