BASIN 2010-7 25 Mayıs 2010 MALİYETİ KAMUYA, KARI ÖZEL SEKTÖRE Geçtiğimiz günlerde GEDİZ Elektrik Dağıtım A.Ş. Elektrik Piyasası ve Müşteri Hizmetleri Müdürlüğü tarafından abonelere önce imzasız sonra imzalı olarak gönderilen bir yazı ile elektrik sayaçların uzaktan okuma sistemine uygun olarak değiştirilmesine yönelik RS485 portlu sayaç verici modem ve data SIM kart ilk tesis abonelik ücreti vergisi gibi yaklaşık 400 TL‘lik giderin bir defaya mahsus olmak üzere müşteriler tarafından tüketim faturalarına yansıtılmak suretiyle karşılanacak bir çalışmanın başlatıldığı belirtilmiştir. Ayrıca yazı ekinde ödeme yükümlülüğü dışında cihazların temin edilmesinde seçeceği yöntem ve ihalelerde serbestlik tanındığının kabul edildiğine dair taahhütnamenin de imzalanması istenmiştir. Bilindiği gibi Gediz EDAŞ özelleştirme sürecinde olup 22.07.2010 tarihinde ihalesi yapılacaktır. Tüm dünyada, kamu kaynaklarının ve kamusal hizmetlerin metalaşması ve özel sektörün kar hırsına açılması anlamına gelen özelleştirme politikalarının, özellikle enerji, sağlık, eğitim gibi temel altyapı hizmet alanlarında yeniden sorgulanmaya başlandığı bir dönemde, hızla sürdürülmekte ısrar edilen elektrik dağıtım şirketlerinin özelleştirilmesi, daha başlangıç aşamasında önemli kamu zararlarını beraberinde taşıyacaktır. Diğer yandan bu uygulamaya yasal dayanak oluşturduğu iddia edilen ve 22/03/2003 tarih ve 25056 sayılı Resmi Gazete‘de yayınlanarak yürürlüğe giren EPDK Elektrik Piyasasında Kullanılacak Sayaçlar Hakkında Tebliği de uygulama sahiplerini yalanlamaktadır. Söz konusu tebliğin 9.maddesinde, GEDAŞ yazısındaki iddiaların tam tersine, mevcut sayaçların değiştirilmesinin istenmesi hakkının bulunmadığı açıkça belirtilmektedir. Yazıda dikkati çeken bir başka unsur da uzaktan okuma sistemi ile personel maliyetlerinin azalacağı argümanının bulunmasıdır. Burada utangaçça ifade edilen, sayaç okumada çalışan personelin işine son verileceği bilgisinden başka bir şey değildir. Sayaç okuma işlemi sadece ticari bir faaliyet olmayıp, kaçakların önlenmesi amacıyla yapılacak kontrolleri de kapsayan bir işlemdir. Bu teknik kısmı yok sayan bir anlayışın, özel sektörün azami kar mantığının daha kurum satılmadan kimi yöneticilerde içselleşmiş olduğunu göstermesi açısından da ibret vericidir. İzmir ve Manisa illerini kapsayan Gediz EDAŞ‘ın trafolu 24.000 abonesinin çoğunluğu tarımsal sulama, şantiye, toplu konut gibi böylesi detaylı veri kaynağına ihtiyacı duymayan abonelerdir. Teknik olarak süslenip abone yararınaymış gibi sunulan bu bilgilere büyük sanayi aboneleri istemeleri halinde zaten ulaşabilmektedir. 2001 yılında bir gelecek projeksiyonu olmadan başlatılan elektronik sayaç uygulaması sıkça değiştirilen kararlar nedeniyle ülkemizi elektronik sayaç çöplüğüne döndürmüştür. Üretim ve planlama altyapıları oluşturulmadığından yolda düzülecek bir kervan olarak kabul edilerek hayata geçirilen bu alanda ülkemiz ve aboneler büyük zararlara uğramıştır. Başlangıçta yerli üretimdeki eksiklik nedeniyle 1000 dolarlık fiyatlar bugün için 100 dolar seviyesine inmiş, ancak bu süreçte TEDAŞ‘ın hatalı uygulaması ile yüksek fiyatlar geçerli kılınmıştır. EMO tarafından başından beri dile getirilen yanlışlıklar dikkate alınmamış, yük yönetimi ile üretim kaynaklarının verimli kullanılmasını sağlayabilecek elektronik sayaçlar tahsilat amaçlı yaygınlaştırılmıştır. Lisans sahibi elektrik dağıtım şirketlerinin yapması gereken yatırımın abonelere özelleştirilme sürecinde dayatılması düşündürücüdür. Özelleştirmenin hemen arifesinde, tüm yükü kamunun ve vatandaşın çekeceği, karın ise özel sektöre kalacağı bu uygulama özelleştirme sürecinin ne anlama geldiği konusunda iyi bir örnektir. Sonuç olarak; •Kurum yöneticilerini, bu yanlış uygulamadan vazgeçmeye, • Aboneleri de hukuk dışı uygulamalara karşı duyarlı olmaya, • Siyasi iktidarı elektrik üretim, iletim, dağıtım alanını merkezi ve özerk bir planlama ve kamusal anlayışla yeniden yapılandırmaya, çağırıyoruz. EMO İzmir Şubesi 28. Dönem Yönetim Kurulu
|