Elektrik Mühendisleri Odası, Elektrik Tesisleri Proje Yönetmeliği‘ndeki Oda‘nın serbest müşavir mühendis belgesi (SMM Belgesi) düzenleme yetkisini tüzel kişiler için yok sayan ve yüksek gerilim projesi hazırlayan mühendislere deneyim şartı getiren düzenlemelere karşı yargıya başvurdu. Danıştay‘a 25 Ocak 2010 tarihinde yapılan başvuruda, Resmi Gazetemle 16 Aralık 2009 tarihinde yayımlanarak yürürlüğe giren Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının Elektrik Tesisleri Proje Yönetmeliği‘nin ilgili maddelerinin iptali ve yürütmesinin durdurulması istendi. İptali ve yürütmesinin durdurulması istenen yönetmeliğin 5. maddesinin 3. fıkrasının (b) ve (ç) bendi ile EMO‘nun SMM Belgesi düzenleme yetkisi ticaret odalarına devredilirken, aynı maddenin 7. ve 15. fıkraları ile yüksek gerilim enerji tesislerinin projelerini hazırlayan mühendislere 3-8 yıl arasında deneyim şartı getirilmişti. Dava dilekçesinde, "TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası Serbest Müşavir Mühendis (SMM) Hizmetleri Yönetmeliği "ne atıflarda bulunularak, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı‘nın yeni düzenlemesiyle EMO‘nun Anayasa‘dan ve 6235 sayılı TMMOB Yasasından gelen yetkilerinin yok sayıldığı belirtildi. EMO‘nun SMM Belgesi düzenleme yetkisini tüzel kişiler için yok sayan yönetmelik hükümleri ile mühendislik hizmetlerinin "ticari faaliyet" olarak algılandığına dikkat çekildi. EMO‘nun yönetmelikle yaptığı düzenlemelerde ise SMM deyiminin yalnızca kendi hesabına çalışan mühendisleri değil, bir şirket bünyesinde oıtak ya da ücretli çalışan mühendisleri de kapsadığı vurgulanarak, şöyle denildi: "Burada üretilen hizmetin esası önem taşımakta olup, bu hizmetin şahıs şirketi olarak ya da bir ticari şirket olarak yürütülmesinin önemi bulunmamaktadır. Diğer yandan SMM Yönetmeliğinin 8. maddesinde, belge veıme esasları düzenlenerek, kendi hesabına çalışan mühendisler yanında, şirketlere hangi koşullarda tescil belgesi verileceği belirlenmiş, her ticaret şirketine mühendislik şirketi olarak belge verilmemesi benimsenmiştir. Buna göre şirketlerin sermayelerinin belirli orandaki paylarının mühendislere ait olması öngörülerek, belgelenecek şirketlerin gerçekten mühendislik şirketi olmaları hedeflenmiştir." Ticaret odalarına ancak tacirlerin üye olduğu belirtilen dilekçede, "Dolayısıyla mühendisler aynı zamanda tacir sıfatını taşıyorlarsa, ancak bu sıfatları gereği olan işlerden dolayı ticaret odası ile ilişkilendirilebilirler. Mühendislik faaliyetleriyle ilgili olarak, üye olmak zorunluluğu bulunan, 6235 sayılı Yasa gereği ilgili meslek odasıyla ilişkilidirler" vurgusu yapıldı. Dava dilekçesinde şöyle denildi: "Oda, kendi alanına ilişkin düzenlemeleri yapmaya ve üyelerini denetlemeye tek yetkili organdır. Bu amaçla çıkartmış olduğu yönetmeliklerde düzenlenen hükümler yerine, başka kurum ve kuruluşlarının düzenlemeleri ya da idari kararlan ikame edilemez. Meslek mensuplarının, bir şirket kurmak yoluyla, kendi meslek odalarının gereklerini yerine getirmesinden kaçınarak, tamamen ticaret odasının bünyesi altına alınması olanağı bulunmamaktadır. Bu durum, kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Odanın görev alanının gaspı anlamını taşımaktadır. 3. fıkranın (b) bendinde belirtilen durumlarda bulunan tüzel kişiler EMO‘dan SMM-BT belgesi, (ç) bendinde belirtilen durumlarda ise işe uygun olarak SMMHB (Serbest Müşavir Mühendislik Hizmet Belgesi) almak suretiyle faaliyet yürütmektedirler. Bu düzenlemenin aksine, Oda‘nın üyeleri üzerindeki denetim ve gözetim yetkisini ortadan kaldırarak ya ticaret odası kaydı ya da yalnızca mühendislik diploması ile faaliyet gösterebileceğinin öngörülmesi, dava konusu hükümleri yetki, konu ve amaç bakımından hukuka aykırı kılmaktadır." Yönetmeliğin 5. maddesinin 7. fıkrası ile 5 megavat üstü santral projelerinde santral işlerinde 8 yıl deneyimli mühendis aranması ve deneyim sahibi olduğu santralın gücüne göre de deneyim süresi koşulunda indirim öngören düzenlemeye de dilekçede şöyle itiraz edildi: "Öncelikle elektrik üretim santrallerinin çeşitli güç değerlerine göre sınıflandırılarak, her bir sınıf için ayrı sürede deneyim şartı getirilmesinin bilimsel ve teknik olarak herhangi bir anlamı bulunmamaktadır. Hangi güçte bulunursa bulunsun elektrik üretim santrallarının projelendirilmesinde sahip olunması gerekli mühendislik eğitimi ve bilgisi açısından bir ayrıma gidilemez." Yine 5. maddenin 7. fıkrasındaki 15 ı kV‘luk enerji nakil hatları ve tip projeleri konusunda getirilen 8 yıl, 36 kV ve altındaki enerji nakil hatları ve şehir şebekeleri projeleri için getirilen 5 yıllık deneyim şartlarına da aynı gerekçelerle itiraz edildi. (Kaynak Elektrik; 01.02.2010)
|