Türkiye'nin ulaştırma altyapısının ayrıntılı planı 6 ay sonra ortaya çıkacak. Avrupa Birliği'ne (AB) aday ülkelerde katılım sürecinde önemli bir araç olarak uygulanan TINA (Ulaştırma Altyapı İhtiyaç Değerlendirmesi) Projesi'yle ulaşılacak verilerle Türkiye'nin 20 yıllık trafik tahminleri yapılacak, trafik akışları düzenlenecek. AB Komisyonu Türkiye Temsilciliği Ulaştırma Sektörü Yöneticisi Göktuğ Kara, geçen yılın aralık ayında başlanan projeyle tüm ulaştırma modlarında hem yolcu hem de yük taşıması bilgilerinin toplandığını belirtirken bunların AB'nin Türkiye'nin ulaştırma altyapısı için desteğini şekillendireceğini söyledi. Aralığa kadar sürecek 920 bin euro bütçeli TINA Projesi, Türkiye'nin içinde Trans-Avrupa ağlarının oluşturulması açısından önem taşıyor. Kara, proje sonuçlarının önemli olacağını vurgularken bunların sektöre vizyon kazandıracağını ve AB'nin Türkiye'deki ulaştırma perspektifini belirleyeceğini söyledi. Projede öncelikle Türkiye'deki ulaşım altyapısının mevcut durumunun belirlendiğini ifade eden Kara, bunun ardından trafik tahminleriyle taleplere karşılık gelecek yeni ağların oluşturulması veya var olanların geliştirilmesinin sağlanacağını belirtti. Kara, Avrupa ile Türkiye'deki bölgeler arasındaki dengesizliklerin de ortaya konmasıyla ulaştırma hatlarının ona uygun olarak yapılandırılacağını dile getirdi. Projede ulaştırma modlarının geliştirilmesi ve birbirleriyle bağlanması için modellerin oluşturulacağını kaydeden Kara, modlar içi sıkıntıların da AB'nin Trans-Avrupa ağı kriterleri çerçevesinde oluşturulacak projelerle giderilmeye çalışılacağını belirtti. Proje kapsamında ulaştırma modlarının coğrafik verilerinin olacağı bir de veri tabanı oluşturulacak. Kara, hangi bölgelerde ve noktalarda hangi konularda projelere ihtiyaç olduğunun belirlenmesi açısından da önem taşıyacak olan bu sistemin Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı olacağını belirtti. Türkiye'de ulaştırma alanında verilerin toplanması ve sınıflandırılmasında önemli bir eksikliğin söz konusu olduğunu belirten Kara, TINA veri tabanının önümüzdeki günlerde çok önem kazanacağını ifade etti. Türkiye'de karayolu taşımacılığının kullanımının yüksek olduğuna ve bu moddan diğer modlara kaymanın sıkıntılı olabileceğine değinen Kara, "Karayolu taşımacılığının hizmet kalitesi sürekli artıyor ve bu mod beklentilere cevap vermede çok daha esnek" diye konuştu. Kaynak kıtlığı ve çevreye etki gibi faktörler düşünüldüğünde deniz taşımacılığının önemi üzerinde duran Kara, Türkiye'nin uzun kıyı şeridi avantajıyla bunu değerlendirebileceğine değindi. Kara, proje kapsamında kısa mesafeli denizcilik, limanların verimliliğinin artırılması ile limanların demiryollarıyla bağlanması konularında da öncelikli olarak çalışıldığını söyledi. Son dönemde hava taşımacılığı konusunda yaşanan gelişmeleri değerlendiren Kara, bu gelişmelerin havaalanlarının bulunduğu illerle ve havaalanlarının taşıdıkları kapasiteyle sınırlı kaldığını hatırlattı. Kara, modlar arası taşımacılığın artırılmasının masrafların düşürülmesi ve verimliliğin artırılması açısından önemli olduğunu da dile getirdi. (REFERANS, 13.06.2006)
|