Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu Araştırma Dairesi`nin hazırladığı Temmuz 2018 işsizlik raporuna göre, `Gerçek işsizlik oranı yüzde 17,3, (5 milyon 872 bin); kentsel genç isşizliği yüzde 19, genç kadın işsizliği yüzde 22, kentsel genç kadın işsizliği yüzde 25, yüksek öğrenim işsizliği yüzde 10,9` olarak açıklandı.
Türkiye İstatistik Kurumu‘nun (TÜİK) açıklamasına göre, 15 ve daha yukarı yaştakilerde işsiz sayısı Nisan döneminde geçen yılın aynı dönemine göre 201 bin kişi azalarak 3 milyon 86 bin kişiye geriledi. TÜİK‘in "işsizlik tek haneli rakamlara indi" açıklamasının ardından bir açıklamada Türkiye Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu Araştırma Dairesi‘nden (DİSK-AR) geldi. DİSK-AR, Türkiye İstatistik Kurumu TÜİK`in 16 Temmuz 2018 günü açıkladığı Nisan 2018 dönemi İşgücü İstatistiklerini değerlendirdi. DİSK-AR`ın işsizlik ve istihdama ilişkin değerlendirmeleri aşağıda yer almaktadır: *Dar tanımlı standart işsizlik yüzde 9,6`ya düşmüş olmasına rağmen, mevsim etkilerinden arındırılmış işsizlik 10,3 olarak gerçekleşti ve bir önceki aya göre 0,4 puan artış gösterdi. *Mevsim etkilerinden arındırılmış standart işsiz sayısı 103 bin artarak 3 milyon 188 binden 3 milyon 291 bine yükseldi. *Mevsim etkilerinden arındırılmış tarım dışı işsizlik yüzde 12,2 olarak gerçekleşirken, mevsim etkilerinden arındırılmış genç işsizliği 17,9 olarak gerçekleşti. *Geniş tanımlı işsiz sayısı 5 milyon 872 bin, geniş tanımlı işsizlik oranı ise yüzde 17,3 olarak hesaplandı. *Kadın işsizliği yüzde 12,6, genç kadın işsizlik oranı yüzde 22 olarak gerçekleşti. Yüksek öğrenim işsizliği 10,9 olarak hesaplandı. *Ne eğitimde ne istihdam da (NEET) olanların oranı yüzde 21,3 olarak açıklandı. *2,5 milyonu aşkın genç ne eğitimde ne istihdamda yer alıyor. İŞSİZLİĞE KARŞI ÖNERİLER DİSK‘in işsizliğin azaltılması ve istihdamda kalıcı ve güvenceli artış sağlanması için önerileri ise şu şekilde sıralandı: *İş başında eğitim adı altında çırak, stajyer, kursiyerlerin ve bursiyerlerin ucuz işgücü deposu olarak kullanılması uygulamasına son verilmelidir. *"Herkesin çalışması için, herkesin daha az çalışması" ilkesi doğrultusunda haftalık çalışma süresi gelir kaybı olmaksızın 37,5 saate, fazla mesailer için uygulanan yıllık 270 saat sınırı, 90 saate düşürülmelidir. *Uluslararası çalışma normları doğrultusunda herkese en az bir ay ücretli yıllık izin hakkı tanınmalıdır. *İstihdam artışlarında kamunun payı dikkate değerdir. Kamu istihdamının artırılması, kamuda eğreti ve güvencesiz çalışma biçimleri yerine, kadrolu ve güvenceli istihdam artışının sağlanması yaşamsal önemdedir. *Kamu girişimciliği ve hizmetleri istihdam yaratacak şekilde yeniden ele alınmalı ve kamuda personel açığı derhal kapatılmalıdır. *Güvencesiz çalışma biçimlerine son verilmeli, tüm taşeron işçilere kadro verilmelidir. Kamu taşeron işçileri kamu işçisi olarak kadroya alınmalıdır. *Uluslararası Çalışma Örgütü ILO`nun "insana yaraşır iş" yaklaşımı temelinde herkese güvenceli ve nitelikli işler sağlanmalıdır. *Sendikal hak ve özgürlüklerin kullanımı güvence altına alınmalı, sendikal barajlar kaldırılmalı, herkesin sendika hakkını özgürce kullanabilmesi için gerekli yasal düzenlemeler yapılmalıdır. *Toplum yararına çalışma programları kapsamında çalıştırılanlar daimî işçi statüsüne geçirilmelidir. *İşsizlik Sigortası Fonunun amaç dışı kullanımına son verilmelidir. *Kadın istihdamının artırılması ve işsizliğinin azaltılması için işgücü piyasalarındaki cinsiyetçi uygulamalara son verilmeli, ev içi bakım hizmetleri devletin gereken nitelikli, yaygın ve ücretsiz bakım hizmetlerini sağlaması ile kadının üzerinden alınmalıdır.
|