EMO 43. Dönem Yönetim Kurulu bugün (2 Ağustos 2012) üyelerine yönelik olarak yayımladığı açıklamada, Torba Yasa aracılığı ile yapılan değişikliğin EMO’nun uygulamaları açısından değişiklik yaratamayacağı ortaya konuldu. Meslek odalarının İmar Yasası kapsamında bir onay veya vize işlemi yapmadığına dikkat çeken açıklamada, 6235 sayılı TMMOB Yasası’na dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmelikler çerçevesinde gerçekleştirilen mesleki denetim faaliyetlerine devam edileceği vurgulandı.
İMAR KANUNU‘NDA TORBA YASA İLE GETİRİLEN YENİ DÜZENLEME HAKKINDA ÜYELERİMİZE AÇIKLAMA Değerli Üyelerimiz, 02 Ağustos 2013 tarihli Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe giren 3194 sayılı İmar Yasası‘nın 8. Maddesi‘ne (ı) bendi olarak eklenen düzenleme şu şekildedir: "ı) Harita, plan, etüt ve projeler; idare ve ilgili kanunlarında açıkça belirtilen yetkili kuruluşlar dışında meslek odaları dahil başka bir kurum veya kuruluşun vize veya onayına tabi tutulamaz, tutulması istenemez. Vize veya onay yaptırılmaması ve benzeri nedenlerle müelliflikler veya bunlara ait kuruluşların büro tescilleri iptal edilemez veya yenilenmesi hiçbir şekilde geciktirilemez. Müelliflerden bu hükmü ortadan kaldıracak şekilde taahhütname talep edilemez." İmar Yasası, yapılaşma sürecine dair kamusal yükümlülükleri içeren bir yasadır. Yasa‘nın 8. Maddesi, "İmar Planları ile İlgili Esaslar" başlıklı ikinci bölüm altında yer almaktadır. Bu bölüm içerisinde, tamamen imar planlarının hazırlanmasına yönelik iş ve işlemler bulunmaktadır. Torba Yasa ile alelacele bu maddeye eklenen proje onaylarına ilişkin düzenlemeyle, maddenin diğer kısımları arasında herhangi bir ilişki bulunmamaktadır. Harita, plan, etüt ve projeler ilgili meslek mensuplarınca hazırlanmakta, ilgili idarelere onaylatılmakta ve buna göre yapıların ruhsatlandırılması ilgili idareler tarafından gerçekleştirilmektedir. İmar Yasası‘nın uygulanmasına yönelik ilgili idareler; belediyeler, valilikler ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı olarak tanımlanmıştır. Bu idareler dışında herhangi bir kurum ve kuruluşun, İmar Yasası çerçevesinde onay, vize gibi işlemler dahil olmak üzere yapılaşma süreciyle ilgili görevi bulunmamaktadır. Eskiden olduğu gibi bugün de meslek odalarının İmar Yasası çerçevesinde bir görevleri yoktur. İmar Yasası içerisine "harita, plan, etüt ve projeler; idare ve ilgili kanunlarında açıkça belirtilen yetkili kuruluşlar dışında meslek odaları dahil başka bir kurum veya kuruluşun vize veya onayına tabi tutulamaz, tutulması istenemez" hükmünün konulması, meslek odaları açısından herhangi bir anlam ifade etmemektedir. Nitekim zaten bu yönde bir görevi olmadığı gibi meslek odaları tarafından, İmar Yasası kapsamında bir onay veya vize işlemi de yapılmamaktadır. Bu nedenle, İmar Yasası çerçevesindeki iş ve işlemler açısından, Odaların mesleki denetimiyle ilgili yeni bir düzenleme getirilmiş değildir ve uygulamayla örtüşen bir düzenleme olduğu söylenebilir. Meslek odalarının yapmış olduğu mesleki denetim uygulaması, 6235 sayılı TMMOB Yasası‘na dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmelikler çerçevesinde gerçekleştirilmektedir. 6235 sayılı Yasa ve Oda yönetmeliklerinin de İmar Yasası‘yla belirlenmiş kamusal yetki, görev ve sorumluluklarla herhangi bir ilgisi bulunmamaktadır. Mesleki denetim uygulaması, meslek odası ile üyesi arasındaki bir ilişkidir; diğer kamu kurum ve kuruluşları dahil üçüncü kişileri bağlayan bir yönü yoktur. Kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşu olan TMMOB ve bağlı odalarının, üyeleri üzerindeki gözetim ve denetim yükümlülüğünün yerine getirilmesinin gereği olarak yürütülmektedir. Bu düzenlemeyle mesleki denetimin ortadan kaldırılması olanağı da bulunmamaktadır. Yapılan düzenlemenin Anayasa‘ya aykırı olduğunu düşünüyor, olası bir Anayasa Mahkemesi sürecinde iptal edileceğini umuyoruz . Saygılarımızla. ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI 43. DÖNEM YÖNETİM KURULU 02 Ağustos 2013
|