MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

EMO’DAN 9 SANTRAL SATIŞINA KARŞI DAVA


BASIN AÇIKLAMASI

Elektrik Mühendisleri Odası, 9 üretim santralının satışına ilişkin Özelleştirme İdaresi tarafından 11 Ekim 2007 tarihinde yayımlanan ilanla çıkılan ihaleye karşı dava açtı. Dava dilekçesinde 9 santralın tek bir şirket altında birleştirilerek satılmak istenmesinin, ilgili Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK) kararlarına, Özelleştirme Yasası‘na, Elektrik Piyasası Kanunu‘nun amacına aykırı olduğu gibi kamu yararına da uygun olmadığı ortaya konuldu.

EMO tarafından 10 Aralık 2007 tarihinde Danıştay‘a yapılan başvuruda, Ankara Doğal Elektrik Üretim ve Ticaret A.Ş‘ye ait santralların özelleştirilmesine yönelik ihale ilanı ve ilanın dayanağını oluşturan ÖYK kararının iptali ve yürütmenin durdurulması istendi.

Dava dilekçesinde, ÖYK‘nın 27 Aralık 2006 tarihli kararıyla, hem 6 yeni santralın (Tercan, Kuzgun, Mercan, İkizdere, Çıldır hidroelektrik santralları ile Engil Gaz Türbünleri Santralı) özelleştirme kapsam ve programına alındığı, hem de 30 Mayıs 2003 tarihli ÖYK kararıyla kapsama alınıp özelleştirmeye hazırlık işlemine tabi tutulmasına karar verilen 3 santralın (Beyköy ve Ataköy hidroelektrik santralları ile Denizli Jeotermal Santralı) da özelleştirme programına alındığı anımsatıldı.

Dilekçede yer alan iptal ve yürütmeyi durdurma isteminin gerekçeleri özetle şöyle:

- Özelleştirme programına alınan santrallardan 6 tanesi herhangi bir özelleştirmeye hazırlık işlemine tabi tutulmaksızın Ankara Doğal Elektrik Üretim ve Ticaret A.Ş unvanıyla kurulan şirket çatısı altında birleştirilmiştir. Santrallara ilişkin iki ÖYK kararı, santralların birleştirilerek tek bir gruba satılmasını içermemektedir. Nitekim ÖYK böyle bir karar vermiş olsaydı, santralların tümünü daha baştan özelleştirme kapsamına alarak, hazırlık işlemine tabi tutardı.

- 9 santral için tek teklif verilmek suretiyle ihale yapılması ÖYK kararına aykırı olduğu gibi 4046 sayılı Yasa‘ya da aykırıdır. 4046 sayılı Yasa‘nın "Özelleştirme uygulamalarına ilişkin hükümler" başlıklı 17. maddesinde bulunan kapsama alınma ve hazırlık işlemine tutulma prosedürüne uygun davranılmadığı gibi, "Özelleştirme yöntemleri, değer tespiti, ihale yöntemleri" başlıklı 18. maddede belirtilen değer tespitine ve ihale usullerine aykırılık bulunmaktadır. Yasa‘nın 18. maddesinde sayılan farklı ihale usullerinin (satış ve işletme hakkı devri) aynı ihalede ve tek bir teklif içerisinde değerlendirilmesi Yasa‘ya aykırıdır.

- İsteklilerin her bir santral için ayrı teklif vermesinin önüne geçilmiştir. Santralların tek bir alıcıya satılmak istenmesi, ihaleye katılımın, özellikle yerli katılımcıların sayısını azaltacağı gibi, santralların değerini de düşüreceğinden, izlenen yöntem kamu yararına uygun değildir.

- Her biri ülkenin başka bir bölgesinde bulunan santralların birleştirilmesini gerektiren maddi bir neden bulunmamaktadır. Santralların üretim yöntemleri, işletme maliyetleri tamamen farklılık arz etmektedir. Nitekim santrallerin özelleştirilme yöntemleri dahi farklıdır. Engil Gaz Türbünleri satış yöntemiyle, diğerleri ise işletme hakkı devir yöntemiyle özelleştirilecektir. İki farklı ihale ve özelleştirme yöntemi, tek bir ihalede kullanılmaktadır ve ayrı ayrı teklif verilmek suretiyle santrallerin gerçek değerinin bulunması, dolayısıyla en uygun koşullarda özelleştirilmesinin önüne geçilmiştir.

- Engil Gaz hariç tutulduğunda 8 santralın ortalama işletme maliyetinin 2 sentin altında kalmaktadır. Yani bu santrallar EÜAŞ ortalama maliyetlerini aşağıya çeken işletme maliyetlerine sahiptir. Özelleştirme sonrasında ise piyasada oluşacak fiyat ortalama fiyat üzerinden değil, en pahalı birim enerji fiyatı tarafından belirlenecektir. Nitekim, özel sektör şirketleri tarafından üretilen elektrik enerjisi fiyatları 9-10 sentin üzerinde seyretmektedir. Özelleştirmeyle birlikte elektrik enerjisi fiyatlarında fahiş artışlara neden olunacağından ihale işlemi, kamu yararına ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu‘nun amaç maddesine de aykırılık oluşturmaktadır.

ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI
14.12.2007



TELE 1- SABAH PUSULASI

28.03.2024
 


Çok Okunanlar


EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU

DEPREMZEDEYE DEĞİL ENERJİ ŞİRKETLERİNE DESTEK

KTMMOB EMO YENİ YÖNETİM KURULU BELİRLENDİ

SİNOP NÜKLEER GÜÇ SANTRALI İNADINDAN VAZGEÇİLMELİDİR   

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

HALKIN DEMOKRATİK İRADESİ GASP EDİLEMEZ

EMO, SİNOP NGS NAZIM İMAR PLANI İÇİN İPTAL DAVASI AÇACAK (BAŞKENT GAZETESİ)

ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI - OLAĞAN GENEL KURULU! (ENERJİEKONOMİSİ.COM)

EMO: SİNOP NGS PROJESİNDEN VAZGEÇİLMELİ (ENERJİGUNLUGU.NET)

Okunma Sayısı: 1250


Tüm Basın Açıklamaları

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr


Diğer birimlerin iletişim bilgileri için tıklayınız

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.