MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

   · ŞUBE Giriş Sayfası

 DİYARBAKIR ŞUBE

   · 

ŞUBE TARİHÇESİ

   · 

ŞUBE YÖNETİM KURULU

   · 

ŞUBE DENETÇİLERİ

   · 

ŞUBE ÇALIŞANLARI

   · 

KOMİSYONLAR

   · 

ÇALIŞMA PROGRAMI

   · 

ÇALIŞMA RAPORU

   · 

TEMSİLCİLİKLER

   · 

HABERLER

   · 

DUYURULAR

   · 

GÖRÜŞLER-RAPORLAR

   · 

BASIN AÇIKLAMALARI

   · 

YAZILI BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

GÖRSEL BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

BASINDAN SEÇTİKLERİMİZ

   · 

YİTİRDİKLERİMİZ

   · 

EVLİLİK DUYURULARI

   · 

YENİ DOĞAN DUYURULARI

   · 

İŞ YAŞAMI DUYURULARI

   · 

MİSEM EĞİTİMLERİ

   · 

EĞİTİMLER

   · 

İSTATİSTİKLER

 
Şube Kapsamındaki İller:

 AĞRI   BİNGÖL   BİTLİS   DİYARBAKIR   ELAZIĞ   HAKKARİ   MALATYA   MARDİN   MUŞ   SİİRT   TUNCELİ   ŞANLIURFA   VAN   BATMAN   ŞIRNAK 
 

 
KİTAPLAR
 
KİTAP
 
DİYARBAKIR KENT SEMPOZYUMU BİLDİRİLER KİTABI
 
PANEL
 
MEZOPOTAMYA ENERJİ FORUMU
 
ANKET
 
ELAZIĞ ENERJİ FORUMU
 
BATMAN ENERJİ FORUMU
 
MARDİN,ŞANLIURFA ENERJİ FORUMU
 
VAN ENERJİ FORUMU
 

EMO Diyarbakır Şubesi
Haber Bülteni
SAYI: 23

Tüm Sayılar

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

ENERJİ ÜRETİMİ GERÇEKLEŞTİRİLİRKEN EN ÇOK ETKİLENEN PAYDAŞLAR SÜRECİN PARÇASI HALİNE GETİRİLMELİ VE ENERJİ DEMOKRASİSİ SAĞLANMALIDIR..



 
Elektrik Mühendisleri Odası Diyarbakır Şubesi Eş Başkanı Alican Çetinkaya,Ağrı’da katı atıktan enerji üretimi yapılması ile ilgili basın ve medyada yer alan habere ilişkin Evrensel Gazetesine açıklamalarda bulundu.Yapılan açıklama ve basında yayımlanan habere yazının devamını tıklayarak ulaşabilirsiniz...
 

Elektrik Piyasası kanununa göre piyasada faaliyette bulunabilmek için lisans sahibi olmak gerekmektedir. İzinleri olan şirketler elektrik piyasasında; üretim, iletim, dağıtım, toptan satış, perakende satış, piyasa işletim gibi faaliyetleri yürütebilmektedirler. Bunun yanında devletin düzenleyici kurumları da yasalar ve yönetmeliklere göre bu şirketlerin faaliyetlerini düzenlemekte, denetlemekte ve gerekli izinleri sağlamaktadır.

Elektrik satışı ile ilgili işlemler EPDK`nın Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetler Yönetmeliği çerçevesinde yapılır.

EPDK elektrik piyasasının düzen ve denetiminden sorumludur. EPDK belirli aralıklarla (her üç ayda bir) olmak üzere tüketiciye satış yapılacak fiyatları belirler ve açıklar. Bunun yanında elektrik hizmeti için uygulanacak ek bedel ve vergileri düzenler ve belirler. EPDK`nın açıkladığı Ulusal Elektrik Fiyatları, tüm illerde görevli elektrik perakende satış şirketleri yani tedarikçiler tarafından uygulanarak fatura edilir.

Günümüzde Nüfus ve kentleşmeye bağlı olarak kentsel katı atıklar hayatımızın önemli bir parçası haline gelmiştir. Katı atıklar kullanılarak elektrik enerjisi üretimi yapılabilmektedir.

Bu tür tesislerde; atıkların en geç bir hafta içerisinde yakılması ve teknolojik sitemlerle desteklenerek koku emisyonlarının düzenlenmesi, yaşanan gürültünün minimize edilmesi ve baca gazlarının temiz olarak atmosfere verilmesi önem arz etmektedir. 

Ülkemizin neresinde ve hangi enerji kaynağı yöntemi ile elektrik enerjisi üretimi yapılırsa yapılsın; elektrik piyasasının yukarıda belirtilen çerçevede düzenlenmesi, belirlenmesi ve denetlenmesi nedenleriyle, bu kapsam ve düzen içerisinde elektrik fiyatlarının ucuzlaması söz konusu değildir.

Elektrik Üretim A.Ş.`nin (EÜAŞ) tarafından Dağıtım şirketlerine satış tarifesinde yapılan indirim oranı, yüzde 62`ye ulaşmıştır. Bu indirimlerle, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) kararlarıyla indirimler vatandaşa yansıtılmayarak, dağıtım şirketlerine kar transferi sağlanmaktadır.

Üstelik Elektrik tüketimi tarifeleri ise (elektrik fiyatları) tüketiciler için artmaya devam etmektedir. 2020 yılının son çeyreğine ait olmak üzere, EPDK tarafından onaylanan ve 1 Ekim 2020 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan elektrik tarifeleri tüketicilere yüzde 5,75 zamlı olarak uygulanmak üzere yürürlüğe girmiş, asgari yaşam standartlarına sahip dört kişilik bir ailenin aylık (230 kWh üzerinden) elektrik tüketim faturası  yüzde 5,75 artış ile 163,35 TL`den 172,75 TL`ye yükselmiştir. 

EÜAŞ toptan satış fiyatlarında artış söz konusu olduğunda tüketiciye zamlı olarak yansıyan tarifeler, indirimler söz konusu olduğunda nedense hiç etkilenmemiştir. EÜAŞ toptan satış fiyatlarında yapılan indirimler, salgın hastalık dönemi de dahil olmak üzere hiçbir şekilde tüketici faturalarına yansıtılmamıştır, sadece şirketlere kaynak aktarmanın yolu olarak kullanılmıştır.

Özetle; söz konusu atık çöplerden enerji üretiminin yapılması yenilenebilir enerji olarak tanımlanmaktadır. Biz bu tür projeleri rant odaklı olmadığı sürece destekliyoruz. Bu projede kurulan tesisin kurulu gücünü bilmediğimiz için üretilen enerjinin ekonomik değerini hesaplayamıyoruz. Burada üretilen enerji yukarıda belirttiğimiz çerçevede satışı yapılmaktadır. Bu üretilen enerjinin satışından bazı medya organlarında belirtildiği üzere, yüzde 7,5 oranında Ağrı Belediyesine aktarım olacak. Burada üretilen enerji sözü edilen 10.400 aileye ücretsiz verilmeyecek, burada bir haberin manipüle edilmesi durumu var. Belediyeye, tesisin ürettiği enerjinin satışından dolayı verilecek pay, Ağrı Belediyesince halkın ihtiyaçları ve yararına kullanılması ile halka bir faydası olacak aksi durumda halka bir faydası olmayacaktır. 

Peki, bu projeler halka yansımıyorsa neden yapılıyor? 

Bu ve buna benzer projelerin tesis edilmesi ile bir kentin atık çöplerinin değerlendirilmesi ekolojik açıdan faydalıdır fakat sözü edilen çöpler kentin çöpü olmalıdır. Bilindiği üzere maalesef ülkeye başka ülkelerden çöp getirilmektedir.  Başka yerlerden çöp transferinin yapılmaması gerekir. 

Çünkü hiçbir enerji üretimi doğaya, çevreye ve canlılara %100 zarar vermeden üretilemez. Oradaki kentin çöpü ile sınırlı olmalıdır. Normalde bu tür projeler belediyelerin kendi öz kaynakları ile yaptıklarında üretilen enerjiden elde edilen gelir belediyelere aktarılır. Bazen de bu tür tesisler bir yüklenici tarafından tesis edilir, belediyelere üretilen enerjinin satışından anlaşmaya göre belli bir oranda pay verilir. Bu iki durumda da belediyelereaktarılan paylar, halk belediyeciliği yapan kentlerde halkın yararına olacaktır. Burada üretilen enerjinin doğrudan halka ücretsiz dağıtımı yapılmamaktadır.

Ülkenin ihtiyacından fazla Kurulu güç olmasına rağmen, HES (barajlar), nükleer santraller, termik santraller ve bahse konu katı atık ile elektrik üretim santrallerine alım garantileri verilerek teşvik edilmekte, birilerinin rant alanı olarak kullanmalarının önü açılmaktadır. 

Ayrıca enerji tüm insanlığın değeridir ve bugünün yaşam koşullarında enerji kullanımı insanlığın temel bir gereksinimi olmuştur. Enerji artık bir insan hakkıdır, bu sebeple enerjinin temini, tüm aşamalarıyla kamusal hizmet niteliğinde olmalıdır. 

Türkiye‘de 80‘li yıllarda ilk adımları atılan neoliberaldönüşümün enerji alanındaki izdüşümü, özellikle 2000`lerden sonra üretimden dağıtıma kadar enerjinin tüm alanlarının, özelleştirme ve serbestleştirme uygulamalarıyla biçimlendirilmesi olmuştur. Enerji bu dönemden sonra kamu hizmeti niteliğini yitirmiş ve ticari bir metaya dönüştürülmüştür. Uygulanan politikalar sonucunda dışa bağımlılık artmış, kamusal denetim kaybolmuş, parçalı yapı sebebiyle ortaya çıkan plansızlık kaynak israfına sebep olmuştur. 

 

Önerimiz:

Yüzde yüz temiz, doğaya hiç zarar vermeyen bir enerji yoktur, tüm enerji üretim faaliyetleri doğayı, toplumsal yaşamı, insan sağlığını, tarihi ve kültürü etkilemektedir. Özellikle yapısal ekonomik kriz dönemlerinde ekolojik tahribat ve yıkım yoğunlaşmaktadır. Bu sebeple enerji alanında tercihler yapılırken ekoloji-politik bir yaklaşımla düşük karbon emisyonlu, yeterli, kaliteli, sürekli, verimli, güvenilir nitelikte olması gözetilmelidir. Bu önceliklerle hareket edildiğinde, enerji alanının, temel davranış motivasyonu kârını maksimize etmek olan özel sektörün eline bırakılamayacağı da açıktır. Enerji üretimi gerçekleştirilirken en çok etkilenen paydaşlar sürecin parçası haline getirilmeli ve enerji demokrasisi sağlanmalıdır. Enerji sektörü kar/zarar tartışmalarının dışında, kamusal eksenli, verimlilik anlayışı ile bilimsel çerçevede siyasal etkilerden yasalarla korunmuş, şeffaf, katılımcı özerk bir yapıya kavuşturulmalı ve yurttaşların kullanımına sunulmalıdır.

 

Elektrik Mühendisleri Odası 

Diyarbakır Şubesi Yönetim Kurulu

 

Evrensel Gazetesinde 24.09.2020 tarihinde yayımlanan habere https://amp.evrensel.net/haber/418035/agrida-copten-elektrik-uretimi-fiyatlar-ucuzlamayacak-rant-alaninin-onu-acilacak?__twitter_impression=true

linkini tıklayarak bakabilirsiniz 


Çok Okunanlar


Okunma Sayısı: 21


Tüm Haberler

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2021 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18


 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.