|
Yönetim Kurulu Başkanımız Erdal AKTUĞ'un 10.12.2006 tarihli Kent Gazetesi Köşe Yazısı
Bu yıl sekizincisini düzenlediğimiz ELECO‘2006 Sempozyum ve Fuarı 6 Aralık‘ta Bursa Oda Orkestrası‘nın müzik dinletisiyle açıldı. ELECO Yürütme Kurulu Başkanı Prof. Dr. Hakan Kuntman, ELECO Yürütme Kurulu üyesi Prof. Dr. Ali Oktay, Prof. Dr. Sedat Ülkü, EMO Yönetim Kurulu Başkanı Kemal B. Ulusaler, TMMOB 2. Başkanı Hüseyin Yeşil konuşma yaptı. Konuşmaların ardından İTÜ‘den Prof. Dr. Ayşe Erdem Şenatalar "Mühendislik Eğitiminde Akreditasyon ve MÜDEK Deneyimi" başlıklı çağrılı bildiriyi sundu. Prof. Dr. Ayşe Şenatalar, Mühendislik Değerlendirme Kurulu‘nun (MÜDEK) temel amacını, mühendislik eğitimini teşvik edip ilerletmek; böylece daha iyi eğitilmiş, kalitesi yüksek mühendislerin yetiştirilmesini sağlamak olarak özetledi. MÜDEK‘in kuruluşu, 2001‘in ilk aylarında Türkiye ve KKTC üniversiteleri mühendislik fakülteleri dekanlarının girişimleriyle oluşturulan Mühendislik Dekanları Konseyi (MDK) gündeminin ilk maddesi olarak bir ulusal akreditasyon sisteminin oluşturulmasının benimsenip, bu doğrultuda bir çalışma grubu ile oluşmuştur. Çalışma grubu, yeni bir akreditasyon modeli oluşturmak yerine 2000 yılından başlayarak değerlendirme modelini toplam kalite yönetimi esaslı bir akreditasyon süreci ile değiştiren ABET 2000 sistemini temel alan bir değerlendirme-akreditasyon sisteminin Türkiye‘ de de uygulanmasını önermiş ve bu sistem için gereken ön hazırlıkları yapmıştır. Mayıs 2002‘de 4. toplantısını yapan MDK‘ya sunulan bu öneri, çıktı temelli bir ulusal akreditasyon sistemi olarak benimsenmiş ve Mühendislik Değerlendirme Kurulu (MÜDEK) bağımsız bir sivil toplum inisiyatifi şeklinde oluşturulmuştur. MÜDEK‘in dördü üniversite, ikisi sanayi, biri KALDER yetkilisi, biri TMMOB yetkilisi olmak üzere toplam sekiz üyesinin olduğunu söyleyen Şenatalar, kurulun tamamen gönüllülük temelinde çalıştığının altını çizdi. Şenatalar, MÜDEK‘in değerlendirme takımlarıyla çalışırken takımlar bir kere kurulup, raporlarını yazıp dağıldıklarını belirtti. MÜDEK değerlendirme sürecinin takviminin ise fakültelerin niyet mektuplarıyla başladığını, özdeğerlendirme sonucu takımların oluştuğunu ve ardından ziyaretlerin başladığını ekledi. Her yıl ocak ayının 15‘ine kadar niyet mektuplarını topladıklarını belirten Şenatalar, MÜDEK değerlendirmesinden geçmeyi bekleyen Türkiye‘de toplam 559 mühendislik programı olduğunu, bugüne kadar 45 mühendislik programını değerlendirdiklerini açıkladı. Değerlendirici eğitim çalışmasında toplam 72 değerlendirici yetişirken, toplam 49 kurumdan 206 katılımcı ise MÜDEK eğitiminden geçmiş. Dernekleşerek kurumsallaşma sürecini tamamlayan MÜDEK, "EUR-ACE Implementation Projesi ve ENAEE (Eurpean Network for Acreditaion of Engineering Education) kuruluşlarından davet alarak katılımcısı olmuştur. Şenatalar, MÜDEK‘in bundan sonra değerlendirme yapacakları mühendislik bölümlerine EUR-ACE etiketini veren bir akreditasyon ajansı olacağını ifade etti. Bundan sonraki hedeflerinin ABET (Accredition Board For Engineering and Tecnology) üyesi olmak olacağını ifade eden Şenatalar, böylelikle ulusal akreditasyon ajansı olarak kurumsallaşmalarını tamamlayacaklarını belirtti. TMMOB 2. Başkanı Hüseyin Yeşil‘in ifade ettiği gibi "Gecekondu Üniversite" istemediğimiz, kalitesi ve verimi yüksek mühendis yetiştirecek akademik kurumlarımızın olması için TMMOB‘un da üyesi olduğu, bilim insanlarının bu çabasının çok önemli ve şart olduğu kesindir. Bakanlar Kurulu kararıyla Adnan Menderes Üniversitesi‘ne açılmak istenen, bir alt yapısının olmadığı elektrik-elektronik mühendisliği bölümü kararının iptali için TMMOB, Danıştay‘a itiraz etmeye hazırlanıyor. Bir yandan yeni bölümler açılırken ne çelişkidir ki var olan bölümlere de öğrenci alınamıyor. Geçtiğimiz kayıt döneminde Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü‘ne ve Konya Selçuk Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü‘ne hiç öğrenci alınmadığı ortaya çıkmıştır. Ülkemizde bir yandan altyapısı olmayan bölümler açılırken diğer yandan var olan bölümlere öğrenci alınamayışını anlamak pek mümkün değil. Bu çelişkiden de anlıyoruz ki mühendislik eğitiminde akreditasyon ve MÜDEK çalışmaları mühendislik disiplinlerinin geleceği için zorunludur. ELECO‘2006 4. Ulusal Elektrik, Elektronik ve Bilgisayar Mühendisliği Sempozyumu‘nun diğer iki çağrılı bildirisi olan güneş arabaları ve beyin göçü üzerine sunumları haftaya aktaracağım. Gazetemizin bize ayırdığı bu köşeden 6-10 Aralık haftasında, kentimizde yaşadığımız bilimsel çalışmaları özet olarak sunup bir nebze de olsa sizi ELECO‘2006 bilimsel dünyasına sokabildiysek ne mutlu bize.
|
|
|