MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

TMMOB’A BAĞLI ODALARDAN ORTAK AÇIKLAMA:
ADANA’DAKİ BARAJ KAZASI’NDA SORU İŞARETLERİ



 
TMMOB’a bağlı 8 oda, Adana’da Göksu Nehri üzerindeki Gökdere Köprü Barajı inşaatında yaşanan 2 işçinin yaşamını yitirdiği, 8 işçinin de hala kayıp olduğu felaket ile ilgili ortak basın toplantısı düzenledi. İMO, MMO ve EMO Adana Şube Yönetim Kurulu Başkan ve Yönetim Kurulu üyelerinden oluşturulan heyetin 25 Şubat 2012 tarihinde kaza yerinde yaptıkları teknik inceleme sonucunda gerçekleştirilen toplantıda, “Heyetimizin barajda yaptığı ön incelemede karşılaştığı sonuçlar, baraj inşaatında pek çok soru işareti taşımaktadır” denildi. Heyetin sıraladığı soruların yanıtlarının bulunmasının kazanın nedenlerinin aydınlatılması konusunda önemli olduğu vurgulandı. Açıklamanın tam metnine yazımızın devamından ulaşabilirsiniz.
 

Çukurova Gazeteciler Cemiyeti‘nde yapılan basın toplantısında TMMOB adına ortak açıklamayı İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Adana Şube Başkanı Abdullah Bakır okudu. Toplantıya, TMMOB Adana İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Mustafa Altıokka, EMO Adana Şube Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Mak, İMO Adana Şube Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Bakır, Makine Mühendisleri Odası Adana Şube Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Atıcı, Ziraat Mühendisleri Odası Adana Şube Yönetim Kurulu Başkanı Şahin Yeter, Jeoloji Mühendisleri Odası Adana Şube Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Tatar, Harita Mühendisleri Odası Adana Şube Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Zengin ve Mimarlar Odası Adana Şube Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Kamışlı katıldı.

Çukurova Gazeteciler Cemiyeti‘nde 28 Şubat 2012 tarihinde gerçekleştirilen ortak basın toplantısında okunan Gökdere Köprü Barajı İnşaatı‘nda meydana gelen kaza ile ilgili açıklama metni:

Göksu Nehri üzerinde bulunan Ergenuşağı Köyü yakınlarında bulunan Gökdere Köprü Barajı inşaatında 24 Şubat 2012 tarihinde mekanik tünel kapağının kopması sonucunda meydana gelen iş kazasında iki işçinin hayatını kaybettiği, sekiz işçinin ise hala kayıp olduğu ve arama-kurtarma çalışmalarının devam ettiği kamuoyunun bilgisi dahilindedir.

Su yapıları, önemli mühendislik uygulamalarındandır. Yerin seçimi, havzanın su debisi, projenin buna uygun üretilmesi, doğru malzeme seçimi önemlidir ve uygulamanın her aşamasının denetiminin yapılması gerekmektedir.

24 Şubat 2012 tarihinde meydana gelen kaza ile ilgili olarak, İMO Adana Şube Başkanı Abdullah Bakır, MMO Şube Başkanı Hüseyin Atıcı, EMO Şube Başkanı Mehmet Mak ve şube yönetim kurulu üyelerinden oluşan heyet, 25 Şubat 2012 tarihinde baraj inşaatında teknik inceleme gerçekleştirmiştir. Heyet, kazanın asıl nedenini tespit etmek amacıyla kaza bölgesine ulaşmış, yapılan inceleme ve araştırma sonucunda bazı önemli noktaları kamuoyuyla paylaşma ihtiyacı duymuştur.

Buna göre;

Gökdere Köprü Barajı‘nın dolu hacminin 93 milyon m3 olduğu, barajın su tutulmaya başlanması ve doluluk oranın 87 milyon m3 hacme ulaşıldığında derivasyon tünelindeki mekanik kapağın su basıncına dayanamayarak koptuğu anlaşılmıştır.

Baraj inşaatı tamamlanmadan gövdede su tutulmaya başlanmış olması, mansap bölgesinde işçilerin çalışmaya devam etmesi felakete davetiye çıkartmıştır. Doğru olmamıştır. Dolayısıyla, barajın mansabında çalışma yapan işçiler hayatını kaybetmiştir. İşçi sağlığı ve iş güvenliği konusunda dikkatsizlikler can ve mal kaybına yol açmıştır.

Heyetimizin barajda yaptığı ön incelemede karşılaştığı sonuçlar, baraj inşaatında pek çok soru işareti taşımaktadır. Bu soruları kamuoyuyla paylaşmamız mesleki bir sorumluluk olarak görülmelidir. Kapağın kopmasına proje, denetim, uygulama veya malzeme seçiminin neden olup olmadığı ayrıntılı teknik bilirkişi raporunun sonucunda anlaşılacaktır.

Konunun aydınlatılmasını sağlayacak önemdeki sorularımız şöyledir:

- Tünel ve derivasyon kapak projesinin maksimum su basıncına dayanıklı tasarlanmış olması gerekirdi. Proje buna uygun yapılmış mıdır?

- İmalatta kullanılan malzemelerin, projeye uygunluk sertifikasyonu kontrol edilmiş midir? Kapağın imalatı ve montajında kullanılan kaynak test ve muayenelerinin projeye uygunluğu kontrol edilmiş midir?

- Kapak yerine ilk konulduğunda yetkili kişiler tarafından gerekli kontrol ve muayeneler yapılmış mıdır? Yapılmışsa kayıt altına alınmış mıdır?

- Mekanik tünel kapağını destekleyen üst eşikteki betonarme yapı elamanlarında kopma olduğu görülmüştür. Betonarme yapı elemanlarının kopmasının nedeni yüksek su basıncı mıdır, yoksa teknik şartnameye uygun olmayan beton kalitesi midir?

 - Barajda su tutulmaya başlandığında, kapaktan su sızıntılarının olduğu ve kum torbalarıyla önlem alınmaya çalışıldığı ifade edilmiştir. Bu denemenin fayda etmediği görüldüğü halde işçiler neden tünelin çıkış ağzında (mansabında) çalıştırılmaya devam edilmiştir?

 - Böylesi bir yapının acil durum eylem planında mutlaka bulunması gereken "taşkın ve sel" riskine karşın yapılacaklar önceden planlanmış mıdır? Planlanmışsa kaza esnasında ve sonrasında bunların ne kadarı uygulanmıştır?

 - Barajda su tutulmaya başlanmasından sonra mekanik kapağın arkasına yapılması gereken beton tıkaç, sızıntının devam etmesi nedeni ile yapılamamıştır. Sızıntının devam etmesine ve beton tıkacın yapılmamasına rağmen işçilerin hala tünelin çıkış ağzında (mansabında) çalıştırılmaya devam edilmesi can kayıplarının bir numaralı nedeni değil midir?

 - Meydana gelen kaza, proje hatasından mı, uygulamadan mı, uygun olmayan malzeme seçiminden mi, denetim zaafından mı kaynaklanmıştır? Araştırmanın temel ekseni bu sorular çerçevesine oturtulmalıdır. 

 Bugün itibariyle kaza ile ilgili yargı süreci başlamıştır. Yargı sürecinde yukarıdaki soruların yanıtı son derece önem arz edecektir. Kazanın nedenleri konusunda teknik bilirkişi heyetinin hazırlayacağı raporun sonucunda netlik kazanacaktır.



TELE 1- SABAH PUSULASI

28.03.2024
 


Çok Okunanlar


EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

EMO 48. DÖNEM ÇALIŞMA RAPORU YAYIMLANDI

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR

1 MAYIS’TA ALANLARDAYIZ

YENİLENEBİLİR ENERJİ TEKNOLOJİLERİ SEMPOZYUMU

OKTAY FIRAT’I KAYBETTİK…

ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI - OLAĞAN GENEL KURULU! (ENERJİEKONOMİSİ.COM)

EMO 49. ÇALIŞMA DÖNEMİ BAŞLADI

EMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TOPLANIYOR (ENERJİGUNLUGU.NET)

EMEK VE BİLİM İLE KURULACAK YENİ BİR TOPLUMSAL DÜZEN İÇİN: YAŞASIN 1 MAYIS!

Okunma Sayısı: 1066


Tüm Haberler

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr


Diğer birimlerin iletişim bilgileri için tıklayınız

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.