EMO MERSİN ŞUBE SMM KOMİSYONU RAPORU TASLAĞI Proje Sorunları Mersin piyasasında mimarlar % 70 lere varan indirimlerle proje bağlantıları yapıyorlar. Elektrik proje fiyatı Mersin’de en iyimser yaklaşımla % 60 kırımlarla çizilmektedir. YG trafo tesisi proje fiyatları için ise bu indirim oranı % 40 lardadır. Bu rakamlar, serbest piyasa ekonomisinin SMM leri reel olarak getirdiği yerdir. Mersin’de proje fiyatlarının belli bir standarda yükseltilmesi için yönetimler ve SMM ‘ lerle 1980 lerden bu yana yapılan sayısız toplantı ve yapılan sözlü centilmenlik anlaşmalarından hiçbir sonuç alınamamıştır. Her defasında bir veya iki çürük elma çıkmış ve geçici kişisel menfaatini göz ardı edememiştir. İlginçtir ki bir ilçemizde sadece 3 SMM olmasına rağmen üçü bir araya gelip fiyat istikrarı için anlaşamamaktadır. Çizilen projelerin TEDAŞ’ ta onaylatılması ise bazen mübalağasız ayları bulmaktadır. Bu gecikmenin sebepleri TEDAŞ çalışanı meslektaşlarımızın gelen proje işlerini ikincil bir iş olarak algılamasında, projenin gücüne göre enerji verilecek trafonun müsait olup olmadığının anlaşılması için yapılacak ölçüm işleminin eleman yetersizliği bahanesiyle çok uzun zaman almasından, projelerin abartılı olarak gereksiz en ince detaylarına kadar incelenmesinden kaynaklanmaktadır. Projeler gecikince belediyelerde ruhsat işlemleri geciktiğinden doğal olarak proje ücretide tahsil edilememektedir. Bilinmektedir ki SMM projenin mesleki denetim bedeli, ozalit masrafları, büro giderlerini dahi tahsil edemeden bu tür ödemeleri yaptığı gibi, kesmek zorunda olduğu faturanın bir ay sonra KDV sini belli zaman sonra gelir vergisini ödeme mucizesini nasıl gerçekleştirdiğine akıl sır erdirilemiyor. İşletme Sorumluluğu İşletme sorumluluğunun yaygınlaştırılması gerekir. Geçmiş yıllarda Mersin TEDAŞ’ın trafo abonelerine resmi yazı yazıp işletme sorumluluğunun yasal zorunluluk olduğunu, SMM ile sözleşme yapılmaması halinde tüm sorumluluğun tesis sahibinde olacağını, buna rağmen sözleşme yapmayan firmalar için savcılığa suç duyurusunda bulunulacağı bildirilmiştir. Böyle kesin ifadeleri içeren yazılara rağmen işletme sorumluluğu Mersin’de hayata geçirilememiştir. Kanaatimce ne yapılması gerektiğini bir örnekle açıklamak istiyorum. 2003 yılından bu yana Mersin’de TEDAŞ Yönetim Komitesi kararı gereğince trafo tesisleri ve 50 kw üzeri apartman aboneliklerinde topraklama ölçümlerini şubemiz yapmaktadır. Kontrol ve kabul işlemlerinden sonra şubemizden topraklama raporu gitmeden TEDAŞ abone işlemini yapmamaktadır. Bunun gibi trafo tesisinin aboneliği için topraklama raporuna ilaveten işletme sorumluluğu sözleşmesi TEDAŞ tarafından istenirse çözüm olabilir. Böyle bir çözümü zorlamak için uygun konjonktürde EMO Merkez’in girişimde bulunması gerekir. Kurumsallaşma Sorunları EMO örgütünde son yıllarda kurumsallaşma yönünde gelişmeler gözleniyor. Şubelerimizin çeşitli kulvarlarda iş yoğunluğu artıyor ancak idari ve teknik konularda sıkıntılar da gelişme sancıları olarak belirmektedir. Bunları aşmak için idari ve teknik personelin meslek içi eğitimlerine ağırlık verilmelidir. Odamızın gerçek sahibi üyelerimizdir. Bazı şubelerimizde üyelere üvey evlat muamelesi yapıldığı, şube çalışanlarının odaya işi düşen üyelere devlet memuru gibi davrandıkları duyumları alınmaktadır. Üyelerle olan diyalogların ikna yöntemiyle, kırıp dökmeden çözüm üretme yönünde sıcak yaklaşımlarla yürütülmesi gerekir. Bu ifadeler belki çok genel bulunabilir, ancak bu konuda bir sıkıntı olduğu bellidir. Belki bu konuda meslek içi eğitim kapsamında düşünülebilir. SMM Belgesi Verilmesi TMMOB EMO SMM hizmetleri yönetmeliği madde 8 a)2 paragrafında “ortakların tamamı TMMOB üyesi olan mühendislik ve mimarlık hizmeti vermek amacıyla kurulmuş bulunan sermaye şirketlerinde ortak olarak çalışan ve ortaklık payı şirket sermayesinin % 20’ sinden az olmayan EM üyelere, EM’nin hissesi % 20’den az olmakla birlikte, en yüksek hisse sahibi ile eşit olması halinde de geçerlidir” denilmektedir. Bilindiği gibi ortaklığın çoğunluk hissesinin TMMOB üyelerinden oluşan sermaye şirketlerinde EM hissesi en az % 25 olmalıdır. Şayet tüm ortaklar TMMOB üyesi ise EM hissesinin % 25’ten % 20’ye indirilerek bir avantaj sağlanması tabiidir. Şayet EM’nin hissesi % 20’den az ise mesela çok ortaklı şirketlerde EM’nin hissesi en yüksek hisse sahibi ile eşit de olabilir denilmeside gayet mantıklıdır. Ancak geçmiş dönemlerde örneğin 3 ortaklı TMMOB üyelerinden oluşan şirkette EM’nin hissesi en az % 34 ve 2 ortaklı TMMOB üyelerinden oluşan şirketlerde EM’nin hissesinin en az % 51 olması gerektiği söylenerek SMM belgesi alınamamıştır. Bu madde ile ilgili ifade çok açık olarak, örneğin 3 ortaklı TMMOB üyelerinden oluşan şirkette EM’nin hissesi % 21 ise SMM belgesi verilmesi gerektiğini söyler. Ancak pratikte bu sağlanamamıştır ve bu madde ile ilgili bir tereddüt hasıl olduğu bilindiğinden bu konunun netleştirilmesi gerekir. EMO MERSİN ŞUBE
|