MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

EMO SEÇİM VAATLERİNİ İNCELEDİ


HABER


 
Elektrik Mühendisleri Odası (EMO), 14 Mayıs seçimleri öncesinde iktidar ve muhalefet tarafından açıklanan 3 ayrı belgedeki enerji vaatleri üzerinden, öngörülen politikalar ve yapılması planlanan uygulamaları karşılaştırmalı olarak inceledi. Mevcut iktidarın da, muhalefetin de elektrik enerjisini bir piyasa metası olarak kabul ettiği ve hizmetin özel sektör eliyle yapılmasını desteklediğini ortaya koyan EMO, bu belgelerde enerjinin nasıl ucuzlatılabileceği, enerji yoksunluğu ve yoksulluğu konularına değinilmemesini eleştirdi. EMO, yurttaşların yararına bir elektrik enerjisi hizmeti için yapılması gerekenleri de sıraladı.
 

 

Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) 48. Dönem Enerji Daimi Komisyonu, seçim öncesi yayımlanan elektrik enerjisi ile ilgili belgeleri karşılaştırmalı olarak inceleyen bir çalışma yaptı. Çalışmada, Kasım 2022 tarihli "Cumhuriyetin İkinci Yüzyılında CHP Enerji Politikaları"; Aralık 2022 tarihli Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı "Türkiye Ulusal Enerji Planı" ve Ocak 2023 tarihli 6 muhalif siyasi partinin "Ortak Politikalar Mutabakat Metni" ele alındı.

Her 3 belgede öngörülen vaatler, "Elektrik Enerjisi Politikaları, Kaynak Kullanımı ve Geliştirme Politikaları, Kurumsal Yapılandırmalar, Yeni Teknolojilerin Elektrik Enerji Sistemine Entegrasyonu, Elektrik Tarifelerinin Nasıl Ucuzlatılacağına İlişkin Öneriler ve Elektrik Ticaretine İlişkin Hususlar" ana başlıkları altında irdelendi. Siyasi partilerin geleceğe yönelik önerileri, benzerlikleri ve farklılıkları ortaya konulurken, sektörde yaşanan sorunlara nasıl yaklaştıkları da gözler önüne serildi.

Çalışma sonucu hazırlanan raporda, seçim belgelerinde, elektrik temin hizmetinin bir piyasa vasıtası ile özel sektör tarafından yerine getirileceği yöntemin benimsendiğine dikkat çekilerek, "Önümüzdeki seçimlerde mevcut iktidarın devam etmesi veya değişmesi durumunda uygulanacak elektrik politikasında esaslı bir değişiklik olmayacaktır. Mevcut iktidar da, muhalefet de elektrik enerjisini bir piyasa metası olarak kabul etmekte, elektrik hizmetinin özel sektör eliyle yapılmasını desteklemekte ve bu sektörde kamusal bir yönetimi benimsemediklerini açıklamaktadırlar" saptaması yapıldı.

Elektrik enerjisinin nasıl ucuzlatılabileceğine ilişkin öneriler getirilmediği; enerji yoksunluğu ve yoksulluğu konularına da belgelerde yer verilmediği belirtilen raporda, "Ülkemizin enerjide dışa bağımlılığının gerekçesi olan doğalgaz ve ithal kömürün yerine neyin ikame edilerek dışa bağımlılığın azaltılacağına dair raporlarda tek cümle yoktur. Ancak her iki raporda dışa bağımlılığı arttıracak yeni nükleer santralların yapılacağı hususu yer almaktadır" denildi.

Bu belgelerden, yakın gelecekte elektrik enerjisi politikalarında radikal bir değişim veya dönüşümün düşünülmediği sonucuna varıldığı kaydedilen raporda, yurttaşların yararına bir elektrik enerjisi hizmeti sağlanabilmesi için kısa dönemde yapılabileceklere ilişkin önerilerde bulunuldu. Söz konusu öneriler şöyle:

1-Elektrik enerjisi kullanımının bir insan hakkı olduğu ilkesi tüm yapılacakların ana ilkesi olmalıdır.

2-Elektrik enerjisinin üretim, iletim ve dağıtımının bir endüstriyel işlem olduğu kabul edilerek mutlaka bir planlama üst kuruluşu kurularak, ülke planlaması ile paralel bir elektrik enerjisi planlaması yapılmalıdır.

3-Planlama kuruluşunun temel hedefi elektrik temin hizmetini kamu hizmetine dönüştürmek ve bu hizmetin kamu eliyle verilmesi olmalıdır. Bunun için mevcut durumun elektrik kesintilerine neden olmadan ve arz güvenliğini tehlikeye atmadan nasıl dönüştürüleceğini ve özel kuruluşlar elinde bulunan elektrik üretim ve dağıtım tesislerinin kamusal mülkiyete dönüştürülmesinin yöntemlerini ilgili kamu kuruluşları, meslek kuruluşları ve sivil toplum örgütlerinin de yer alacağı bir oluşum vasıtası ile yapmalıdır.

4-Elektrik enerjisi talep planlamasındaki ana hedef elektrik tüketimini arttırmak değil verimli kullanmayı sağlamak olmalıdır ve bu ilkenin hayata geçirilmesi için gerekli regülasyonlar bir an önce çıkarılmalıdır.

5-Elektrik bir piyasa metası olmaktan çıkıp kamu hizmeti niteliği kazanıncaya dek mevcut piyasada fiyat tespiti maliyet bazlı bir sistem vasıtası ile yapılmalıdır.

6- Elektrik hizmetinin tek elden yürütülmesinin temel kuruluşları için planlama çalışmalarına başlanmalıdır.

7-Toplumda elektrik kullanımının bir insan hakkı olduğu ve tüm yurttaşların yaralanabilmesi için verimli ve tasarruflu kullanılmasının şart olduğu hususu ödül ceza yöntemi de dahil olmak üzere hızla hayata geçirilmelidir.

8-Fosil yakıtlardan elektrik üretiminin sera gazı yayılımının ana kaynaklarından biri olduğu gerçeğinden hareket ile fosil yakıtlı santralların üretimine planlı olarak son verecek bilimsel çalışmalara hemen başlanmalıdır.

9-Güneş ve rüzgâr enerjisinden elektrik üretiminin arttırılması için her türlü tedbir alınmalı, depolama gibi yeni teknolojilerden yararlanılarak güneş ve rüzgar santralları çoğaltılmalıdır.

10-EPDK ve EPİAŞ yapılanmaları yeni kuruluşlarla ikame edilmeli, elektriğin kamu hizmeti olarak verilmesine paralel olarak EPİAŞ kapatılmalı ve EPDK yerine de elektriğin kamu hizmeti olması ilkesi ile kurulacak yeni yapı içerisinde işletme kurallarını hazırlayacak, planlama kuruluşuna yatırım alternatif ve gereklilikleri hakkında öneri geliştirecek bir yapı oluşturulmalıdır.

11- Elektrik üretilecek kaynakların gerçekçi potansiyelinin gelişen teknolojilere göre değerlendirilmesinin yeniden yapılması için yapılanmaya gidilmelidir.

12- Nükleer santrallar konusu gündemden tamamen kaldırılmalıdır.

13-Elektrik hizmetinin toplum için çok önemli ve önde gelen bir konu olduğu göz önüne alındığında bu sistemin planlamasından tüketimine kadar olan tüm safhalarında yer alan elektrik mühendislerinin eğitiminin en üst düzeyde olmasını sağlamak üzere eğitim sistemi iyileştirmeleri yapılmalıdır.

Elektrikte pahalılığın önüne geçilmesi, arz güvenliğinin gerçekçi olarak sağlanması, emre amade olmayan kapasite sorununun giderilmesi, gerçekçi olmayan üretim kapasitelerinin tespiti ve elektrik sektöründeki açık gizli teşviklerin kaldırılması gibi temel sorunların çözüm yollarının, bu konularda atılacak adımlara bağlı olduğu vurgulandı. Raporda, "Bu hususlarda gerçekçi girişimler yapılmadıkça zaten kronik hale gelmiş olan bu sorunların artarak devam edeceği ve pahalı elektriğin yurttaş sırtında yük olmayı sürdüreceği açık olarak görülmektedir" denildi.

Raporun tamamına ekli dosyadan ulaşabilirsiniz.

 

Dosyalar

Seçim Öncesi Yayımlanan Elektrik Enerjisi İle İlgili Belgelerin İrdelenmesi (946 KB)



TELE 1- SABAH PUSULASI

28.03.2024
 


Çok Okunanlar


DEPREMZEDEYE DEĞİL ENERJİ ŞİRKETLERİNE DESTEK

KTMMOB EMO YENİ YÖNETİM KURULU BELİRLENDİ

SİNOP NÜKLEER GÜÇ SANTRALI İNADINDAN VAZGEÇİLMELİDİR   

TELE 1- SABAH PUSULASI

EMO HASAN BALIKÇI ONUR ÖDÜLÜ’NÜN SAHİBİ MÜCELLA YAPICI OLDU

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

EMO, SİNOP NGS NAZIM İMAR PLANI İÇİN İPTAL DAVASI AÇACAK (BAŞKENT GAZETESİ)

HALKIN DEMOKRATİK İRADESİ GASP EDİLEMEZ

GÜNEŞ VAR ETTİ, SANTRALI YOK EDECEK (BİRGÜN)

NİTELİKLİ YAĞMA (GÜNLÜK EVRENSEL)

Okunma Sayısı: 283


Tüm Haberler

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr


Diğer birimlerin iletişim bilgileri için tıklayınız

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.