|
ELEKTRİK Mühendisleri Odası, Japonya‘daki Fukuşima Santralı‘nda yaşanan nükleer felaketin 5. yıldönümünde Nükleer Enerji Raporu‘nu kamuoyuna sundu. Raporda, Japon-Fransız ortak konsorsiyumuna verilen Sinop Nükleer Güç Santralı (NGS) için pahalı ve kamu zararına anlaşmalara imza atıldığı ortaya konuldu. EMO tarafından 2013 yılında yayımlanan ve Akkuyu sürecinin incelendiği Nükleer Enerji Raporu‘nun ardından hazırlanan yeni raporun ikinci bölümünde Sinop Nükleer Güç Santralı masaya yatırıldı. Sinop‘ta yapılacak nükleer santrala ilişkin anlaşmaların ayrıntılı olarak incelendiği raporda, "Yakıt hariç satın alınacak elektrik için ortalama 10.80-10.83 sent ödenecektir. Yani yakıt fiyat riski Türkiye‘nin üzerine bırakılmıştır. Üstelik bu yüksek fiyat için bile öne sürülen pek çok koşul kabul edilmiştir. Buna göre; mutlaka 4 ünite inşa edilecek, alım garantisi 20 yıl devam edecek, Türkiye Cumhuriyeti pay sahibi olduğu yüzde 49‘a denk gelen öz sermayeyi nakit ödeyecek, buna karşılık EÜAŞ‘a sermayesinin oranında değil daha düşük kar payı verilebilecektir" denildi, iletim ve frekans kontrolü nedeniyle ancak yüzde 2‘lik kayıp olabileceği belirtilen raporda, "Yüzde 2‘yi aşan bir üretim kesintisi yapılırsa Türkiye satın almadığı elektriğin bedelini ödeyecektir. Söz konusu bedel ortalama olup; alım garantisi süresinin ilk yıllarında çok daha yüksek bedelle satış yapılıp şirketin faiz borcundan hızla kurtanlması sağlanabilecektir" ifadeleri kullanıldı. Raporda, "Sinop NGS‘ye ödenecek en düşük bedel olan kilovat saat başına 11.83 sent bile TETAŞ 2014 yılı ortalama elektrik alım fiyatından yüzde 53 daha pahalıdır. Fiyat içerisinde yer alan kilovat saat başına 0.30 sentlik atık ve söküm fonunda, santral 40 yıl durmaksızın yüzde 90 kapasite ile çalışsa dahi 4.24 milyar dolar birikecektir. Bu kaynakla reaktörün bile tam anlamıyla sökümü mümkün değildir" değerlendirmesinde bulunuldu. Anlaşmanın kamuoyunu yanıltmaya dönük yönlendirmeler içerdiğine dikkat çekilen raporda şöyle denildi: "Anlaşmaya göre Sinop‘ta da sahayı Türkiye bedelsiz verecek, tüm altyapıyı hazırlayacak, proje için onay, izin ve lisans verilmesini ‘kolaylaştıracak‘tır. Mevzuatlara uygun olarak sürecin işlemesi gerekirken, ‘kolaylaştırma‘ ne demektir? Hangi hukuki, ticari tanımla açıklanabilir? Yani iktidann mevzuatı yok sayması, mevzuatın arkasından dolanması, hatta gerekiyorsa mevzuatı değiştirme garantisi mi verilmektedir? Fay hatlannın yeri de mi değiştirilecektir?" (Aydınlık; 11.03.2016)
|
|
|