MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

BİRGÜN GAZETESİ, 20.04.2005


YAZILI BASINDA ODAMIZ

 
Tasarı yetersiz
Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımı"na ilişkin Yasa Tasarısı'nın, TBMM gündeminde olması nedeniyle bir açıklama yapan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Soğancı, başta hidroelektrik, rüzgar, jeotermal, biyokütle ve güneş enerjisi olmak üzere, yenilenebilir enerji kaynaklarının kamu ve toplum yararına etkin bir şekilde devreye girmesini öngören bir yasal düzenlemenin savunucusu olduklarını belirtti.
 

Mehmet Soğancı, TMMOB'un yıllardır enerji sektöründe uluslararası sermaye odaklarının çıkarlarına hizmet eden politikalara, sektördeki dışa bağımlılığa, kamu kaynaklarının yağmalanmasına ve çevre sorunlarına dikkat çektiğini belirterek "bunlara karşı ulusal, kamusal ve çevreyle uyumlu, planlamaya dayalı, politika ve uygulamaların savunucusu olmuştur" dedi. Soğancı, YEK konusundaki TMMOB görüşlerini şöyle dile getirdi: "Gündemdeki Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının kullanımına ilişkin tasarı, esas olarak AB Üyelik süreciyle şekillenmiş, 2001 yılı Ulusal Programı'nda 2003 yılının sonunda yasalaşması öngörülmüş, AB 2005 İlerleme Raporu'nda ise tasarının 2005'in ilk yarısında yasalaşması istenen yasal düzenlemedir. Böyle bir süreçle gelişen konu, bilindiği üzere, "ulusal ve kamusal politikalar doğrultusunda temiz, ucuz, bol ve yerli enerjinin kullanıma sokulması amacı"nın dışına çıkartılmıştır. Taslak, AB üyeliği sürecinde, iç ve dış politik bir manevra olarak ve sadece teşvik süreleri ve miktarlarının tartışıldığı bir "lobiler/sermaye grupları tartışması" şekline dönüştürülmüştür. Bilindiği üzere, mevcut "al ya da öde" esaslı doğalgaza dayalı ulusal ve uluslararası düzeydeki enerji ve elektrik anlaşmaları, kamu bütçesinde ciddi ölçüde olumsuz bir yük oluşturmaktadır. Bu süreçte Yenilenebilir Enerji Kaynakları Kullanımı kapsamında devreye girecek yeni santrallerden elde edilecek elektrik enerjisi için yapılacak teşvikler çeşitli çevrelerce yeni bir bütçe açığı olarak değerlendirilmiştir

tasarı yetersizdir!
Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımı'na ilişkin Yasa Tasarısı, ne yazık ki, ülkemiz yenilenebilir enerji kaynaklarının gerçekçi, tutarlı ve sürdürülebilir bir şekilde kullanıma dahil edilmesi yönündeki taleplerin karşılamasında yetersizdir. Çünkü; ülkemiz koşulları göz önünde bulundurularak, sektörel planlama, bilimsel araştırma ve teknoloji geliştirme altyapısı kurulmaksızın, sadece bir teşvik mekanizmasına indirgenen mevcut yasa taslağı ile, yenilenebilir enerji kaynaklarının elektrik üretimine sokulması iddiası, kısa vadeli politik bir manevradan başka bir anlam ifade etmez. Tasarı ile yenilenebilir enerji kaynakları alanında, kamunun yürütmesi gereken görevleri gözardı edilmekte ve süreç sadece çeşitli teşvikler sağlanarak tamamen piyasa aktörlerinin girişimlerine bırakılmış görünmektedir. Öngörülen teşvikler sadece en avantajlı bölgelerdeki rüzgar ve bazı hidroelektrik projeler için destek sunabilecektir. Ancak, Tasarı kapsamında öngörülen uygulamalarla, diğer Yenilenebilir Enerji Kaynakları seçeneklerinin (biyokütle, güneş ve jeotermal vb.) desteklenmesi ve bu sektörlerde herhangi bir gelişme yaratılması mümkün görünmemektedir. Tasarıda yenilenebilir enerji kaynaklarından üretilen elektriğe alım zorunluluğunun, serbest tüketici dışındaki kesimlere getirilmiş olması dikkat çekicidir. Böylelikle, serbest tüketiciler (yıllık 7,8 milyon kWh ve üzeri elektrik kullanan tüketiciler) yenilenebilir enerjiden muaf tutularak, bu kaynakların yaygın bir şekilde kullanıma sokulması engellenmektedir. Bu durum, ortaya çıkan maliyetlerin bireysel tüketiciler tarafından karşılanacağı ve büyük elektrik tüketicilerinin gözetileceği izlenimini uyandırmaktadır.

yasa tekniği açısından tutarsızdır
Tasarının genelinde "düzenleme eksikliği" olduğu görülmektedir. Tasarı hemen hemen hiçbir noktayı esaslı biçimde düzenlememekte, yönetmeliklere atıfta bulunmaktadır. Tasarının 4.maddesinde, "... jeotermal kaynak alanlarının belirlenmesi, korunması ve kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir" ibaresinde olduğu gibi, bir yasa bunları düzenleme yapmak yerine, sadece yönetmeliğe yetki vermekle yetiniyorsa Anayasa'ya (Madde.7) aykırıdır ve benzer uygulamaların Anayasa'ya aykırı olduğuna ilişkin çok fazla Anayasa Mahkemesi kararı vardır.

tasarıda boşluklar vardır
4. maddede, kamu veya hazine arazilerinde bulunan kaynak alanları üzerinde bu alanlardaki toplam potansiyelin değerlendirilmesini kısıtlayacak, alanların kullanımını ve verimliliğini etkileyecek imar planlarının düzenlenemeyeceği belirtilmiştir. Bu hüküm, söz konusu yatırımların gündeme geldiği yerlerde, kamu yararı amaçlı imar planı düzenleme olanağını tümüyle ortadan kaldırmaktadır. Tasarıda öngörülen, "kaynak alanları" gibi bir anlatımın ne anlama geleceğinin şimdiden kestirilebilmesi mümkün değildir. Ayrıca, "�.alanının verimliliği" yaklaşımı, ucu açık bir ifadedir ve esasen tanımlanamayacak bir yaklaşımdır. Bu nedenlerle, söz konusu uygulamalar, ülkemizde sıkça ve kolaylıkla karşılaştığımız keyfi ve kayırmacı tahsislere de neden olabilecektir.

kamu gelirleri kısıtlanmaktadır
7. maddede DSİ veya EİE tarafından hazırlanan projelerden hizmet bedeli alınmaması, ticari amaçla çalışan özel sektöre yönelik bir kaynak transferi anlamına gelmektedir. Halbuki, tasarıda bu tür yatırımlara zaten teşvik getirilmiş durumdadır. Hangi amaçla olursa olsun, kurulan elektrik üretim tesislerinden kamu hizmet bedeli alınmalıdır. Yatırımlara tahsis edilen araziler için alınacak bedellerin Maliye Bakanlığı'na bırakılması da kayırıcı ve keyfi uygulamalara dayanak olabilecektir. Bu bedeller, yatırımın getirisiyle ilişkilendirilmelidir. Hazine arazilerinin ve bu kapsamda da orman arazilerinin söz konusu yatırımlar için kullandırılması kapsamında yatırım izni, kira, irtifak hakkı ve kullanma izni gibi birbirinden pek çok yönden farklı uygulamalardan söz edilmesi, keyfiliklere yol açabilecek bir düzenlemedir. Hangi durumlarda, her biri farklı anlamlara gelen bu "kolaylıklardan" hangisinin sağlanacağı, kimlerin hangi ölçütlerle karar vereceği; bu kararın uygunluğunun nasıl denetlenebileceği ve sorgulanabileceği belirsizdir.

tasarı kamunun denetimini dışlamaktadır
9. maddenin gerekçesinde de belirtildiği gibi; "girişimcilerin yenilenebilir enerji kaynakları sektöründe bir an önce yatırım yapmalarına yönelik kolaylıkların" sağlanmasına hiçbir kamusal kısıtlama getirilmemiş olmaktadır. Yabancı Sermaye Kanunu, 4916 sayılı yasa vb düzenlemelerle birlikte değerlendirildiğinde, bu "kolaylığı" yabancı sermayenin sınırsızca kullanabileceği kolaylıkla kavranabilir. Bu da enerji alanındaki bağımlığı bu kez "yenilenebilir enerji kaynakları" alanında da pekiştirebilecektir. 5. Maddede ilgili kurum ve kuruluşların söz konusu yatırımlara arazi tahsisleri sırasındaki "görüşlerinin alınması" yönündeki ifade bile yasa taslağından çıkartılmıştır, tüm yetki ve inisiyatif EPDK'ya bırakılmıştır. Tasarı, elektrik üretim tesislerinin özelleştirmelerine hazırlık amacıyla DSİ'nin inşa ettiği hidroelektrik santralların bedelsiz olarak EÜAŞ'ye devrini içermektedir. Tasarının görünürdeki amacı, ülkemizdeki yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik üretim kapasitesinin arttırılmasıdır. Tasarının 12 maddesinde ise, DSİ'nin inşa ettiği santralların bedelsiz olarak EÜAŞ'ne devrini öngörülmektedir. Ancak bu uygulamanın, yenilenebilir enerji kaynaklarına ilişkin kapasitenin arttırılması ile bir ilgisi bulunmamaktadır. Söz konusu "bedelsiz" devire ilişkin maddenin, hidroelektrik santralların özelleştirilmesinin kolaylaştırılması ve mevcut "al ya da öde" esaslı anlaşmalar nedeniyle, özel sektörden devlet tarafından satın alınmak zorunda kalınan pahalı elektrik yüzünden zaten yükselen ortalama elektrik satış fiyatlarının daha da yükseltilmemesi için konulduğu izlenimini vermektedir 12. maddeye eklenen Ek Madde 1' de belirtilen yönetmeliğin hazırlanmasında bile DSİ'nin devre dışı bırakıldığı görülmektedir. Daha önce devre ilişkin usul ve esasların belirlenmesinde DSİ var iken, bu tasarıda DSİ dışlanmaktadır. DSİ'nin inşa ettiği ve bakım onarımını yürüttüğü bu tesisleri, sadece ETKB ve Hazine Müsteşarlığı tarafından hazırlanan yönetmelikle devretmek uygulamada sıkıntı doğmasına neden olabilecektir.

kısa vadeli politik bir manevradır
Sektörel planlama, bilimsel araştırma ve teknoloji geliştirme altyapısı kurulmaksızın, sadece bir teşvik mekanizmasına indirgenen mevcut yasa taslağı ile ülkemizdeki elektrik üretim kapasitesi içindeki yenilenebilir enerji kaynaklarının payı arttırılamaz. Bu nedenle tasarı, kısa vadeli politik bir manevradan başka bir anlam ifade etmemektedir. Aynı zamanda Tasarı'da, doğal kaynaklarımızın zarara uğratılmasına, arazilerin amaç dışı kullanımına, kamu hizmeti gören kuruluşlarımızın zayıflatılmasına neden olacak maddelerin yer aldığı anlaşılmaktadır. Dolayısıyla, bu haliyle Yenilenebilir Enerji Kaynakları Yasa Tasarısı, yenilenebilir enerji kaynakları açısından varlığı yokluğundan daha büyük sıkıntılar yaratacak bir sürece doğru ilerlemektedir. TMMOB ülkemizde; enerjide dışa bağımlılığın azaltılması ve çevreyle uyumlu bir teknolojik yapılanmanın kurulması amacıyla, yenilenebilir enerji kaynaklarının hızlı bir şekilde devreye girmesini sağlanması gerektiği savunmaktadır. TMMOB, yenilenebilir enerji alanına yönelik bir düzenlemenin amacından uzaklaştırılmaması ve beklentilerin boşa çıkartılmaması konusunda, başta yasa yapıcılar ve kamu kuruluşları olmak üzere toplumun tüm kesimlerini dikkatli ve duyarlı davranmaya davet etmektedir.



TELE 1- SABAH PUSULASI

28.03.2024
 


Çok Okunanlar


EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU

KTMMOB EMO YENİ YÖNETİM KURULU BELİRLENDİ

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

1 MAYIS’TA ALANLARDAYIZ

EMO, SİNOP NGS NAZIM İMAR PLANI İÇİN İPTAL DAVASI AÇACAK (BAŞKENT GAZETESİ)

ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI - OLAĞAN GENEL KURULU! (ENERJİEKONOMİSİ.COM)

MUTLU BAYRAMLAR

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR (ENERJİGUNLUGU.NET)

EMEK VE BİLİM İLE KURULACAK YENİ BİR TOPLUMSAL DÜZEN İÇİN: YAŞASIN 1 MAYIS!

Okunma Sayısı: 356


Tüm Yazılı Basında Odamız

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr


Diğer birimlerin iletişim bilgileri için tıklayınız

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.