MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

   · ŞUBE Giriş Sayfası

 ANKARA ŞUBE

   · 

ŞUBE TARİHÇESİ

   · 

ŞUBE YÖNETİM KURULU

   · 

ŞUBE DENETÇİLERİ

   · 

ŞUBE ÇALIŞANLARI

   · 

KOMİSYONLAR

   · 

ÇALIŞMA PROGRAMI

   · 

ÇALIŞMA RAPORU

   · 

TEMSİLCİLİKLER

   · 

HABERLER

   · 

DUYURULAR

   · 

GÖRÜŞLER-RAPORLAR

   · 

BASIN AÇIKLAMALARI

   · 

YAZILI BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

GÖRSEL BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

BASINDAN SEÇTİKLERİMİZ

   · 

YİTİRDİKLERİMİZ

   · 

EVLİLİK DUYURULARI

   · 

YENİ DOĞAN DUYURULARI

   · 

İŞ YAŞAMI DUYURULARI

   · 

MİSEM EĞİTİMLERİ

   · 

EĞİTİMLER

   · 

İSTATİSTİKLER

 
Şube Kapsamındaki İller:

 AFYONKARAHİSAR   ANKARA   ÇANKIRI   ERZİNCAN   ERZURUM   KASTAMONU   KAYSERİ   KIRŞEHİR   KONYA   NEVŞEHİR   SİVAS   TOKAT   YOZGAT   AKSARAY   KIRIKKALE 
 

 
HUKUKİ DESTEK
 

EMO Ankara Şubesi
Haber Bülteni
SAYI: 2023.4

Tüm Sayılar

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

"TOPLUMU YOK SAYAN YASALAR İADE EDİLSİN"


BASIN AÇIKLAMASI

 
TMMOB Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Soğancı 2 ve 3 Temmuz 2005 tarihlerinde TBMM'de kabul edilen yasalar hakkında basın açıklaması yaptı. "2-3 Temmuz'da oldu bitti ile tartışılmaksızın kabul edilen yasalar Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne iade edilmelidir" diyen Soğancı’nın açıklamasının tam metnini yazımızın devamında bulabilirsiniz.
 

2-3 TEMMUZ 2005 GÜNÜ OLDU BİTTİ İLE VE TARTIŞILMAKSIZIN
KABUL EDİLEN YASALAR TBMM'YE İADE EDİLMELİDİR

Uluslararası kredi kuruluşlarına verdiği sözleri yerine getirmede kararlılık gösteren siyasi iktidar, TBMM İçtüzüğünün 91'inci maddesini değiştirmek suretiyle 13 yasa tasarısı ve teklifinin 2 Temmuz Cumartesi günü, 11 yasa tasarısı ve teklifinin 3 Temmuz 2005 Pazar günü yasalaşmasını sağladı. TBMM 1 Ekim 2005 tarihine kadar tatile girdi.

2-3 Temmuz sürecinde AKP Malatya Milletvekili Süleyman Sarıbaş'ın şu sözleri, iktidar partisini uyarmaya yetmedi: "... kanunları tartışmasız, milletin önünden kaçırmak suretiyle çıkarmanın, hiç kimseye faydası olmayacağını, tarihî bir uyarı olarak söylemek istiyorum... Bakın, demokrasi muhalefetsiz olmaz; iktidar olur, her rejimde iktidar olur, ama, muhalefetsiz bir demokrasi, demokrasi değildir... tarihinde ilk defa, bu Meclisin, muhalefetsiz olarak yasaları çıkarmasını; üstelik de, toplumun reel olarak yüzde 26'sının oyuyla gelen bir Meclisin, gündemin bu kadar tartışmalı kanunlarını, tek başına, el kaldırıp indirmek suretiyle çıkarmış olmasını, doğrusu garipsiyorum... Buyurun, Meclis sizin, kanunlar sizin; vicdanınız rahatsa, gönül huzuruyla yapacaksanız, yazın mutluluk içerisinde gezecekseniz, vicdanınıza elinizi koyduğunuzda rahat olacaksanız, akşam yastığa kafanızı vurduğunuzda, verdiğiniz oyların, kaldırdığınız parmakların demokrasi adına olduğunu düşünüyorsanız, buyurun, yapın."

AKP Ankara Milletvekili Ersönmez Yarbay'ın şu sözleri de iktidar partisini uyarmaya yetmedi: "Hızlı bir şekilde kendi kendimizi kamuoyu önünde küçük düşürüyoruz... Bakın, biz, 2002 seçimlerinde yüzde 35 oy aldık. Şu anda burada muhalefet partileri olmadığı takdirde bu Meclisin meşruluğu tartışılmaya başlanır... Bu Meclis, şu görüşülecek olan kanunların içerisinden, belki bir tane, çok acil olabilir, normal karşılanır; ama, sıralarını değiştirerek ve bugün, kendi aramızda, çocuk oyuncağı gibi "Kabul edenler... Etmeyenler... Kabul edenler... Etmeyenler... Lehte, aleyhte konuşan yok..." Ondan sonra "kanun çıkardık, yukarıya gönderdik" diyemeyiz; dediğimiz takdirde, bu Meclisin meşruluğu tartışmalı hale gelir."

AKP Bursa Milletvekili ve Grup Başkanvekili Faruk Çelik, bu uyarılara karşı şunları söyler: "Yanlış bir yolda filan değiliz, dosdoğru bir yoldayız ve bu çalışmaların her birinin toplumun önemli kesimlerinin sorunlarını çözeceğine biz inanıyoruz."

Genel Kurul'da, 2 Temmuz 2005 Cumartesi günü aşağıdaki tasarı ve teklifler için, parmaklar havaya kalkmış, metinler yasalaşmıştır:
- Askerlik Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun
- Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
- Eleman Temininde Güçlük Çekilen Yerlerde Sözleşmeli Sağlık Personeli Çalıştırılması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun, Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu ve Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
- Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Moğolistan Hükümeti Arasında Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı Program Koordinasyon Ofisinin Faaliyetine İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
- Avrupa İmar ve Kalkınma Bankasının Kuruluş Anlaşmasında Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
- T.C. Başbakanlık Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı (TİKA) ile Moğolistan Maliye ve Ekonomi Bakanlığı Arasında İşbirliği Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
- Sosyal Sigortalar Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
- Bankacılık Kanunu
- Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun
- Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
- Büyükşehir Belediyesi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
- İl Özel İdaresi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
- Telsiz Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun

3 Temmuz 2005'te de aşağıdaki tasarı ve teklifler için parmaklar havaya kalkar, metinler yasalaşır:
- Belediye Kanunu
- Türkiye İstatistik Kanunu
- Çocukları Koruma Kanunu
- Sağlık Hizmetleri Temel Kanununa Bir Ek Madde Eklenmesi Hakkında Kanun
- Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
- Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
- Türk Medenî Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun
- Millî Parklar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
- Sendikalar Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun
- Denetimli Serbestlik ve Yardım Merkezleri ile Koruma Kurulları Kanunu
- Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu

Bu yaşanan süreci TMMOB, kaygıyla izlemektedir. Neden?

1999'tan beri 5 kez değişikliğe uğrayan Bankacılık Yasası, bu kez 90 dakika içerisinde yasalaşmış, yaşamsal önem taşıyan 193 maddenin görüşülmesi sürecinde madde başına 27 saniye süre düşmüştür.

2 - 3 Temmuz da o kadar hızlı hareket edilmiştir ki, örneğin, Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Yasası Tasarısı'nın Kapsam başlıklı 2 nci maddesi, TBMM web sayfasında yayımlanan tutanağa göre okunmaz ve oylanmaz, Başkan "2 nci maddeyi okutuyorum" der, Katip Üye 3 üncü maddeyi okur, 3 üncü madde okunur, oylanır, kabul edilir.

Adında "toprak koruma" ifadesi yer alan Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Yasası, toprakları koruyucu hükümlerle eşzamanlı olarak, toprakları yok edenleri "af" eden bir geçici maddeyi de içerir. Bu da tartışılmaz, éaf" niteliğindeki düzenlemeler için gerekli çoğunluk aranmaz.

Yasanın amacına uygun olarak: "Yasadışı işgalle tarım arazilerimizi yok eden uygulamalara af getirmemek ve Devlet'in sağladığı özendirici kolaylıklarla belli kesimlere teşvik sağlama yolunu açmamak gerektiği" konuları konuşulmaz.

"Gerekli izinler alınmadan nitelikli tarım topraklarına kurulan ve ABD Başkanı'nın çözülmesi için Başbakan'a iki kez "rica"da bulunduğu Cargill'in yer seçimi sorunu aşılmalıdır.é şeklindeki düşünce yaşama geçirilir.

Bu süreçte, geçmişte yaşanan aflarının sorunu çözmediği, aksine yeni sorunların kaynağı olduğu, çığ gibi büyüyen af beklentileri ve zincirleme aflarla doğal kaynak kayıplarımızın katlanarak arttığı da konuşulmaz.

Geçici Madde 1'in tasarıdan çıkarılması için önerge verilir, önergenin gerekçesi "Bu madde yasadışı işgalle tarım arazilerimizi yok eden uygulamalara af getirmek ve devletin sağladığı özendirici kolaylıklarla belli kesimlere teşvik sağlama yolunu açmaktadır. Bu nedenle, geçici madde 1'in tasarı metninden çıkarılması daha doğru bir yaklaşım olacaktır." şeklindedir, Komisyonun ve Hükümetin katılmadığı önerge oylanır ve "Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Önerge kabul edilmemiştir.".

Geçici Madde 1'de yer alan "1.1.2004 tarihinden" ibaresinin "11.10.2004 tarihinden" şeklinde değiştirilmesi için önerge verilir, önergenin gerekçesi "Tarihin 11.10.2004'e çekilmesi bütün kesimlerin yararınadır." şeklindedir. "Bütün kesimlerin varlığı sorgulanmaz. Neden 11.10.2005 tarihinin seçildiği bilinmez. Komisyonun takdire bıraktığı ve Hükümetin katıldığı önerge oylanır ve "Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Önerge kabul edilmiştir."

Anayasanın 44, 45 ve 166 ıncı maddelerine işlerlik kazandırmayı öngören "Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu", uygulanabilirlik açısından tartışılmaz. Örneğin; Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün kapatılmasından sonra, uzmanlık, deneyim ve birikim gerektiren son derecede önemli görevlerin, taşra örgütü kalmayan Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'nca nasıl yerine getirileceği sorgulanmaz, uygulama boşluğunun nasıl doldurulacağı konusunda hiçbir somut öneri, hüküm ve girişim gündeme getirilmez.

"Yönetişim" modelinin, "kurul" özelinde, siyasi rantın acımasızca yaşandığı "yerel" ölçekte uygulamaya sokulması, "demokratikleşme" adına sevinçle karşılanır. Meslek Odaları ve Sivil Toplum Kuruluşlarından seçilecek üç temsilciyi kimin, hangi ölçütlere göre seçeceği belirsizliğini korur. Yasayı bu haliyle benimsediğini açıklayan, ancak toprağı yok eden şirket temsilcilerinin kurdukları "çevre" odaklı STK'lardan oluşacak bir kurulun varlığı, topraklar adına duyulan endişenin somut olarak anlaşılmasına yeterli olmaz.

ABD'deki gelişen sınıflama sistemlerinin tercümesine dayalı "marjinal tarım arazisi" kavramının hukuk dili açısından varlığı tartışılmaz, uygulamalar sırasında pek çok arazinin "keyfi" biçimde "marjinal tarım arazisi" tanımı içine alınarak tarım dışına tahsisinin yaratacağı sorunlar dile getirilmez.

Yasa ile tarım arazilerinin amaç dışı kullanılmasına yönelik istisnalar çok geniş ve esnek düzenlenir, 13. maddenin (d) bendinde "Bakanlıklarca kamu yararı kararı alınmış yatırımlar" istisna sayılırken, (ç) bendinde "madencilik faaliyetleri"ne ayrıca özel vurgu yapılır.

Ülke topraklarının denetiminde "örnekleme" yöntemi benimsenir, koruma çalışmaları "rastgele" duruma getirilir, her projenin ve uygulamanın her an denetlenebileceği bir altyapı gündeme getirilmez.

Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Yasası bir örnek. Diğer yasaların ortaya çıkaracağı sorunlar da sıralanabilir. Ancak, "yaşanan sürecin özünün yanlışlığı"nın anlaşılmasını bekliyoruz ve diyoruz ki;

TMMOB; siyasi iktidarların, 2-3 Temmuz 2005 tarihlerinde olduğu gibi toplumu yok sayarak, uluslararası kuruluşlarının farklı taleplerini yerine getirme doğrultusunda yasa çıkarılmasını doğru bulmamaktadır.

TMMOB, içerdiği yanlışların bir bölümünü ortaya koyduğu Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Yasası örneğinde görüleceği üzere, kamu yararına ve toplumsal çıkara aykırı bu düzenlemelerin Sayın Cumhurbaşkanı tarafından bir kez daha görüşülmek üzere TBMM'ye iade edilmesini beklemektedir.

Söz konusu tüm yasalara ilişkin görüş ve önerilerini kamuoyu ile paylaşmaya devam edecek olan TMMOB; siyasi iktidarın yanlışta ısrar etmesi karşısında, ana muhalefet partisinden bu yasaların iptali amacıyla Anayasa Mahkemesi'ne götürülmesini istemektedir.

Çünkü bu yasalar, toplumun tümünü etkileyecektir.
Çünkü bu yasaların içerikleri kamuoyu önünde tartışılmamıştır.
Çünkü bu yasalar TBMM'de de tartışılmamıştır.

TMMOB bu yasalarla ilgili olarak uyarıyor, siyasal iktidara ve kamuoyuna şunları söylüyor:

Topraklarımızı İşgal Edenler Affedilmesin.
Özelleştirmelerle Yeni Peşkeşler Yaşanmasın.
Bankaların İçi Boşaltılmasın.
Sağlık Tesislerinde Taşeronlaşmaya Gidilmesin.
Esnek Çalışma Koşulları Uygulanmasın.
DİE'de Kadrolaşma Yaygınlaşmasın.
Belediyeler Rant Alanları Olmasın.
Milli Parklarımız Yağmalanmasın.
Telefonlarımız Dinlenmesin.

Mehmet SOĞANCI
TMMOB Yönetim Kurulu Başkanı



“SANAL ÇALIŞANLAR GELİYOR” RPA: ROBOTİK SÜREÇ OTOMASYONU BAŞLIKLI WEBINAR DÜZENLENDİ

21.07.2023
 


Çok Okunanlar


EMO ANKARA ŞUBESİ 26. DÖNEM YÖNETİM KURULU BAŞKANI PROF DR. ŞEREF SAĞIROĞLU`NA BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜM BAŞKANLIĞINA ATANMASINDAN DOLAYI TEBRİK ZİYARETİ

TÜRK TELEKOM A.Ş. ANKARA BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ`NE ZİYARET

TÜRK TELEKOM A.Ş. GENEL MÜDÜRLÜĞÜ NATO VE TAFİCS GRUP MÜDÜRLÜĞÜ`NE ZİYARETTE BULUNULDU

23 NİSAN ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI KUTLU OLSUN

8. SAMSUN İNŞAAT FUARI DÜZENLENİYOR

Okunma Sayısı: 1727


Tüm Basın Açıklamaları

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.