|
Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) açtığı davada mühendislerin mesleki haklarını yok sayarak eğitim ve sınav koşulu getiren Elektrik Üretim Tesisleri Kabul Yönetmeliği’nin ilgili düzenlemelerin yürütmesi durduruldu. Danıştay, yönetmelikten 1,5 yıl sonra çıkan yasayı dayanak kabul edilerek, elektrik üretim tesislerini kamu denetimi dışına çıkaran düzenlemelere ilişkin EMO’nun itirazını ise reddetti. EMO, bu yönetmelik değişikliğine de 13 Haziran 2017 tarihinde dava açtı.
Danıştay 10. Dairesi, Elektrik Mühendisleri Odası‘nın 6 Ocak 2016 tarihinde açtığı dava üzerine 13 Nisan 2017 tarihinde Elektrik Üretim Tesisleri Kabul Yönetmeliği‘ne ilişkin bazı düzenlemeler hakkında yürütmeyi durdurma kararını dava açılmasında 1.5 yıl sonra verdi. Danıştay‘ın kararıyla mühendislere bakanlık tarafından yetkilendirilen kuruluşlardan "Elektrik Tesisi İşletme Personeli" belgesi alma zorunluluğu getiren yönetmeliğin, mühendislere mesleklerini yapabilmeleri için eğitim ve sınav koşulu getiren düzenlemelerinin geçerliliği kalmadı. Ancak Danıştay‘ın karar tarihinden bir gün sonra Resmi Gazete‘de yayımlanan "Elektrik Üretim Tesisleri Kabul Yönetmeliği‘nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" ile belge zorunluluğu yeninden getirildi. Üye Vasfı Taşıması Yeterli Bakanlığın görev ve yetkilerini düzenleyen Teşkilat Kanunu ile TMMOB Kanunu‘ndaki düzenlemelere atıfta bulunan Danıştay, bakanlığın mühendis unvanı ile mezun olanlara yönelik eğitim ve belge zorunluluğu getirme yetkisinin bulunmadığını saptadı. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı‘nın "mühendislerin mesleklerini icra edebilmeleri için meslek içi eğitim alma ve bu eğitim sonunda yapılacak sınavda başarılı olma gibi yükümlülükler getirilmesi konusunda bir yetki verilmemiştir" denilen kararda, EMO‘nun itirazı şöyle yerinde görüldü:
"…Türkiye sınırları dahilinde mühendislik mesleğinin icra edilebilmesi için, mühendislik eğitimi veren bir yükseköğretim kurumundan mezun olmak ve ilgili meslek odasına üye olarak üyelik vasfını korumanın yeterli olduğu sonucuna ulaşılmakta olup, ayrıca başka bir koşula yasal düzenlemelerde yer verilmemiştir." Yasal Değişiklik Yönetmelik Sonrası Elektrik üretim tesislerinin saha testleri, onaylı projeye uygunluk denetimi, ön kabul ve nihai rapor gibi konularda kontrol firması olarak adlandırılan şirketlerin yetkilendirilmesini ve Proje Onay Birimi tanımı içinde yetki devri yapılacak kuruluşların belirlenmesine ilişkin EMO‘nun itirazı ise hukuka aykırı bir şekilde reddedildi. Danıştay; EMO‘nun, yönetmeliğin "elektrik üretim tesislerini kamu denetimi dışına çıkaran ve hukuka aykırı olarak bu alanda kontrol firmalarını yetkilendiren" hükümlerine yönelik itirazları ret gerekçesini yönetmeliğin çıkarıldığı tarihte olmayan bir yasaya dayandırdı.
Danıştay kararındaki hukuka aykırılık Danıştay 10. Daire Üyesi Emin Celalettin Özkan‘ın karşı oy yazısında da yer aldı. Karşı oyda, yönetmeliğin Resmi Gazete‘de yayımlandığı tarih itibarıyla Bakanlığın düzenlemeye konu alanlarla ilgili yönetmelik çıkarmaya yetkisinin bulunmadığına işaret ederek, "3154 sayılı Kanunun 2. Maddesine sonradan eklenen (j) bendi ile Yönetmeliğin yukarıda ifade edilen maddelerinin yasal dayanağa kavuşturulduğu anlaşılmaktadır" görüşünü dile getirdi. Özkan, yönetmelik hükümlerinin, işlemlerin tesis edildiği tarih itibarıyla yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine göre hukuku uygunluğunun denetlenebileceğine işaret ederek, bu nedenle kontrol firmalarını yetkilendiren söz konusu hükümlerin de yürütmesinin durdurulması gerektiğini bildirdi.
|
|
|