MERKEZ ADANA ŞUBE ANKARA ŞUBE ANTALYA ŞUBE BURSA ŞUBE DENİZLİ ŞUBE DİYARBAKIR ŞUBE ESKİŞEHİR ŞUBE GAZİANTEP ŞUBE İSTANBUL ŞUBE İZMİR ŞUBE KOCAELİ ŞUBE MERSİN ŞUBE SAMSUN ŞUBE TRABZON ŞUBE

   · ŞUBE Giriş Sayfası

 İZMİR ŞUBE

   · 

ŞUBE TARİHÇESİ

   · 

ŞUBE YÖNETİM KURULU

   · 

ŞUBE DENETÇİLERİ

   · 

ŞUBE ÇALIŞANLARI

   · 

KOMİSYONLAR

   · 

ÇALIŞMA PROGRAMI

   · 

ÇALIŞMA RAPORU

   · 

TEMSİLCİLİKLER

   · 

HABERLER

   · 

DUYURULAR

   · 

GÖRÜŞLER-RAPORLAR

   · 

BASIN AÇIKLAMALARI

   · 

YAZILI BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

GÖRSEL BASINDA ŞUBEMİZ

   · 

BASINDAN SEÇTİKLERİMİZ

   · 

YİTİRDİKLERİMİZ

   · 

EVLİLİK DUYURULARI

   · 

YENİ DOĞAN DUYURULARI

   · 

İŞ YAŞAMI DUYURULARI

   · 

MİSEM EĞİTİMLERİ

   · 

EĞİTİMLER

   · 

YENİ ÜYELİK

   · 

YAYIN SATIŞ LİSTESİ

   · 

İNDİRİM YAPAN KURULUŞLAR

   · 

İSTATİSTİKLER

 
Şube Kapsamındaki İller:

 AYDIN   İZMİR   MANİSA 
 

 

EMO İzmir Şubesi
Haber Bülteni
SAYI: 407

Tüm Sayılar

· 

GENEL

· 

SMM

· 

ÜYELİK İŞLEMLERİ

· 

MİSEM

· 

EMO E-POSTA

· 

FERDİ KAZA SİG.

· 

İMZA YETKİSİ

· 

ENERJİ VERİMLİLİĞİ

· 

SORUN SÖYLEYELİM

· 

ENERJİ KİMLİK BELG.

· 

ENAZ (ASGARİ) ÜCRETLER

· 

YAPI DENETİM

· 

E-İMZA

· 

MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI

· 

LPG SORUMLU MÜDÜRLÜK

· 

EMBK

· 

KVKK

BURSA'DA YAŞANAN HASTANE YANGINI İLE İLGİLİ TMMOB İZMİR İKK VE SES İZMİR ŞUBESİ BASIN AÇIKLAMASI



 
Bursa'da 26 Mayıs 2009 tarihinde yaşanan hastane yangınına ilişkin olarak TMMOB İzmir İKK ve SES İzmir Şubesi tarafından bugün (28 Mayıs 2009) Şubemizde basın açıklaması düzenlendi. TMMOB İzmir İKK Sekreteri Ferdan Çiftçi, SES İzmir Şube Başkanı Ergün Demir, Şube YK Başkanı Sedat Gülşen, MMO İzmir Şubesi YK Üyesi Güniz Gacaner'in katıldığı açıklamayı yazımızın devamında bulabilirsiniz.
 

28 Mayıs 2009

HASTANELERDE ENFEKSİYONDAN VE YANGINDAN ÖLÜMLER YAŞANMAMALI  HASTANELER TEDAVİ VE SAĞLIK YERLERİ OLMALIDIR.

26 Mayıs 2009 tarihinde Bursa Şevket Yılmaz Devlet Hastanesinde yaşanan yangın nedeni ile 8 yurttaşımızın yaşamını yitirmesi herkes açısından ibret verici bir olaydır. Öncelikle halkımızın acısını yürekten paylaşıyor, yaşamını yitiren hastaların geride kalan yakınlarına başsağlığı diliyoruz.

Sağlığına kavuşmak için Şevket Yılmaz Devlet Hastanesine kaldırılan yurttaşlarımız tedavi edileceğine hastane yangınında kaybedilmiştir. Bu kayıplar olağan mıdır? Hastalardan ikisinin durumunun zaten ağır olduğu, beyin ölümlerinin beklendiğini ifade etmek tıp etiğine uygun mudur? Aynı hastanede 2004 yılında da yangın çıkmış olmasına karşın ne yazık ki hiçbir önlem alınmamıştır. Bu hastanede çıkan yangın düpedüz ihmaller zincirinin ve özelleştirmeci-piyasacı sağlık politikalarının sonucu değil midir? Ortada duran gerçek budur! Başta hastaneler olmak üzere kamusal yapılarda yangın önlemlerini almak ve sürekli kılmak için daha kaç yangının olması ve kaç canımızın kaybedilmesi gerekecektir?

Bu olayda yaşanan ihmali, yaşanan skandalı hiç kimse örtbas etmemeli, edilmemelidir.

Yangının hizmet satın alma yöntemiyle taşeronlaştırmaya verilen radyoloji bölümünde başlaması sağlıkta ticaret ve kar mantığının açığa çıkardığı gerçeklerdir. Daha önce bebek yoğun bakım ünitelerinde yaşanan hastane enfeksiyonları ve toplu ölümler ardından hastane yangını sonucu 8 yurttaşımızın ölmesi uygulanan sağlık politikaları sonucudur.

Bu olay ülkemizdeki tüm kamu ve özel hastaneler için geçerli bir olguyu bize bir kez daha göstermiştir. Özelleştirme, taşeronlaştırma sonucunda yetersiz koşullar, personel eksikliği, yetersiz malzeme ve ekipmanlar, yetersiz eğitim ve denetimler insan odaklı değil, kar temelinde şekillenen ve adına sağlıkta dönüşüm diye yutturulmaya çalışılan politikaların bir sonucudur.

Hastanelerimizde yaşanan ölümler yapı ve tesis üretim, denetim ve işletimine ait eksik ve hatalı yasal mevzuatların sonucu yaşanmaktadır. İnsanlarımızın toplu olarak bulunduğu binalar, özellikle hastanelerimiz insan sağlığını ve can güvenliğini sağlayacak tesislere sahip olmak zorundadır. Bu tesisatların ulusal, uluslararası teknik mevzuatlara uygun olarak tesis edilmesi ve sürekli olarak bakım ve periyodik kontrolleri gerçekleştirilerek işletilmesi gerekmektedir. Ülkemizdeki yasal mevzuat, bugün itibariyle hastanelerimizde olması gereken teknolojik tesisatların teknik şartnamelere göre tesis edilmesini, güvenli ve sağlıklı bir şekilde işletilmesi ve bakımını, periyodik kontrollerinin gerçekleştirilmesini sağlamaktan uzaktır.

Ülkemizde binalarda yangına karşı alınacak önlemler "Binaların Yangından Korunması Hakkındaki Yönetmelik" ile düzenlenmiştir. Odalarımızın tüm uyarılarına karşın yönetmelikte yangın algılama ve uyarma sistemleri kurulumu konusunda sınırlandırmaya gidilmesi ya da bazı binalarda muafiyet getirilmesi can güvenliği açısından çok büyük risk olarak görülmüştür. Yönetmelik ile sağlık tesisleri, okullar, yeme, içme yerleri ile endüstriyel tesisler vb bir çok bina yangın algılama sistemleri zorunluluğu ortadan kaldırılarak yangın güvenliği önlemlerinden yoksun bırakılmıştır. Mevzuatın düzeltilmesi amacı ile Yönetmelik maddelerine ilişkin Elektrik Mühendisleri Odamızın açtığı dava ile ilgili hukuksal süreç Danıştay 10. Dairesinde halen devam etmektedir.

Hastanelerimizde ameliyat olan, tedavi gören hastalarımız ve yeni doğan bebeklerimiz, hastane sağlık personelinin yanı sıra hastane binasında yer alan hijyenik klima ve havalandırma, yangından, dumandan korunma tesisatlarına da teslim edilmektedir. Ancak hastalarımız ve yeni doğan bebeklerimiz, yattıkları hastanenin sağlıklı ve güvenli tesisatlarla donatıldığını, bu tesisatların fonksiyonlarını kaybetmeden düzenli olarak bakım ve periyodik kontrollerinin gerçekleştirilerek işletilip işletilmediğini bilmek zorunda değillerdir. Bunun garantisini yasal ve teknik mevzuatlarımız, ilgili kamu kurumlarımız, ilgili Bakanlıklarımız vermek zorundadır. Ülkemizde son yıllarda hastanelerimizde yaşanan enfeksiyonlara ve kazalara bağlı ölümler bu garantinin verilmediğini gözler önüne sermektedir.

Mevcut yasal mevzuatlarla düzenlenmiş bulunan yapı üretim ve denetim süreci bugün itibariyle insanlarımızın güven içinde barınacağı sağlıklı, güvenli ve çağdaş yapılar gerçekleştirilmesini sağlayamamaktadır.

Oysa, dünya çapında yapı teknolojileri son yıllarda çok gelişmiştir. Bu gelişime paralel olarak, gelişimi yakından takip etmeye çalışan teknik elemanlarımız ve bağlı odalarımız bu bilgiye sahiptir. Bu bilgi birikimi bağlı odalarımızın kendi olanaklarıyla düzenlediği teknik kongrelerde paylaşılmakta, teknik mevzuatın alt yapıları bu kongrelerde oluşturulmaktadır. Dünyadaki en gelişmiş teknolojik bilgilerin paylaşıldığı bu kongrelerimize ne yazık ki ilgili bakanlıklarımız yeterli ilgiyi göstermemekte, bu bilgi birikimini ülkemizin yasal mevzuatlarına taşımamaktadır.

Yapı mevzuatımızda planlama, tasarım, üretim ve denetim süreçlerinin yeniden düzenlenmesine gereksinim duyulmaktadır. TMMOB ye bağlı odalarımızın da sürece daha etkin katılımını sağlayacak yeni bir tasarım, üretim ve denetim süreci modelinin yaratılması gerektiği artık kaçınılmazdır. 4708 Sayılı Yapı Denetim Kanunu ile 3194 Sayılı İmar Kanunu ve bağlı ikincil mevzuatın insan odaklı bir model esas alınarak yeniden düzenlenmesi gerekmektedir. Ayrıca her türlü yapı denetim mevzuatının dışında tutulan kamuya ait binalar, başta kamu ve özel hastaneleri acilen kamuya ve bağlı odalarımızın denetimine açılmalıdır. Denetimlerde eksiklikleri tespit edilen hastanelerin iyileştirme çalışmaları planlı bir şekilde ve süratle yerine getirilmelidir.

İzmir‘de ya da ülkemizin herhangi bir yerinde bu tür acıların yaşanmaması, ölümlerin olmaması için gerekli teknik ve idari mevzuat düzeltilmeli, başta hastane, okul, sinema vb yerler olmak üzere kamuya açık tesislerin denetimi uzman meslek Odalarımızın da katılımı ile yapılmalı, kayıplara son verecek önlemler bir an önce alınmalıdır.

                        SES                                                                           TMMOB

            İZMİR ŞUBESİ                                            İZMİR İL KOORDİNASYON KURULU

 


BURSA ŞEVKET YILMAZ DEVLET HASTANESİ YANGINI  

ÖN İNCELEME VE DEĞERLENDİRME RAPORU

26 Mayıs 2009 Salı günü, saat 02.00 sularında, Bursa‘da hizmet veren Şevket Yılmaz Devlet Hastanesi‘nde meydana gelen yangında, 8 yurttaşımızın canını yitirmesinden dolayı derin üzüntü duyuyoruz. Bu bağlamda tüm halkımıza başsağlığı diliyor, ortak acıyı paylaşıyoruz.

Aynı gün hastanede, 2.bodrum kattan çatı katına kadar yaptığımız incelemede, ilk aşamada saptadığımız eksiklikler aşağıda sunulmuştur. Bu konuda daha ayrıntılı "Teknik Rapor"un, bu tür binaların potansiyel tehlikesini düşürmek amacıyla hazırlanması amaçlamış olup, çalışmalar programlı olarak sürdürülecektir. Daha ayrıntılı "Teknik Rapor" önümüzdeki tarihlerde, kamuoyuna ve ilgili mercilere sunulacaktır.

   1. Hastanede "Yangın Algılama Sistemi" bulunmakta, ancak çalışmamaktadır.

          * "Yangın Algılama Sistemi"ni besleyen akü grupları "power fault" konumda olup, bu durum akülerin şarjlarının bitmiş olduğunu ve sistemin çalışmadığını göstermektedir.

   2. Mevcut Elektrik tesisatının dizaynında kullanılan kablolar, halojen free ( halojenden arındırılmış) değildir. Tesisat şaftında ve asma tavan içinde, algılama sistemi öngörülmemiştir.

   3. Hastanenin yangın çıkan bölümünde, mimari projeye uygun olmayan mekanlar ve fonksiyonlar, sonradan oluşturulmuştur. Söz konusu değişikliklerin gerektirdiği mekanik ve elektrik tesisat değişiklikleri proje üzerinde yapılmamıştır. Örneğin alt zemin katta (20a-W) aksında, yangının çıktığı bölüm olarak düşünülen bekleme salonu önündeki bilgi işlem operatörünün ve bilgisayarın olduğu odalar; mimari projede ve elektrik zayıf akım projesinde bulunmamaktadır.

   4. Yoğun bakım ve yeni doğan ünitesinde pozitif basınç oluşturacak şekilde havalandırma tesisatının çalışması gerekmektedir. Bu tür yapılarda yangın riski açısından gereken sistemlerin takviyesinin yapılması gereklidir.

   5. 165 cm x 65 cm ölçülerindeki "Kablo Bacası"ndan; hem elektrik tesisatı, hem de yangını daha da büyütebilecek oksijen gibi yakıcı gazların hatları geçirilmiştir.

   6. Kablo Bacası, doğrudan çıkış eksenli yerine, Zemin katta 90 derecelik iki dirsekle yatayda uzatılmış ve U formu verilerek tekrar yükseltilmiştir. Kablo Bacası, Mimari projede (20a-W) aksında olup, sadece zemin katta (20a-V2) aksına kaydırılarak dikey sürekliliği bozulmuştur..

   7. Kablo bacasında katlar arasında, alev ve dumanı engelleyecek veya geciktirecek "Yangın Şiltesi, Yangın Şapı" bulunmamaktadır.

   8. Bloklar arasında yangın ve dumanın yayılımını engelleyecek "Yangın Kompartımanları ve Önleyiciler" yapılmamıştır.

   9. Kablo bacası müdahale kapakları yangına dayanıklı olmayan malzemeden yapılmıştır. 

  10. Kablo bacası müdahale kapağının "Yoğun Bakım Ünitesi" içine açılacak şekilde konumlandırması yanlıştır.

  11. Mimari, Statik, Elektrik, Yangın ve Mekanik Tesisat Projeleri, ilgili Meslek Odalarının mesleki denetimden geçirilmemiştir.

  12. Bu tür kompleks ve teknolojik binalarda, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği ile işletme güvenliği kapsamında, ilgili mühendislerin tam gün süreli istihdamları sağlanmalıdır.

  13. Bu tür can ve mal kayıpları istenmiyorsa, kamu ve özel binalarının mutlaka ticari kaygı gütmeyen ve bağımsız TMMOB‘a bağlı ilgili Odalarınca, yılda bir kez denetimlerinin yapılması gerekmektedir.

  14. Hastanede ameliyathane ve yoğun bakım üniteleri gibi birimlerdeki elektrik tesisatında "Topraklama Yönetmeliği"ne uygun "IT Sistem" kullanılmamıştır.

  15. Bazı yangın koruma amaçlı 30-300 mA eşik değerli artık akım anahtarı ve toroid akım trafolu röleler,  devre dışı bırakılmıştır.

  16. Pano odalarında acil durum yönergeleri bulunmamaktadır.

Sonuç olarak Şevket Yılmaz Devlet Hastanesi‘nde yaşanan bu olay son olmalı; artık herkes, her kurum ve kuruluş gereken dersleri çıkarmalıdır. Ülke ve toplum olarak, hızla eksiklerimizi gidermek ve toparlanmak zorundayız. Bunu yaparken eleştirilerimizi açıkça yapmak, yanlışlıkları düzeltmek, mevcut durumu iyileştirmek bakımından katkıda bulunmak durumundayız. Yerelde ve genelde, yönetim kademesinde bulunanların denetim alanındaki erklerini, Meslek Odalarıyla paylaşmaları gerekmektedir. Aksi halde hastanede, okulda, kreşte, alışveriş merkezlerinde, motelde, dershanede herkesin başına bu tür olaylar gelecektir.

Geçmişte Bursa Valiliği başkanlığında "İl Yangın Denetim Heyeti", kamu kurumlarının yanı sıra ilgili Meslek Odaları olan Makina, Elektrik, Kimya Mühendisleri Odası Bursa Şubeleri‘nin katılımıyla kurulmuş; 40 civarında hastane, okul, yurt, alışveriş merkezi, petrol istasyonu, banka, akaryakıt üretim ve depolama tesisi, tekstil ve otomotiv firmaları denetlemiştir. Ara verilen bu denetlemelerin devam ettirilmesi ve süreklilik kazandırılması gerekmektedir.

Burada çağrımız, öncelikle kitlesel kullanıma açık yerlerin biran önce denetimlerinin yapılması gerektiğidir. Ayrıca bu tür yapılarda ilgili meslek alanlarındaki taahhüt edilen işlerin teslim alınma aşamasında, mutlaka ilgili Meslek Odalarınca test ve denetimden geçirilmesi ve risk analizlerinin yapılması, ülke yararınadır. Ayrıca bu tür taahhütleri alan ve uygulayan asıl müteahhit ya da taşeronların mühendislerinin, mutlaka TMMOB‘a bağlı ilgili Odalardan SMM Belgeli olmaları, denetimin eksik kalan boyutunu tamamlayacaktır.

Son söz olarak bu tür olayların yaşanmaması için, teknik bakış açısıyla durumu değerlendirip, bilimsel esaslara, kalite ve standartlara uygun; proje, üretim ve işletimi, Türkiye‘nin tüm kurumlarında gerçekleştirilmelidir.

Bu noktada yetkilileri uyarıyor, felaket başa gelmeden gereken önlemleri almaya çağırıyoruz.

Saygılarımızla...

27.05.2009

 

TMMOB

BURSA İL KOORDİNASYON KURULU

TEKNİK HEYETİ

 



35. DÖNEM KURULLARI BELİRLENDİ

04.02.2024
 


Çok Okunanlar


ADALET NÖBETİNE ÇAĞRI: #GEZİYEOZGURLUK

PCB TASARIM EĞİTİMİ DÜZENLENDİ

MUTLU BAYRAMLAR

TÜRKİYE’DE İNTERNET’İN 31. YILI BİLDİRİSİ

DEPREMZEDEYE DEĞİL ENERJİ ŞİRKETLERİNE DESTEK

SİNOP NÜKLEER GÜÇ SANTRALI İNADINDAN VAZGEÇİLMELİDİR

Okunma Sayısı: 1960


Tüm Haberler

Sayfayı Yazdır



 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME
 

COPYRIGHT © 2005-2024 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL MERKEZİ
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18

KEP ADRESİ : emo.merkez@hs01.kep.tr

 
 
Key Yazılım Çözümleri A.Ş.