Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) Ankara Şubesi tarafından 14 yıl önce yaşamını yitiren Elektrik Mühendisi Cihan Kayıket anısına düzenlenen "ABET, Akreditasyon ve Mühendislikte Belgelendirme" başlıklı panelde, ABET, EUR-ACE, Mühendislik Denklik Kurumu (MÜDEK) gibi akreditasyon sistemlerinin yapısı anlatıldı.
EMO Ankara Şubesi Yönetim Kurulu üyesi Haydar Çelik, ABET'in 1932'de kurulmuş, ABD'ye özgü anonim bir kredilendirme şirketi olduğunu dile getirdi. Avrupa'da da ABET benzeri EUR-ACE adında bir kurum olduğunu anlatan Çelik, bu sistemin 4 üniversitede denendiğini, bunların arasında Bilkent Üniversitesinin de yer aldığını söyledi. Çelik, akreditasyon sistemiyle tüm dünyada mühendisler arası rekabetin hedeflendiğini ifade etti. Akreditasyon sistemlerinin mühendislerden beklentilerini, "Temel mühendislik bilgilerini kullanabilme, süreçleri tasarlama, multidisipliner gruplarda çalışabilme, mühendislik programlarını algılama tanımlama çözme, mesleki etik, iletişimde etkinlik, yaşam boyu öğrenim, güncel sorunları anlama ve yanıtlama, modern mühendislik araçlarını kullanabilme" olarak sıralayan TÜBİTAK Teknoloji ve Yenilik Destek Programı Başkanı Mahmut Kiper de "Yani Süperman arıyorlar" dedi. Sermayenin değersizleştiğini söyleyen Jeoloji Mühendisi Hakkı Atıl ise akreditasyon konusunda da yasa üretme surecine gelinmeden önce konunun taraftarıyla tartışılması gerektiğini vurguladı. İnşaat Mühendisi İbrahim Akgün ise, "Sistemin kendi açmazlarını mühendislerin üzerine yıktığını göz ardı ettik" dedi. Akgün, tek yetkili kurumun meslek odası olacağını belirtti. Akgün, yetkin mühendisliğin TMMOB içinde bir süre daha tartışılması, sürecin bitirilmeme-m gerektiğini dile getirdi. Yetkin mühendisliğin iki uçta tartışıldığını söyleyen Ali Yiğit, soruna yaklaşırken mühendislik tarihi birikiminden yola çıkılması gerektiğini ifade etti. Mühendisliğin yetkin olma süreci olduğunu belirten Yiğit, bir mühendisin mesleğini icra etmemesi durumunda her yıl yüzde 5 bilgi kaybettiğini dile getirdi. Yetkin mühendisliğe karşı çıkan anlayışın diplomayı kutsadığını ve yanlış olduğunu söyleyen Yiğit, diploma yeterli değil diyen anlayışın da aynı yaklaşıma sahip olduğunu, öğrenmeyi ve meslek içi eğitimi yadsıdığını kaydetti.
|