MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

BİLGİ TOPLUMU SÖYLEMİ (3) (BİRGÜN)


BASINDAN SEÇTİKLERİMİZ

Bilgi Toplumu 2010 raporu Türkiye Ulusal Enformasyon Altyapısı Anaplanfnın (TU-ENA) sonuç belgesinin adıdır. Sonuç belgesi, dönemin Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel'in katıldığı bir törenle tanıtılmış ve Türkiye'deki "bilgi toplumu" çalışmalarının temelini atmıştır. DPT'nin İngiltere kökenli Peppers ve Rogers Grubu'na dokuz ayda yaklaşık 1.2 milyon ABD Doları'na hazırlattığı Bilgi Toplumu Stratejisi belgelerindeyse, çalışmaların 20oı'de e-Avru-pa+ girişimi ile başladığı ileri sürülüyor.

Geçen haftaki yazımızda yukarıdaki duruma dikkat çekmiş, ayrıca, DPT strateji belgesindeki bilgiye dayalı ekonomi yaklaşımıyla (Lizbon Stratejisi) onun alt programlarından biri olan "bilgi toplumu" (information soci-ety) kavramının karıştırılıp, Türkiye için oluşturulan stratejide birincinin ikinciye indirgendiğini söylemiştik. Avrupa Birliği söyleminde birinci kavram bütün bir üretim tabanıyla ilgiliyken ikincisi etkileşimli ağların yoğun kullanımı ve üretimine odaklanıyor. TUENA Bilgi Toplumu belgelerinin görülmemesindeki en önemli nedenlerden birini bu oluşturuyor bence. Çünkü TUENA girişimi, aslımla Dünya Bankası'nın 1995 yılında yayımlanmış olduğu ve Türkiye'yi sadece kullanıcı olarak gören raporuna yerel bir yanıt niteliği taşıyordu. Bilgi ve iletişim teknolojisinin donanım ve yazılım başta olmak üzere, içerik ve hizmet üretiminde nitelikli işgücüne dayalı olarak yüksek katma değer içeren halkalarında odaklanarak küresel rekabetten pay alma stratejisi söz konusuydu. DPT Stratejisindeyse ağırlık olarak ağ hizmetleri üzerinde odaklanılıyor.

Yukarıdaki saptamaya pek çok kişi karşı çıkabilir, çünkü Strateji Belgesi'nin cümlelerinin bazıları yukarıdaki hedeflerin gerçekleştirilmeye çalışılacağı "izlenimini" vermeye yönelik. Strateji Belgesi'nde bilgi toplumunun (information society) üretim temeline yönelik bağlantıların kurulabileceği en önemli başlık "Bilgi ve iletişim teknolojileri" başlığıdır (s.15-17) Bu bölümde "Bilgi ve iletişim teknolojileri sektörü bilgi teknolojileri ve telekomünikasyon olmak üzere iki alt sektörden oluşmaktadır" denmektedir. Belgede, "Pazarın darlığı ve dikey pazarlardaki sınırlı gelişim nedeniyle firmalar deneyim ve teknik uzmanlık geliştirmekte zorlanmakta, dış pazarlara açılma konusunda yeterli olamamakta, fiyat odaklı rekabet büyümeyi güçleştirmektedir. (...) Bilgi teknolojileri şirketlerinin üretkenliğinin artırılarak, sektörün yurtiçinde gelişimi ve akabinde yurtdışı pazarlara açılımı büyümenin temel taşlarını oluşturacaktır. (...) Türkiye'nin bölge pazarları, bilgi teknolojileri ihracatı için önemli potansiyel göstermektedir. Türkiye (...) Ortadoğu, Orta ve Doğu Avrupa yazılım ve hizmetler pazarının ancak yüzde 4'ünü oluşturmaktadır. Bu pazarlara açılma sektörün büyümesini ve Türkiye için katma değer yaratılmasını sağlayacak, ihracatı ve buna paralel olarak pazar büyüklüğünü önemli ölçüde artırabilecektir" ifadeleri yer alıyor.

Yukarıdaki alıntıların özeti, örneğin TUENA belgesinde çizilen sektör ile DPT belgesindeki sektörün sınırlarının farklı o'ıduğunu gösterir. DPT belgesinde elektronik üretimi, içerik üretimi ve giderek yazılım üretimi konusunda oldukça dar bir sektör çiziliyor. Vurgu, telekomünikasyon ve ağ uygulaması hizmetleri olarak algılanıyor. Temel strateji de, bu sektörlerin önce ülke içinde büyümesi sonra da Ortadoğu ve Doğu Avrupa pazarına girilmesi olarak konuluyor. Bir tür çevre-alt çevre ilişkisi kurulmaya çalışılıyor, ama son derece yetersiz ve iddiasız. Açıkçası böyle bir strateji sadece söylemsel meşrulaştırma olarak bir anlam taşıyor. Bu yargımızın doğru olup olmadığını Eylem Planf nda önerilen eylemleri değerlendikten sonra bir kez daha ele alalım... (H. GERAY; BİRGÜN, 20.07.2006)



TELE 1- SABAH PUSULASI

28.03.2024
 


Çok Okunanlar


EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

EMO 48. DÖNEM ÇALIŞMA RAPORU YAYIMLANDI

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

1 MAYIS’TA ALANLARDAYIZ

YENİLENEBİLİR ENERJİ TEKNOLOJİLERİ SEMPOZYUMU

OKTAY FIRAT’I KAYBETTİK…

ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI - OLAĞAN GENEL KURULU! (ENERJİEKONOMİSİ.COM)

EMO 49. ÇALIŞMA DÖNEMİ BAŞLADI

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR (ENERJİGUNLUGU.NET)

EMEK VE BİLİM İLE KURULACAK YENİ BİR TOPLUMSAL DÜZEN İÇİN: YAŞASIN 1 MAYIS!

Okunma Sayısı: 481


Tüm Basından Seçtiklerimiz

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr


Diğer birimlerin iletişim bilgileri için tıklayınız

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.