MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

   · ŞUBE Giriş Sayfası

 İSTANBUL ŞUBE

   · 

ŞUBE TARİHÇESİ

   · 

ŞUBE YÖNETİM KURULU

   · 

ŞUBE DENETÇİLERİ

   · 

ŞUBE ÇALIŞANLARI

   · 

KOMİSYONLAR

   · 

ÇALIŞMA PROGRAMI

   · 

ÇALIŞMA RAPORU

   · 

TEMSİLCİLİKLER

   · 

HABERLER

   · 

DUYURULAR

   · 

GÖRÜŞLER-RAPORLAR

   · 

BASIN AÇIKLAMALARI

   · 

YAZILI BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

GÖRSEL BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

BASINDAN SEÇTİKLERİMİZ

   · 

YİTİRDİKLERİMİZ

   · 

EVLİLİK DUYURULARI

   · 

YENİ DOĞAN DUYURULARI

   · 

İŞ YAŞAMI DUYURULARI

   · 

MİSEM EĞİTİMLERİ

   · 

EĞİTİMLER

   · 

İŞ VE ELEMAN ARAYANLAR

   · 

SMM NEDİR?

   · 

ÖLÇÜM VE BİLİRKİŞİLİK İÇİN BAŞVURU

   · 

YAYIN SATIŞ VE KİTAP LİSTESİ

   · 

İSTATİSTİKLER

 
Şube Kapsamındaki İller:

 EDİRNE   İSTANBUL   KIRKLARELİ   TEKİRDAĞ 
 

 
MİSEM EĞİTİMLERİ
 

EMO İstanbul Şubesi
Haber Bülteni
SAYI: 81

Tüm Sayılar

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBESİ SORUMLULUK ALANINDA BULUNAN ELEKTRİK, ELEKTRONİK, BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMLARI ÜZERİNE


 

Elektrik Mühendisleri Odası İSTANBUL Şubesi Sorumluluk Alanında bulunan

Elektrik, Elektronik, Biyomedikal Mühendisliği Programları üzerine

 

E. Orhan ÖRÜCÜ

Elektrik Mühendisi

29 Eylül 2022

 

Elektrik Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi sorumluluk alanında yer alan Edirne, İstanbul, Kırklareli ve Tekirdağ illerindeki Elektrik, Elektrik-Elektronik, Elektronik ve Haberleşme, Kontrol ve Otomasyon, Biyomedikal Mühendislikleri programlarında verilen eğitimin durumu nedir, sıkıntılar ve çözüm önerileri nelerdir konularına bütünlüklü bir değerlendirme yapmak gerekiyor.

 

Yazımızda "Elektrik, Elektrik-Elektronik, Elektronik ve Haberleşme, Kontrol ve Otomasyon, Biyomedikal Mühendislikleri" isimlerine kısaca EEBM diyeceğiz.

18-19 Haziran 2022 günü yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı`nda (YKS), Temel Yeterlilik Testi (TYT) oturumuna 3 milyon 8 bin 287 aday katılmış, sınava başvurup da girmeyen aday sayısı 226 bin 31 kişi olmuştur. Tercihlerde önemli olan Alan Yeterlilik Testleri (AYT) oturumuna ise 1 milyon 852 bin 678 aday katılmıştır. Sınava başvurup da AYT`ye girmeyen aday sayısı 203 bin 788`dir. Kayıt yaptıran ama sınava girmeyenlerin sayısının neden bu kadar yüksek olduğunun sorgulanıp sorgulanmadığını bilemiyoruz ancak bu farkların temelde "tutarsız ve baştan savma" yönetimlerden kaynaklandığı söylenebilir.

 

Ortadan söylersek ülkemizde anaokulundan doktora eğitimine kadar eğitim-öğretim A`dan Z`ye bozuk. Bunun tartışmasına girmeyeceğiz. Hakkını yemeyelim ilkokul 3.ncü sınıfı bitirenler çarpım cetvelini ve dört işlemi öğreniyor, gerisi hazin ve acıklı bir eğitim-öğretim öyküsü. Var olan somut durum üzerine bir iki söz söylemek, Tercih ettiğiniz Elektrik Mühendisleri Odası ilgi alanına giren Mühendislik programları üzerinden yardımcı olmaya çalışacağız.

 

Biz bu yazımızda çok çeşitli isimler altında da olsa temelde elektrik mühendisliği ve elektrik-elektronik mühendisliği bölümlerini tercih eden ve kayıt olan öğrencilere bazı tavsiyelerde bulunmak istiyorum.

 

·         Elektrik Mühendisliği,

·         Elektronik Mühendisliği,

·         Elektrik-Elektronik Mühendisliği,

·         Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği,

·         Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği

·         Biyomedikal Mühendisliği

·         Tıp Mühendisliği (Not: Yeni mezun vermeye başlayan bu program mezunları 26-29 Mayıs 2022 günlerinde yapılan TMMOB Olağan 47. Genel Kurulunda alınan 19. karar ile Elektrik Mühendisleri Odasına üye olacaklardır.)

gibi isimler altındaki programlar yazımız konusu olacaktır. Kısaca EEBM programları derken bu 7 programı dile getirmiş olacağız.

 

Sevgili öğrenciler ve değerli aileleri, yıllar süren bir çabanın sonucu bir üniversiteye ve bir mühendislik programına dahi oldunuz. Hep beraber harcadığınız zaman, emek, para ve özveri sonucun da hayatınızın üçte ikisini alacak bir meslek için eğitim görmeye başlayacaksınız veya başladınız. Tercih edeceğiniz programlarla ilgili faydalı olabileceğini düşündüğümüz bazı bilgileri sizlerle paylaşmak istiyoruz.

Bu derleme hazırlanırken Elektrik Mühendisleri Odasının çeşitli zamanlarda yayınlanan çalışmaları ile YÖK ve ÖSYM istatistiklerinden yararlanılmıştır.

 

Yazımız sadece Elektrik Mühendisleri Odası İSTANBUL Şubesi Sorumluluk alanında olan illerde ki programlar üzerinedir ve YÖK (Yüksek Öğretim Kurulu) ve ÖSYM (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi) istatistikleri bu duruma göre derlenmiştir. EMO İstanbul Şubesi sorumluluk alanındaki iller; Edirne, İstanbul, Kırklareli ve Tekirdağ illeridir.

 

ÖSYM`nin 19 Temmuz 2022 tarihli kontenjanlar kılavuzu, 15 Ağustos 2022 tarihli yerleşenler kılavuzu ile 27 Temmuz 2022 günü erişilen YÖK web sayfasından "YÖK Atlas" ve "YÖK İstatistikleri" sayfalarında verilen istatistiklerden de yararlanılmıştır.  

 

27 Temmuz 2022 günü erişim sağladığımız YÖK internet sayfasına göre ülkemizde 208 üniversite var görülmekte ise de bu sayının içinde 4 adet vakıf meslek yüksek okulu da vardır. Net olarak söylersek 129 Devlet, 75 vakıf olmak üzere 204 üniversitemiz bulunmaktadır. Toplam 204 olan üniversitelerimizin 125`inde (77 Devlet + 48 Vakıf) EEBM programı vardır. EMO İstanbul Şubesi sorumluluk alanında ise 10 Devlet 31 Vakıf olmak üzere 41 üniversitede EEBM programı vardır.

 

Başlarken moralinizi bozmak istemeyiz ama hem eğitim-öğretim görürken hem de mezun olduğunuzda sizleri nelerin beklediğini dile getireceğiz. Karamsar bir gelecek resminde bunu aşmanız için kişisel olarak kendinizi nasıl donatacağınıza dair de bazı şeyleri dile getireceğiz. Genç işsizliğin yüzde 27`yi bulduğu, sosyo-ekonomik olarak kendilerini ebeveynlerine oranla çok daha kötü bir geleceğin beklediği, güvencesiz çalışmanın olağan çalışma biçimi haline geldiği, iş imkânlarının; adamcılık, yandaşlık ve torpille daraltıldığı koşullarda geleceğine endişe ve umutsuzlukla bakan genç kuşakların bu duyguları maalesef son yaşananlarla birlikte ikiye katlandığını bilin.


Tüm bu karamsar tablonun yanında hiç umut yok mu? Bireyciliğin, kariyerizmin, rekabetin ve torpilin muteber sayıldığı böylesi bir ortamda umut siz gençlerin ortaya koyduğu kolektif cürette, yaratıcılıkta ve zekada gizli. Hiçbir maddi çıkara, plana değişilemeyecek o cevhere sahip çıkmak, dayanışmayı büyütmek gençliğin umudunu diri tutmak hepimizin boynunun borcudur.

 

2022-2023 Öğrenim Yılı Kontenjanları

En genel hali ile 2022-2023 Öğrenim yılı kontenjanlara bakalım. Sınava giren 3 milyon kişi arasından 13.427 kişi arasına girdiniz. 320 kişi olan Okul 1. Kontenjanını düşersek 13.107 olan kontenjan sayısı içindesiniz. Geçen yıl Okul 1. Hariç 12.526 olan kontenjan bu yıl 13.107 olmuş, Boş kalan kontenjanlar olsa da sayı biraz artmış görülüyor.

 

19 Temmuz 2022, ÖSYM, Kontenjanlar ve Kılavuz- 2022

 

Genel Kont.

Okul 1. Kont.

 

Prof. Dr.

Doç.Dr.

Dr. Öğr.Üyesi

Elektrik Mühendisliği

556

18

 

29

19

47

Elektronik Mühendisliği

80

2

 

5

3

6

Elektrik-Elektronik Mühendisliği

10389

249

 

471

284

680

Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği

587

15

 

46

28

30

Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği

230

8

 

13

12

14

Biyomedikal Mühendisliği

1.250

27

 

44

43

113

Tıp Mühendisliği

15

1

 

3

1

5

Toplam

13.107

320

 

611

390

895

Genel + Okul 1. Kont.

 

13.427

 

 

 

1.896

 

 

Elektrik Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Sorumluluk alanında olan illerde ki programlarda durum nedir? 19 Temmuz 2022 günü yayınlanan ÖSYM Kontenjanlar Kılavuzundan derlenen sayılara şöyledir:

 

2022-2023 ÖĞRETİM YILI- ÖSYM KONTENJANLAR KILAVUZU, yayın: 19.07.2022

EMO İstanbul Şube alanındaki programlar

PROGRAM ADI (2)

GENEL
KONT. (5)

OK. 1.
KONT. (6)

 

P.DR.
SAYI (11)

D.DR.
SAYI (12)

DR.ÖĞR.
ÜYE SAYI
(13)

Elektrik Mühendisliği

275

9

 

22

14

26

Elektronik Mühendisliği

0

0

 

0

0

0

Elektrik-Elektronik Mühendisliği

2.026

19

 

105

42

149

Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği

316

8

 

34

20

12

Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği

230

8

 

13

12

14

Biyomedikal Mühendisliği

385

3

 

13

12

55

Tıp Mühendisliği

0

0

 

0

0

0

Toplam kontenjan ve öğretim üye sayıları

3.232

47

 

187

100

256

   

3.279

     

543

 

 

Devlet ve Vakıf üniversitelerindeki dağılım şöyle:

Vakıf Üniversitelerindeki programlarda kontenjanlar devlet üniv göre biraz fazla. 1676 vakıf, 1603 devlet. Öğretim üyelerinde ise devlet üniv çok az fazla. 279 devlet, 264 vakıf. İstanbul ili dışında Edirne, Kırklareli ve Tekirdağ`da vakıf üniv yok. Vakıf üniversiteleri sadece EMO İstanbul Şubesi alanında değil tüm ülke çapında da bakarsak yoğunluğu İstanbul`dadır.

 

Ülke çapında   Okul 1.dahil 13.427 olan kontenjanların 3.279`u İstanbul Şube sorumluluk sınırları içindedir ve bu yüzde 24`e karşı düşmektedir.

 

Ülke çapında 1.896 olan toplam öğretim elemanı sayısının 543`ü İstanbul Şube sorumluluk sınırları içindedir ve bu yüzde 30`a karşı düşmektedir. Yüzde yanıltmasın, öğretim üyeleri sayısı bazı programlarda toplanmış durumdadır.

 

 

ÖSYM Yerleşenler Kılavuzu, 15.08.2022

15 Ağustos 2022 günü yayınlanan ÖSYM yerleşenler duyurusuna göre EMO alanında 14.147 olan genel kontenjanlara 12.943 öğrenci yerleşmiş olup doluluk oranı yüzde 91 olarak görülmektedir.

 

Özet liste şöyledir:

ÖSYM, TABLO-4, 2022 Yılı Merkezi Yerleştirme ile Öğrenci Alan Yükseköğretim Lisans Programları, EMO ALANI, 15 Ağustos 2022

 

Genel Kont

Yerleşen

 

Okul 1. Kont

Okul 1. Yerleşen

Elektrik Mühendisliği

555

506

 

18

13

Elektronik Mühendisliği

80

80

 

2

2

Elektrik-Elektronik Mühendisliği

11.089

10.527

 

293

121

Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği

616

579

 

15

14

Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği 

180

180

 

6

6

Biyomedikal Mühendisliği

1.250

890

 

27

9

Tıp Mühendisliği

15

16

 

1

0

Toplam

13.785

12.778

 

362

165

Genel Kont + Okul 1. Kont TOPLAM

14.147

12.943

 

 

 

Kontenjan /YeleşenOranı (Okul 1. dahil)

 

0,91

 

 

 

Kontenjan /YeleşenOranı (Okul 1. hariç)

 

0,93

 

 

 

Oran Okul 1. 

 

0,46

 

 

 

 

 

15 Ağustos 2022 günü yayınlanan ÖSYM yerleşenler duyurusuna göre EMO İstanbul Şube alanında 3.232 olan genel kontenjanlara 3.031 öğrenci yerleşmiş olup doluluk oranı yüzde 94 olarak görülmektedir. EMO Alanına göre yerleşim oranı yüzde 23 olarak görülmektedir.

 

ÖSYM, 15.08.2022 tarihli kontenjanlar ve yerleşenler duyurusu: EEBM programlarının 2022-2023 Taban Puanları ve Başarı Sıralaması

ÖSYM, Elektrik Mühendisliği 2022-2023 Taban Puanları ve Başarı Sıralaması, EMO İstanbul Şubesi

ÖZET

Kontenjan

Yerleşen

Elektrik Mühendisliği

275

275

Elektronik Mühendisliği

0

0

Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği

316

307

Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği

230

230

Elektrik-Elektronik Mühendisliği

2.026

1.910

Biyomedikal Mühendisliği

385

309

Tıp Mühendisliği (NOT: Acıbadem üniv olan program bu yıl kapatılmış).

0

0

EMO İSTANBUL ŞUBE ALANI TOPLAM

3.232

3.031

 

 

Programlar hakkında birkaç söz:

TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ/Çorlu Mühendislik Fakültesi/Biyomedikal Mühendisliği programında 40 olan genel kontenjanı 12 öğrenci tercih etmiş, Yeni eğitim-öğretim yılında 12 öğrenci ile eğitim başlayacaktır. Geçen yılda durum nerde ise aynıdır. 30 olan genel kontenjanı 8 öğrenci tercih etmiş, Yeni eğitim-öğretim yılında 8 öğrenci ile eğitim başlayacaktır. Bu duruma rağmen yeni dönem için 30 olan kontenjan 40`a çıkarılmış.

 

İSTANBUL BEYKENT ÜNİVERSİTESİ (VAKIF)/Mühendislik-Mimarlık Fakültesi/Biyomedikal Mühendisliği programında 25 olan genel kontenjanı 2 öğrenci tercih etmiş, Yeni eğitim-öğretim yılında 2 öğrenci ile eğitim başlayacaktır.  

 

ACIBADEM MEHMET ALİ AYDINLAR ÜNİVERSİTESİ (İSTANBUL) (VAKIF)/Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi/ Tıp Mühendisliği (İngilizce); Biyomedikal Mühendisliği programı ile nerede ise aynı olan bu programın farklı bir isimle açılmasının nedeni meçhul. Geçen sene kontenjanı 36 öğrenci iken (Kontenjan dolmuştur) bu yıl programa öğrenci alınmıyor.  2 Prof. Dr. 2 Doç. Dr. ve 6 Dr. Öğretim Elemanı kadrosu herhalde üniversitenin Biyomedikal Mühendisliği programına aktarılmıştır.

 

Anlaşılamayan bir programda her yıl boş kalmasına rağmen ısrarla sürdürülmeye çalışılan

 

"İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ/Elektrik-Elektronik Fakültesi/Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği (İngilizce) (UOLP-New Jersey Institute of Technology) (Ücretli)" programı ile "İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ/Elektrik-Elektronik Fakültesi/Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği (İngilizce) (UOLP-Uluslararası Saraybosna Üniversitesi) (Ücretli)" programlarıdır.

 

Sırası ile geçen dönem 20 ve 25 olan kontenjanları 3 ve 7 öğrenci tercih etmiş, duyurulan 17 ve 8 ek kontenjan ise ek yerleştirmede de tercih edilmemiştir. Bu programlar 3 ve 7 öğrenci ile eğitime başlamışlar.

 

2022-2023 döneminde "İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ/Elektrik-Elektronik Fakültesi/Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği (İngilizce) (UOLP-New Jersey Institute of Technology) (Ücretli)" programında 20 kontenjan varmış ve bu yıl kontenjanlar dolmuş.

 

2022-2023 döneminde "İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ/Elektrik-Elektronik Fakültesi/Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği (İngilizce) (UOLP-Uluslararası Saraybosna Üniversitesi) (Ücretli)" programında 15 kontenjan var, 7 kontenjan dolu. 8 öğrenci ile eğitim yapılacak.

 

YÖK İstatistiklerine göre Yeni Kayıt Öğrenci Sayısı

Kontenjanlarla yerleşen/yeni kayıtlar arasındaki uyumsuzluklar dikkatiniz çekmiştir. Aynı döneme ait olsa da rakamlarda farklılıklar var. Kontenjan artımları, ek yerleştirmeler vb nedenlerle kontenjanlar sayısında ve dolayısı ile yeni kayıtlarda da farklılıklar olabiliyor. 

 

TABLO 104. ÖĞRENİM DÜZEYLERİ VE BİRİMLERE GÖRE YENİ KAYIT OLAN ÖĞRENCİ SAYILARI, 2021-2022

EMO ALANI

LİSANS

YÖK İSTATİSTİKLERİNE Erişim: 27.07.2022

ÖRGÜN ÖĞRETİM

İKİNCİ ÖĞRETİM

 

E

K

T

E

K

T

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ

461

88

549

92

10

102

ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

100

17

117

 

 

 

ELEKTRONİK VE HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ

505

116

621

74

19

93

TELEKOMÜNİKASYON MÜHENDİSLİĞİ

 

 

 

 

 

 

KONTROL VE OTOMASYON MÜHENDİSLİĞİ

261

65

326

 

 

 

ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

8.822

1.743

10.565

1.709

195

1.904

BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ

790

795

1.585

7

7

14

TIP MÜHENDİSLİĞİ

39

35

74

 

 

 

EMO İLGİ ALANI, 2021-2022 YENİ KAYIT-TABLO 104

10.978

2.859

13.837

1.882

231

2.113

 

 

 

 

 

 

 

LİSANS- YK- ÖÖ ve İÖ T0PLAM

12.860

3.090

15.950

 

 

 

LİSANS- Yeni Kayıt- ÖRGÜN

10.978

2.859

13.837

 

 

 

LİSANS- Yeni Kayıt- İKİNCİ

1.882

231

2.113

 

 

 

 

Elektrik Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Sorumluluk alanında olan illerde ki programlarda

YENİ KAYIT olan öğrencilerin sayısal durumu nedir?

 

TABLO 103. ÖĞRENİM DÜZEYLERİ VE YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARININ PROGRAMLARINA GÖRE YENİ KAYIT OLAN ÖĞRENCİ SAYILARI, 2020-2021

Erişim: 05 Ağustos 2021

 

 

 

 

 

 

EMO İstanbul Şubesi

 

 

 

 

 

 

TABLO-103

LİSANS

 

ÖRGÜN ÖĞRETİM

İKİNCİ ÖĞRETİM

 

E

K

T

E

K

T

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ

395

78

473

96

11

107

ELEKTRONİK VE HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ

381

67

448

3

0

3

KONTROL VE OTOMASYON MÜHENDİSLİĞİ

254

72

326

0

0

0

ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

1.719

329

2.048

0

0

0

BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ

307

256

563

0

0

0

TIP MÜHENDİSLİĞİ

12

24

36

0

0

0

EEBM Yeni Kayıt, EMO İstanbul Şubesi, NÖ ve İÖ

3.068

826

3.894

99

11

110

EEBM Yeni Kayıt, EMO İstanbul Şubesi, NÖ + İÖ

3.167

837

4.004

 

 

 

               

 

 

Ülke çapında 14.881 olan YENİ KAYIT olanların 4.004`ü İstanbul Şubesi sorumluluk sınırları içindedir ve bu yüzde 27`ye karşı düşmektedir.

 

YÖK istatistiklerine göre Toplam Okuyan Öğrenci Sayısı

27 Temmuz 2022 günü erişilen YÖK İSTATİSTİKLERİ verilerine göre toplam okuyan öğrenci; 15.168 Kadın 62.485 Erkek, olmak üzere toplam 78.013 kişidir.  

 

TABLO 106. ÖĞRENİM DÜZEYLERİ VE BİRİMLERE GÖRE TOPLAM OKUYAN ÖĞRENCİ SAYILARI, 2021 - 2022

 

YÖK İSTATİSTİK Erişim: 27.07.2022

LİSANS

 

ÖRGÜN ÖĞRETİM

İKİNCİ ÖĞRETİM

 

E

K

T

E

K

T

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ

2.547

415

2.962

506

63

569

ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

726

124

850

30

2

32

ELEKTRONİK VE HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ

3.263

715

3.978

657

144

801

TELEKOMÜNİKASYON MÜHENDİSLİĞİ

11

1

12

 

 

 

KONTROL VE OTOMASYON MÜHENDİSLİĞİ

1.413

264

1.677

 

 

 

ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

39.831

8.088

47.919

10.124

1.294

11.418

BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ

3.301

3.619

6.920

297

299

596

TIP MÜHENDİSLİĞİ

133

139

272

6

1

7

EMO İLGİ ALANI-2022- TOPLAM OKUYAN

51.225

13.365

64.590

11.620

1.803

13.423

EMO İLGİ ALANI-2022- TOPLAM OKUYAN, ÖÖ ve İÖ

62.845

15.168

78.013

 

 

 

               

 

 

Elektrik Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Sorumluluk alanında olan illerde ki programlarda

TOPLAM OKUYAN EEBM öğrencilerin sayısal durumu nedir?

 

TABLO 105. ÖĞRENİM DÜZEYLERİ VE YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARININ BİRİMLERİNE GÖRE TOPLAM OKUYAN ÖĞRENCİ SAYILARI, EMO İSTANBUL ŞUBESİ ALANI, 2021-2022

YÖK İSTATİSTİKLER, Erişim: 27.07.2022

LİSANS, TOPLAM OKUYAN

EMO İSTANBUL ŞUBESİ ALANI, ÖZET

ÖRGÜN ÖĞRETİM

İKİNCİ ÖĞRETİM

 

E

K

T

E

K

T

 

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ, 

1.592

274

1.866

15

1

16

 

ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ, 

157

35

192

0

0

0

 

ELEKTRONİK VE HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ,

2.189

399

2.588

114

18

132

 

TELEKOMÜNİKASYON MÜHENDİSLİĞİ, 

11

1

12

0

0

0

 

KONTROL VE OTOMASYON MÜHENDİSLİĞİ, 

1.413

264

1.677

0

0

0

 

ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ, 

8.107

1.452

9.559

9

0

9

 

BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ, 

1.307

1.149

2.456

0

0

0

 

TIP MÜHENDİSLİĞİ, 

71

91

162

0

0

0

 

EMO İSTANBUL ŞUBE ALANI, TOPLAM OKUYAN

14.847

3.665

18.512

138

19

157

 

EMO İSTANBUL ŞUBE ALANI, TOPLAM OKUYAN, ÖÖ+İÖ

14.985

3.684

18.669

 

 

 

 

                 

 

 

Ülke çapında 78.013 olan TOPLAM OKUYAN EEBM öğrencilerinin 18.669`u İstanbul Şube sorumluluk sınırları içinde eğitim-öğretim görmektedir ve bu yüzde 24`e karşı düşmektedir.

 

Artık öğrenci almayan Telekomünikasyon Müh. ve Elektronik Müh. programlarında eğitime devam eden öğrenciler vardır. Vakıf Üniv bulunan Elektronik ve Haberleşme Müh. programları da isim değiştirmiş ve Elektrik-Elektronik Müh. olmuştur. Vakıf üniv.`de var olan Tıp Müh. programı da bu yıl öğrenci almamıştır.

 

YÖK istatistiklerine göre Toplam Mezun Öğrenci Sayısı

EEBM programlarında toplam okuyan 78.013 öğrenciden ve geçen yıl YÖK istatistiklerine göre yeni kayıt yaptıran 15.950 öğrenciden mezun olanların durumuna da bakalım.

 

27 Temmuz 2022 günü erişim yapılan YÖK ATLAS verilerine EEBM programlarından 2020-2021 öğretim yılında 3.236 Kadın, 11.775 erkek toplam 15.011 mezun olmuştur. YÖK Atlas bir önceki yılın mezun verilerini verdiğinden sayılarda bir kayma olma olasılığını göz ardı etmeyelim.  

 

Elektronik Mühendisliği Programlarına değinmek gerekiyor. İstanbul Kültür ve Maltepe Vakıf üniversitelerinde var olan bu program uzun bir süredir öğrenci almamakta ve programın adı Elektrik-Elektronik mühendisliği yapılmış ve ne yazık ki piyasa koşullarına teslim olan bir eğitim anlayışının somut örneği diyelim.

 

Bir başka değinmemiz gereken Sabancı Üniversitesinde Elektronik Müh. ünvanı ile mezun olanlar. Sabancı ve birkaç üniversite "Mühendislik ve Doğa Bilimleri" adı altında öğrenci almakta 3. veya 4. Yılda öğrenciler programları seçmektedir. Yeni Kayıt ve Mezun sayılarındaki farklıklarında bir nedeni budur.

 

Mezunlar listesinde yer alan Telekomünikasyon Mühendisliği Programı İTÜ`de ismini Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği olarak değiştirmiştir. Niye öyle oldu niye değişti bilemeyiz.

 

EMO İstanbul Şubesi alanındaki mezunların listesinde Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği programlarından bazı üniversitelerden mezun olanlara baktığımızda bu üniversitelerin adı geçen programların ismini Elektrik-Elektronik Mühendisliği olarak değiştirdiğini görüyoruz. Programın altyapısı değişmedi ama bir gecede ismi değişti. Öylesine ki bazı programlara tıkladığınızda eski durumu önümüze geliyor. Bu da piyasalara teslim olan üniversitelerin bir örneği. "Piyasada" Elektrik-Elektronik Mühendisi ünvanı ile iş bulunuyor mantığı ile stratejik ve öncü programlar yok ediliyor.

 

 

TABLO 105. ÖĞRENİM DÜZEYLERİ VE YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARININ BİRİMLERİNE GÖRE LİSANS MEZUN SAYILARI, EMO İSTANBUL ŞUBE ALANI, ÖZET,2020-2021

 YÖK İSTATİSTİK Erişim: 27 Temmuz 2022

LİSANS

 

ÖRGÜN ÖĞRETİM

İKİNCİ ÖĞRETİM

 

E

K

T

E

K

T

2020-2021-MEZUN-M105, ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ

299

38

337

38

1

39

2020-2021-MEZUN-M105, ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

43

6

49

0

0

0

2020-2021-MEZUN-M105, ELEKTRONİK ve HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ

379

79

458

39

15

54

2020-2021-MEZUN-M105, TELEKOMÜNİKASYON MÜHENDİSLİĞİ

1

0

1

0

0

0

2020-2021-MEZUN-M105, KONTROL ve OTOMASYON MÜHENDİSLİĞİ

155

25

180

0

0

0

2020-2021-MEZUN-M105, ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

1.323

229

1.552

3

0

3

2020-2021-MEZUN-M105, BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ

145

172

317

0

0

0

2020-2021-MEZUN-M105, TIP MÜHENDİSLİĞİ

15

18

33

0

0

0

2020-2021-MEZUN-M105, TOPLAM, LİSANS

2.360

567

2.927

80

16

96

2020-2021-MEZUN-M105, TOPLAM, LİSANS, ÖÖ ve İÖ

2.440

583

3.023

 

 

 

 

ÖRGÜN ÖĞRETİM

İKİNCİ ÖĞRETİM

 

E

K

T

E

K

T

               

 

 

 

Ülke çapında 2020-2021 yılında 3.232 K, 11.772 E toplam 15.008 Mezun EEBM öğrencilerinin 3.023`ü (583 K, 2.440 E) İstanbul Şubesi sorumluluk sınırları içinde eğitim-öğretim görmektedir ve bu toplam mezun içindeki payı yüzde 20 demektir.

 

2,5 milyon öğrenci arasından tercih ettiğiniz EEBM programlarından yer yıl yaklaşık EMO İstanbul Şube ilgi alanında 3.023 mezun verilmektedir. Ülke çapında mezun olan 15.008 mühendis sayısını düşünürsek, üretimi boşlayan ülkemizde iş bulmak veya kendi işinizi yaratmak için özel çabalarınız gerekmektedir. Özel çabalamak derken edinebildiğiniz kadar birikim, deneyim ve kişisel donanımı söylüyoruz, başka arayışların peşine düşmenizi değil.

 

Öğretim üyeleri

Toplam Okuyan 78.013 öğrenciye eğitim veren öğretim üyeleri sayılarına bakarsak toplam 1.896 öğretim üyesi görüyoruz. Bu sayının 611`i Prof. Dr., 390`ı Doç. Dr., ve 895 kişisi ise Dr. Öğretim üyesi olarak istatistiklerde verilmiştir. Bu sayının yetersiz olduğunu bu öğretim kadrosu ile diğer sorunlar bir yana nitelikli bir mühendis yetiştirilemeyeceğini sadece not edelim. Devlet ve Vakıf üniversiteleri dökümüne girmiyoruz. Vakıf üniversitelerinde sayının daha yetersiz olduğunu söylemiş olalım.

 

 

 

19 Temmuz 2022, ÖSYM, Kontenjanlar ve Kılavuzu- 2022

EMO ALANI ÖĞRETİM ÜYELERİ TOPLAMI

 

 

 

Prof. Dr.

Doç. Dr.

Dr. Öğr. Üyesi

Elektrik Mühendisliği

29

19

47

Elektronik Mühendisliği

5

3

6

Elektrik-Elektronik Mühendisliği

471

284

680

Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği

46

28

30

Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği

13

12

14

Biyomedikal Mühendisliği

44

43

113

Tıp Mühendisliği

3

1

5

Toplam

611

390

895

Genel Toplam

 

 

1.896

 

Elektrik Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Sorumluluk alanında olan illerde ki EEBM programlarında

TOPLAM ÖĞRETİM ÜYELERİNİN sayıları sayısal durumu nedir?

 

2022-2023 ÖĞRETİM YILI İÇİN- ÖSYM KONTENJANLAR KILAVUZU, yayın: 19.07.2022, EMO İSTANBUL ŞUBE ALANI, ÖĞRETİM ÜYELERİ SAYISI

EMO İstanbul Şube alanındaki programlar

PROGRAM ADI (2)

P.DR.
SAYI (11)

D.DR.
SAYI (12)

DR.ÖĞR.
ÜYE SAYI (13)

Elektrik Mühendisliği

22

14

26

Elektronik Mühendisliği

0

0

0

Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği

34

20

12

Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği

13

12

14

Elektrik-Elektronik Mühendisliği

105

42

149

Biyomedikal Mühendisliği

13

12

55

Tıp Mühendisliği

0

0

0

Toplam kontenjan ve öğretim üye sayıları

187

100

256

31.08.2022

 

 

543

 

 

 

Ülke toplamında toplam 1.896 olan öğretim üye sayısı EMO İstanbul Şube sınırlarında 543 Öğretim üyesi olarak görülüyor ama dağılımı çok dengesizdir, Yoğunluk birkaç programdadır. Genel olarak öğretim üye sayısı ve dağılımı yetersizdir.

Diplomalarda ünvan sorunu

Bize has bir başka tuhaflıkta herhangi bir isim altında girdiğiniz programdan başka bir isim ile mezun olabilirsiniz. Bir başka tuhaf durum ise yıllar sonra bir biçimde yeni diplomaya ihtiyacınız olursa eğitim ve öğretimini hiç almadığınız bir isim altında diploma sahibi olabilirsiniz.

Örnek, İTÜ`den "Zayıf Akım" kolundan mezun olmuşsunuz diplomanızı yenilediğinizde bir bakarsınız ünvanınız "Elektronik ve Haberleşme Mühendisi" olmuş

Örnek, İTÜ`den "Elektrik Mühendisliği" programından mezun olmuşsunuz diplomanızı yenilediğinizde bir bakarsınız ünvanınız "Enerji Mühendisi" olmuş ve tüm meslek hayatınız saçma sapan bir unvan değişikliği ile altüst olmuş.

Örnek, Uludağ Üniversitesinden "Elektronik Mühendisliği" programından mezun olmuşsunuz diplomanızı yenilediğinizde bir bakarsınız ünvanınız "Elektrik-Elektronik Mühendisi" olmuş ve tüm meslek hayatınız saçma sapan bir unvan değişikliği ile altüst olmuş.

Örnek, Bandırma 17 Eylül Üniversitesine "Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği" programına girmişsiniz mezuniyetinizde diplomanızda ünvanınız "Elektrik ve Elektronik Mühendisi" yazacak.

Ne yazık ki kimse bunları işin esas sahibi öğrencilere sormadığı gibi hiç olmadık şunu bari yapsalar yöneticiler; hangi programla bu öğrencileri aldı iseniz o ünvanla mezun etme çabasına giriniz. Öğrenci arkadaşlar bu tuhaflıklara hazırlıklı olun.

Yukarıda birkaç kere piyasa dedik. Sebebi şu, ne yazık ki günümüz Türkiye`sinde Elektronik Müh. ve Elektronik ve Haberleşme Müh. iş bulamadıklarından ve olabilen iş olanakları da Elektrik-Elektronik Müh. alanında olduğundan son derece stratejik olan bu programlarda buraya evriliyor. Bu iş sadece burada bitmiyor doğal olarak mezun olunca da eğitim ve öğretimini almadıkları alanlarda iş yapabilmek için mevzuat zorlanıyor veya mevzuatın arkasından dolanılmaya çalışılıyor. Örnek; hiçbir dersini almadıkları yüksek gerilim alanında mevzuat zorlanmaya çalışılıyor. Kimse demiyor ki arkadaş ben bu alanda eğitim-öğretim aldım/almadım eğitim aldığım/almadığım alanda ki işi yapayım/yapmayayım.

Siz siz olun meslek olarak EEB Mühendisliği seçti iseniz ileride ne iş yapmak istiyorsanız eğitim-öğretim sürecinde o alanda kendiniz donatın.

 

Mezun Sayısı ve İş Bulma Durumu

EEBM Programlarından 2000 yılında 2.462 olan mezun sayısı 2020-2021 yılında ise 15.011 (3.236 kadın, 11.775 erkek) olmuştur.

 

Elektrik-elektronik mühendisliği lisans diplomasına hak kazanan üyelerimizin iş bulma olanaklarının elektrik mühendisi unvanına sahip olanlara göre daha zor olduğu, mezun olan mühendislerin yarıdan fazlasının ilk 2 yılda iş bulma sorunu yaşadığı söylenebilir. Kuvvetli akım (enerji) ağırlıklı eğitim alan elektrik mühendislerinin tamamı iş bulma sorunu yaşamamaktadır.

 

Mühendis Sayısı

Üniversitelerin elektrik, elektronik, elektronik ve haberleşme, kontrol ve otomasyon, elektrik-elektronik, biyomedikal mühendisliği bölümlerinin yeniden organize edildiği 1982 yılından itibaren verdiği mezun sayısı 2021 yılı sonu itibarıyla 151.867`ya ulaşmıştır. 

 

Mühendis İhtiyacı

Elektrik, elektronik mühendisliği açısından bakıldığında kamu, özel ve serbest çalışma diye ayırırsak her alanın farklı ihtiyaçları vardır. Ülkemizde formasyon eğitimi adı altında mühendisliğin temel çerçevesi verildiği için sektör pratik mühendislik bilgisinin azlığından söz etmektedir. Deneyim eksikliği bazı sektörlerde sıkıntı olsa da bazı sektörler yeni ve deneyimsiz mezunlar aramaktadır. Sektörün aradığı; kendisini iyi yetiştiren, kendisini yetiştirme özelliği kazanan, bilgisayara egemen mezunlardır. Duruma göre yabancı bir dile sahip olmak da önem kazanmaktadır.

 

Ücret Düzeyi

EEB mühendisleri çok çeşitli alanlarda çalışmaktadırlar. Kamu ve özel sektör ayırımı yanında büroda, şantiyede, fabrikada, yurtdışında çalışıldığı gibi Ar-Ge, proje, pazarlama gibi daha başka alanlarda da çalışabilmektedir. Her durumun ücreti farklılık göstermektedir. Kamuda ilk işe giren yaklaşık net 8.000 TL almakta, özel sektör bazen bu rakamın biraz üstünü vermektedir. Şantiye ve yurtdışı işlerde rakamlar yükselmekte, yurtdışı işlerde 3.000 dolara çıkabilmektedir. Elektrik Mühendisleri Odası`nın üyeleri için TMMOB duyurusu gereği 2022 yılı Ağustos ayından geçerli belirlenen en az ücret brüt olarak 11.200   TL`dir.

 

Çalışma Alanları

EEB mühendislerinin çok yaygın çalışma alanları bulunmaktadır. Kamu ve özel sektörde çalışabilecekleri gibi kendi işlerinin sahibi de olabilirler. Bakanlıklar, TEDAŞ, TEİAŞ, EÜAŞ, EPDK, belediyeler, kamu kurum ve işletmeleri, TRT, TÜBİTAK, üniversiteler hemen sayılabilecek kamu kurumlarıdır. Özel sektörde ise Türk Telekom, ASELSAN, Turkcell, Vodafone, özel TV`ler, beyaz eşya üreticileri, elektrik-elektronik malzeme üreticileri ve bunların satış ağları, bilgisayar donanımı gibi işlerde çalışabilirler. Ayrıca kendi adlarına işyeri sahibi olarak hizmet sektöründe yer alabilecekleri gibi küçük üretici olarak da çalışabilirler. An itibarı ile ülkemizde işsizlik yakıcı bir sorun ama en çok iş olanağı ücretli çalışmayı düşünenler için iletişim alanında. GSM operatörleri ve tedarikçileri çok sayıda yeni mezun istihdam etmektedir.

 

İş Tanımları

EEB mühendisleri için oldukça geniş bir iş tanımı yapılabilir. Sistemlerin kurulumundan işletimine, var olan sistemlerin düzgün çalışmasına, her türlü Ar-Ge çalışmasına, şantiyelerde işin yönetiminde, eğitim alanında araştırmada, proje oluşumunda ve denetiminde, üretim alanında üretim sürecinde kontrol ve düzenleyicilik, hizmet sektöründe doğrudan tüketici sorunlarının ve ihtiyaçlarının çözümünde çalışmak gibi iş alanlarını özetleyebiliriz.

 

Çalışma Koşulları

Çalışma koşulları ülke mevzuatı gereği iş kanunları çerçevesindedir. Genelde günlük 8 saat çalışma, yerine ve işine göre haftada iki gün izin, 15 günden başlamak üzere yıllık izin hakları genel uygulamadaki gibidir.

 

EEB mühendisleri çalışmasında, yurtiçi ve yurtdışı şantiye gibi zamana karşı çalışılan işlerde bu genel durum aşılmaktadır. Ama bu çalışma fazlalığı; fazla mesai, prim ve ücretli izin gibi yöntemlerle telafi edilebilmektedir. Çalışma koşulları genel olarak iyidir. Şantiye ve üretim tesisleri dışında klasik olarak ifade edersek takım elbise ve kravatla çalışılan bir çalışma ortamına sahiptirler. Ülkemizde elektrik, elektronik ve elektrik-elektronik mühendisleri, ülkemizin içinde bulunduğu ortamda diğer meslek dallarına göre istihdam açısından şanslı sayılırlar. Elektrik mühendisi diplomasını doğrudan alanların sayısı az olduğundan bu unvan sahiplerinin durumları daha iyi olmakla beraber elektronik ve elektrik-elektronik mühendisleri de oldukça şanslıdırlar. Her üç veya daha değişik diploma unvanları olsa da bu meslek evrensel bir meslektir ve iş olanakları da geniştir.

 

Günümüzde enerji hayatımızın olmazsa olmaz bir parçası haline gelmiştir. Enerjinin bir biçimi olan elektrik enerjisi ise en yaygın olarak kullanılan enerji türüdür. Bu enerjinin üretimi, dağıtımı, iletimi ve kullanımı ile uğraşan meslek dalı elektrik mühendisliğidir. Tek bir isim altında toplansa da elektrik mühendisliği 40`a yakın alt uzmanlık alanını kapsamaktadır. En yaygın iki alanı elektrik ve elektronik mühendisliğidir. Elektrik mühendisi kuvvetli akım diye nitelendiren daha yüksek akımlarla uğraşmakta, elektronik mühendisi ise zayıf akım olarak nitelendirilen değer olarak mili amper düzeyindeki akımlarla çalışmaktadır. Elektrik gibi elektronik de artık nerede ise olmazsa olmaz bir biçimde yaşamımız içindedir. Elektronik mühendisliği; radyo, TV, iletişim, otomasyon, bilgisayar donanımı, kontrol, güvenlik sistemleri vb. birçok alanda yaptığı işlerle günlük yaşamda elimizin altındadır.

 

Ülkemizde birçok alanda yaşanan düzensizlik bu alanda da vardır. Temelde tamamen farklı olan bu iki meslek için tek bir isim ve diploma unvanı altında eğitim verilmektedir. Genel olarak ülkemiz eğitim kurumlarında elektrik, elektronik ve elektrik-elektronik mühendisliği alanında eğitim verilmekte ve diplomalara unvan olarak bu üç unvan yazılmaktadır. İlk ikisinde sorun yoksa da elektrik-elektronik unvanı alanlarda mezuniyet sonrası, meslek yaşamında sorunlar yaşanmaktadır. Bu bölümde okuyan öğrenciler genelde 3 yıl aynı dersleri almakta son sınıfta dal/disiplin dersleri alarak ayrılmaktadır. Yani isteyen öğrenciler elektrik mühendisliği ağırlıklı ders almakta, bir kısmı da ağırlıklı elektronik mühendisliği disiplinine uygun dersler almaktadır.

 

Ülkemizde meslek hayatını düzenleyen yasal mevzuat açısından bu diploma unvanı ve son sınıfta alınan, diploma eki olarak verilen not durum belgesinde (transkript) yazılı olan derslere göre bazı işleri yapabilmekte bazılarını yapamamaktadır. Bu mesleği yapamamak anlamına gelmemektedir, özel bazı nitelikler isteyen durumlarda aranan yasal mevzuat gereğidir. Özellikle son sınıfa gelen öğrencilerin meslek hayatlarını doğrudan ilgilendiren bu dal/disiplin seçme işinde elektrik, elektronik, elektrik-elektronik mühendislerinin meslek örgütü olan Elektrik Mühendisleri Odası ile temasa geçmeleri çok önemlidir.

 

Eğitim Koşulları

EEB mühendisleri oldukça ağır bir eğitim görmektedirler. İlk 1,5 yıl temel bilimler eğitimi altında yoğun bir biçimde matematik, fizik, kimya vb. dersler alınır. Sonraki yıllarda elektrik, elektronik mühendisliğinin temel formasyon dersleri ile disiplin dersleri alınır. Laboratuvarlar ve tasarım dersleri ile uygulamalar ile de bu eğitim desteklenir. Öğrenci mutlaka eğitim dönemi dışında staj adı verilen bir uygulamayı bir işletmede yapmak zorundadır. Eğitim kurumuna göre değişse de en az iki dönem staj yapılması gerekmektedir. 

Eğitim Programlarının Akreditasyonu

Tercih ettiğiniz ve okumakta olduğunuz programların akredite olup olmadıkları da çok önemlidir. ÖSYM bu yıl da yayınladığı kılavuzda akredite olan programların listesini de verdi. Tercih ettiğiniz programın akreditasyon listesinde olması alacağınız eğitimin niteliğini kayıt altına almaktadır. Akredite bir kuruluş, eğitim için gereken kurumsal yapıya, araçlara sahiptir ve uyguladığı eğitim programı bağımsız bir dış denetçi tarafından gözlenmektedir anlamına gelmektedir.

Eğitim programlarının akreditasyonu, farklı disiplinlerdeki mühendislik eğitim programları için değerlendirme ve bilgilendirme çalışmaları yapılarak mühendislik eğitiminin kalitesinin yükseltilmesine katkıda bulunmaktır. Böylece; güncel ve gelişmekte olan teknolojileri kavrayan, daha iyi eğitilmiş ve daha nitelikli mühendisler yetiştirilerek, toplumun refahının ileri götürülmesini sağlamak amaçlanmaktadır.

Günümüzde birçok mühendislik eğitim programı ABET, MÜDEK ve benzer akreditasyon kuruluşları tarafından akredite edilmektedir. Çıktılara dayalı olarak yapılan bu akreditasyon değerlendirmelerinde eğitim programlarının mezuniyet aşamalarına gelmiş olan öğrencilere bazı bilgi ve becerileri kazandırdıklarını kanıtlamaları istenmektedir. Program Çıktıları olarak adlandırılan bu bilgi ve beceriler aslında bir mühendisin bir ürün geliştirme projesinde etkin biçimde yer alıp gerekli faaliyetleri kaliteli biçimde gerçekleştirmesi için gereken bilgi ve becerileri tanımlamaktadır.

 

Akreditasyon Kurumları

Ülkemizde mühendislik eğitim programlarının akreditasyonu iki kurum tarafından yapılmaktadır. Bunlar ulusal akreditasyon kuruluşu olan MÜDEK (Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme Kurulu) ile

ABD kuruluşu olan ABET`tir (Accreditation Board for Engineering and Technology).

Eğitim değerlendirme kuruluşları Yükseköğretim kurumlarının uygulamalı bilim, mühendislik, teknoloji ve bilişim alanlarındaki programlarını akredite eden ve sivil toplum kuruluşu olarak faaliyet gösteren bir oluşumdur. Kısaca dünyadaki üniversitelerin belli standartlarda olup olmadığını denetleyerek denklik veren bir kuruluştur. Değerlendirmelerini üniversitelerin bütçelerini, laboratuvar, kütüphane, öğrenci işleri ve bilgi işlem alt yapısını; ders programlarının içeriklerini, öğretim üyelerinin özgeçmişlerini, ders verme yöntemlerini, öğrencilere verilen kariyer desteğini, öğrencilerin bitirme projelerini ve iş hayatına ne kadar hazır olduklarını, öğrenci projelerine sağlanan maddi desteği, bölüm mensuplarının motivasyon seviyelerini, üniversitenin tüm akademik ve sosyal olanaklarını detaylı olarak inceleyerek yapmaktadır.

 

16 Temmuz 2021 günü yayınlanan ÖSYM Kılavuzuna göre;

 

EMO İstanbul Şubesi sorumluluk alanındaki üniversitelerde akreditasyon;

 

Elektrik Mühendisliği

2 üniv, 3 prog, 2 devlet, 1 MÜDEK, 2 ABET

Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği

2 üniv, 3 prog, 2 devlet, 1 MÜDEK, 2 ABET

Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği

2 üniv, 4 prog, 2 devlet, 2 MÜDEK, 2 ABET

Elektrik-Elektronik Mühendisliği

13 üniv, 13 prog, 2 devlet + 11 vakıf, 2 MÜDEK, 11 ABET

Biyomedikal Mühendisliği

1 üniv, 1 prog, 1 vakıf, 1 MÜDEK

 

 

 

Uluslararası Akreditasyon Kurumları üyelikleri

ENAEE Üyeliği:

EUR-ACE Etiketi:


MÜDEK, European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE) tarafından ilk kez 2009 yılında değerlendirilmiş ve ENAEE Yönetim Kurulunun 21 Ocak 2009 tarihli kararıyla akredite ettiği mühendislik lisans (Bachelor) programlarına EUR-ACE Etiketi (EUR-ACE Label) vermek üzere 21 Ocak 2009 tarihinden itibaren 5 yıl süreyle (31 Aralık 2013 tarihine kadar) yetkilendirilmişti. Böylece, MÜDEK 2009 yılında EUR-ACE Etiketi verme yetkisi olan 7. akreditasyon ajansı olmuştu. 


MÜDEK akreditasyonu alan programlara EUR-ACE® (Avrupa`da akredite mühendis) etiketi de vermeye yetkilidir. EUR-ACE® Avrupa kıtasında akredite olmuş mühendislik programlarının kalitesinin belli standartları karşıladığını belirten bir etikettir. Bu etiketin eğitim gördüğünüz lisans programına verilmiş olması, aldığınız eğitimin Avrupa standartlarını karşıladığını göstermektedir. Avrupa`da çalışmak veya lisansüstü öğrenim görmek isteyen akredite program mezunları bu etiket sayesinde, sahip oldukları temel nitelikleri karşı kuruma kanıtlamış olacaklardır.

EUR-ACE ®, Mühendislik eğitim programları akreditasyonu için belirli standartları barındıran bir standartlar kümesidir. Bu eğitim standartlarını ulaşan mühendislik programlarına bu etiket verilmektedir. EUR-ACE ® etiketli programlar FEANI`nin Eur Ing başlıklı eğitim gereksinimleri listelerinde otomatik olarak yer almaktadır.

EUR-ACE ® etiketi ile mühendislik programları, hem Avrupa standartlarına hem de uluslararası yüksek standartlara sahip olduklarını belgelerler, böylece Avrupalı işverenler tarafından tanınmaları da güvence altına alınmış olur. EUR-ACE ® diğer Yükseköğretim Kurumlarına yapılan Master ve Doktora programlarına başvuruları kolaylaştırır. Böylelikle yurtdışında eğitim görmek isteyen öğrenciler bu etiketten yararlanarak üniversitelere başvurularda bulunabilirler. Mesleki Yeterlilik tanınması üzerine, AB Direktifi tarafından teşvik olarak EUR-ACE ® etiketli bölümlerin lisansüstü hareketliliğini kolaylaştırılmıştır. Master programlarına Avrupa Ülkelerinde yapmak isteyen öğrenciler için bu etiket büyük bir artıdır

Mühendislik mesleğinin düzenlendiği ülkelerde EUR-ACE ® etiketli programlar Kayıtlı veya Yeminli mühendis olmak için gerekli olan eğitim gereksinimlerini karşılamaktadır.   Yurtdışı eğitim düşünen mezunlar gerekli yetkinlerini sağlayarak (Genel Not Ortalaması, Dil Puanı vs.) üniversitelerin zorunluluklarına göre master ve doktora programlarına başvurabilirler.

MÜDEK ve ABET tarafından akredite edilen programlarda eğitim-öğretim gören öğrencilerin akreditasyon kurallarına göre oldukça fazla hakları vardır. "https://mudek.or.tr" listesinden haklarınızı öğrenebilir, MÜDEK tarafından belirli dönemlerde açılan öğrenci değerlendirici eğitimlerine katılarak öğrenci değerlendiricisi olabilirsiniz. Böylece eğitiminiz üzerinde söz ve karar hakkınız olur.

 

Öneriler

Seçtiğiniz programlar sonucunda sırtınızda taşıyacağınız bir meslek için değil, sizi sırtında taşıyacak bir meslek sahibi olacağınız bir program seçtiğiniz unutmayınız.

 

Seçtiğiniz okulun uluslararası değişim programlarını (Socrates, Erasmus) mutlaka takip edin ve programlarda mutlaka yer alın.

 

Mühendislik mesleğine bakışın salt para kazanma temelinde olmaması gerekmektedir. Mühendis, bilimi kullanarak insanlık ve doğa yararına onu günlük yaşamda insanların hayatını kolaylaştırmak için teknolojiye dönüştürebilen insandır. Dolayısıyla mühendisle teknoloji ve buna bağlı ürünleri kullanan değil üreten nitelikte insanlar olmalıdırlar.

 

Belki gönlünüzden geçen, çok istediğiniz halde giremediğiniz programlar yerine aynı isim altında başka bir programı seçseniz bile önemli olan 4 yıllık lisans eğitimi sırasında sadece okuldaki eğitimlerle yetinmemenizdir. Mutlaka kendinizi bilmeniz ve beceri açısından kendinizi donatmanız gerekmektedir. Mezun olduğunuzda sizi işe alacak olan kurum ve kuruluşlar bu 4 yıllık sürede okul dersleri dışında neler yaptığınızla daha çok ilgilidir. Gazetelerin insan kaynakları eklerinde ve insan kaynakları sitelerinde aranılan personel ilanlarından istenilen şartlara bakarak kendinizi bu alanda yetiştirmeniz sizin açınızdan fark yaratacaktır. Bu destek eğitimlerinde Elektrik Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi`nin sorumluluk alanında ki yaygın örgütlü yapısı sizlerin yanında olacaktır.

 

Sonuç:

Birçok badirelerden sonra, EEB mühendisliğini seçtiniz, istediğiniz programda eğitim alırken de mezun olduktan sonra da bitmeyen bir eğitim süreci olan bir meslek dalı seçtiniz demektir. Evrensel bir meslek olan EEB Mühendisliği işini dünyanın her yerinde yapabileceğinizi bilerek yola çıkmanızda fayda var.

Pandemi sürecinde iki yıla yakın bir zaman eğitim-öğretim aksadı. Bu günlerde yeniden başlayınca görüldü ki bir sürü derdin yanında barınma sorucu yakıcı olarak gündeme geldi. Eski öğrencilerin bir biçimde bir düzeni var kabul edersek bu yıl ilk defa başlayan öğrencilerin her türlü sorunu var ve hepsi yakıcı. Buradan söyleyeceğimiz tek şey bu karmaşık sorunlar yumağını dayanışma, paylaşma ve kardeşlikle aşabileceğimiz.

EEB Mühendisliği programlarını tercih eden/okuyan öğrenciler unutmayınız ki üniversite diploma sağlar fakat sizlerin sürmek istediğiniz hayat biçiminin ortaya çıkmasında tek başına yeterli değildir. Diploma ve meslek sadece yol göstericidir. Sizlerin ülkemizin ve dünyanın gerçeklerini, ihtiyaçlarını göz önüne alarak kişisel donanımınızı sağlamak için çaba göstermeniz gereğinin bir kez daha altını çizmek istiyoruz.

EEB Mühendislerinin yasal ve tek kuruluşu Elektrik Mühendisleri Odası şube ve temsilcilikler örgütsel yapısı içinde öğrenci arkadaşların her zaman yanındadır. EMO`nun kurumsal yapısı içinde yer alan EMO GENÇ yapılanmasına üye olur ve çalışmalarına katılırsanız kendinizi meslek hayatına hazırlamanın da adımlarını atmış olursunuz.

TERCİH ETTİĞİNİZ ÜNİVERSİTE HANGİ OLANAKLAR SAHİP:

KAMPUS YAŞAMI AÇISINDAN:  

·     Kampusa ulaşım

·     Sosyal ve kültürel faaliyetler

·     Kampusun bulunduğu semt

·     Yurt olanakları

·     Atölye ve laboratuvar olanakları,

·     Kampus içerisindeki tesislerin çeşitliliği,

·     Kampusun olduğu il ve ilçeler öğrencilere karşı davranışı da çok önemli. Sizleri yolunacak kaz gibi mi görüyorlar yoksa misafirleri gibi mi görüyorlar. Ne acıdır ki öğrenci dostu diyebileceğimiz yerleşim yerleri çok az. Büyük kentler dışında yerel halkın öğrenciler tavrı kabul edilebilir değil. Elbette Çanakkale, Eskişehir gibi öğrenci dostu diyebileceğimiz şehirler var ama ne yazık ki sayıları ve olanakları az.

AKADEMİK AÇIDAN:

·     Akademik kalite / Akademik kadronun durumu,

·     Bu da bir hayal ama Akademik ortam özgürlükçü, bilimsel olarak özgür ve bağımsız mı?

·     Uluslararası imkânlar (Erasmus, Sokrates ve ikili anlaşmalar),

·     Eğitim dili / İngilizce eğitim,

·     Eğitim programı akredite mi? (MÜDEK veya ABET)

·     Mezuniyet sonrası iş olanakları sağlaması,

·     Çift anadal ve yan dal olanakları,

·     Staj olanakları sağlaması,

·     Ülkemizde şu an hayal ama akademik, idari, mali anlamda özerk, katılımcı ve hesap verebilir kurum mu?

Bunları neden sıraladık, YÖK bir zaman önce "MÜHENDİSLİK PROGRAMLARINDA EĞİTİM VE ÖĞRETİME BAŞLANMASI VE SÜRDÜRÜLMESİ İÇİN ASGARİ KOŞULLAR" başlığı ile bir duyuru yayınladı. Bu duyurunun GENEL İLKELERİ şöyle tanımlanmıştır:

"Yükseköğretim kurumlarında mühendislik programlarına ilk defa öğrenci alınması aşamasında, eğitim ve öğretimin sürdürülmesinde öğretim elemanı, laboratuvar ve uygulama alanı yönünden asgari koşulları ile programın açılmasını takip eden üçüncü yılın sonuna kadar olması gereken asgari öğretim elemanı sayısı, laboratuvar ve uygulama alanlarının koşulları belirlenmiştir."

 

Ülkemizde açılan üniversitelere her gün bir yenisi daha eklenirken, bölüm sayılarındaki artış ile birlikte asgari kurallar da uygulamaya konulmaya başlanmıştır. Bu durumun iyi bir şeye işaret olduğunu söylemek mümkündür. Üniversitelerdeki bölümlerde tek tip düzenlemeye gidilmektedir. Yapılan her düzenlemede en çok zararı ise bu bölümlerde eğitim gören öğrenciler görmektedir. Yetersiz altyapı ve akademik personele sahip bölümlerde, öğrenciler mühendislik eğitimi almaya çalışmaktadır.

Okuduğunuz programda var olan durumun YÖK duyurusunu karşılayıp karşılamadığı konusunda takipçi ve talepkar olmanız da yarar var.

 

MÜDEK ve ABET tarafından akredite edilen programlarda eğitim-öğretim gören öğrencilerin akreditasyon kurallarına göre oldukça fazla hakları vardır. "http://www.mudek.org.tr" listesinden haklarınızı öğrenebilir, MÜDEK tarafından belirli dönemlerde açılan öğrenci değerlendirici eğitimlerine katılarak öğrenci değerlendiricisi olabilirsiniz.

 

Bu yazının doğrudan konusu olmasa da yurt dışında okuyanlar için de 1-2 noktaya değinmekte yarar var. Kayıt olunan programın mutlaka ve mutlaka YÖK tarafından tanınırlığı ve denklik koşullarına uygun olması gerekmektedir. Her alanda yaşanılan çürüme ne yazık ki yurtdışında okumaya ve buralardan sahte denklik belgeleri üretmeye de sıçramıştır. Yükseköğretim Kurulu, yurtdışı yükseköğretim diplomaları tanıma ve denklik yönetmeliğini https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/12/20171205-4.htm adresinden inceleyerek durum kontrol edilmeli ve eğitim-öğretim hayatı boyunca takip edilmelidir.

 

Madem konu dışına çıktık bir iki sözde "Dünya Üniversiteleri Sıralaması" üzerine söyleyelim.

Çeşitli rayting kuruluşları sıralamalarına bakılırsa hepsinde genellikle 1 üniversitemiz ilk 500 içinde son sıralarda olsa da yer alırken, artık bu durumda 1 üniversitemiz dahi olmadığı görülmektedir. 203 üniversitemiz var ve bu akademik enflasyon Türkiye üniversitelerinin uluslararası alanda itibar kaybetmesinin en önemli nedeni.

Kamuoyunda arada bir dünya üniversiteler sıralaması haber olur ve ilk 500 de neden hiçbir üniversitemiz yok lafları ortalıkta dolaşır, bir sonraki yayına kadar herkes kulağının üzerine yatar. Ne siyasi ve idari karar vericiler ne de üniversiteler durumdan vazife çıkarır ne de kamuoyunun bir baskısı olur.

Anaokulundan doktora eğitimine kadar her süreç piyasa koşullarına teslim olduğu için sadece paranın konuşulduğu paranın bir yerlere aktığı "eğitim-öğretim ticareti" sadece parayı çekmiyor, paranın/sermayenin gücü ile nitelikli insan gücününde cazibe merkezi oluyor.

Aslında bir özdeğerlendirme olması gereken Rayting/sıralama çalışmaları üniversitelerin ihtiyacı olan para, insan, iş dünyası ile işbirliklerinin de aracı oluyor. Parayı boş verelim diyelim de iddiası olan lisans, yüksek lisans, doktora öğrencileri de sıralamalarda üst sıralarda yer alan üniversitelerin peşinde.

Ulusal rayting/sıralama kurumumuz URAP`ın "https://newtr.urapcenter.org/ adresindeki internet sitesini meraklı arkadaşlar ziyaret edebilir.

EK olarak Elektrik-Elektronik Mühendisliği programlarının URAP`ın sıraladığı ilk 1000 içindeki yerine bir bakalım.

URAP, 2021- 2022 Yılları Dünya Üniversiteleri sıralaması içinde Türkiye, Elektrik-Elektronik mühendisliği sıralaması

 

URAP, Erişim: 02 Ağustos 2022

 

 

URAP,

15 Aralık 2021

 

Toplam 1000 program içinde yer alan 10 üniversitemizin Elektrik-Elektronik Mühendisliği programları sıralaması

NOT: URAP Sıralamayı Elektrik-Elektronik Mühendisliğine göre yapmış, Biyomedikal Mühendisliği programlarımız da ise ilk 1000 arasına giren yok.

EMO İstanbul Şubesi alanında İTÜ-493, KOÇ-779, YTÜ-873, Boğaziçi-894 ve Sabancı-965 üniversitelerindeki programların ilk 1000 içindeki sıralaması.

Gereksiz bir bilgi isterseniz ilk bin programın içinde ilk onda 2 Singapur ve 8 Çin`e ait program var.

 

 

 

No

University

Country

Article

Citation

Total Documents

Inter Collaboration

Article Impact

Citation Impact

Total

 

403

Ihsan Dogramaci Bilkent University

TURKEY

63,50

63,17

30,00

45,34

54,15

45,14

301,29

 

493

Istanbul Technical University

TURKEY

63,42

63,07

31,62

45,49

54,06

23,34

281,01

 

495

Middle East Technical University

TURKEY

63,50

61,10

30,94

45,19

52,37

27,26

280,37

 

779

Koc University

TURKEY

20,58

31,40

11,39

26,23

26,91

28,29

144,79

 

794

Gazi University

TURKEY

27,38

29,66

19,77

21,07

25,42

18,18

141,48

 

873

Yildiz Technical University

TURKEY

16,46

22,42

25,47

16,56

19,22

9,88

110,01

 

890

Firat University

TURKEY

5,53

26,76

13,42

16,28

22,94

20,36

105,30

 

894

Bogazici University

TURKEY

9,02

21,34

17,71

22,82

18,29

12,79

101,97

 

965

Sabanci University

TURKEY

9,97

13,57

10,01

25,40

11,63

10,06

80,64

 

                             

Eşit, özgür, laik, demokratik, bilimsel bir eğitim-öğretim planlaması olmaz ise ilk binlerde bile zor yer alacağımızı söylemek falcılık olmaz. YÖK kapatılmalı, her şeyde ve her alanda olduğu gibi yükseköğretimde, kamu yararını göz önüne alan bir planlama ile yeniden kurgulanmalıdır.

Özgür, demokratik ve özerk bir üniversite yasası için yükseköğretimin tüm bileşenleri bir araya gelmeli ve çözüm önerilerini ortaya koymalıdır. TMMOB, ilgi alanlarında her sene nerede ise 100 bine yakın kontenjanı olan yine yaklaşık 85 bini bir programa yerleşen ve her yıl 60 bin mezun veren bir kitleye çözüm önerileri için var olan ve yıllardır yaptığı çalışmaların üzerine bir şeyler koymalı ve bileşenleri ile bir yasa taslağı hazırlamalıdır. Elektrik Mühendisleri Odası`da mutlaka bu çalışmanın içinde olmalıdır.

Tercihiniz sonucunda aldığınız/alacağınız eğitimin sonunda;

"Öğrenmeyi öğrenmiş, araştıran, bilgi öğreten, yabancı bir dili iyi bilen, teknolojiyi kullanabilen, sosyal bilimlere açık, çevresini sorgulayan, yaratıcı, üretken, toplumla bütünleşen, kalite bilincine sahip, yerel değerleri göz ardı etmeyen, zamanın değerini kavrayan, kendisiyle barışık, etik değerlere sahip, entelektüel özelliklere sahip, meslek örgütüne ve meslek örgütlenmesine inanan, ülke ve meslek sorunlarına duyarlı"

Bir Elektrik, Elektronik, Elektronik ve Haberleşme, Kontrol ve Otomasyon, Elektrik-Elektronik, Biyomedikal ve Tıp Mühendisi olmanızı bekliyoruz.

Umarız ki, istediğiniz programa girdikten ve okuduktan sonra "ne iyi ettim de burayı tercih etmişim" demeniz dileğiyle hepinize yeni dönemde başarılar dilerim.

29 Eylül 2022

 

Ayrıntılı listeler için aşağıdaki linkleri tıklayabilirsiniz.

 ÖSYM tarafından 19 Temmuz 2022 günü yayınlanan Kontenjanlar Kılavuzunun EMO alanı ile ilgili tamamına ulaşmak için linki tıklayınız.

https://toplumsalbakis.net/2022/09/05/2022-osym-kont-kilavuzu-yayin-19-tem-2022-emo-alani/

 ÖSYM tarafından 19 Temmuz 2022 günü yayınlanan Kontenjanlar Kılavuzunun EMO İstanbul Şubesi alanı ile ilgili tamamına ulaşmak için linki tıklayınız.

https://toplumsalbakis.net/2022/09/05/2022-osym-kontenjanlar-kilavuzu-yayin19-07-2022_emo-istanbul-sube-alani/

ÖSYM tarafından 15 Ağustos 2022 günü yayınlanan Kontenjanlar ve YERLEŞMELER Kılavuzunun EMO alanı ile ilgili tamamına ulaşmak için linki tıklayınız.

https://toplumsalbakis.net/2022/09/05/2022-osym-yerlestirme-kilavuzu-emo-alani_-yayin-15-08-2022_-31-08-2022/

 

ÖSYM tarafından 15 Ağustos 2022 günü yayınlanan Kontenjanlar ve YERLEŞMELER Kılavuzunun EMO İstanbul Şubesi alanı ile ilgili tamamına ulaşmak için linki tıklayınız.

https://toplumsalbakis.net/2022/09/05/2022-osym-yerlesmeler-kilavuzu_-yayin-15-08-2022_-emo-istanbul-sube-alani_-31-08-2022/

 

Ek Bilgi:

ÖSYM tarafından 19 Ağustos 2022 günü yayınlanan Kontenjanlar ve YERLEŞMELER Kılavuzunun Başarı Sırası ve Taban Puan Sıralaması, EMO Alanı için linki tıklayınız.

https://toplumsalbakis.net/2022/09/08/2022-osym-basari-sirasi-ve-taban-puanlara-gore-siralam-19-08-2022_-emo-alani/

ÖSYM tarafından 19 Ağustos 2022 günü yayınlanan Kontenjanlar ve YERLEŞMELER Kılavuzunun Başarı Sırası ve Taban Puan Sıralaması, EMO Alanı için linki tıklayınız.

https://toplumsalbakis.net/2022/09/08/2022-osym-basari-sirasi-ve-taban-puanlar-siralamasi-emo-istanbul-subesi-alani/

 

EMO Alanı ayrıntılı liste için linki tıklayınız:

https://toplumsalbakis.net/2022/09/08/2022-t105_toplam-okuyan_emo-alani_yok-istatistik-erisim-27-07-2022_-07-09/

Elektrik Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Sorumluluk alanında olan illerde ki programlarda

TOPLAM OKUYAN EEBM öğrencilerin listesi için aşağıda ki linki tıklayınız.

https://toplumsalbakis.net/2022/09/07/2022-toplam-okuyan-emo-istanbul-subesi-alani-yok-istatistikleri-erisim-27-07-2022/

 

EMO ilgi alanında Mezun olanların tam listesi için linki tıklayınız.

https://toplumsalbakis.net/2022/09/07/2022_m105-mezun-emo-alani-tam-liste/

 

27 Temmuz 2022 günü erişim yapılan YÖK İSTATİSTİK verilerine EEBM programlarından 2020-2021 öğretim yılında mezun olan öğrencilerin EMO İstanbul Şube alanındaki tam liste için aşağıdaki linki tıklayınız.

 

https://toplumsalbakis.net/2022/09/06/2022-mezun-yok-atlas-erisim-27-08-2022-emo-istanbul-sube-alani-31-08-2022/

 

Aşağıda verilen linke tıklarsanız EMO İstanbul Şube`si ilgi alanındaki akredite programların listesini görebilirsiniz.

 https://toplumsalbakis.net/2022/09/08/2022-osym-kontenjanlar-kilavuzu_-emo-istanbul-sube-alani-akredite-programlar/

 

URAP, 2021- 2022 Yılları Dünya Üniversiteleri sıralaması içinde Türkiye,

Elektrik-Elektronik mühendisliği sıralaması.

https://urapcenter.org/Rankings/2021-2022/2022-Electrical%20%26%20Electronics%20Engineering

       

 

 

 



TORBA YASA TEKLİFİNİ GERİ ÇEK

17.11.2020
 


Çok Okunanlar


19. İLTEK GÜNLERİ`NDE ŞUBEMİZ STANDI AÇILACAK

IŞIK ÜNİVERSİTESİ`NDE `NESNELERİN İNTERNETİ VE OTOMASYONU` SEMİNERİ

TKP HEYETİ`NDEN ŞUBEMİZE ZİYARET

ŞUBEMİZDEN İSTANBUL KÜLTÜR ÜNİVERSİTESİ`NE ZİYARET

EMEP HEYETİ`NDEN ŞUBEMİZE ZİYARET

ŞUBEMİZ ESKİ YÖNETİCİLERİNDEN İBRAHİM AKSİN VEFAT ETTI

ADALET NÖBETİ`NDE 700. GÜN

ŞUBEMİZDEN İKİTELLİ OSB`YE ZİYARET

ŞUBE KOORDİNASYON KURULU GERÇEKLEŞTİRİLDİ

NEWROZ/NEVRUZ BAYRAMI KUTLU OLSUN

Okunma Sayısı: 322


Tüm Haberler

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.