ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI ANTALYA ŞUBESİ BASIN AÇIKLAMASI Değerli Basın Mensupları Asansörlerin Yıllık Muayeneleri, 01.01.2012 tarih itibariyle asansör muayenelerinde gözden kaçanlar, Asansör tesislerinin tasarım, projelendirilme, montaj, işletme ve bakım süreçleri elektrik mühendisliği hizmetlerine ihtiyaç duyar. Mesleki çalışma alanlarımız içerisinde yürüyen merdivenler, yürüyen yollar ve asansörler bulunmaktadır. Bu alana yönelik Elektrik Mühendisleri Odası‘nın 29.07.2011 tarih ve 28009 sayılı Resmi Gazete‘de yayınlanmış TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası Asansörlere Ait Mühendislik Hizmetleri Yönetmeliği bulunmaktadır. Asansörlerin projelendirilmesi, imalatı, montajı, montaj sorumluluğu, son kontrolü, ruhsatlandırılması (tescil), işletme ve bakımı, işletme ve bakım sorumluluğu, yenilenmesi, yıllık kontrollerine ilişkin elektrik mühendisliği hizmetleri tanımlanmış ve bu hizmetleri yürütecek Elektrik/Elektronik Mühendislerinin görev, yetki ve sorumlulukları ile bu hizmetlerin EMO tarafından denetlenmesine ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiştir. Kendi canımızı ve en yakınımızdaki sevdiklerimizin canını teslim ettiğimiz asansörlerin aylık koruyucu bakımlarını yetkili / yeterli kişilere yaptırılması yasal bir zorunluluktur. Yıllık kontrol raporunun tanzim ettirilmesinin takibine dair sorumluluk, asansörün bulunduğu yapıdaki bina yöneticisine aittir. Ücreti bina yöneticisi tarafından ödenecek olan yıllık kontrolün sadece ilgili Belediyenin anlaştığı bir tek A Tipi Muayene Kuruluşuna yaptırılması zorunluluğu düşündürücüdür. Yöneticinin A Tipi Muayene Kuruluşları arasından seçebilme hakkına sahip olması gerektiğini savunmaktayız. Bu asansörlerin bir yıl gibi kısa bir sürede tek bir A Tipi Muayene Kuruluşu tarafından kontrolleri yapılması zaman açısından yeterli olacak mı?Denetimler için gerekli mühendislik hizmetlerinin en güvenilir biçimde yapılabilmesi için yönetmenlikte adı geçen yetkili elektrik / elektronik mühendisi kontrollerde yer almalıdır. Asansör denetimlerinde, tesisin topraklaması, elektriksel güvenlik kontakları, asansör kumanda panosu, elektronik kartlar, kontaktörler, röleler, kat ve kapı kilit devreleri, kuyu bilgileri, sinyal kablolarının bağlantıları, makine motor grubu, inverter, regülatör, kabin ve kat butonları, ana güç tablosu, sigortalar, aydınlatma ve priz devreleri vb. bir çok konu incelenmekte ve raporlanarak sorumlu mühendis tarafından imza altına alınmalıdır. Bu konular doğrudan elektrik/elektronik mühendisliği meslek alanına girmektedir. Yasalar ve Yönetmelikler kapsamında asansör, bilimsel olarak Elektrik Mühendisliğinin bir meslek alanı içine girmiş iken 01 Ocak 2012 tarihine kadar elektrik/elektronik ve makine mühendisleri tarafından periyodik kontroller, bilirkişi incelemeleri, tasarım, montaj, bakım ve tamirat hizmetleri birlikte gerçekleştirilirken 01 Ocak 2012 tarihinden itibaren farklı mühendislik dalları tarafından veya Elektrik/Elektronik Mühendisi bulunmadan bu muayenelerin yapılması kabul edilemez. Eski asansörler hem can ve mal güvenliği açısından hem de yaratacağı yeni ekonomik boyut yönünden bir an evvel Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı‘nın gündemine oturmalıdır. Bir asansörün ortalama ömrü, uzmanlar tarafından periyodik bakımlarının yapılması koşulu ile yaklaşık 25 yıl olarak gösteriliyor. Kullanıma arz edilmiş çalışmakta olan asansörleri incelediğimizde çok geniş bir yelpaze ile karşılaşılmaktadır. 25 yıl önce o dönemin standartlarına göre yapılmış asansörlerde mevcut olduğu gibi; 95/16/AT ‘ye uygun asansörler de mevcuttur. Asansör yıllık kontrolleri yapılırken bu ayrımın nasıl yapılacağı da soru işaretidir. A Tipi Muayene kuruluşları 1995 yılında dönemin asansör standardı olan TS 863‘ e göre yapılmış bir asansörü günümüz standardına göre incelediklerinde bir çok risk faktörü ile karşılaşacaklar ancak resmi olarak TS 863 standardına göre tescil edilmiş olan asansöre kullanılamaz raporu veremeyeceklerdir. Ancak aynı eksikler bulunan 2004 yılı Ağustos ayından sonra 95/16/AT ‘ye uygun yapılmış asansör ise ağır kusurlu sayılacak ve kapatılması istenecektir. Oysaki kullanıcılar iki durumda da aynı riskle karşı karşıyadırlar. Bu nedenle bir an önce SNEL normunun zorunlu hale Bakanlık tarafından getirilmelidir. SNEL normu her biri bir risk değerlendirmesiyle analiz edilmiş bulunan çeşitli farklı tehlikeleri ve tehlike durumlarını sınıflandırmaktadır. Bütün asansörlerin emniyetini günümüzün emniyet düzeyine adım adım, kademeli ve selektif bir şekilde yükseltmek amacına yönelik düzeltici eylemler içine girilmelidir. Asansörlerin koruyucu bakımlarının ve kontrollerinin periyodik olarak yaptırılması bir prosedür değil, can ve mal güvenliğimiz açısından gerekliliktir. 27.04.2012 İlhan METİN Elektrik Mühendisleri Odası Antalya Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı
|