|
Akaryakıt Kaçakçılığı Komisyonu'na göre boru hattından çalınan petrolle rafineri kuranlar bile var
4.5 milyon dolarlık delik
BOTAŞ yetkililerinin verdiği bilgiler, akaryakıt kaçakçılığının boyutunu gözler önüne serdi. Yetkililer, 18 yılda petrol boru hattına vana takılarak çekilen akaryakıt kaçakçılığında devletin kaybının 4.5 milyon dolar olduğunu belirttiler.
TBMM Akaryakıt Kaçakçılığını Araştırma Komisyonu'na bilgi veren BOTAŞ yetkilileri, petrol boru hatlarından vana yöntemiyle akaryakıt çalındığını belirterek devletin 4.5 milyon dolar kaybının olduğunu vurguladılar. Bir komisyon üyesi ise boru hattından çaldığı petrolle Doğu'da rafineri kuran kişilerin bulunduğunu söyledi. Türkiye Petrol Rafinerileri AŞ Genel Müdürü Hüsamettin Danış , LPG'nin Türkiye ekonomisi için ''kara delik'' olduğunu bildirdi.Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler , Türkiye'nin akaryakıt kaçakçılığı nedeniyle yılda 2-2.5 milyar dolarlık bir vergi kaybına uğradığını açıkladı.
TBMM Akaryakıt Kaçakçılığını Araştırma Komisyonu, akaryakıt kaçakçılığının yoğun olarak gerçekleştirildiği Mersin, Kocaeli, İstanbul, İzmir, Iğdır ve Van'da incelemelerde bulunacak. Komisyon, Nahçıvan başta olmak üzere bazı yurtdışı gezileri planlıyor.
Komisyona gelen BOTAŞ yetkililerinin verdiği bilgiler, akaryakıt kaçakçılığının boyutunu gözler önüne serdi. BOTAŞ yetkilileri, petrol boru hattına vana takılarak akaryakıt çekildiğini belirterek ''Petrol boru hattından 18 yıl içerisinde kaçak çekilen akaryakıtın devlete kaybı 4.5 milyon dolar. Borulara vana takılarak akaryakıt alındığını belirledik'' dedi. Komisyon üyesi bir milletvekili ise bu rakamın daha yüksek olduğunu belirterek ''Irak'tan çıkış takometresi ile Türkiye giriş takometresi arasındaki farkı karşılaştırdığınızda kaybın daha fazla olduğunu görürsünüz. Boru hattından çektiği kaçak akaryakıtla Doğu'da rafineri kuranlar var'' diye konuştu.
Komisyona bilgi veren Türkiye Petrol Rafinerileri AŞ Genel Müdürü Danış, son 10 yılda benzinli araç sayısı nın yüzde 77 artmasına karşın benzin tüketimindeki artışın yüzde 8'de kaldığına dikkat çekti. Danış, ''2004 yılı itibarıyla araç başına ortalama 1071 litre olan tüketimin yüzde 5'inin kaçak olabileceği varsayıldığında yıllık 300 bin ton kaçak benzine karşılık gelen bir miktar oluşmaktadır'' dedi. Dünya piyasalarında LPG'nin benzinden daha pahalı bir ürün olduğunu anlatan Danış, ''Düşük tutulan vergilerden dolayı cazip hale getirilerek ithalatın yapılması, 1.3 milyon ton LPG'ye karşılık gelen 1 milyon ton benzinin de ihraç edilmesi ülkemiz açısından net döviz kaybına yol açmaktadır. LPG'nin otogaz olarak kullanımının özendirilmesi, LPG'yi ekonomik olarak kara delik haline getirmiştir'' görüşünü aktardı.
TPAO'ya bağlı Türkiye Uluslararası Petrol Şirketi (TPİC) Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Şadi Güngör , Irak'taki rafinerilerin çalışmaması nedeniyle Türkiye'den Irak'a satılan akaryakıtta kaçakçılık yapıldığını kaydetti.
Vergi kaybı 2.5 milyar dolar
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Güler, Türkiye'nin akaryakıt kaçakçılığı nedeniyle yılda 2-2.5 milyar dolarlık vergi kaybına uğradığını belirterek ''Ülkemizin böylesi bir kayba tahammülü yoktur. Hükümetimiz bu noktada kesin kararlıdır. Bunun da üzerine gideceğiz'' dedi. Güler, akaryakıt depolarının tek bir merkezden kontrolünün de akaryakıt kaçakçılığını önlemede önemli rol oynayacağını söyledi.
ÖİB BAŞKANI KİLCİ:
Tekel'de süre uzatılmayacak
Özelleştirme İdaresi Başkanı Metin Kilci , Petkim'de halka arz fiyatının kesin talebin öncesinde belirleneceğini bildirdi. Kilci, gazetecilerin yeni özelleştirme yasa taslağı ve özelleştirme uygulamalarına ilişkin sorularını yanıtladı.
Telekom ihalesine ilişkin olarak da Kilci, burada bir sorun bulunmadığını belirterek, ön yeterlilik alanların bilgi odasına (data room) alınma işlemlerinin devam ettiğini belirtti ve bilgi odası sürecinde bir uzatma olmayacağını ifade etti.
Tekel'de tekliflerin alınmasında yeni bir süre uzatımına gidilip gidilmeyeceği yönündeki soruya karşılık da Kilci, ''Sanmıyorum'' cevabının verdi.
Kilci, yeni özelleştirme yasa taslağı ile birlikte kamu payı yüzde 15'in altındaki iştirak hisselerinde birden fazla teklif şartının aranmayacağını açıkladı.
Öte yandan, daha önce iptal edilen ihalede Tekel için en yüksek teklifi veren JTI (Japan Tobacco International) yetkilileri, basına yansıyan demeçlerinde istikrarsız ve yüksek vergi politikaları yüzünden Türkiye'de kâr edemedikleri gerekçesiyle Tekel'e talip olmayacaklarını açıkladı.
|
|
|