MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

   · ŞUBE Giriş Sayfası

 İZMİR ŞUBE

   · 

ŞUBE TARİHÇESİ

   · 

ŞUBE YÖNETİM KURULU

   · 

ŞUBE DENETÇİLERİ

   · 

ŞUBE ÇALIŞANLARI

   · 

KOMİSYONLAR

   · 

ÇALIŞMA PROGRAMI

   · 

ÇALIŞMA RAPORU

   · 

TEMSİLCİLİKLER

   · 

HABERLER

   · 

DUYURULAR

   · 

GÖRÜŞLER-RAPORLAR

   · 

BASIN AÇIKLAMALARI

   · 

YAZILI BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

GÖRSEL BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

BASINDAN SEÇTİKLERİMİZ

   · 

YİTİRDİKLERİMİZ

   · 

EVLİLİK DUYURULARI

   · 

YENİ DOĞAN DUYURULARI

   · 

İŞ YAŞAMI DUYURULARI

   · 

MİSEM EĞİTİMLERİ

   · 

EĞİTİMLER

   · 

YENİ ÜYELİK

   · 

YAYIN SATIŞ LİSTESİ

   · 

HUKUKSAL ÇALIŞMALAR

   · 

İNDİRİM YAPAN KURULUŞLAR

   · 

İSTATİSTİKLER

 
Şube Kapsamındaki İller:

 AYDIN   İZMİR   MANİSA 
 

 

EMO İzmir Şubesi
Haber Bülteni
SAYI: 373

Tüm Sayılar

 
ŞUBE ETKİNLİK GÖRSELLERİ
 
HALDUN BÜYÜKDORA ANMA
 
EYÜP SABRİ AKSÜT ANISINA ÖZEL EK
 
ÇALIŞANLARIN HAKLARI

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

“AKILLI” ŞEBEKE MEVZUAT BATAKLIĞINA GÖMÜLDÜ


BASIN AÇIKLAMASI


 
EMO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu’nun bugün (20 Ekim 2020) gerçekleştirdiği basın açıklamasında, dağıtım lisansına sahip kuruluşlara, 2017’ye kadar SCADA kontrol merkezi kurma zorunluğu getiren yönetmelik hükümlerinin uygulanmayarak, para cezaları kesilmeye başlandığı bildirildi. Yerli ve yenilenebilir kaynakların kullanımının artırılması için “akıllı şebeke” uygulamalarına yönelik altyapı hazırlıkları tamamlanması istenilen açıklamada, “Nasıl uygulanacağı belirsiz yönetmelikler yayımlamak, sonrasında da ise hangi amaçla kullanılacağı belirsiz yüksek cezalar tahsil etmek yerine, kamu otoritesinin etkin rol üstlendiği bir süreç yönetimi planlanmalıdır” uyarısına yer verildi.
 

ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI İZMİR ŞUBESİ BASIN AÇIKLAMASI 

Elektrik Şebeke Yönetmeliği Macerası…

"AKILLI" ŞEBEKE MEVZUAT BATAKLIĞINA GÖMÜLDÜ

Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) olarak enerji alanının kamu yararına merkezi bir planlama ile yönetilmesi gerektiği yıllardır vurgulanmaktadır. Ancak uygulamada "kamu yararı" kavramının bütünüyle terk edildiği gibi, "planlamanın" da unutulduğuna tanık olmaktayız. Ne yazık ki, enerji alanı ülkemizde sık sık çıkarılan torba yasalara eklenen günübirlik kanun ve yönetmelik değişiklikleri etrafında şekillenen bir mevzuat ile yönetilmektedir.

Enerji alanını tüketiciyi koruyacak şekilde yönetmesi gereken Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu`nun (EPDK) fonksiyonu ise alandaki şirketlerin birbiri ile olan sorunlarının çözümü ve gelir beklentilerin karşılanması için formül üretmekten öteye geçememektedir. EPDK tarafından gerçekleştirilen ve birbiriyle çelişen yönetmelik ve tebliği değişiklikleri takip edilememektedir. Elektrik şebekesinin geliştirilmesi bir yana mevcut uluslararası standartlara uyum konusunda bile mevzuat eksikliği halen giderilememiştir. Alanda etkin bir denetim olamaması nedeniyle özellikle teknik kriterler içeren mevzuata uyumluluk da sağlanamamaktadır. Soruların kurumlar veya şirketler arasında krize dönüşmesi halinde ancak EPDK tarafından gündeme alındığı, sadece piyasa şartları gözetilerek çözüm üretilmeye çalışılması en temel sorun olarak gözükmektedir.

EPDK tarafından 2014 yılında yayımlanan Elektrik Şebeke Yönetmeliği`nde elektrik dağıtım şirketlerine ve dağıtım lisansına sahip organize sanayi bölgelerine (OSB) alt yapılarını geliştirerek SCADA kontrol merkezleri kurma zorunluğu getirilerek, 2017 yılına kadar da süre verilmiştir. Özel şirketler tarafından yönetilse de dağıtım hatları da dahil olmak üzere tüm elektrik şebekesi kamu malıdır ve teknik kayıplar azaltılarak, dağıtım sistemine bağlanan lisanssız yenilenebilir kaynaklara dayalı üretim tesislerinin entegrasyonu sağlanarak, geliştirilmesi ülke geleceği açısından hayati önemdedir.

Dünyada başta güneş ve rüzgar olmak üzere yenilenebilir kaynaklara geçiş, yalnızca "teşvik" gibi mali konuların değil; "akıllı" şebekeye geçiş olarak özetlenebilecek teknik hazırlıkların yapılmasıyla gerçekleştirilmektedir. Bu kapsamda yönetmelikte, dağıtım şirketlerinin lisanssız üretim santrallarından anlık olarak alınacak verileri, SCADA kontrol merkezleri aracılığıyla toplayarak, iletim sistemini yöneten Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi`ne (TEİAŞ) aktarmaları beklenmekteydi. Böylece TEİAŞ`ın iletim sistemine bağlı lisanlı büyük santrallar gibi 30 MW ve üzeri kurulu güce sahip küçük santralların da anlık verilerine ulaşması amaçlanmaktaydı. Yönetmelikte 2014 yılından itibaren 7 kez değişiklik yapılmasına rağmen, söz konusu hükümde revizyona gidilmediği gibi, uygulanmasına yönelik denetim de gerçekleştirilmemiştir. TEİAŞ`ın, OSB`lerin ve dağıtım şirketlerinin gerekli teknik hazırlıkları yapıp yapmadığı süreç boyunca belirsiz kalırken, 2019`un sonundan bu yana TEİAŞ`ın SCADA merkezi kurmayan OSB`lere aylık ceza faturaları yolladığı öğrenilmiştir. TEİAŞ`ın, sürenin 2017`de dolmasına rağmen cezai yaptırımlara konunun Sayıştay raporlarına yansıması ve EPDK`nın süre uzatımı için yapılan başvuruyu reddetmesinden sonra başladığı görülmektedir.

Dağıtım lisansı sahibi OSB`lerin, bölgelerindeki küçük güneş enerjisi santralarındaki (GES) yetersizlikler nedeniyle veri almakta zorlandığı, SCADA merkezileri kurulsa da bu defa TEİAŞ`a bağlanmaktaki sorunlar nedeniyle işlevsiz kalacağı ve TEİAŞ`ın söz konusu küçük güçlerdeki GES verilerine anlık olarak ihtiyacı olmadığı gibi farklı görüşler vardır. Yönetmeliğin ilk yayımlanmasının üzerinden 6 yıl geçmesine rağmen, işleyen bir sistem kurulamadığından henüz ihtiyaçlar ve hedef belirleme aşamasında da sorunlar olduğu anlaşılmaktadır.

Yerli ve yenilenebilir kaynakların kullanımının artırılması için zaman kaybetmeden "akıllı şebeke" uygulamalarına yönelik bilimsel ve teknik altyapı hazırlıkları tamamlanmalıdır. Nasıl uygulanacağı belirsiz yönetmelikler yayımlamak, sonrasında da ise hangi amaçla kullanılacağı belirsiz yüksek cezalar tahsil etmek yerine, kamu otoritesinin etkin rol üstlendiği bir süreç yönetimi planlanmalıdır. Alandaki irili ufaklı şirketlerin kâr odaklı bakış açısının hayata geçirmesine izin veren plansızlığa dayalı yönetim politikası terk edilerek, ülkemize özgü "akıllı" şebekeye geçiş süreci araştırma ve geliştirme (Ar-Ge) çalışmalarını da içerecek şekilde merkezi olarak planlanmalıdır.

Elektrik Dağıtım Şirketleri ve OSB`lere kesilen cezalar, zaten yüksek olan enerji maliyetlerini artırarak, yurttaşlara yansıyan yeni bir zam dalgasına neden olabilecek boyutlardadır. Bugüne kadar kesilen cezaların şebekenin geliştirilmesi için harcanması sağlanarak, ülke genelinde kullanılabilecek çözümler üretilmesini talep ederken, enerji alanındaki plansızlığın kaynak israfına neden olduğu uyarımızı yeniliyoruz.

Elektrik Mühendisleri Odası
İzmir Şubesi Yönetim Kurulu
20 Ekim 2020

 

 



CANLI VİDEO KAYDI - İZMİR BÖLGESİ ENERJİ FORUMU - PANEL

14.06.2021
 


Çok Okunanlar


İZMİR BÖLGESİ ENERJİ FORUMU - CANLI YAYIN

PROGRAM: İZMİR BÖLGESİ ENERJİ FORUMU // 11-12 HAZİRAN 2021

EMO İZMİR ŞUBESİ 53. YAŞINDA: ÇEVRİMİÇİ SÖYLEŞİ VE CANLI KONSER

NİHAT ÖZGÜL`Ü ANIYORUZ

CANLI VİDEO KAYDI - İZMİR BÖLGESİ ENERJİ FORUMU - PANEL

CANLI VİDEO KAYDI - İZMİR BÖLGESİ ENERJİ FORUMU - ÜÇÜNCÜ OTURUM

CANLI VİDEO KAYDI - İZMİR BÖLGESİ ENERJİ FORUMU - BEŞİNCİ OTURUM

CANLI VİDEO KAYDI - İZMİR BÖLGESİ ENERJİ FORUMU - DÖRDÜNCÜ OTURUM

CANLI VİDEO KAYDI - İZMİR BÖLGESİ ENERJİ FORUMU - İKİNCİ OTURUM

CANLI VİDEO KAYDI - İZMİR BÖLGESİ ENERJİ FORUMU - BİRİNCİ OTURUM

Okunma Sayısı: 26


Tüm Basın Açıklamaları

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2021 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18


 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.