Yozgat’ta 6 kişilik asansöre 11 kişinin binmesi sonucu 21 Nisan 2010 günü meydana gelen asansör kazası ile ilgili olarak EMO Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Pektaş tarafından 24 Nisan 2010 tarihinde basın toplantısı düzenlendi.
Basın açıklamasına Ramazan Pektaş ile birlikte EMO Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Yazman Üyesi Ömürhan Soysal, Yönetim Kurulu Yedek Üyeleri Serdar Çiftcan, Burak Oğuz, Yozgat İl Temsilcisi Hikmet Nurhan Parlak ve üyeler katıldı.
"Bilinçsiz kullanılan asansör öldürmeye davam ediyor" diyen Ramazan Pektaş, birkaç ay önce kamuoyuna aktarılan asansör kaza raporuna göre sadece Ankara`da resmi kayıtlara geçen kaya sayısının 1288 olduğunu ve bu kazalarda 9 kişi ölürken, 67 kişinin yaralandığını söyledi. Ramazan Pektaş tarafından basına okunan açıklama şöyle; BİLİNÇSİZ KULLANILAN ASANSÖR ÖLDÜRMEYE DEVAM EDİYOR Bütün uyarılarımıza, önlem alınması gerektiği yönünde yaptığımız çağrılarımıza karşın asansör ‘cinayetleri` sürüyor. Belediyeler, valilikler, apartman yöneticileri asansörler konusunda gerekli hassasiyeti göstermiyorlar. Gerekli önlemler alınmazsa; hayatımızı kolaylaştıran insanları ve yüklerini bir yerden başka bir yere taşımaya yarayan asansörler ölüm makineleri olmaya devam edecek. Son olarak 21 Nisan 2010 günü Yozgat`ta 6 kişilik asansöre 11 kişinin binmesi sonucu meydana gelen kaza nedeniyle ne yazık ki bir vatandaşımız hayatını kaybetti. Oysa çok değil birkaç ay önce hazırladığımız asansör kaza raporunda sadece Ankara`da 1998-2009 yılları arasında meydana gelen asansör kazalarında 9 kişinin öldüğünü açıklamıştık. Bu yıllar arasında resmi makamlara ulaştırılan asansör kazaları sonucunda 67 kişi yaralanırken kayıtlara geçen asansör kaza sayısı 1288 olmuştu. Ölümle sonuçlanan asansör kazası sayısı basına yansıyandan daha fazladır. Asansör kazaları sonucu hafif ve ağır yaralanmalar ise kamuoyuna yansımamaktadır bile. Asansörler; dikey taşıma amaçlı olarak kullanılan, mekanik ve elektrik aksamlarının birlikte bulunduğu sistemlerdir. Kullanıldığı binaya bağlı olarak çalışma yükseklikleri zaman zaman oldukça fazla olabilmekte ve bu durumlarda can emniyeti açısından çok daha fazla emniyetli çalışma koşullarına ihtiyaç duyulmaktadır. Basına da zaman zaman yansıyan kazalar, üzücü sonuçlara yol açabilmektedir. 18.11.2008 tarih 27058 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan ve 18.05.2009 tarihinde yürürlüğe giren Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliği`nin 9. maddesi şu şekildedir: "Bina sorumlusu; asansörün, bu Yönetmelik kurallarına uygun olarak güvenli bir şekilde çalışmasını sağlamak amacı ile ayda en az bir defa düzenli olarak bakımını yaptırmaktan ve kullanıcıların can ve mal güvenliğini tam olarak sağlanması amacıyla gerek kullanım hatalarından, gerekse harici müdahalelerden meydana gelebilecek tehlikelerin önlenmesi için ilk yıllık kontrolünü asansör hizmete alınmasını müteakip 2 yıl sonra, devamında ise yılda en az 1 kere yaptırmaktan sorumludur." Yine aynı Yönetmeliğin 10. maddesi şu şekildedir: "Yapının bağlı bulunduğu Belediyelerce veya Belediye hudutları dışındaki yapılar için Valilik veya ilgili kanunlar çerçevesinde yapı ruhsatı vermekle yetkilendirilen kurum ve kuruluşlarca, asansörün hizmete alınmasını müteakip 2 yıl sonra, devamında yılda en az 1 kere olmak üzere, her asansörün kontrolü yapılır. Ancak, kadrosunda yeterli sayıda elektrik/elektronik ve makine mühendisi bulunmayan Belediye veya Valilik veya ilgili kanunlar çerçevesinde yapı ruhsatı vermekle yetkilendirilen kurum ve kuruluşlar, yıllık kontrol işini, o asansörün yapımında görev almamış yetkili mühendislere yaptırabilirler…" ifadesiyle de Belediyelere ve Valiliklere sorumluluk yüklenmektedir. Yine aynı Yönetmeliğin "Tanımlar" kısmında, yetkili mühendis tanımı, TMMOB`ye bağlı Elektrik Mühendisleri Odası ve Makina Mühendisleri Odası`nca mesleki yeterliliği belgelendirilen mühendisleri ifade eder. Yönetmelik açıkça belirtmektedir ki, asansörlerin yılda en az bir kez bakım yaptırılmasından bina yöneticisi sorumlu olarak gösterilmektedir. Yılda en az bir kez yapılan bu kontrol ile asansörler güven içinde kullanıldığı gibi, bina yöneticisinin ve bakımcı firmanın da sorumluluklarını yerine getirmesini sağlıyor. Oluşabilecek kazalar, insanlara zarar verebildiği gibi sorumluluk taşıyanların, yasal takibatını da gerektirmektedir. Tüm uyarılarımıza rağmen apartman yöneticileri binalarındaki asansörlere denetim yaptırmamaktadır. Bu durumdaki Bina Yöneticilerinin/Sorumlularının ivedilikle bağlı bulundukları Belediye veya Valilik ile irtibata geçmesi gerekmektedir. EMO Ankara Şubesi ve MMO Ankara Şubesi olarak bazı belediyeler ile imzalanan protokoller çerçevesinde asansörlerin yıllık periyodik denetimleri halen yapılmakta bunun yanısıra ortak protokol imzalanan belediye sayıları gün geçtikçe artmaktadır. EMO ve MMO tarafından yapılan kontrollerde, bu kontrolü yapan mühendisler emniyet ve işletme yönünden tesisin işletmesinde engel bulunup bulunmadığını belirten ve sorumluluğunu taşıyan bir rapor düzenlemektedir. Bu kontroller, bir Makine ve bir Elektrik Mühendisi‘nin mutlaka bulunduğu uzman ekipler tarafından, kontrolü yapılan asansörün bakım sorumlusu firmanın bilgisi dâhilinde yapılarak, varsa asansörlerde bulunan aksaklık ve eksiklikler rapor edilmekte ve düzeltilmesi için süre tanınmaktadır. Kontroller neticesinde kullanılmasında sakınca olmayan asansörlere "yeşil", eksikliklerin ivedilikle giderilmesi gereken asansörlere "mavi" ve kullanılması sakıncalı olan asansörlere "kırmızı" etiket yapıştırılmaktadır. Yeşil, mavi ve kırmızı etiket alan asansörler www.asansor.org.tr adresinde ilân edilmektedir. Trafik kazaları konusunda milli seferberlik ilan edilip, gerek televizyon gerekse gazete başta olmak üzere medya kuruluşlarında geniş bir eğitim kampanyaları başlatılırken, asansör konusunda böyle bir çalışma yapılmaması anlaşılır gibi değildir. Hayatımızın vazgeçilmez bir aracı haline gelen asansörlerin tehlike saçmasını önlemek elimizdedir. İlgili yönetmelikler çerçevesinde Belediyelerin, Valiliklerin ve apartman yöneticilerinin önlem alması kazaları önleyecektir. Asansörler can yakan değil, can taşıyan sistemler olarak hayatımızda önemli yer tutmalıdırlar. Yetkililerin ve sorumluların da asansörlere önem vermesi durumunda can kayıplarının ortadan kaldırılması mümkündür. Bakımı yapan firma bina sorumlusunun 2 kişiden az olmamak üzere asansör sayısını dikkate alarak belirleyeceği sayıda kişiye acil durumlarda kurtarma çalışması konusunda eğitim vermek zorundadır. Kurtarma çalışmalarını içeren talimat, kurtarma çalışması yapacak olanların kolaylıkla görebilecekleri yerlerde muhafaza edilmelidir. Kullanıcılar kabin içinde ve zemin katta bulunan asansör kullanım talimatına uymalı bu konuda halk bilinçlendirilmelidir. TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası Ankara Şubesi 20. Dönem Yönetim Kurulu
|